Kauppa on täynnä valmista ja puolivalmista ruokaa, joista kiireinen kotikokki taikoo vartissa arkiateriat. Pitäisikö einesten käytöstä potea huonoa omaatuntoa, ravitsemusterapeutti Tarja Heikkinen?

1. Eineksissä käytetyistä lisäaineista (E-koodit) monet ovat lähtöisin luonnosta.

Totta. Osa lisäaineista on peräisin luonnosta, esimerkiksi lesitiini, jota saadaan soijasta ja kananmunasta, osa on luontaisen kaltaisia, kuten askorbiinihappo eli C-vitamiini, ja osa keinotekoisia, kuten atsoväri amarantti. Tiedon lisäaineen alkuperästä saa tarvittaessa valmistajalta.

2. Suurina määrinä natriumglutamaatti (E621), jota on esimerkiksi lihaliemissä, lihottaa, aiheuttaa levottomuutta, päänsärkyä ja muita oireita.

Tarua. Natriumglutamaattia on tutkittu tieteellisesti, mutta tutkimuksissa ei ole todistettu, että se aiheuttaisi lihomista tai levottomuutta. Sen sijaan lisäaineet, myös natriumglutamaatti, voivat aiheuttaa yliherkkyysoireita joillekin henkilöille, ja silloin kannattaa välttää sitä sisältäviä elintarvikkeita.

3. Natriumglutamaatilla on huono maine vain meillä, Aasiassa se on kotikeittiön yleismauste.

Totta. Länsimaissa huono maine liittyy nimenomaan lisäaineena käytettävään natriumglutamaattiin ja keskustelun myötä useat elintarvikevalmistajat ovat vähentäneet tai vähentämässä tämän aromivahventeen käyttöä. Glutamaattia on myös luontaisesti joissakin elintarvikkeissa. Uusin perusmaku umami maistuu lähinnä lihalta, ja natriumglutamaattia tuo ruokaan umamin maun.

4. Valmisruoissa on enemmän suolaa kuin kotiruoassa.

Tarua. Sekä valmiit että kotiruoat ovat hyvin erilaisia valmistajasta ja reseptistä riippuen. Kannattaa lukea kaupassa tuoteselosteita sekä verrata eri valmistajien tuotteita. Osalla eineksistä on Sydänliiton myöntämä Sydänmerkki, joka kertoo niiden olevia suolan osalta parempia valintoja tuoteryhmässään.

Kun valmistaa itse ruokaa, suolan voi jättää vaikka kokonaan pois. Jos kotikokki käyttää ruoanvalmistuksessa sekä suolaa että suolaa sisältäviä mausteseoksia ja liemivalmisteita, saattaa kotiruoassakin olla yllättävän korkea suolapitoisuus.

5. Eineksissä on paljon huonoa kovaa rasvaa.

Tarua. Kaupasta toki löytyy runsaasti kovaa rasvaa sisältäviä eineksiä mutta myös vähärasvaisia tai pääosin pehmeää rasvaa sisältäviä tuotteita. Kannattaa lukea tuoteseloste sekä verrata eri tuotteita. Tässäkin ohjaa Sydänliiton myöntämä Sydänmerkki, joka kertoo, että tuote on rasvan määrän ja laadun osalta hyvä vaihtoehto.

6. Eineksissä käytetään huonoja raaka-aineita, esimerkiksi lihapullien liha on jauhettu huonoimmista ruhonosista.

Osittain totta. Lihapullat voi kotonakin valmistaa rasvapitoisuudeltaan erilaisesta jauhelihasta. Tuoteseloste kertoo, mitä raaka-aineita ja millaista lihaa on käytetty. Jos tuote on kovin halpa, raaka-aineena ei ole varmaankaan paisti tai filee. Raaka-aineena käytetyt edullisemmatkin ruhon osat ovat mikrobiologisesti turvallisia.

7. Monet valmisruoat, kuten pinaattiletut, ovat oiva ruoka lapsille.

Osittain totta. Valmisruoat ovat ihan hyvä vaihtoehto helpottamaan lapsiperheiden ruokailua, kunhan muistetaan katsoa kokonaisuutta ja huolehtia monipuolisuudesta. Valmisruoat vaativat usein aterian täydentämistä kasviksilla, marjoilla, hedelmillä, täysjyväleivällä ja maidolla.

Suolaa tai lisäaineita sisältäviä valmisruokia ei suositella alle 1-vuotiaille, ei myöskään pinaattia raaka-aineena, koska se on nitraatinkerääjä. Pinaattiletut eivät siten sovi perheen ihan pienimmille. Lapsiperheissä on syytä kiinnittää huomiota erityisesti tuotteiden suolapitoisuuteen ja valita vähemmän suolaa sisältäviä vaihtoehtoja. Useilta suomalaisilta valmistajilta löytyy lisäaineettomia perinteisiä kotiruokia, kuten  kirkasliemisiä keittoja sekä laatikkoruokia ja kiusauksia. Säilöntäaineettomia tuotteita on pakastealtaassa ja säilykkeenä esimerkiksi hernekeittoa.

8. Eineksiä ei pitäisi syödä joka päivä, sillä kotona tehdyissä ruoissa on paremmat ravintoarvot.

Totta ja tarua. Ruokaa on ravintosisällöltään niin monenlaista kuin on kokkeja ja reseptejäkin. Kiireiselle einesruoan syöminen on parempi vaihtoehto kuin syödä pelkkiä välipaloja, joista helposti tulee paljon kovaa rasvaa ja suolaa. Jos valmisruokia syö päivittäin, kannattaa vertailla eri vaihtoehtojen ainesosa- ja ravintosisältötietoja.

9. Einesten kasviksista ovat vitamiinit hävinneet valmistusprosessissa. Niiden kanssa pitäisikin aina tarjota jotakin tuoretta.

Tarua ja totta. Teolliset valmistus- ja jäähdytysprosessit ovat erittäin nopeita ja kasvisten vitamiinit säilyvät usein jopa paremmin kuin kotikeittiössä.

Ravitsemussuosituksessa ohjataan kokoamaan ateria lautasmallia noudattaen. Ruokavalioon tulisi kuulua runsaasti kasviksia, marjoja ja hedelmiä, joten sekä itse valmistettua että kaupasta ostettua makaronilaatikkoa tai kiusausta tulisi täydentää kasviksilla.

10. Kerran lämmitetty einesruoka ei kestä säilyttämistä.

Tarua. Jos lämmitettyä ruokaa jää yli, sen voi jäähdyttää nopeasti ja tarjota seuraavana päivänä. Ruoka tulee silloin kuumentaa riittävän kuumaksi, jotta se on mikrobiologisesti turvallista. Monien ruokien ulkonäkö, rakenne ja osittain myös ravintosisältö kärsivät, jos niitä lämmittää usempaan kertaan. Toisaalta jos valmiin ruoan säilyttää jääkaapissa ja siitä lämmittää vain annoksen kerrallaan, tuote pysyy hyvänä merkittyyn parasta ennen -ajankohtaan.

11. Kevytnakeissa, varsinkin kalkkuna- ja soijanakeissa, on vain hyviä rasvoja, joten niitä voi syödä huoletta.

Tarua. Kevytnakeissa on rasvan ohella muitakin raaka-aineita, joiden päivittäiseen käyttöön tulee kiinnittää huomiota. Niistä saa esimerkiksi yhtä paljon suolaa ja nitriittejä kuin tavallisista nakeista, ja leikki-ikäisille suositellaan makkaraa tai nakkeja korkeintaan 1–2 aterialla viikossa niiden sisältämän nitriitin vuoksi.

12. Lihapakkausten suojakaasu on haitaksi terveydelle.

Tarua. Tuotteen valmistuksessa pakkauksesta poistetaan ilma ja se korvataan tuotetta suojaavilla kaasuilla. Suojakaasussa on samoja alkuaineita kuin ilmakehässä, niiden suhdetta on vain muunneltu.

Lue lisää suolasta.


Vierailija

Hyvä vai paha valmisruoka?

Natriumglutamaatti ( E621 ) on glutamiinihapon natriumsuola, jota käytetään elintarvikkeiden lisäaineena arominvahventeena . Puhtaassa muodossaan natriumglutamaatti on valkoista kiteistä jauhetta. Veteen liuotettuna natriumglutamaatti liukenee nopeasti natrium - ja glutamaatti -ioneiksi. Natriumglutamaatin kemiallinen kaava on C5H8NNaO4, moolimassa 169,11 g/mol, sulamispiste 232 °C ja CAS-numero 142-47-2. Natriumglutamaatti stimuloi tiettyjä kielen makunystyjä, kuten aminohapporeseptori T1R1/...
Lue kommentti
Kuva Shutterstock

Magnesium on keskeinen tekijä sadoissa aineenvaihdunnan tapahtumissa. Puutostilasta kärsivät vain harvat, sillä magnesiumia saa vaikka mistä.

Hivenaine magnesiumin tärkeyttä ei pidä väheksyä. Se osallistuu solujen perusaineenvaihdunnan säätelyyn, aivojen välittäjäaineiden toimintaan, perintötekijöiden rakentumiseen sekä hermojen ja lihasten yhteispelin sujumiseen.

Magnesiumin saantisuositus on miehillä 350 milligrammaa ja naisilla 280 mg päivässä. Puutostila on harvinainen ja johtuu yleensä runsaasta virtsanerityksestä, joka voi liittyä munuaissairauteen, diabetekseen, pitkäaikaiseen nesteenpoistolääkkeiden käyttöön tai alkoholismiin. Ajan kanssa lieväkin puutos voi kuitenkin johtaa ongelmiin. Oireita ovat väsymys, oksentelu, vapina ja lihasten nykiminen.

Magnesiumlisien tehoa suonenvedon estämiseen ei ole todistettu pätevillä tutkimuksilla, mutta niitä voi hyvin käyttää, jos ne tuntuvat auttavan.

Asiantuntija: sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki

 

NÄISTÄ SAAT MAGNESIUMIA

Vehnälese 822 mg/100 g

Siemenet 447 mg

Pähkinät 208 mg

Tumma suklaa 130 mg

Banaani 31 mg

Tyrnimarja 30 mg

Kala 30 mg

Kaurapuuro 30 mg

Avokado 29 mg

Jauheliha 25 mg

Vadelma 25 mg

Lähde: Fineli.fi

Kuva Shutterstock

Pitääkö superfoodeista pitää taukoa? Käytän macaa, spirulinaa ja chiaa. Voiko superfoodeja ja kanelia käyttää, jos maksa -arvot ovat kohonneet?

Maca eli andienkrassi eli perun ginseng (Lepidium meyenii) on Andeilta peräisin oleva juurikasvi, jota on käytetty jo inkakulttuurissa. Suomessa sitä käytetään kuivattuna, jauhettuna juurena. Juuri sisältää aminohappoja, hiilihydraatteja, hieman rasvaa ja kivennäisistä mm. kalsiumia, kaliumia ja jodia. Macan väitetään lisäävän vireyttä, seksuaalista halua, hedelmällisyyttä ja helpottavan vaihdevuosioireita. Vaikutuksista ei ole tieteellistä näyttöä.

Haittoja ei ole systemaattisesti tutkittu, mutta ei ole toisaalta tietoa siitäkään, että maca aiheuttaisi maksahaittoja.

Spirulina on siniviherlevää, jota käytetään kuivattuna jauheena ja kapseleina. Se sisältää proteiinia, hiilihydraattia, rasvoja, vitamiineja ja mineraaleja. Käyttömäärien pitäisi kuitenkin olla runsaita, jotta spirulinan sisältämillä ravintoaineilla olisi merkitystä ruokavaliossa. Spirulinan on väitetty auttavan mm. pitkittyneeseen väsymykseen, rasva-aineenvaihdunnan häiriöihin ja tehostavan vastustuskykyä, mutta tieteellistä näyttöä näistä vaikutuksista ei ole. On julkaistu potilastapaus, jossa spirulinan epäiltiin aiheuttaneen maksavaurion. Siniviherlevien sisältämiä myrkkyjä voi olla mukana myös spirulinatuotteissa. Muina haittoina voi esiintyä suolisto-oireita, kuten vatsan turvotusta, ripulia ja ilmavaivoja. Jos maksa-arvot ovat koholla, spirulinavalmiste pitää lopettaa ja kääntyä lääkärin puoleen. Maksa-arvot on tarkistettava muutaman viikon kuluttua valmisteen lopettamisesta. Jos maksa-arvot korjaantuvat spirulinan käytön loputtua, maksahaitta saattaa olla spirulinan aiheuttama. Muut syyt maksa-arvojen koholla oloon on tietysti myös selvitettävä.

Chia (Salvia hispanica L.) on mintulle sukua oleva viljelykasvi, jonka siemeniä ja niistä puristettua öljyä käytetään ravintona. Chia on nyt suosittua FODMAP-ruokavaliossa, koska sen ajatellaan tasapainottavan vatsan toimintaa. Ravintosisältö on tyypillinen siemenille, eli chia sisältää kuitua, pehmeää rasvaa ja proteiineja. Tutkimustietoa chian terveysvaikutuksista tai haitoista on rajallisesti, eikä sen mahdollisista maksavaikutuksista ole mitään tietoa.

Lue lisää FODMAP-ruokavaliosta

Jauhettu kanelipuun kuori, mausteena käytetty kaneli, on tavanomaisina määrinä turvallista. Tavallisemman eli kassiakanelin runsasta käyttöä on syytä välttää sen sisältämän haitallisen kumariinin vuoksi. Ceyloninkanelissa kumariinipitoisuus on huomattavasti pienempi. Kaneliöljy ja kanelipuun kuoriuutteet sisältävät kanelijauheeseen verrattuna moninkertaisia määriä kasvin ainesosia, ja ne ovatkin aiheuttaneet haittavaikutuksia. Paikallisesti käytettynä kaneliöljy voi aiheuttaa allergisia reaktioita ja ihottumaa. Suun kautta nautittu kaneliöljy voi suurina annoksina lamata keskushermostoa.

Kaneliöljyä ja kaneliuutteita on vältettävä, jos sairastaa maksasairautta, koska kanelin sisältämä kinnamaldehydi on maksalle haitallista. Mausteena kanelia voi silti käyttää ruoassa.

Kasveista valmistettuja ravintolisiä olisi parasta käyttää vain kuuriluonteisesti, koska niiden pitkäaikaiskäytön turvallisuutta ei ole yleensä varmistettu.

Mainituista "superfoodeista" ainakin spirulina ja kaneliuutteet voivat aiheuttaa maksavaurion, joten ne on jätettävä kokonaan pois käytöstä, jos maksa-arvot ovat koholla.
 

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

 

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

 

 

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Spiruliinan syöjä

Voiko superfoodeista olla harmia?

Vierailija kirjoitti: Astronautit syö spiruliinaa eikä heillä ole maksavaurioita. Spiruliina on kasvatettua levää eli ruokaa. Liika hiilari rasvoittaa maksa ja siten saa rasvamaksan. Artikkelissa ei sanota että Spiruliina AIHEUTTAA maksavaurion vaan että VOI aiheuttaa maksavaurion, aivan kuten liika hiilarikin VOI. Kiinalaiset ovat kovia riisinsyöjiä, onko heillä kaikilla rasvamaksa?
Lue kommentti