Myönteinen asenne lisää onnellisuutta elämässä. Positiivisuus tuo myös terveyttä ja pitkää ikää. Omaan asenteeseensa voi vaikuttaa - helposti!

Listaa hyvät asiat

Kirjoita lista omista hyvistä puolistasi ja asioista, jotka ovat elämässäsi tarpeeksi hyvin. Kiinnitä se vessan seinään tai jonnekin muuanne, mistä huomaat sen monta kertaa päivässä. Lue listaa ja täydennä sitä aina, kun muistat uuden hyvän asian.


Vietä huolihetki

Pyöriikö huoli tai suru lakkaamatta ajatuksissasi ja vie voimasi? Varaa päivästä 10 minuuttia, jonka aikana sinulla on lupa keskittyä vain huoleesi. Etsi rauhallinen paikka. Soita musiikkia tai polta kynttilää, jos siltä tuntuu. Kun 10 minuuttia on ohi, irrottaudu ajatuksistasi ryhtymällä töihin, lähtemällä lenkille tms. Voit palata aiheeseen uudelleen seuraavalla huolihetkellä.


Valmentaja avuksi

Valmentajaa tarvitaan, kun edessä on haastava tilanne, vaikkapa julkinen esiintyminen. Kuvittele onnistunut suoritus etukäteen, aivan kuten ammattiurheilijat tekevät. Puhu itsellesi rohkaisevasti ja kannustavasti, kiitä ja lohduta kuin ainakin hyvä valmentaja.

Aikalisän paikka

On ongelmia, jotka aika hoitaa itsestään tai jotka ainakin vaativat harkintaa. Kun olet suutahtamassa puolison tyhmän vitsin takia, kun työkaveri vaatii sinua erotuomariksi riitaansa tai kun et tiedä, miten sinun pitäisi vastata ystävän pyyntöön, ota aikalisä. Palaa asiaan, kun olet ehtinyt miettiä, onko se puuttumisen arvoinen.

Kiitos, minä!

Sinulla on lupa olla tyytyväinen hyvään suoritukseesi. Vähintäänkin kehu itseäsi mielessäsi, mutta muista myös palkita: vietä elokuva- tai teatteri-ilta, kutsu ystäviä syömään tai löhöä sohvalla lehtiä lueskellen. Se ei ole itsekkyyttä vaan itsestä huolehtimista.

Räjäytä murheet

Liioittele huoliasi naurettavuuteen asti. Tunnetko olevasi toivoton tunari, josta ei ole mihinkään ja josta kukaan ei välitä? Oikeassa olet! Kuvittele kasvosi iltapäivälehden kanteen ja päälle otsikko: ”Tässä vasta on surkea ihminen!”

Lue lisää:

Terveyskirjasto: Hyvinvoinnin psykologia