Parsa- ja muut kaalit ovat terveellisiä. Ohjeiden mukaan ne pitäisi keittää puoli-kypsiksi. Puoliraakoina ne kuitenkin aiheuttavat mahakipua ja ilmavaivoja. Kannattaako niitä syödä ollenkaan, jos maha kestää niitä vain täysin kypsinä? Toinen ongelma on se, että aiemmin pystyin syömään porkkanoita myös raakana, esim. raasteena, nyt pienikin määrä raakaa porkkanaa aiheuttaa melkoisen mahakivun. Samoin vihreää salaattia voin syödä vain pieniä määriä. Minulta on leikattu sappi jo 10 vuotta sitten. Leikkauksen jälkeen olen pystynyt ottamaan paprikaa lukuun ottamatta kaikki sappivaivoja aiheuttaneet ruoka-aineet takaisin käyttöön.

Kaaleja kannattaa ilman muuta syödä myös täysin kypsinä. Vitamiineja sekä kivennäis- ja hivenaineita häviää kypsennyksen aikana vähemmän, kun kasvikset kypsennetään höyryssä tai mahdollisimman vähässä vedessä. Myös porkkanaa ja lehtisalaattia kannattaa syödä siinä muodossa ja sellaisia määriä kuin niitä pystyy käyttämään.

Koska sappileikkauksestanne on aikaa, en usko, että vaivanne ovat sappivaivoja. Yleensä porkkana ja lehtisalaatti sopivat sappipotilaalle.
Tärkeää on, että käytätte kasviksia monipuolisesti siinä muodossa kuin ne teille sopivat. Kypsänä niitä, jotka aiheuttavat oireita raakana; ja raakana vain niitä, joita vatsanne kestää.

Ursula Schwab
ravitsemusterapian apulaisprofessori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Vierailija

Kaalista vatsavaivoja?

Kaikille kuidut eivät sovi ja aiheuttavat vatsavaivoja. Usein erilaisiin vatsavaivoihin suositellaan juuri kuitujen lisäystä ruokavalioon, mutta joillakin kuidut vain pahentavat tilannetta. Kaali kannattaa ryöpätä, heittää ryöppäysvesi pois ja sen jälkeen valmistaa ruoka. Silloin ei tule helposti ilmavaivoja. Esimerkiksi keittää valmiiksi, paistaa, laittaa salaatiksi. Kaalia kannattaa todella syödä, se kuuluu terveellisimpiin kasviksiin. Terveisin "Lääkäri Tukholmasta"
Lue kommentti
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Suu kaipaa makeaa, mutta onko se viisaampaa nauttia vanhana kunnon sokerina vai uusina makeutusaineina?

Jokainen on varmasti törmännyt kaupan hyllyllä herkulliselta näyttävään tuotteeseen, jonka kyljessä komeilee teksti “sokeriton”.  Millä nämä tuotteet makeutetaan ja onko makeutusaineiden käytöllä samanlaisia terveyshaittoja kuin sokerilla? Kokosimme keskeisiä faktoja makeutusaineiden ja sokerin eroista.

Millä aineilla sokeri korvataan “sokerittomissa” tuotteissa?

Yleisimpiä elintarvikkeissa käytettyjä keinotekoisia makeutusaineita ovat aspartaami, asesulfaami-K, sakariini ja syklamaatti. Lisäksi makeuttamiseen käytetään luonnollisia sokerialkoholeja, kuten ksylitolia.

Sisältävätkö makeutusaineet vähemmän kaloreita kuin sokeri?

Useat makeutusaineet sisältävät hyvin vähän, jos lainkaan kaloreita. Kalorimäärä pysyy alhaisena myös siksi, että makeutusainetta tarvitaan usein pienempi määrä saman makeuden saavuttamiseksi. Esimerkiksi aspartaami on 200 kertaa makeampaa kuin sokeri, jolloin sen käyttömäärä voidaan pitää hyvin pienenä.

Kumpi on parempi hampaille, sokeri vai makeutusaineet?

Sokeri aiheuttaa happohyökkäyksen ja aiheuttaa näin reikiintymistä. Useimmilla makeutusaineilla ei ole tällaista vaikutusta. Hampaille harmittomia ovat esimerkiksi aspartaami ja asesulfaami K. Makeutuksessa käytetyistä sokerialkoholeista ksylitoli jopa edistää hampaiden terveyttä, sillä se estää reikiintymistä. Sen makeutus teho on yhtä suuri kuin sokerin ja sitä käytetäänkin usein purukumien ja pastillien makeuttamiseen.

 

Onko makeutusaineiden käyttö turvallista?

Makeutusaineiden kaikkia pitkäaikaisvaikutuksia ei vielä tiedetä, mutta nykytietämyksen valossa niiden kohtuullinen käyttö on turvallista. Makeutusaineiden runsaalla käytöllä on kuitenkin todettu olevan samoja terveyshaittoja kuin sokerilla. Niiden säännöllinen runsas käyttö kasvattaa riskiä sydän- ja verisuonisairauksiin, sekä aikuisiän diabetekseen.

Kaikille makeutusaineille ei ole asetettu päivittäistä saantisuositusta, mutta esimerkiksi aspartaamin enimmäissuositus vuorokaudessa on 40 mg painokiloa kohti. Esimerkiksi 70-kiloisella henkilöllä määrä täyttyy neljästä litrasta virvoitusjuomia.

 

Kirjoittaja opiskelevat Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa terveystieteiden kandidaatti- ja maisteriohjelmassa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terveystieteet, liikuntatieteellinen tiedekunta

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Minulla on helikobakteerin aiheuttama mahakatarri. Bakteeri on häädetty, mutta oireet eivät tunnu hävinneen. Tarvitsisin luotettavia ruokaohjeita sekä listan tuotteista: mitä saa syödä ja mitä ei. Netistä kun etsii, niin yhdessä sanotaan yhtä ja toisessa toista.

Mikäli oireet jatkuvat hoidon päättymisen jälkeen, on syytä hakeutua lääkärin arvioitavaksi, sillä sairaus voi uusia ja tällöin tarvitaan uusi hoito.

Lääkärin vastaanottoa odotellessa voi kokeilla seuraavia: alkoholijuomien, kahvin sekä rasvaisten, käristettyjen ja mausteisten ruokien välttäminen sekä useimpien hedelmä- ja marjamehujen välttäminen niiden happamuuden vuoksi.

Ruokarytmin säännöllisyys helpottaa useimpia vatsavaivoja eli valveillaoloaikana on hyvä nauttia ruokaa ja juomaa noin kolmen tunnin välein. Annoskokojen kohtuullisuuteen on hyvä kiinnittää huomiota. Kysymyksestä ei käy ilmi, tupakoiko kysyjä. Tupakoinnin lopettaminen usein helpottaa oireita.
 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.