Eksoottinen keittiö rakastaa perinnemausteita, joissa on rehevän maun lisäksi supervoimia. Kokeile kurkumaa, kanelia, perillaa ja laventelia – ja keho kiittää.

1 Kurkuma

Kurkuma on ikivanha maustekasvi. Ruoan keltaiseksi värjäävä mauste sopii muna- ja pataruokiin sekä keittoihin ja leipätaikinaan.

Annostele maltilla, ettei ruoasta tule kitkerää. Hyppysellinen jauhetta riittää kattilalliseen.

Aasiassa kurkumaa pidetään ruoansulatuksen ja vastustuskyvyn parantajana. Myös muistia sen uskotaan vahvistavan. Liikaa käytettynä kurkuma saattaa närästää.

2 Kaneli

Kaneli on muutakin kuin joulun mauste. Ripottele sitä jälkiruokiin, kahviin, teehen ja jogurttiin.

Kaneli ja hunaja ovat ihana yhdistelmä! Kokeile rohkeasti myös lämpimiin ja suolaisiin herkkuihin, kuten kurpitsapiiraaseen.

Kaneli tasoittaa tutkitusti verensokeria ja laskee kolesterolia. Kanelin kumariini voi vahingoittaa maksaa suurina määrinä, mutta sen takia kanelia ei kannata unohtaa kokonaan. Sopiva määrä kanelia on 1/2 tl päivässä.

3 Perilla

Perilla eli veripeippi on yleinen mauste ja rohdos Aasiassa. Maku on sekoitus korianteria, sitruunaa ja currya.

Suomessa kasvia saa hyvin varustelluista tavarataloista. Perillaa voi myös kasvattaa.

Käytä perillaa persiljan tavoin esimerkiksi salaateissa. Kokeile myös tofun kanssa.

Kiinassa perillaa käytetään vilustumis- ja allergiaoireiden hoitoon. Liikaa käytettynä saattaa aiheuttaa iho-oireita.

4 Laventeli

Laventeli imeytyy parhaiten öljynä, mutta myös kuivattu kasvi maustaa.

Lisää laventelinkukkia salaatteihin ja kakkuihin. Lehdet sopivat liha- ja kalaruokiin sekä sitruunajuomaan. Laventelia on usein myös yrttisekoituksissa.

Laventeli rauhoittaa. Kansanperinne uskoo sen auttavan myös unettomuuteen ja lievittävän stressiä. Suurina määrinä voi väsyttää.

Asiantuntijana professori Sinikka Piippo Helsingin yliopistosta.

Lue lisää:

Vähennä suolaa – käytä yrttejä mausteseosten sijaan

Kurkumaa muistille?

Apua unettomuuteen

Atsii – oletko allerginen joululle?

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Suu kaipaa makeaa, mutta onko se viisaampaa nauttia vanhana kunnon sokerina vai uusina makeutusaineina?

Jokainen on varmasti törmännyt kaupan hyllyllä herkulliselta näyttävään tuotteeseen, jonka kyljessä komeilee teksti “sokeriton”.  Millä nämä tuotteet makeutetaan ja onko makeutusaineiden käytöllä samanlaisia terveyshaittoja kuin sokerilla? Kokosimme keskeisiä faktoja makeutusaineiden ja sokerin eroista.

Millä aineilla sokeri korvataan “sokerittomissa” tuotteissa?

Yleisimpiä elintarvikkeissa käytettyjä keinotekoisia makeutusaineita ovat aspartaami, asesulfaami-K, sakariini ja syklamaatti. Lisäksi makeuttamiseen käytetään luonnollisia sokerialkoholeja, kuten ksylitolia.

Sisältävätkö makeutusaineet vähemmän kaloreita kuin sokeri?

Useat makeutusaineet sisältävät hyvin vähän, jos lainkaan kaloreita. Kalorimäärä pysyy alhaisena myös siksi, että makeutusainetta tarvitaan usein pienempi määrä saman makeuden saavuttamiseksi. Esimerkiksi aspartaami on 200 kertaa makeampaa kuin sokeri, jolloin sen käyttömäärä voidaan pitää hyvin pienenä.

Kumpi on parempi hampaille, sokeri vai makeutusaineet?

Sokeri aiheuttaa happohyökkäyksen ja aiheuttaa näin reikiintymistä. Useimmilla makeutusaineilla ei ole tällaista vaikutusta. Hampaille harmittomia ovat esimerkiksi aspartaami ja asesulfaami K. Makeutuksessa käytetyistä sokerialkoholeista ksylitoli jopa edistää hampaiden terveyttä, sillä se estää reikiintymistä. Sen makeutus teho on yhtä suuri kuin sokerin ja sitä käytetäänkin usein purukumien ja pastillien makeuttamiseen.

 

Onko makeutusaineiden käyttö turvallista?

Makeutusaineiden kaikkia pitkäaikaisvaikutuksia ei vielä tiedetä, mutta nykytietämyksen valossa niiden kohtuullinen käyttö on turvallista. Makeutusaineiden runsaalla käytöllä on kuitenkin todettu olevan samoja terveyshaittoja kuin sokerilla. Niiden säännöllinen runsas käyttö kasvattaa riskiä sydän- ja verisuonisairauksiin, sekä aikuisiän diabetekseen.

Kaikille makeutusaineille ei ole asetettu päivittäistä saantisuositusta, mutta esimerkiksi aspartaamin enimmäissuositus vuorokaudessa on 40 mg painokiloa kohti. Esimerkiksi 70-kiloisella henkilöllä määrä täyttyy neljästä litrasta virvoitusjuomia.

 

Kirjoittaja opiskelevat Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa terveystieteiden kandidaatti- ja maisteriohjelmassa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terveystieteet, liikuntatieteellinen tiedekunta

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Minulla on helikobakteerin aiheuttama mahakatarri. Bakteeri on häädetty, mutta oireet eivät tunnu hävinneen. Tarvitsisin luotettavia ruokaohjeita sekä listan tuotteista: mitä saa syödä ja mitä ei. Netistä kun etsii, niin yhdessä sanotaan yhtä ja toisessa toista.

Mikäli oireet jatkuvat hoidon päättymisen jälkeen, on syytä hakeutua lääkärin arvioitavaksi, sillä sairaus voi uusia ja tällöin tarvitaan uusi hoito.

Lääkärin vastaanottoa odotellessa voi kokeilla seuraavia: alkoholijuomien, kahvin sekä rasvaisten, käristettyjen ja mausteisten ruokien välttäminen sekä useimpien hedelmä- ja marjamehujen välttäminen niiden happamuuden vuoksi.

Ruokarytmin säännöllisyys helpottaa useimpia vatsavaivoja eli valveillaoloaikana on hyvä nauttia ruokaa ja juomaa noin kolmen tunnin välein. Annoskokojen kohtuullisuuteen on hyvä kiinnittää huomiota. Kysymyksestä ei käy ilmi, tupakoiko kysyjä. Tupakoinnin lopettaminen usein helpottaa oireita.
 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.