Haluatko saada toisen rakastumaan itseesi ja rakkauden kestämään? Noudata evoluutiobiologin neuvoja.

Rakkaus on luonnon suuri ja taitava suunnitelma meitä varten, uskoo evoluutiobiologi Markus Rantala Turun yliopistosta. Emme voi itse päättää, kehen rakastumme, mutta omilla teoillamme voimme vaikuttaa rakkauden syvyyteen ja kestoon.

 

1. Tee jännittäviä asioita

Uudet, yhdessä koetut asiat voimistavat parisuhdetta. Ne ruokkivat aivojen dopamiinikeskusta eli palkitsemis-järjestelmää ja lisäävät ihastumis- ja kiintymishormonin tuotantoa. Rakastetun kanssa kannattaa siis tehdä ulkomaanmatkoja, lähteä jännittävälle melontaretkelle tai katsoa vieretysten kauhuelokuvia. Jo yhteisen harrastuksen aloittaminen aiheuttaa aivoissa hormonimuutoksia, mikä lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta.

2. Pysy salaperäisenä

Mysteeriltä tuntuva ihminen kutsuu luokseen, hän on kuin arvoitus, joka pitää ratkaista. Kun suhde syvenee, toisen persoona ja tavat tulevat tutuiksi. Vakiintuneessakin suhteessa olisi hyvä säilyttää vähän salaperäisyyttä, sillä se kiehtoo. Salaperäisyydessä on jotain uutta, ja uutuuden kokemukset lisäävät välittäjä­aine dopamiinin tuotantoa, jota tarvitaan ylläpitämään rakkauden tunteita.

3. Hanki lemmikki

Kissa voi pelastaa karille ajautumassa olevan suhteen, sillä yhteinen lemmikki toimii kuin liima. Se saa parin toteuttamaan yhteistä tavoitetta, lemmikistä huolehtimista. Se myös lisää kiintymystä ja helpottaa hoivaviettiä. Kun pari hoitaa kissaa yhdessä, he sitoutuvat syvemmin paitsi kissaan myös suhteeseensa. Tutkimusten mukaan lemmikit lievittävät stressiä ja lisäävät sitäkin kautta omistajiensa hyvinvointia. 

4. Kaunistele ongelmat

Yksikään parisuhde ei ole ongelmaton, mutta hyvässä suhteessa kumppanit ylläpitävät myönteisiä mielikuvia toisistaan, vaikka ne olisivat totta vain joiltain osin. He siis ikään kuin kaunistelevat suhdetta itselleen ja muille. Positiiviset ajatukset yhdessäolosta ja rakastetusta heikentävät epäilyksiä suhteen tulevaisuudesta, lisäävät kiintymystä ja vähentävät houkutusta syrjähyppyihin.

5. Näytä rakastuneelta

Tunteet ovat suurelta osin kemiaa, ja pystyt manipuloimaan niitä. Paras keino saada toinen rakastumaan itseensä on näyttää itse rakastuneelta – huomioida ja kehua toista, kosketella, osoittaa ihastumista sanoin ja teoin. Ja kun toinen rakastuu oikeasti, se voi lisätä toisenkin oikeita tunteita. Näytteleminen suhteen alkuvaiheessa voi siis johtaa sitoutumiseen.

6. Harrasta seksiä

Suhteen alussa seksi on kuin ruokaa: sitä on saatava aamulla, päivällä ja illalla. Vähitellen himo laantuu. Tutkimusten mukaan tyytyväisilläkin pareilla yhdyntätiheys laskee puolessatoista vuodessa puoleen siitä, mitä se alussa oli. Seksiä kannattaisi kuitenkin harrastaa välillä myös tavan vuoksi, sillä se lisää rakkaushormoni oksitosiinin ja kiintymyshormoni vasopressiinin tuotantoa. Ilman näitä hormoneja ei ole rakkautta.  

7. Riitele rauhassa

Kommunikointi on parisuhteessa tärkeää ristiriitojen välttämiseksi, mutta joskus on hyvä olla hiljaa. Keskellä mittavaa riitaa ei kannata yrittää keskustella vakavista asioista, sillä harva pystyy tunneryöpyssä järkevään ajatteluun. Tutkimusten mukaan hiertävien asioiden läpikäyminen väärällä hetkellä voi pikemminkin aiheuttaa ongelmia kuin ratkaista niitä - sillä kiihtyneessä tilassa ja negatiivisten tunteiden vallassa oleva sanoo ja tekee asioita, joita myöhemmin katuu. Parempi on siis antaa tunteiden tasaantua ja puhua vasta sitten. 

8. Pidä huolta itsestäsi

Terve ja hyvässä fyysisessä kunnossa oleva kumppani on seksuaalisesti puoleensavetävämpi kuin sairas ja huonokuntoinen. Tästä syystä urheiluharrastuksia ja terveitä elämäntapoja ei kannata hylätä pariutumisen jälkeenkään. Hyvää ulkonäköä ei tarvita vain kumppanin houkuttelemiseksi vaan myös takaamaan kumppanin pysyminen suhteessa.

 

Onko rakkaus oma valinta vai evoluution päätös?

Rakastelun jälkeen nainen haluaisi jäädä kumppaninsa kainaloon, sillä hänen rakkaushormoninsa ovat vielä pilvissä. Miehen hormonipitoisuudet laskevat heti orgasmin jälkeen.

Sen sijaan että mies ryntää heti suihkuun tai tupakalle, hän tekee viisaasti, jos köllöttelee sängyssä tovin, koska se on naiselle tärkeää.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Mieheni käyttää unilääkkeitä nukahtamiseen ja paetakseen todellisuutta. Viime aikoina olen huomannut aggressiivisuutta hänen käytöksessään lääkkeen ottamisen jälkeen – toki lievää mutta joka tapauksessa vierasta uhoa. Hän tekee asioita, joita ei normaalisti tee, ja hetken mielijohteesta. Hän käyttää unilääkettä ja kaikkea muutakin mitä käsiinsä saa, myös alkoholia niiden kanssa. Kyse on mielestäni riippuvuudesta. Nyt kuitenkin haluaisin tietää, muuttaako unilääkkeiden pitkäaikainen käyttö (5 v) ihmisen persoonallisuutta?

Pitkäaikaisen unilääkkeiden käytön ei tiedetä muuttavan ihmisen persoonallisuutta. Miehesi muuttuneen käytöksen taustalla on luultavasti ongelmat, jotka saavat hänet käyttämään pakonomaisesti tavanomaista suurempia annoksia unilääkkeitä ja samanaikaisesti myös alkoholia.

Tilanne ei selviä ennen kuin miehesi kykenee puhumaan niistä ongelmista, jotka ovat hänen muuttuneen käytöksen ja pakonomaisen unilääkkeiden ja alkoholin käytön taustalla.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

5 vaaranmerkkiä ja 10 askelta kohti parempaa oloa.

  1. KIUKKUISUUS Jatkuva ärtymyksen tunne, erityisesti pinnan palaminen kotona. Tavallisia ovat myös yllättävät ja voimakkaat tunteenpurkaukset. Tunnelma on kireä eikä mikään naurata.
  2. STRESSIOIREET Päänsäryt ja selkäkivut lisääntyvät, sydän hakkaa, vatsa oireilee ja unihäiriöt piinaavat. Sosiaalinen elämä ei kiinnosta. Mieli tekee makeaa ja vain alkoholi antaa rentoutusta.
  3. JATKUVA VÄSYMYS Uni ei virkistä. Jatkuva väsymys, nukahtamisvaikeudet ja keskellä yötä heräily voivat olla merkkejä uupumuksesta tai masennuksesta. Iltaisin tekee mieli vain vajota sohvalle.
  4. MIELIALAN LASKU Suhtaudutko asioihin yhä useammin kielteisesti? Onko töissä kivaa? Menetkö mielelläsi töihin? Saatko aikaan sen, mitä pitääkin? Jaksatko liikkua tai harrastaa töiden jälkeen? Vai huomaatko miettiväsi murheita ja kokevasi itsesi entistä huonommaksi.
  5. TYÖ EI KIINNOSTA Et jaksa enää innostua mistään eikä luovuus kuki. Asenne työtä ja itseä kohtaan muuttuu kyyniseksi. Työ alkaa tuntua turhalta tai mahdottomalta.

10 askelta ylös uupumuksesta

  1. ARVIO TILANNE: Pysähdy. Mieti, mistä tilanne johtuu. Mitä tästä seuraa, jos jatkat näin? Voitko tehdä jotain toisin? Voitko ottaa aikalisän?
  2. ETSI APUA: Kuka tai mikä voisi auttaa sinua? Voitko keskustella esimiehen kanssa? Miten työt voisi organisoida? Auttaisiko työterveyshuolto?
  3. OTA LUPA LEVÄTÄ: Jokaisessa päivässä tulisi olla hetkiä rentoutumiselle. Osaatko antaa asioiden vain olla? Jos työssä on tiukkaa, vapaa-ajan olisi hyvä olla ohjelmoimatonta.
  4. MÄÄRITTELE ARVOSI: Mieti ja kirjoita paperille, mikä Sinulle on elämässä tärkeää? Mille asioille haluat antaa aikaasi ja uhrata voimiasi? Mistä haluaisit, että Sinut muistetaan?
  5. HUOMAA TOIMINTASI: Osaatko kieltäytyä ylitöistä vai uhraudutko aina? Tunnetko syyllisyyttä, jos pidät puolesi?
  6. KIITÄ ITSEÄSI: Kun lähdet töistä, tee kerrankin lista kaikesta siitä, mitä olet saanut päivän mittaan aikaan. Kiitä itseäsi! Muista, että vähempikin riittää.
  7. KERÄÄ OIVALLUKSET: Ota talteen kultajyvät eli onnistumiset matkan varrelta. Mikä on toiminut ja miksi?
  8. KOKEILE MUUTOSTA: Etsi eri toimintamalleja. Yritä toimia hiukan toisin. Sekin on osa muutosta, että hyväksyt sen, ettet aina pysty etkä onnistu.
  9. HYVÄKSY LEMPEÄSTI: Myötätuntoa voi harjoittaa itseäänkin kohtaan. Muista kuitenkin, että asenteesi toisiin vaikuttaa siihen, miten itseesi suhtaudut.
  10. PYSY NYKYHETKESSÄ: Harjoittele tuomaan ajatukset nykyhetkeen. Päästä irti menneistä ja tulevista, sillä nyt kaikki saattaa olla aivan hyvin. Tällä minuutilla ei ole mitään hätää.

Asiantuntija: kuntoutuspsykologi Heli Nurmi, Härmän Kuntoutus oy.