Eksoottinen keittiö rakastaa perinnemausteita, joissa on rehevän maun lisäksi supervoimia. Kokeile kurkumaa, kanelia, perillaa ja laventelia – ja keho kiittää.

1 Kurkuma

Kurkuma on ikivanha maustekasvi. Ruoan keltaiseksi värjäävä mauste sopii muna- ja pataruokiin sekä keittoihin ja leipätaikinaan.

Annostele maltilla, ettei ruoasta tule kitkerää. Hyppysellinen jauhetta riittää kattilalliseen.

Aasiassa kurkumaa pidetään ruoansulatuksen ja vastustuskyvyn parantajana. Myös muistia sen uskotaan vahvistavan. Liikaa käytettynä kurkuma saattaa närästää.

2 Kaneli

Kaneli on muutakin kuin joulun mauste. Ripottele sitä jälkiruokiin, kahviin, teehen ja jogurttiin.

Kaneli ja hunaja ovat ihana yhdistelmä! Kokeile rohkeasti myös lämpimiin ja suolaisiin herkkuihin, kuten kurpitsapiiraaseen.

Kaneli tasoittaa tutkitusti verensokeria ja laskee kolesterolia. Kanelin kumariini voi vahingoittaa maksaa suurina määrinä, mutta sen takia kanelia ei kannata unohtaa kokonaan. Sopiva määrä kanelia on 1/2 tl päivässä.

3 Perilla

Perilla eli veripeippi on yleinen mauste ja rohdos Aasiassa. Maku on sekoitus korianteria, sitruunaa ja currya.

Suomessa kasvia saa hyvin varustelluista tavarataloista. Perillaa voi myös kasvattaa.

Käytä perillaa persiljan tavoin esimerkiksi salaateissa. Kokeile myös tofun kanssa.

Kiinassa perillaa käytetään vilustumis- ja allergiaoireiden hoitoon. Liikaa käytettynä saattaa aiheuttaa iho-oireita.

4 Laventeli

Laventeli imeytyy parhaiten öljynä, mutta myös kuivattu kasvi maustaa.

Lisää laventelinkukkia salaatteihin ja kakkuihin. Lehdet sopivat liha- ja kalaruokiin sekä sitruunajuomaan. Laventelia on usein myös yrttisekoituksissa.

Laventeli rauhoittaa. Kansanperinne uskoo sen auttavan myös unettomuuteen ja lievittävän stressiä. Suurina määrinä voi väsyttää.

Asiantuntijana professori Sinikka Piippo Helsingin yliopistosta.

Lue lisää:

Vähennä suolaa – käytä yrttejä mausteseosten sijaan

Kurkumaa muistille?

Apua unettomuuteen

Atsii – oletko allerginen joululle?