Kuva Jaakko Lukumaa
Kuva Jaakko Lukumaa

Miksi entinen seurustelukumppani kummittelee mustasukkaisen unissa, psykologi Sanna Aulankoski?

Olen ollut nykyisessä onnellisessa suhteessa kohta kaksi vuotta, mutta koko tämän ajan olen nähnyt säännöllisesti noin kuukauden välein painajaisia exästäni sekä muista tuntemistani miehistä, joista en pidä. Unessa toistuu aina tismalleen sama juoni, joudun jostain syystä seurustelemaan väkisin exäni tai jonkun muun tuntemani miehen kanssa ja ikävöin omaa miestäni valtavasti. Aamulla herään itkuherkkänä sydämentykytyksiin ja päänsärkyyn, ja painajainen vaikuttaa voimakkaasti mielialaani pitkälle päivään. Kuinka on mahdollista, että näen aina samanlaisen painajaisen, ja mistä se voi kertoa? Koskaan ennen en ole nähnyt samaa unta kuin kerran. Kärsin voimakkaasta mustasukkaisuudesta, ja olen miettinyt voiko se aiheuttaa painajaisia.
TIPSU

Unet ovat monella tavalla mysteeri. Ei tiedetä varmaksi, miksi niitä nähdään ja miksi ne ovat kulloinkin juuri sellaisia kuin ovat. Joidenkin mielestä unet ovat sisällöltään täysin sattuman­varaisia — toiset taas näkevät ne syvällisiksi alitajunnan viesteiksi. Totuus löytynee ääripäiden väliltä; unissa on todennäköisesti sekä mieltä että mielettömyyttä.

On mahdollista, että mieli työstää nukkuessa valveillaolon aikana karttuneita muistijälkiä. Unet ovat ikään kuin ihmiselle itselleen näkyvä puoli aivojen unenaikaista prosessointia. Työstäminen voi olla sekä kokemusten tiedollista arviointia että emotionaalisen tasapainon ylläpitoa.

Unien tunnetilat ovat — kuten Freudkin ajatteli — pelkoja ja toiveita. Tämä johtuu siitä, että ihminen on viettiensä pohjalta virittynyt ensisijaisesti kahtaalle: välttämään vaaroja ja kokemaan mielihyvää. Tässä valossa unet voivat olla sekä valvetilan tapahtumiin valmistavia että niitä korjaavia kokemuksia.

Unet ovat sekoitus konkreettisia mielikuvia ja symboliikkaa. Koska unessa tapahtuva psyykkinen työ on monitahoista, unen merkityksetkään eivät ole yksiselitteisiä. Kannattaakin välttää pitkälle vietyjä tulkintoja ja tarkastella unen herättämiä mielleyhtymiä osana nykyhetken elämäntilannetta. Voi kysyä itseltään: Mitä unessa tapahtui? Mitä mielikuvia, ajatuksia, tunteita ja kehollisia tuntemuksia se herätti? Miten nuo kokemukset asettuvat osaksi tämänhetkistä elämää? Viestivätkö ne tarpeesta muuttaa joitakin?

Kerrot painajaistesi aiheuttavan sinulle sydämentykytyksiä ja päänsärkyä ja vaikuttavan mielialaasi pitkälle päivään. Ikävöit unissa miestäsi. Et kerro, mitä muita tunteita sinussa herää — kenties ahdistusta tai pelkoa. Voisit miettiä, mihin mielikuviin kokemasi tunne — ahdistus, pelko tai muu — liittyy. Arvioi myös kumpi herättää sitä enemmän, ajatus suhteesta unissasi esiintyvien miesten kanssa vai miehesi menettäminen.

Jos ajatus suhteesta mainitsemiesi miesten kanssa aiheuttaa erityisesti vastenmielisyyttä, herää kysymys, oletko jossain vaiheessa kokenut joutuneesi elämään parisuhteessa vastentahtoisesti. Jos olet, unesi saattaa viestiä aiempien kielteisten kokemusten työstämisen tarpeesta. Jos taas ero miehestäsi herättää suurinta pelkoa, voi olla paikallaan miettiä suhdettanne ja olemistasi siinä.

Unesi saattavat liittyä mustasukkaisuuteen. Mustasukkaisuuteen kuuluu pelko toisen menettämisestä. Pelko puolestaan voi liittyä epävarmuuteen itsestä, aiheelliseen tai aiheettomaan luottamuspulaan tai rakastumiseen.

Suhteenne on kestänyt vajaat kaksi vuotta ja kerrot olevasi siinä onnellinen. Elät todennäköisesti vielä vaihetta, johon kuuluvat tavallista voimakkaammat tunteet. Tietty määrä mustasukkaisuutta on usein osa rakastumista, eikä sille välttämättä tarvitse tehdä mitään; sopiva epävarmuus toisen tunteista on vahvojen myönteisten tunteiden tarpeellinen kääntöpuoli.

Jos koet mustasukkaisuutesi kuormittavan mielenterveyttäsi tai uhkaavan suhdettanne, voit miettiä sen hallintaa seuraavien kysymysten avulla: Mitkä asiat suhteessanne puhuvat sen jatkumisen puolesta? Miten mustasukkaisuuden lievittyminen näkyisi elämässäsi? Mitä hyvää luottamuksen lisääntymisestä seuraisi sinulle ja miehellesi?

Lisää psykologin vastauksia löydät täältä.

Hyvän terveyden psykologit Sanna Aulankoski ja Mikael Saarinen vastaavat lukijoiden kysymyksiin. Voit lähettää kysymyksesti tästä.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Mieheni käyttää unilääkkeitä nukahtamiseen ja paetakseen todellisuutta. Viime aikoina olen huomannut aggressiivisuutta hänen käytöksessään lääkkeen ottamisen jälkeen – toki lievää mutta joka tapauksessa vierasta uhoa. Hän tekee asioita, joita ei normaalisti tee, ja hetken mielijohteesta. Hän käyttää unilääkettä ja kaikkea muutakin mitä käsiinsä saa, myös alkoholia niiden kanssa. Kyse on mielestäni riippuvuudesta. Nyt kuitenkin haluaisin tietää, muuttaako unilääkkeiden pitkäaikainen käyttö (5 v) ihmisen persoonallisuutta?

Pitkäaikaisen unilääkkeiden käytön ei tiedetä muuttavan ihmisen persoonallisuutta. Miehesi muuttuneen käytöksen taustalla on luultavasti ongelmat, jotka saavat hänet käyttämään pakonomaisesti tavanomaista suurempia annoksia unilääkkeitä ja samanaikaisesti myös alkoholia.

Tilanne ei selviä ennen kuin miehesi kykenee puhumaan niistä ongelmista, jotka ovat hänen muuttuneen käytöksen ja pakonomaisen unilääkkeiden ja alkoholin käytön taustalla.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

5 vaaranmerkkiä ja 10 askelta kohti parempaa oloa.

  1. KIUKKUISUUS Jatkuva ärtymyksen tunne, erityisesti pinnan palaminen kotona. Tavallisia ovat myös yllättävät ja voimakkaat tunteenpurkaukset. Tunnelma on kireä eikä mikään naurata.
  2. STRESSIOIREET Päänsäryt ja selkäkivut lisääntyvät, sydän hakkaa, vatsa oireilee ja unihäiriöt piinaavat. Sosiaalinen elämä ei kiinnosta. Mieli tekee makeaa ja vain alkoholi antaa rentoutusta.
  3. JATKUVA VÄSYMYS Uni ei virkistä. Jatkuva väsymys, nukahtamisvaikeudet ja keskellä yötä heräily voivat olla merkkejä uupumuksesta tai masennuksesta. Iltaisin tekee mieli vain vajota sohvalle.
  4. MIELIALAN LASKU Suhtaudutko asioihin yhä useammin kielteisesti? Onko töissä kivaa? Menetkö mielelläsi töihin? Saatko aikaan sen, mitä pitääkin? Jaksatko liikkua tai harrastaa töiden jälkeen? Vai huomaatko miettiväsi murheita ja kokevasi itsesi entistä huonommaksi.
  5. TYÖ EI KIINNOSTA Et jaksa enää innostua mistään eikä luovuus kuki. Asenne työtä ja itseä kohtaan muuttuu kyyniseksi. Työ alkaa tuntua turhalta tai mahdottomalta.

10 askelta ylös uupumuksesta

  1. ARVIO TILANNE: Pysähdy. Mieti, mistä tilanne johtuu. Mitä tästä seuraa, jos jatkat näin? Voitko tehdä jotain toisin? Voitko ottaa aikalisän?
  2. ETSI APUA: Kuka tai mikä voisi auttaa sinua? Voitko keskustella esimiehen kanssa? Miten työt voisi organisoida? Auttaisiko työterveyshuolto?
  3. OTA LUPA LEVÄTÄ: Jokaisessa päivässä tulisi olla hetkiä rentoutumiselle. Osaatko antaa asioiden vain olla? Jos työssä on tiukkaa, vapaa-ajan olisi hyvä olla ohjelmoimatonta.
  4. MÄÄRITTELE ARVOSI: Mieti ja kirjoita paperille, mikä Sinulle on elämässä tärkeää? Mille asioille haluat antaa aikaasi ja uhrata voimiasi? Mistä haluaisit, että Sinut muistetaan?
  5. HUOMAA TOIMINTASI: Osaatko kieltäytyä ylitöistä vai uhraudutko aina? Tunnetko syyllisyyttä, jos pidät puolesi?
  6. KIITÄ ITSEÄSI: Kun lähdet töistä, tee kerrankin lista kaikesta siitä, mitä olet saanut päivän mittaan aikaan. Kiitä itseäsi! Muista, että vähempikin riittää.
  7. KERÄÄ OIVALLUKSET: Ota talteen kultajyvät eli onnistumiset matkan varrelta. Mikä on toiminut ja miksi?
  8. KOKEILE MUUTOSTA: Etsi eri toimintamalleja. Yritä toimia hiukan toisin. Sekin on osa muutosta, että hyväksyt sen, ettet aina pysty etkä onnistu.
  9. HYVÄKSY LEMPEÄSTI: Myötätuntoa voi harjoittaa itseäänkin kohtaan. Muista kuitenkin, että asenteesi toisiin vaikuttaa siihen, miten itseesi suhtaudut.
  10. PYSY NYKYHETKESSÄ: Harjoittele tuomaan ajatukset nykyhetkeen. Päästä irti menneistä ja tulevista, sillä nyt kaikki saattaa olla aivan hyvin. Tällä minuutilla ei ole mitään hätää.

Asiantuntija: kuntoutuspsykologi Heli Nurmi, Härmän Kuntoutus oy.