5 ajatusharjoitusta, joilla saat joustoa mieleen ja iloa elämään.

  1. Ajattelet negatiivisesti. Käytät ilmaisuja ”on pakko” ja ”ei koskaan”.
    Mitä tilalle? Vaihda kielteiset ilmaisut myönteisiksi: ”Olisi hyvä, jos.” Pohdi myös sitä, miten toivoisit asioiden olevan, äläkä lamaannu siitä, etteivät ne ole niin kuin sinä haluat.
  2. Pidät itseäsi kaiken keskuksena hyvässä ja pahassa.
    Mitä tilalle? Mieti, miten muut ovat vaikuttaneet tapahtumien kulkuun ja tuotoksiin. Tutkaile, reagoivatko ihmiset todella sinuun vai olisiko heidän käyttäytymiseensä jokin muu syy?
  3. Olet pessimisti. ”Ei tule onnistumaan, tuosta ei tule mitään.”
    Mitä tilalle? Olisitko sittenkin valmis kokeilemaan ja ottamaan riskejä? Ymmärrä, että aikaisemmat kokemukset eivät määrää tulevia.
  4. Pidät tunteitasi totena ja tulkitset todellisuutta niiden mukaan.
    Mitä tilalle? Seuraa tunteitasi ja havainnoi niitä ikään kuin itsesi ulkopuolelta. Miten voisin tulkita tämän tilanteen niin, että olisin rauhallisempi?  
  5. Et kestä pientäkään ahdistusta, vaikka tiedät, että pitkän päälle se johtaa myönteiseen tulokseen.
    Mitä tilalle? Harjoittele tekemään epämieluisia asioita. Kerro itsellesi päättäväisesti, että siedät epämukavuutta. 

Lue lisää Löydä oma tekniikkasi rentoutua

Asettaudu mukavaan istuma- tai makuuasentoon. Voit sulkea silmät tai pitää ne auki. Jännitä, kun hengität sisään, päästä rennoksi, kun hengität ulos.

Jännitä ja rentouta

  • vasen käsi
  • oikea käsi
  • molemmat kädet
  • vasen jalka
  • oikea jalka
  • molemmat jalat
  • vatsa
  • rintakehä
  • selkä
  • hartiat
  • niska
  • kaula
  • leuka
  • kasvot

Herättele itsesi venyttelemällä.