Psykoterapiaan hakeudutaan usein kriisissä. Pahan olon takaa paljastuu vanhoja pettymyksiä ja menetyksiä. Jos muutosta haluaa, edessä voi olla jopa vuosia kestävä tutkimusmatka omaan mieleen ja historiaan.

Kaksi tuolia, joskus pöytä välissä, muutama taulu seinällä, nenäliinapaketti. Terapia-keskustelu saattaa psykoterapeutti Mervi Kaura-Väinölän mukaan aika ajoin muistuttaa arkipäiväistä puheen vääntöä keittiön pöydän ääressä. Usein se kuitenkin on muuta kuin miltä näyttää.

Terapeutin oikein ajoitettu kysymys kesken jutustelun: ”Onko tällaista tapahtunut sinulle aikaisemmin?” saattaa aukaista oven kadonneeseen mielenmaisemaan. ”Hitto soikoon, näinkö se siis meni? Tätäkö olen koko ikäni paennut, tätäkö olen toistanut yhä uudelleen?”

Sanotaan, että terapian tarkoitus on korjata mielen virhekytkentöjä eli terapoitavan vahingollisia uskomuksia itsestään. Nämä usein hitaasti kiteytyvät uskomukset ovat saattaneet ajaa ihmisen masennukseen, selittämättömiin kiputiloihin tai vaikkapa sietämättömään jatkuvaan ahdistukseen – niin sietämättömään, että kun terapeutin ovi viimein aukeaa, enää ei kysellä, tarvitsenko terapiaa.

Kokenut terapeutti kertoo hyvin harvoin törmäävänsä terapian alkaessa siihen tuntemukseen, että asiakkaan motiivi olisi hukassa.

– Mutta vaikka ensimmäinen tunne terapiaan päästyä on yleensä suuri helpotus, alun jälkeen edessä voi olla pettymys, Mervi Kaura-Väinölä tietää.

Pelko ja toivo kisailevat

Psykoterapian perusasetelma on Mervi Kaura-Väinölän mukaan lähes aina rinnakkain kulkeva pari: pelko ja toivo. Terapoitava pelkää ja toivoo, että hänet tavoitetaan. Hän toivoo, että terapeutti tavoittaisi hänet juuri sen oven takaa, jonka avaamista hän eniten vastustaa.

– Vastustuksen kautta terapoitava löytää omat ajatuksensa ja omat sanomatta jääneet sanansa. Terapeutille vastustus toimii taas ikään kuin merkkinä siitä, että on päästy lähelle löytämistä.

– Terapeutin työkaluna oikean reitin etsimisessä toimii usein niin sanottu vastatunne. Vastatunteet ovat tunteita, joita asiakas herättää terapeutissa. Esimerkiksi masennuksensa torjuva asiakas voi herättää terapeutissa depressiivisiä tunteita tai mielikuvia, joita sitten voidaan alkaa työstää terapiassa.

Usein terapiaan hakeutumista jouduttaa jokin akuutti elämän kriisi. Kriisin takana saattaa piillä vuosien mittaan koettuja pettymyksiä ja menetyksiä. Kaura-Väinölä kuvaa terapiaa työsidoksena, jossa terapoitavalla on oikeus tulla hoidetuksi ja terapeutilla velvollisuus antaa osaamisensa terapoitavan käyttöön.

– Terapoitava tuo mukanaan ongelman, ehkä useitakin. Kun ongelma asettuu terapeutin ja terapoitavan väliin, yhdessä työstäminen voi alkaa.

On myös elämän alueita, joihin yksilöllinen psykoterapia ei Kaura-Väinölän mukaan auta. Yksi sellainen on päihderiippuvuus. Jos yksilöllisen psykoterapian tarjoama helpotus on asiakkaalle liian hidasta verrattuna päihteiden suomaan helpotukseen, terapia jää kesken. 16–24-vuotiaat voivat saada tukea myös perhe-, kuvataide-, ja musiikkiterapiaan.

Muisto tuntuu kipuna

Vaikeimmin tavoitettavia asioita ovat Mervi Kaura-Väinölän mukaan syvälle piiloutuneet tunteet. Ihminen on saattanut kantaa näitä tuntemattomia matkalaisia ruumiissaan vuosikymmenet esimerkiksi kipuina tai särkyinä. Ne saattavat olla muistoja hyväksikäytöstä tai väkivallasta tai muista uhkaavista tilanteista, jotka eivät ole tapahtuessaan mahtuneet ymmärryksen rajoihin.

– Joskus muistot traumaattisista tapahtumista ovat niin syvällä tiedostamattomassa, ettei ihminen itsekään tiedä, tapahtuiko se minulle tai hän voi muistaa, mutta vähätellä samalla aivan järjen vastaisesti: oliko tuo nyt mitään.

– Joskus käy niin, että terapoitava lähtee juuri vähän ennen kuin olisi päästy tuloksiin. Äkkilähtö jää yleensä vaivaamaan terapeuttia kymmeniksi vuosiksi, ja tämä saattaa olla myös lähtijän tavoite. Hän varmistaa paikkansa terapeutin mielessä, että joku jää häntä odottamaan.

Hylkääjät ovat Kaura-Väinölän mukaan usein niitä ihmisiä, jotka itse on hylätty. He tekevät terapeutille sen, minkä joku tai jotkut aikanaan ovat tehneet heille.

– Jotta terapia onnistuisi, terapeutin on tähdellistä pystyä ennakoimaan hylkääminen. Jos terapoitava on esimerkiksi kokenut, ettei äiti välitä, niin poissaoleva äiti istuu varmasti terapiassakin. Se, että asiakkaan mieltä alkaa vaivata epäily, välittääköhän terapeuttikaan minusta, on aina vakava asia, joka ammattilaisen pitäisi tunnistaa ajoissa.

Eri aikakaudet, etenkin eri aikakausien lasten ja vanhempien suhde, näkyvät terapiakulttuurissa. Vielä 1950- luvullakin syntyneet saattavat jännittää terapiaan tuloa. Sen sijaan 1960-luvun lapset ja etenkin heitä nuoremmat voivat olla niin tuttavallisia ja välittömiä, että terapeutin on itse luotava edistymisen kannalta välttämätöntä etäisyyttä. On tehtävä selväksi, etten ole kaverisi, vaikka äitisi on kaverisi.

Terapeutti ei lohduta

Terapia ei Mervi Kaura-Väinölän mukaan onnistu ”tykkäämisperiaatteella”. Terapeutti ei voi olla ”ihana ihminen”, eikä terapia voi olla ”kivaa ja mukavaa”.

– Terapeutistaan voi pitää, mutta on työtapaturma, jos terapeutista tulee ihailun kohde, koska silloin aletaan vain kellua ”voi, miten meillä on mukavaa” - tunnelmissa eikä mennä eteenpäin. Tiettyyn rajaan asti terapia voi olla riippuvuussuhde, mutta jos terapiasta tulee ainoa ravinnon lähde, kehitys pysähtyy siihen.

– Voi kuulostaa karulta, mutta terapeutin tehtävä ei ole lohduttaa. Hän voi sanoa, että tämä mahtaa tuntua pahalta ja katsotaan yhdessä, mitä voidaan tehdä. Mutta hän ei keskeytä itkua kiikuttamalla nenäliinoja, hänen tehtävänsä on olla rauhallisesti läsnä.

Terapeutin oma ansa voi Kaura-Väinölän mukaan olla riittämättömyyden tunne, joka voi tehdä hänestä hoivaajan. Jos terapeutti esimerkiksi antaa kolmen vartin istunnon venyä tuplatunniksi, hän saattaa lisäajalla tiedostamattaan pyrkiä korvaamaan riittämättömäksi arvioimansa avun. Unohtuu tärkein: Terapia on tutkimustyötä eikä hoivaamista.

Hyvä terapiasuhde näkyy Kaura-Väinölän mukaan esimerkiksi siinä, että terapoitava voi luottaa terapeutin ammatilliseen otteeseen ja terapiasopimuksen rajoihin.

Ensimmäinen ja konkreettinen osoitus luotettavuudesta alkaa jo kellosta. Terapeutti on aina täsmällinen, ei myöhästy eikä unohda sovittua aikaa. Alusta asti luja ja pitävä työsidos on ikään kuin vastaus asiakkaan tunnusteluihin: voisiko kerrankin olla joku ihminen ja tila, joka on tämän määrätyn ajan vain ja ainoastaan minua varten?

Entä milloin terapia on onnistunut? Ammattinsa osaava terapeutti ei Kaura-Väinölän mukaan lupaa liikaa.

– Psykoterapia alkaa ja päättyy jonnekin keskelle elämää.

Sen tuloksena elämästä voi tulla hieman täyspainoisempaa, mutta onnellisuutta se ei takaa. Kaura-Väinölä muistaa jostakin kuulleensa määritelmän: Normaali ihminen on tunneherkkä, hiukan ahdistunut
ja toiveikas.

Lue lisää mielen järkkymisestä.

Tie psykoterapiaan

  • Psykoterapia on yläkäsite eri psykoterapiamuodoille, joita voi Kelan tukemana antaa terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen hyväksymä psykoterapeutti.
  • Syinä psykoterapiaan hakeutumiseen voivat olla muun muassa masennus, ahdistuneisuus, unettomuus, työuupumus ja elämän kriisit.
  • Kela myöntää tukea 26 vuotta täyttäneille aikuisille joko lyhyt- tai pitkäkestoiseen, enintään kolme vuotta kestävään yksilö- tai ryhmäterapi
  • Psykoterapiaan pääsee joko yksityistä kautta tai omalääkärin lähetteellä mielenterveystoimiston kautta.
  • Hyötyä psykoterapiasta saa arvioiden mukaan noin 80 prosenttia korvausta saaneista. Tarvetta on koko ajan enemmän kuin mihin pystytään vastaamaan.Psykoterapia alkaa keskellä elämää ja myös päättyy sinne.
Kuva Shutterstock. Kuvan henkilö ei liity juttuun.
Kuva Shutterstock. Kuvan henkilö ei liity juttuun.

Olen 15-vuotias tyttö, jolle alkoi tulla outoja oireita reilu kuukausi sitten. Ymmärsin heti, että tämä ei ole normaalia. En pysty keskittymään kunnolla oikein mihinkään, kun minun pitää sulkea kaappeja, harjata hiuksia, lukea samaa, katsoa tiettyyn paikkaan ja paljon muuta. En haluaisi kertoa vanhemmilleni, häpeän ja haluaisin yrittää päästä näistä irti omin voimin. Tuntuu, että oireet hallitsevat elämääni ja että kohta räjähdän. Mitä voin tehdä?

Kuvaamiesi oireiden perusteella kärsit pakko-oireisesta häiriölle tyypillisistä oireista. Pakko-oireinen häiriö ilmenee pakonomaisina ajatusmalleina tai toimintoina, joiden tarkoituksena on suojella ihmistä oletetulta uhkalta.

Monilla nuorilla ilmenee ajoittain tällaisia pakonomaisia ajatuksia tai toimintoja, mutta häiriöksi ne muodostuvat, kun niihin menee runsaasti aikaa tai ne häiritsevät elämää. Pakko-oireinen häiriö on yleinen, sillä ainakin 2-3 % ihmisistä kärsii siitä. Oireilun alku liittyy usein ahdistavaan tai stressaavaan elämäntilanteeseen.

Etenkin lieväasteisina pakkoajatuksia tai -toimintoja voidaan vähentää itsehoito-ohjelmilla. Esimerkiksi HUSin ylläpitämiltä nettisivuilta mielenterveystalo.fi löytyy pakko-oireiden omahoito-ohjelma. Voit tutustua mielenterveystalon tarjontaan tästä.

Myös Edna Foan ja Reid Wilsonin opas Kerrasta poikki - vapaaksi pakko-oireista ja rituaaleista voi auttaa.

Itsehoito-ohjelmissa hyödynnetään samoja periaatteita kuin pakko-oireisen häiriön käyttäytymisterapiassa tai kognitiivisessa terapiassa. Jos itsehoito-ohjelma ei auta, on viisasta kääntyä joko pakko-oireiden psykoterapiaan perehtyneen psykologin tai psykiatrin puoleen. Hankalampia pakko-oireita voidaan lievittää myös serotoninergisillä masennuslääkkeillä.
 

Matti Huttunen
psykiatri, psykoterapeutti

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Näetkö itsessäsi paljon hyvää – vai paljon virheitä? Itsetunto vahvistuu, kun kääntää katseen tietoisesti omiin vahvuuksiin ja heittäytyy epämukavuusalueelle.

1. Listaa hyvät ja huonot puolesi – ja lue ääneen

Terve itsetunto on kuin vaaka, jossa omat hyvät ja huonot puolet ovat tasapainossa. Onnistumisia ei tarvitse ylikorostaa, mutta myös vähemmän mairittelevat piirteet kestävät päivänvaloa.

Psykoterapeutti Maarit Lassander neuvoo listaamaan omat vahvuudet ja heikkoudet paperille: yhtä paljon molempia. Aina, kun mieleen nousee uusi kielteinen piirre, vastapainoksi pitää kirjata yksi hyvä puoli: Jätän projektit usein puolitiehen enkä jaksa keskittyä, mutta toisaalta olen helposti innostuva ja osaan innostaa muita.

Jos ei ole tottunut ajattelemaan itsestään hyvää, voi kysyä mielipidettä läheiseltä: mitkä kolme asiaa minussa ovat rakastettavimpia? Myös vanhoja kohteliaisuuksia kannattaa kirjata.

– Huomion kääntäminen vahvuuksiin tietoisesti auttaa. Kyse on ennen kaikkea siitä, mihin kiinnittää huomiota, Maarit Lassander sanoo.

Valmista listaa hän neuvoo lukemaan ääneen, mielellään joka päivä.

2. Selvitä arvosi

Onnellisimmat eivät yritä taipua muiden muottiin vaan rakentavat itse oman elämänsä tärkeysjärjestyksen. Jos minäkuva on hatara, omat ja muiden tarpeet sotkeentuvat herkästi toisiinsa. Ydinarvojensa pohtimiseen kannattaa käyttää aikaa. Mistä haaveilen tai inspiroidun?

Millaiset ihmiset, ajanvietteet ja paikat tekevät minut onnelliseksi?

Avuksi voi ottaa paperin, jossa on kolme saraketta. Ensimmäiseen kirjataan erilaisia arvoja, kuten perhe, ystävyys ja terveys. Toiseen sarakkeeseen merkitään jokaisen arvon tärkeys itselle asteikolla yhdestä kymmeneen. Kolmanteen sarakkeeseen tulee samalla asteikolla oma arvio siitä, kuinka tyytyväinen tällä hetkellä on tuohon osa-alueeseen omassa elämässään. Jos kakkos- ja kolmossarakkeen välillä on ristiriitoja, niihin on hyvä kiinnittää erityishuomiota.

– Seuraava askel on pohtia, miten oma toiminta edistää arvojen toteutumista. Jos esimerkiksi todella perhekeskeinen ihminen viettää kaiken aikansa töissä, siinä on ristiriita, Maarit Lassander toteaa.

Arvojen pohtimisen kautta vertailun ja suorittamisen tarve vähenee, kun päämäärät kirkastuvat.

3. Lepää hetki

Vaaditko itseltäsi aina kymppiä vai riittääkö välillä seiska? Suorituskeskeinen itsetunto uuvuttaa, sillä se kaipaa loputtomasti pönkittämistä. Jos itsearvostus on kokonaan kiinni onnistumisista, pienikin moka kasvaa mielessä suhteettomaksi.

Jokaiseen päivään kannattaa mahduttaa ainakin yksi lepohetki suorittamisesta. Se voi olla mitä tahansa rentouttavaa tekemistä, kuten meditointia tai kahvihetki ystävän kanssa. Oleellista on pyrkiä tietoisesti eroon itsekritiikistä. Silloin mieli saa tilaa pohtia, millaisista asioista oikeasti nauttii.

– Vaativa persoona asettaa itselleen usein mittareita, jotka tulevat ulkopuolelta. Silloin voi menettää kosketuksen siihen, mikä juuri minulle tekee elämästä hyvän, Maarit Lassander sanoo.

Hän muistuttaa, että suorittaminen ei itsessään ole pahasta. Muutoksen paikka on silloin, kun suorittaminen estää elämästä täydesti.

4. Hyppää uuteen

Olemme ahkeria liimailemaan otsaamme nimilappuja: olen harkitsematon, temperamenttinen, tuppisuu. Usein määritelmät tulevat ulkopuolelta. Herkkä saattaa painaa yhden kommentin mieleensä vuosikymmeniksi.

Toisinaan omia uskomuksia on hyvä koetella tekemällä jotain täysin niiden vastaisesti. Varaa siis laulutunti, vaikka uskot laulavasi nuotin vierestä tai ota puheenvuoro, vaikka olet yleensä se hiljaisin. Epämukavuusalueelle heittäytyminen on parhaita keinoja itsearvostuksen rakentamiseen. Kun löytää itsestään uusia puolia ja taitoja, minäkuva vahvistuu vähä vähältä.

Isoimman pelon kimppuun ei kannata hypätä lämmittelemättä. Siirry helposta vaikeampaan aina sitä mukaa, kun rohkeus kasvaa.

– Heittäytyminen vaatii uteliasta asennetta. Ole avoin uudelle, jotta voit muodostaa myönteisiä kokemuksia itsestäsi, Lassander sanoo.

5. Uskalla pyytää muilta apua

Kun liukastut talvikeleillä ja tuntematon tarjoaa kättään, tukeudutko apuun vai kieltäydytkö lähes loukkaantuneena? Häpeilyllä on kulttuurinen perusta.

– Suomalainen mieluummin puree hampaat yhteen ja kärsii kuin kertoo omasta hädästään. Tämä on onneksi muuttumassa. Meillä kasvaa uusi sukupolvi, joka jakaa enemmän ja avoimemmin.

Pyynnön pukeminen kysymykseksi voi auttaa: Osaatko neuvoa, miten minun pitäisi edetä? Avun pyytäminen ei tarkoita uhriksi heittäytymistä, heikkoutta tai epäonnistumista.

– Pikemminkin päinvastoin. Vaatii hyvää itsetuntoa pyytää apua ja tunnustaa, ettei osaa tai jaksa

yksin. Mitä enemmän kontaktia uskallamme ottaa toisiin, sitä helpommaksi elämämme muuttuu, Lassander sanoo.

6. Ymmärrä tunteitasi – ja päästä niistä irti

Millaisissa tilanteissa riittämättömyyden tunne pulpahtaa esiin? Töissä, ystävien kanssa, harrastuksissa? Päiväkirjan pitäminen omista tunteista auttaa ymmärtämään, mistä vaativuus on peräisin.

–Jos kokee, ettei saa ystäväpiirissä hyväksyntää, voi tuntea itsensä epäonnistuneeksi. Myös yksinäisyyden tunteet vaikuttavat, samoin lapsuudessa hylkäämiskokemukset tai toisaalta ylisuojelu. Herkille ja temperamenttisille voi kehittyä heikko itsetunto ilman vaikeita kokemuksiakin, sillä he reagoivat ympäristön vaatimuksiin muita voimakkaammin, Maarit Lassander sanoo.

Menneisyyden ymmärtäminen auttaa, mutta tarkoitus ei ole jäädä vellomaan vanhaan. Ennemminkin tavoitteena on vapauttava oivallus: Olen nyt aikuinen ja uudessa elämäntilanteessa. Miksen siis luopuisi vanhoista ajatusmalleista?

–Jos sivuuttaa vaikeat tunteet vuodesta toiseen, alkaa helposti vain vaatia itseltään enemmän ja enemmän. Tunteiden kohtaaminen auttaa hyväksymään ne ja päästämään niistä irti.

Asiantuntija: Maarit Lassander, psykoterapeutti, psykologi, Suomen Mielenterveysseura.