B12-vitamiini imetytyminen
Kuva Shutterstock

B12-vitamiinia on kahta muotoa syanokobalamiinia ja metyylikobalamiinia. Suurin osa myytävistä B12-vitamiineista on syanokobalamiinia. Ihmettelen, miksi vuorokausiannoksiksi suositellaan syanokobalamiinia 3 mikrogammaa mutta metyylikobalamiinia 1 000 mikrogrammaa. Syanokobalamiini tulee maksamaan parisen euroa kuukaudessa ja metyylikobalamiini parikymmentä. Kumpaa olisi parempi käyttää?

B12-vitamiinia myydään sekä lääkkeenä että ravintolisänä. Suomessa markkinoilla olevissa tablettilääkkeissä B12-vitamiini on syanokobalamiinina, mutta ravintolisissä voi olla myös metyylikobalamiinia. Myös metyylikobalamiini (toinen B12-vitamiinin pääaineenvaihduntatuotteista) on Euroopan ravitsemusviranomaisen EFSA:n hyväksymä B12-vitamiinin lähde, eikä sen käyttöön suositusannoksina liity erityisiä terveyshaittoja.

Elimistössä B12-vitamiini vaikuttaa kahtena biologisesti aktiivisena muotona: metyylikobalamiini ja adenosyylikobalamiini, joilla on osittain eri tehtävät. Metyylikobalamiini toimii yhdessä foolihapon kanssa punasolujen muodostuksessa ja aivojen kehityksessä lapsuudessa, kun taas adenosyylikobalamiini on tärkeä hiilihydraatti-, rasva- ja aminohappoaineenvaihdunnassa ja mm. hermokudoksen muodostuksessa.
Jos B12-vitamiinilisä otetaan syanokobalamiinina, se muuntuu imeytymisen jälkeen elimistössä muodostaen kumpaakin tarvittavaa aktiivista muotoa. Siksi on suositeltavaa käyttää syanokobalamiinia, eikä pelkkää metyylikobalamiinia.

Koska B12-vitamiinista imeytyy vain 1–2 %, ja kun aikuisen suositeltu päiväsaanti on 2 mikrogrammaa, vegaanin kannattaa ottaa sitä 1 000–2 000 mikrogrammaa päivässä. Vegaaniliiton sivuilta selviää, missä B12-vitamiinin lähteissä ei ole eläinperäisiä ainesosia.
Valmisteiden hintaerolle ei ole lääketieteellisiä syitä.
 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

 

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Humpuukia

Nyt on kyllä pakko sanoa, että olet Eeva väärässä. Tutkimuksissa on selkeästi todistettu metyylikobalamiinin imeytyvän paremmin. Suurin syy B12-vitamiinin puutoksiin on imeytymishäiriöt, eikä niitä korjata nieltävällä syanokobalamiinipillerillä. Lukuisat kliiniset tutkimukset ovat tämän osoittaneet.

Paras B12-vitamiini on metyylikobalamiinia joka on joko suihkeena tai kielen alla sulavana tablettina.

Hinta vertailusi on myös väärä. Itselläni on käytössä Suomessa valmistettu B12-vitamiini joka on tablettina ja sulaa suussa. Vahvuus 1000mikrogrammaa. Hinta ~8€/kk

(Aika harvassa on metyylikobalamiini tuotteet jotka maksaisivat parikymppiä/kk).

Jos hintaa vertaa syanokobalamiiniin, niin saman vahvuinen syanokobalamiini maksaa 3-4€/kk. Itsekkin kuitenkin sanoit, että syanokobalamiinia pitäisi ottaa tupla-tripla annos. Tämä on totta, sillä syanokobalamiini ei imeydy samalla tavalla. Eli loppu tulemassa tullaan samaan hintaan tai ei se syanokobalamiini ainakaan halvemmaksi tule.

PRJ

Syanokobalamiini sisältää syanidi-molekyylin. Elimistö joutuu muuntamaan syanokobalamiinin metyyli- ja adenosyylikobalamiiniksi ennen kuin elimistö pystyy käyttämään sitä. Aina kun elimistö muuntaa jotain tuotetta toiseksi, tapahtuu hukkaa.

Entäpä,jos munuaiset eivät toimi kunnolla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla