Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Uusien tutkimustulosten mukaan hiilihydraattipitoinen ruoka, kuten leipä, puuro, pasta ja peruna

  • hoikistaa ja pitää kylläisenä
  • ehkäisee sepelvaltimotautia, paksusuolen syöpää sekä hormonivälitteisiä syöpiä ja
  • sokeriaineenvaihdunnan häiriöitä
  • mukana saadaan paljon vitamiineja, kivennäisaineita ja muita suojaravintoaineita, kuten antioksidantteina tunnettuja flavonoideja ja fenolihappoja.

Tärkkelys, ravintokuitu ja sokerit ovat tärkeimpiä hiilihydraatteja. Hiilihydraatit jaetaan hitaisiin ja nopeisiin.

Hitaita vai nopeita?

Sama hiilihydraatti voi olla joko hidas tai nopea sen mukaan, millaisen ruoka-aineyhdistelmän osana se nautitaan ja mitkä muut tekijät vaikuttavat asiaan.Hitaita ovat esimerkiksi

  • palkokasvien
  • pastatuotteiden
  • kokojyviä sisältävien viljavalmisteiden hiilihydraatit.

Hitaat hiilihydraatit ovat eduksi niin diabeetikkojen kuin muidenkin terveydelle. Niiden suosiminen näyttää pienentävän yleisesti sepelvaltimotaudin vaaraa – osin kuidun ansiosta, osin muista syistä.

Keskeiset hiilihydraattien lähteemme ovat nopeita elintarvikkeita:

  • useimmat leivät kuitupitoisuudesta riippumatta
  • aamiaismurot
  • perunaruoat

Ne saattavat lisätä veren glukoosipitoisuutta nopeammin kuin tavallinen sokeri.