Kumppanin etsintä perustuu luonnonlakeihin. Älä kuitenkaan heittäydy soidinmenoihin sokeasti vaan hyödynnä sitä, minkä aiemmista parisuhteistasi olet oppinut.

Flirttikouluttaja, teatteri-ilmaisun ohjaaja Salla Lintonen:

Tärkeintä flirttailussa on huumori

”Niin miesten kuin naistenkin kannattaisi rohkeammin ottaa flirttimielellä kontaktia, mennä hymyillen juttelemaan. Heti ei tarvitse ajatella, mitä siitä seuraa tai mitä vastapuoli ajattelee.

Jos kohteliaisuuksien sanominen pelottaa, voi harjoitella puhumalla itselleen ystävällisesti peilin edessä.
Kun toivoo flirtin johtavan pitemmälle, ei kannata yrittää liikaa tai tehdä tuttavuutta väkisin. Jos toinen ei innostu, viisainta on vaihtaa kohdetta. Lannistua ei kannata, tai pian ei enää uskalla yrittääkään. Ainahan seuraava kontaktinotto voi onnistua paremmin.

Kannattaa myös pitää mielessä, että jos toinen torjuu kontaktiyrityksen, syynä voi olla mikä tahansa hänen omaan elämäänsä liittyvä asia. Se ei välttämättä lainkaan liity kontaktia yrittäneeseen tai merkitse, että hänessä olisi jotain vikaa.

Flirtin toivoisi olevan enemmän osa arkipäivää. Sitä voi olla kevyt kohteliaisuus siinä kuin baarissa otettu räväkkä kontaktikin. Aina sen kuitenkin pitäisi olla positiivista ja leikkimielistä, eikä siihen tarvitse suhtautua totisesti.

Flirttailla voi melkein missä tahansa, ei ehkä kuitenkaan riitaisissa tai raskaissa tunnelmissa. Tosin niissäkin pieni kohteliaisuus voi piristää. Eroottinen flirtti vaatii ajalta ja paikalta enemmän.

Flirttaillessa tärkeintä on huumori ja rentous. Ja jos kohteliaisuuden lausuu nyrpeällä naamalla, vaikutus on takuulla toinen kuin hymyillen.

Me suomalaiset suhtaudumme kohteliaisuuksiin varautuneesti ja jopa taka-ajatuksia etsien.
Omalta ja toisen kannalta mukavampaa olisi ottaa kohteliaisuus vastaan nyrpistelemättä. Siitä pitäisi ymmärtää ilahtua, vaikka sen lausuja ei tuntuisi kumppaniehdokkaana varteenotettavalta.

Ainoa oikea reaktio kohteliaisuuteen on kiitos, jos toinen vaikka kehuu mekkoa kivaksi. Turha ruveta vähättelemään sitä alerievuksi, sillä vaatimattomuus ei kaunista.”

Korkeasaaren eläintarhan johtaja, fil. tri Seppo Turunen:

Ravintolassa pörhistellään kuin teeret soitimella

”Parin haun ja soitimella olon perimmäinen tarkoitus on kertoa hyvistä geeneistä ja päästä lisääntymään. Ihmisillä ja eläimillä on tässä monia yhteisiä keinoja.

Osuva esimerkki ovat rockkonsertit. Niissä esiintyy usein parinmuodostusiässä olevia nuoria miehiä aivan kuten metsot ja teeret soitimella. Musiikin esittäminen näyttää yleensäkin olevan hyvä keino parinmuodostusmarkkinoilla: mitä paremmin soittaa tai laulaa, sitä taitavampi ja siis arvattavasti perimältään parempi on. Viestiväthän linnutkin taidoistaan laulullaan.

Ja kun on taitoja, on todennäköisesti myös kykyä hankkia hyvä asema. Ihmisyhteisöissä näitä kykyjään mainostavat yleensä miehet. Asiaa on tutkittu muun muassa ravintolakäyttäytymisessä.

Istuuduttuaan ravintolan pöytään mies saattaa rakentaa soidintaan varten pienoisreviirin asettamalla lasinsa viereen esimerkiksi autonavaimet, kännykän tai muuta, mikä kertoo hänen varallisuudestaan. Tällaiset statussymbolit ovat kuin riikinkukon pyrstö. Sekin on rehellinen tapa mainostaa, koska vain hyvillä geeneillä varustetulla on mahdollisuus tuottaa näin turhanaikaisen hienoja rakenteita.

Naisten rooli tällaisessa ravintolapelissä on usein teerensoidinten tapaan kiertely ja miesten pöytien tähyily.
Asiaa kännyköiden alkuaikoina tutkittaessa todettiin myös, että kännyköitä esitellään eniten tilanteissa, joissa on muitakin miehiä. Hienoimman kännykän omistajan vastine eläinkunnassa olisi vaikkapa hirviuros, jolla on suurimmat sarvet.

Pelkistyneimmillään soidinmenoissa siis käytetään rehellisiä, hyvistä ominaisuuksista kertovia keinoja. Toisaalta ihminen osaa myös tarvittaessa huijata ja suurennella ominaisuuksiaan.

Myös eläimet hallitsevat huijaamisen pariutumishankkeissaan. Kun esimerkiksi paviaaninaaras pariutuu muun kuin laumaa hallitsevan uroksen kanssa, se tekee sen piilossa ja välttää paritteluääniä niin, ettei johtajauros kuule.

Ihmisten erinomainen kyky järjestää soidinmenoja kaikilla elämänaloilla selittyy ehkä myös siitä, että toisin kuin eläimet, ihmiset voivat olla soitimella mihin vuodenaikaan tahansa.”

Psykologi Hannele Törrönen:

Rakastuminen on löytöretki

”Kun kaipaa toisen luo ja haluaa rakastua, tuntee sisäistä kihelmöintiä ja laittautuu mielellään parhaisiinsa. Se, joka on liikkeellä ilman suuria sisäisiä painolasteja, etsii kumppania avoimin mielin ja ennakkoluulottomasti, ehdokkaan hyviä ja huonoja puolia erityisesti tarkkailematta.

Aiemmat huonot kokemukset eivät ennusta, kuinka uuden kumppanin kanssa alkaa sujua. Voi sujua hyvin, jos kumpikin saa hieman hioa toistaan.

Suostuu siis ottamaan vastaan palautetta ja kiinnostuu myös omista reaktioistaan, eikä jää syyttelemään toista tai rypemään itsesäälissä. Huumori ja armeliaisuus vähentävät vaaraa, että jäädään arpomaan, kuka pelissä voittaa ja häviää. Ensivaikutelma toisesta ei ole koko totuus, vaan rakastuminen on löytöretki.

Jos on aiemmin pettynyt rakkaudessa tai on muuten pohjatonta kaipausta täynnä, uuteen kumppaniin kohdistuvat vaatimukset voivat kasvaa kohtuuttomiksi. Alkaa jopa odottaa, että tämän täytyy pystyä muuttamaan elämä täydellisen hyväksi.

Silloin voi myös tuntua, että itse on kelpaava vain toisen kautta tai mieli heittelehtii kelpaamattomuuden – ”olen liian lihava, vanha, huono, en saa ketään koskaan” – ja toiseen kohdistuvan ylemmyydentunteen välillä.

Tyypillisiä ajatuksia ovat silloin, että kaikki miehet tai naiset pettävät tai että toinen on joko täydellisen ihana tai täysin kelvoton.

Tällaiset käsitykset jäykistävät ja jyrkentävät mielikuvaa siitä, minkälainen parisuhteen pitää olla. Sitä saatetaan arvottaa esimerkiksi vain seksin laadun perusteella. Ja itseä niin, että on kelpaamaton, jos ei koko ajan ole romanssi meneillään.

Huonosti uhkaa käydä silloinkin, jos toisen haluaa muuttaa mieleisekseen ja on sokea ongelmille, ennen kaikkea uskottomuudelle, päihdeongelmalle tai väkivallalle. Epäonnistumisen riskiä lisää myös unelmissa eläminen tai menneisyyden ongelmien loputon veivaaminen.

Tuomitsevista ajatuksistaan voi päästä eroon miettimällä, miksi toistaa suhteissaan tiettyä käsikirjoitusta: Kenen mielipiteestä on lähtöisin se, että itseään pitää huonona ja kelpaamattomana, joka ei ansaitse mitään hyvää. Onko se ehkä äiti tai isä, joka näitä ikäviä ”totuuksia” mielessä laukoo?

Uuden parin etsimistä ei pitäisi kiirehtiä, jos on satuttanut itsensä pahasti edellisessä suhteessaan. Kannattaisi elellä itsekseen, kunnes uskaltaa lähteä uuteen yritykseen realistisesti hyväksyvällä asenteella. Hienoa olisi, jos silloin osaisi pitää itseään ihan tavallisena ihmisenä omine kummallisuuksineen, samantapaisena kuin loppujen lopuksi kaikki muutkin ovat.”

Lue lisää Nainen, miksi elät yksin?

 

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Mieheni käyttää unilääkkeitä nukahtamiseen ja paetakseen todellisuutta. Viime aikoina olen huomannut aggressiivisuutta hänen käytöksessään lääkkeen ottamisen jälkeen – toki lievää mutta joka tapauksessa vierasta uhoa. Hän tekee asioita, joita ei normaalisti tee, ja hetken mielijohteesta. Hän käyttää unilääkettä ja kaikkea muutakin mitä käsiinsä saa, myös alkoholia niiden kanssa. Kyse on mielestäni riippuvuudesta. Nyt kuitenkin haluaisin tietää, muuttaako unilääkkeiden pitkäaikainen käyttö (5 v) ihmisen persoonallisuutta?

Pitkäaikaisen unilääkkeiden käytön ei tiedetä muuttavan ihmisen persoonallisuutta. Miehesi muuttuneen käytöksen taustalla on luultavasti ongelmat, jotka saavat hänet käyttämään pakonomaisesti tavanomaista suurempia annoksia unilääkkeitä ja samanaikaisesti myös alkoholia.

Tilanne ei selviä ennen kuin miehesi kykenee puhumaan niistä ongelmista, jotka ovat hänen muuttuneen käytöksen ja pakonomaisen unilääkkeiden ja alkoholin käytön taustalla.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

5 vaaranmerkkiä ja 10 askelta kohti parempaa oloa.

  1. KIUKKUISUUS Jatkuva ärtymyksen tunne, erityisesti pinnan palaminen kotona. Tavallisia ovat myös yllättävät ja voimakkaat tunteenpurkaukset. Tunnelma on kireä eikä mikään naurata.
  2. STRESSIOIREET Päänsäryt ja selkäkivut lisääntyvät, sydän hakkaa, vatsa oireilee ja unihäiriöt piinaavat. Sosiaalinen elämä ei kiinnosta. Mieli tekee makeaa ja vain alkoholi antaa rentoutusta.
  3. JATKUVA VÄSYMYS Uni ei virkistä. Jatkuva väsymys, nukahtamisvaikeudet ja keskellä yötä heräily voivat olla merkkejä uupumuksesta tai masennuksesta. Iltaisin tekee mieli vain vajota sohvalle.
  4. MIELIALAN LASKU Suhtaudutko asioihin yhä useammin kielteisesti? Onko töissä kivaa? Menetkö mielelläsi töihin? Saatko aikaan sen, mitä pitääkin? Jaksatko liikkua tai harrastaa töiden jälkeen? Vai huomaatko miettiväsi murheita ja kokevasi itsesi entistä huonommaksi.
  5. TYÖ EI KIINNOSTA Et jaksa enää innostua mistään eikä luovuus kuki. Asenne työtä ja itseä kohtaan muuttuu kyyniseksi. Työ alkaa tuntua turhalta tai mahdottomalta.

10 askelta ylös uupumuksesta

  1. ARVIO TILANNE: Pysähdy. Mieti, mistä tilanne johtuu. Mitä tästä seuraa, jos jatkat näin? Voitko tehdä jotain toisin? Voitko ottaa aikalisän?
  2. ETSI APUA: Kuka tai mikä voisi auttaa sinua? Voitko keskustella esimiehen kanssa? Miten työt voisi organisoida? Auttaisiko työterveyshuolto?
  3. OTA LUPA LEVÄTÄ: Jokaisessa päivässä tulisi olla hetkiä rentoutumiselle. Osaatko antaa asioiden vain olla? Jos työssä on tiukkaa, vapaa-ajan olisi hyvä olla ohjelmoimatonta.
  4. MÄÄRITTELE ARVOSI: Mieti ja kirjoita paperille, mikä Sinulle on elämässä tärkeää? Mille asioille haluat antaa aikaasi ja uhrata voimiasi? Mistä haluaisit, että Sinut muistetaan?
  5. HUOMAA TOIMINTASI: Osaatko kieltäytyä ylitöistä vai uhraudutko aina? Tunnetko syyllisyyttä, jos pidät puolesi?
  6. KIITÄ ITSEÄSI: Kun lähdet töistä, tee kerrankin lista kaikesta siitä, mitä olet saanut päivän mittaan aikaan. Kiitä itseäsi! Muista, että vähempikin riittää.
  7. KERÄÄ OIVALLUKSET: Ota talteen kultajyvät eli onnistumiset matkan varrelta. Mikä on toiminut ja miksi?
  8. KOKEILE MUUTOSTA: Etsi eri toimintamalleja. Yritä toimia hiukan toisin. Sekin on osa muutosta, että hyväksyt sen, ettet aina pysty etkä onnistu.
  9. HYVÄKSY LEMPEÄSTI: Myötätuntoa voi harjoittaa itseäänkin kohtaan. Muista kuitenkin, että asenteesi toisiin vaikuttaa siihen, miten itseesi suhtaudut.
  10. PYSY NYKYHETKESSÄ: Harjoittele tuomaan ajatukset nykyhetkeen. Päästä irti menneistä ja tulevista, sillä nyt kaikki saattaa olla aivan hyvin. Tällä minuutilla ei ole mitään hätää.

Asiantuntija: kuntoutuspsykologi Heli Nurmi, Härmän Kuntoutus oy.