Nyt niitä taas saa tuoteita ja puhtaita kotimaisia kasviksia ja marjoja. Kasviksissa on paljon elimistölle tärkeitä ravintoaineita. Mutta suojaako kasvissyönti todella sairauksilta? Voiko siitä ola jopa haittaa joillekin?

Ravitsemusepidemiologi Jukka Montonen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta vastaa kasvisyönnin vaikutuksista terveyteen.

Onko kasvissyönti terveydelle hyödyllistä?

Kasvikset, marjat ja hedelmät sisältävät runsaasti ravintokuitua, vitamiineja, hivenaineita, antioksidantteja ja flavonoideja, joilla näyttäisi olevan terveysvaikutuksia. Kasvikset sisältävät hyvin vähän tyydyttynyttä rasvaa ja suolaa, mikä on hyvä asia.

Joten kaiken kaikkiaan voi sanoa, että kasvisten, marjojen ja hedelmien käyttö edistää elimistön hyvinvointia ja on siten hyväksi terveydelle.

Ehkäiseekö kasvissyönti sairauksia?

Toistaiseksi suurimmassa tutkimuksessa kasvisten ja hedelmien yhteydestä kroonisten tautien ilmaantuvuuteen seurattiin 100 000:aa ihmistä 14 vuoden ajan. Tutkimuksessa huomattiin, että mitä suurempi oli päivittäinen kasvisten ja hedelmien käyttö, sitä pienempi riski oli sairastua sydän- ja verisuonitauteihin.
Niillä, jotka söivät kasviksia vähintään 8 annosta (1 annos = esimerkiksi 1 tomaatti tai lasi tuoremehua), sairastuivat 30 prosenttia harvemmin sydänkohtaukseen tai aivohalvaukseen.

Vakuuttavaa näyttöä kasvisten edullisesta vaikutuksesta verenpaineeseen toi amerikkalainen DASH-tutkimus, jossa tutkittiin kasvispitoisen ruoan, vähärasvaisen maidon ja hyvän rasvan vaikutusta verenpaineeseen. Tällainen ruokavalio alensi yläpainetta noin 11 mmHg ja alapainetta noin 6 mmHg.

Kasvikset ja täysjyvävilja auttavat lisäksi tyypin 1 diabeetikkoja pitämään yllä veren sokeritasapainoa. Tutkimukset viittaavat siihen, että kasvisruokavaliolla ja erityisesti kokojyväviljalla voisi ennaltaehkäistä aikuistyypin eli tyypin 2 diabeteksen puhkeamista.

Ravintokuiduilla näyttäisi olevan edullinen vaikutus elimistön rasva-aineenvaihduntaan. Kasvisten kuitu lisää sappihappojen erittymistä ulosteeseen ja alentaa veren kolesterolipitoisuutta.

Kasvisten yhteyttä syöpien syntyyn on tutkittu pitkään. On arvioitu, että ravintotekijät olisivat syynä joka kolmanteen kuolemaan johtavaan syöpään. Useissa tutkimuksissa on havaittu yhteys kasvisten ja hedelmien käytöstä alentuneeseen suun ja nielun alueen, ruokatorven, keuhko-, maha-, paksu- ja peräsuolisyöpäriskiin. Yksittäisistä kasviksista tomaatin on havaittu olevan yhteydessä alentuneeseen riskiin sairastua eturauhassyöpään.

Onko joillekin potilaille kasvissyönnistä haittaa?

Ei, kunhan potilas noudattaa lääkärin ohjeita. Jos ryhtyy tiukkaa ruokavaliota noudattavaksi vegaaniksi, on pidettävä huolta riittävästä energian, proteiinin, raudan, sinkin sekä B-ryhmän vitamiinien – erityisesti B12-vitamiinin –, kalsiumin ja talvisin D-vitamiinin saannista.

Onko kasvissyönnistä hyötyä nivelreumassa?

Reumapotilaiden kannattaa nykykäsityksen mukaan suosia kasvisvoittoista sekaruokavaliota. Ruotsalaistutkimuksessa on saatu näyttöä siitä, että kasvikset ja kala voivat ehkäistä nivelreumaa ja olisivat eduksi sairauden hoidossa.

Välimeren ruokavalion, jossa käytetään kalaa, kasviöljyjä ja keitettyjä vihanneksia, on osoitettu hillitsevän reumaattista tulehdusta tavalliseen pohjoismaiseen ruokavalioon verrattuna.

Voiko puhjenneeseen aikuistyypin diabetekseen vaikuttaa kasviksilla?

Elämäntapojen muutoksella voidaan ehkäistä tyypin 2 diabeteksen puhkeamista henkilöillä, joilla glukoosin sieto on häiriintynyt. Diabeteksen jo saaneet hyötyvät kasvisten, hedelmien ja marjojen sekä kokojyväviljan käytöstä. Ruokavaliolla pidetään yllä hyvää hoitotasapainoa ja ehkäistään myöhemmin ilmaantuvia lisäsairauksia.

Lisää kasviksista www.kotimaisetkasvikset.fi

 

Riski vähenee kasviksilla

  • sydän- ja verisuonitaudit
  • aikuistyypin diabetesverenpainetauti
  • suun ja nielun alueen, ruokatorven, keuhko-, maha-, paksu- ja peräsuolisyövät
Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Magnesium on keskeinen tekijä sadoissa aineenvaihdunnan tapahtumissa. Puutostilasta kärsivät vain harvat, sillä magnesiumia saa vaikka mistä.

Hivenaine magnesiumin tärkeyttä ei pidä väheksyä. Se osallistuu solujen perusaineenvaihdunnan säätelyyn, aivojen välittäjäaineiden toimintaan, perintötekijöiden rakentumiseen sekä hermojen ja lihasten yhteispelin sujumiseen.

Magnesiumin saantisuositus on miehillä 350 milligrammaa ja naisilla 280 mg päivässä. Puutostila on harvinainen ja johtuu yleensä runsaasta virtsanerityksestä, joka voi liittyä munuaissairauteen, diabetekseen, pitkäaikaiseen nesteenpoistolääkkeiden käyttöön tai alkoholismiin. Ajan kanssa lieväkin puutos voi kuitenkin johtaa ongelmiin. Oireita ovat väsymys, oksentelu, vapina ja lihasten nykiminen.

Magnesiumlisien tehoa suonenvedon estämiseen ei ole todistettu pätevillä tutkimuksilla, mutta niitä voi hyvin käyttää, jos ne tuntuvat auttavan.

Asiantuntija: sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki

 

NÄISTÄ SAAT MAGNESIUMIA

Vehnälese 822 mg/100 g

Siemenet 447 mg

Pähkinät 208 mg

Tumma suklaa 130 mg

Banaani 31 mg

Tyrnimarja 30 mg

Kala 30 mg

Kaurapuuro 30 mg

Avokado 29 mg

Jauheliha 25 mg

Vadelma 25 mg

Lähde: Fineli.fi

Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Pitääkö superfoodeista pitää taukoa? Käytän macaa, spirulinaa ja chiaa. Voiko superfoodeja ja kanelia käyttää, jos maksa -arvot ovat kohonneet?

Maca eli andienkrassi eli perun ginseng (Lepidium meyenii) on Andeilta peräisin oleva juurikasvi, jota on käytetty jo inkakulttuurissa. Suomessa sitä käytetään kuivattuna, jauhettuna juurena. Juuri sisältää aminohappoja, hiilihydraatteja, hieman rasvaa ja kivennäisistä mm. kalsiumia, kaliumia ja jodia. Macan väitetään lisäävän vireyttä, seksuaalista halua, hedelmällisyyttä ja helpottavan vaihdevuosioireita. Vaikutuksista ei ole tieteellistä näyttöä.

Haittoja ei ole systemaattisesti tutkittu, mutta ei ole toisaalta tietoa siitäkään, että maca aiheuttaisi maksahaittoja.

Spirulina on siniviherlevää, jota käytetään kuivattuna jauheena ja kapseleina. Se sisältää proteiinia, hiilihydraattia, rasvoja, vitamiineja ja mineraaleja. Käyttömäärien pitäisi kuitenkin olla runsaita, jotta spirulinan sisältämillä ravintoaineilla olisi merkitystä ruokavaliossa. Spirulinan on väitetty auttavan mm. pitkittyneeseen väsymykseen, rasva-aineenvaihdunnan häiriöihin ja tehostavan vastustuskykyä, mutta tieteellistä näyttöä näistä vaikutuksista ei ole. On julkaistu potilastapaus, jossa spirulinan epäiltiin aiheuttaneen maksavaurion. Siniviherlevien sisältämiä myrkkyjä voi olla mukana myös spirulinatuotteissa. Muina haittoina voi esiintyä suolisto-oireita, kuten vatsan turvotusta, ripulia ja ilmavaivoja. Jos maksa-arvot ovat koholla, spirulinavalmiste pitää lopettaa ja kääntyä lääkärin puoleen. Maksa-arvot on tarkistettava muutaman viikon kuluttua valmisteen lopettamisesta. Jos maksa-arvot korjaantuvat spirulinan käytön loputtua, maksahaitta saattaa olla spirulinan aiheuttama. Muut syyt maksa-arvojen koholla oloon on tietysti myös selvitettävä.

Chia (Salvia hispanica L.) on mintulle sukua oleva viljelykasvi, jonka siemeniä ja niistä puristettua öljyä käytetään ravintona. Chia on nyt suosittua FODMAP-ruokavaliossa, koska sen ajatellaan tasapainottavan vatsan toimintaa. Ravintosisältö on tyypillinen siemenille, eli chia sisältää kuitua, pehmeää rasvaa ja proteiineja. Tutkimustietoa chian terveysvaikutuksista tai haitoista on rajallisesti, eikä sen mahdollisista maksavaikutuksista ole mitään tietoa.

Lue lisää FODMAP-ruokavaliosta

Jauhettu kanelipuun kuori, mausteena käytetty kaneli, on tavanomaisina määrinä turvallista. Tavallisemman eli kassiakanelin runsasta käyttöä on syytä välttää sen sisältämän haitallisen kumariinin vuoksi. Ceyloninkanelissa kumariinipitoisuus on huomattavasti pienempi. Kaneliöljy ja kanelipuun kuoriuutteet sisältävät kanelijauheeseen verrattuna moninkertaisia määriä kasvin ainesosia, ja ne ovatkin aiheuttaneet haittavaikutuksia. Paikallisesti käytettynä kaneliöljy voi aiheuttaa allergisia reaktioita ja ihottumaa. Suun kautta nautittu kaneliöljy voi suurina annoksina lamata keskushermostoa.

Kaneliöljyä ja kaneliuutteita on vältettävä, jos sairastaa maksasairautta, koska kanelin sisältämä kinnamaldehydi on maksalle haitallista. Mausteena kanelia voi silti käyttää ruoassa.

Kasveista valmistettuja ravintolisiä olisi parasta käyttää vain kuuriluonteisesti, koska niiden pitkäaikaiskäytön turvallisuutta ei ole yleensä varmistettu.

Mainituista "superfoodeista" ainakin spirulina ja kaneliuutteet voivat aiheuttaa maksavaurion, joten ne on jätettävä kokonaan pois käytöstä, jos maksa-arvot ovat koholla.
 

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

 

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

 

 

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Spiruliinan syöjä

Voiko superfoodeista olla harmia?

Vierailija kirjoitti: Astronautit syö spiruliinaa eikä heillä ole maksavaurioita. Spiruliina on kasvatettua levää eli ruokaa. Liika hiilari rasvoittaa maksa ja siten saa rasvamaksan. Artikkelissa ei sanota että Spiruliina AIHEUTTAA maksavaurion vaan että VOI aiheuttaa maksavaurion, aivan kuten liika hiilarikin VOI. Kiinalaiset ovat kovia riisinsyöjiä, onko heillä kaikilla rasvamaksa?
Lue kommentti