Tärisyttää, hikoiluttaa... puolet suomalaisista istuisi mieluummin missä tahansa muualla kuin hammaslääkärin tuolissa. Vaikka pelko ei katoaisi kokonaan, harjoittelemalla sen kanssa voi oppia elämään.

Hoitoajan varaaminen on täyttä tuskaa hammaslääkäripelosta kärsivälle. Noin puolet suomalaisista pelkää hammaslääkäreitä, ja joka kymmenes jättää hoidot kokonaan pelkonsa takia.

– Joistain potilaista pelkoa ei huomaa ollenkaan. Osa hikoilee, osa puhuu taukoamatta, sanoo professori Satu Lahti, joka on tutkinut hammaslääkäripelkoa jo vuodesta 1986.

Pelosta on syytä kertoa lääkärille ennen hoidon aloittamista, jotta hänkin tietäisi tilanteen. Lähtökohta pelon hoidolle on se, että potilas osaa pitää puolensa hammaslääkärissä ja pystyy elämään tunteidensa kanssa.

Hoito ei välttämättä takaa sitä, että pelot lähtisivät kokonaan. Kuitenkin jo tunteiden hallitseminen mahdollistaa sen, että pystyy käymään lääkärissä tarpeeksi usein. Niin usein, että suuhun ei kehity ongelmapesää.

Hammaslääkäripelkoisilla on keskimääräistä huonompi purukalusto. Toisaalta on niitäkin, jotka puunavat suunsa putipuhtaaksi säästyäkseen epämiellyttävältä kokemukselta.   

Opettele viittaamaan

Pelon keskiössä on usein avuttomuuden tunne: potilas makaa selällään suu auki eikä pysty kontrolloimaan tilannetta. Oloa voi helpottaa, jos opettelee jo etukäteen viittaamaan vasemmalla kädellä, kun haluaa lääkärin huomion kesken toimenpiteen.

Pelon taustalla voi olla esimerkiksi epämiellyttävä lapsuudenkokemus.

– Eräs potilaani kertoi alkaneensa itkeä liikennevaloissa, kun hän kohtasi sattumalta lapsuudenaikaisen hammaslääkärinsä. Toinen pelkäsi puudutuksen aiheuttamaa reaktiota niin paljon, että tunsi jalkojensakin tunnon häviävän, vaikkei hän ollut edes saanut puudutetta.  

Pelko on vakava riippumatta siitä, miten oudolta potilaan käytös tuntuu. Ongelma on yleensä siinä, että vaikka potilas koettaa hallita pelkoaan, pelko hallitseekin häntä. Useimpia aikuisia oma käytös hävettää ja harmittaa, mutta sille ei voi mitään, vaikka kuinka haluaisi käyttäytyä järkevästi.

– Hampaissa on valtava määrä hermoja. Ihminen myös oppii kivun helposti. Jo yksi kerta hampaiden poraamista ilman puudutusta riittää. Jatkossa kivun alkamista odottaa koko ajan. Rentoutuminen on tällöin todella vaikeaa.

Rento ei pelkää

Tasainen, rauhallinen hengitys auttaa vähentämään tukehtumisen tunnetta, joka on hammaslääkäripelosta kärsiville tavallista. Pelolle altistaminen on tärkeää. Esimerkiksi hammaslääkärin instrumentteihin voi tutustua etukäteen.

Ilokaasusta on apua monelle. Vaikeimmissa tapauksissa voidaan käyttää rauhoittavaa lääkettä tai nukutusta.

Tärkeintä on, että potilas kertoo pelostaan ja lääkäri kuuntelee ja ymmärtää.

– Hammaslääkäreillä on historiallinen maine hampaiden repijöinä. Mutta toisaalta on mukava kuulla, kun potilaat sanovat, että me emme olekaan niin kamalia kuin he luulevat.

Asiantuntijana sosiaalihammaslääketieteen professori Satu Lahti,Turun yliopisto

1. Kerro pelostasi.

Voit onnitella itseäsi siitä, että olet uskaltautunut vastaanotolle. Kerro vielä aikaa varatessasi tai ennen toimenpiteiden aloittamista, mitä erityisesti pelkäät.

2. Kokeile pelkopotilaiden hoitoon perehtynyttä lääkäriä.

Erikoishoitoa saa sekä yksityiseltä että kunnalliselta puolelta.

3. Pyydä apua läheiseltä.

Jos et uskalla varata aikaa itse, pyydä perheenjäsentä tai ystävää soittamaan ja tulemaan mukaan ensimmäisellä kerralla.

4. Harjoittele rentoutumista.

Hengitä rauhallisesti nenän kautta sisään ja suun kautta ulos. Mielikuvaharjoitteet siitä, kuinka istut tuolissa ja rentoutat kaikki lihaksesi, voivat auttaa. Hoitotoimenpiteiden aikana voit yrittää kulkea mielessäsi rentouttavissa maisemissa. Jos musiikki saa sinut rennoksi, ota korvalaput mukaan hammaslääkäriin.

5. Pyydä lääkäriä tekemään kanssasi yhteistyötä.

Sopikaa yhteinen merkki, jolla saat lääkärin huomion. Jos puudutus tuntuu epämiellyttävältä, sovi lääkärin kanssa, että hoitokohta pintapuudutetaan ensin geelillä ja puudutteen teho varmistetaan etukäteen. Jos taas esimerkiksi poraaminen on ongelma, pyydä, että lääkäri poraa kolmeen asti laskien ja pitää sitten pienen tauon.

Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Näetkö itsessäsi paljon hyvää – vai paljon virheitä? Itsetunto vahvistuu, kun kääntää katseen tietoisesti omiin vahvuuksiin ja heittäytyy epämukavuusalueelle.

1. Listaa hyvät ja huonot puolesi – ja lue ääneen

Terve itsetunto on kuin vaaka, jossa omat hyvät ja huonot puolet ovat tasapainossa. Onnistumisia ei tarvitse ylikorostaa, mutta myös vähemmän mairittelevat piirteet kestävät päivänvaloa.

Psykoterapeutti Maarit Lassander neuvoo listaamaan omat vahvuudet ja heikkoudet paperille: yhtä paljon molempia. Aina, kun mieleen nousee uusi kielteinen piirre, vastapainoksi pitää kirjata yksi hyvä puoli: Jätän projektit usein puolitiehen enkä jaksa keskittyä, mutta toisaalta olen helposti innostuva ja osaan innostaa muita.

Jos ei ole tottunut ajattelemaan itsestään hyvää, voi kysyä mielipidettä läheiseltä: mitkä kolme asiaa minussa ovat rakastettavimpia? Myös vanhoja kohteliaisuuksia kannattaa kirjata.

– Huomion kääntäminen vahvuuksiin tietoisesti auttaa. Kyse on ennen kaikkea siitä, mihin kiinnittää huomiota, Maarit Lassander sanoo.

Valmista listaa hän neuvoo lukemaan ääneen, mielellään joka päivä.

2. Selvitä arvosi

Onnellisimmat eivät yritä taipua muiden muottiin vaan rakentavat itse oman elämänsä tärkeysjärjestyksen. Jos minäkuva on hatara, omat ja muiden tarpeet sotkeentuvat herkästi toisiinsa. Ydinarvojensa pohtimiseen kannattaa käyttää aikaa. Mistä haaveilen tai inspiroidun?

Millaiset ihmiset, ajanvietteet ja paikat tekevät minut onnelliseksi?

Avuksi voi ottaa paperin, jossa on kolme saraketta. Ensimmäiseen kirjataan erilaisia arvoja, kuten perhe, ystävyys ja terveys. Toiseen sarakkeeseen merkitään jokaisen arvon tärkeys itselle asteikolla yhdestä kymmeneen. Kolmanteen sarakkeeseen tulee samalla asteikolla oma arvio siitä, kuinka tyytyväinen tällä hetkellä on tuohon osa-alueeseen omassa elämässään. Jos kakkos- ja kolmossarakkeen välillä on ristiriitoja, niihin on hyvä kiinnittää erityishuomiota.

– Seuraava askel on pohtia, miten oma toiminta edistää arvojen toteutumista. Jos esimerkiksi todella perhekeskeinen ihminen viettää kaiken aikansa töissä, siinä on ristiriita, Maarit Lassander toteaa.

Arvojen pohtimisen kautta vertailun ja suorittamisen tarve vähenee, kun päämäärät kirkastuvat.

3. Lepää hetki

Vaaditko itseltäsi aina kymppiä vai riittääkö välillä seiska? Suorituskeskeinen itsetunto uuvuttaa, sillä se kaipaa loputtomasti pönkittämistä. Jos itsearvostus on kokonaan kiinni onnistumisista, pienikin moka kasvaa mielessä suhteettomaksi.

Jokaiseen päivään kannattaa mahduttaa ainakin yksi lepohetki suorittamisesta. Se voi olla mitä tahansa rentouttavaa tekemistä, kuten meditointia tai kahvihetki ystävän kanssa. Oleellista on pyrkiä tietoisesti eroon itsekritiikistä. Silloin mieli saa tilaa pohtia, millaisista asioista oikeasti nauttii.

– Vaativa persoona asettaa itselleen usein mittareita, jotka tulevat ulkopuolelta. Silloin voi menettää kosketuksen siihen, mikä juuri minulle tekee elämästä hyvän, Maarit Lassander sanoo.

Hän muistuttaa, että suorittaminen ei itsessään ole pahasta. Muutoksen paikka on silloin, kun suorittaminen estää elämästä täydesti.

4. Hyppää uuteen

Olemme ahkeria liimailemaan otsaamme nimilappuja: olen harkitsematon, temperamenttinen, tuppisuu. Usein määritelmät tulevat ulkopuolelta. Herkkä saattaa painaa yhden kommentin mieleensä vuosikymmeniksi.

Toisinaan omia uskomuksia on hyvä koetella tekemällä jotain täysin niiden vastaisesti. Varaa siis laulutunti, vaikka uskot laulavasi nuotin vierestä tai ota puheenvuoro, vaikka olet yleensä se hiljaisin. Epämukavuusalueelle heittäytyminen on parhaita keinoja itsearvostuksen rakentamiseen. Kun löytää itsestään uusia puolia ja taitoja, minäkuva vahvistuu vähä vähältä.

Isoimman pelon kimppuun ei kannata hypätä lämmittelemättä. Siirry helposta vaikeampaan aina sitä mukaa, kun rohkeus kasvaa.

– Heittäytyminen vaatii uteliasta asennetta. Ole avoin uudelle, jotta voit muodostaa myönteisiä kokemuksia itsestäsi, Lassander sanoo.

5. Uskalla pyytää muilta apua

Kun liukastut talvikeleillä ja tuntematon tarjoaa kättään, tukeudutko apuun vai kieltäydytkö lähes loukkaantuneena? Häpeilyllä on kulttuurinen perusta.

– Suomalainen mieluummin puree hampaat yhteen ja kärsii kuin kertoo omasta hädästään. Tämä on onneksi muuttumassa. Meillä kasvaa uusi sukupolvi, joka jakaa enemmän ja avoimemmin.

Pyynnön pukeminen kysymykseksi voi auttaa: Osaatko neuvoa, miten minun pitäisi edetä? Avun pyytäminen ei tarkoita uhriksi heittäytymistä, heikkoutta tai epäonnistumista.

– Pikemminkin päinvastoin. Vaatii hyvää itsetuntoa pyytää apua ja tunnustaa, ettei osaa tai jaksa

yksin. Mitä enemmän kontaktia uskallamme ottaa toisiin, sitä helpommaksi elämämme muuttuu, Lassander sanoo.

6. Ymmärrä tunteitasi – ja päästä niistä irti

Millaisissa tilanteissa riittämättömyyden tunne pulpahtaa esiin? Töissä, ystävien kanssa, harrastuksissa? Päiväkirjan pitäminen omista tunteista auttaa ymmärtämään, mistä vaativuus on peräisin.

–Jos kokee, ettei saa ystäväpiirissä hyväksyntää, voi tuntea itsensä epäonnistuneeksi. Myös yksinäisyyden tunteet vaikuttavat, samoin lapsuudessa hylkäämiskokemukset tai toisaalta ylisuojelu. Herkille ja temperamenttisille voi kehittyä heikko itsetunto ilman vaikeita kokemuksiakin, sillä he reagoivat ympäristön vaatimuksiin muita voimakkaammin, Maarit Lassander sanoo.

Menneisyyden ymmärtäminen auttaa, mutta tarkoitus ei ole jäädä vellomaan vanhaan. Ennemminkin tavoitteena on vapauttava oivallus: Olen nyt aikuinen ja uudessa elämäntilanteessa. Miksen siis luopuisi vanhoista ajatusmalleista?

–Jos sivuuttaa vaikeat tunteet vuodesta toiseen, alkaa helposti vain vaatia itseltään enemmän ja enemmän. Tunteiden kohtaaminen auttaa hyväksymään ne ja päästämään niistä irti.

Asiantuntija: Maarit Lassander, psykoterapeutti, psykologi, Suomen Mielenterveysseura.

Anna-Stina Nykänen:

Olen aina ollut taitava vinoilemaan. Olen matkinut opettajia ja pomoja takana päin. En ole tyytynyt helppoihin haukkumanimiin, kuten höhlä, pönttö tai pimee. Olen mennyt pidemmälle.

Se vaatii tarkkanäköisyyttä. Kuin karikatyyrin piirtäminen.

Nyt olen alkanut käyttää tätä taitoa kehumiseen.

Ihminen kaipaa kannustusta ja ihailua. Mutta kehujen pitää olla tosia. Silloin kehut menevät ihon alle.

Vetelät kehut valuvat pitkin pintaa. Surkeimmat kehut ärsyttävät. Jos elämäntyönä on lastenhoito, pitää kehua hoitotyöstä, eikä säästötavoitteiden saavuttamisesta.

Kaikki voivat kehua. Seniori kehuu kokemuksella, juniori nuoruuden innolla. Myös pomoa voi kehua! Kerran kehuin pomoa tavasta, jolla hän otti alaisten esittämän rankan kritiikin vastaan: ei jäänyt kantamaan kaunaa, miettimään salaliittoja tai kostamaan. Ei ihminen nopeasti muutu, mutta jo heikkouksien myöntäminen ja yrittäminen on hienoa.

 

Lasten kehuminen on usein löysää ja laiskaa, persoonatonta ja sukupuolittunutta. Reipas poika, kiltti tyttö – ylimalkaista ja tarkoitushakuista, aikuista hyödyttävää.

Kehun lapset huolella. Mutta joskus sattuu kommelluksia. Kerran kehuin mieheni pojanpojan pomppuja, tosi hyvät reisilihakset! Pojan naama meni mutruun. ”Etkö tiedä, että minä olen poika, eikä meillä pojilla ole sellaisia”, hän sanoi.

En nauranut yhtään, opetin anatomiaa.

Kehun hänelle myös hänen vanhempiaan. Äidin kauriinsilmiä ja ajotaitoa. Isän uskomatonta tietomäärää ja tennarikokoelmaa. Syntyy kivoja keskusteluja.

Viimeksi puhuttiin pojanpojan ammatinvalinnasta. Hänestä ei tulekaan arkeologia: ”Ei mun maltti riitä.” Kehuin, että on hyvä tunnistaa oma luonteensa.

 

Ulkonäön kehuminen on vaikeaa. Eihän vain arvoteta ihmistä pelkän ulkonäön kautta? Tai pidetä seksiobjektina?

Pitää tavoitella samaa otetta kuin Jorma Uotisella Tanssii tähtien kanssa -ohjelman tuomaristossa. Että kehuu kuin ammattilaisen silmin toisen suoritusta. Aivan fantastinen asuvalinta, noi kengät hienona aksenttina tossa kokonaisuudessa. Silloin toinen on ulkonäkönsä subjekti. Huomioidaan hänen valintojaan, ei olemusta tai tyylin osoittamaa asemaa.

Varon silti. Kehuallergikot reagoivat ulkonäköä koskeviin kommenteihin rajusti.

 

Usein kehutaan vääristä asioista. Ylistämällä jopa alistetaan: miehiä kehutaan ruoanlaitosta kuin se olisi naisten hommaa.

Teinejä ei kehuta siitä, mikä heitä itseään kiinnostaa.

Entäs vanhukset! Äiti oli tyytyväinen, kun geriatrin lausunnossa luki, että hän on nuorekas ja virkeä. Sanoin, että sehän on selvä. Moni muu on hänen iässään ihan mölö, ilmeetön, passiivinen, epäluuloinen. En ole älynnyt, että äitiäkin pitäisi kehua.

Kehuminen liittyy ikään. Nuorempana tuli piruiltua, kun piti haastaa auktoriteetteja ja pitää show’ta yllä. Sitä jatkui ehkä – viisikymppiseksi.

Senioriteetti tuo tasa-arvoa. Voi kokea, että on annettavaa, sanoilla on merkitystä. Vaikka on nuortenkin sanomisilla iso arvo. Sitä ei vain silloin tajunnut.

 

Anna-Stina Nykänen on porvoolainen toimittaja, joka ihastelee arjen rumuutta.