Käykö syksyinen pakastin lääkekaapista? Viinimarjoja flunssaan, mansikkaa turvotukseen... Mihin kaikkeen marjamme kelpaavatkaan.

1. Mansikka poistaa kehosta nestettä ja vähentää turvotusta.

Tarua. Erikoinen väite, en ole nähnyt tutkimuksia asiasta. Mansikan koostumuksesta 80–90 prosenttia on vettä.

2. Virtsatientulehduksen voi hoitaa karpalo- tai puolukkamehulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tarua. Jo olemassa olevaa virtsatietulehdusta ei voi hoitaa marjamehuilla, siihen tarvitaan antibiootteja. Sen sijaan tulehduksia voidaan mahdollisesti ehkäistä karpalomehulla tai muilla karpalovalmisteilla. Tieteelliset tutkimukset on tehty pääasiassa amerikkalaisella viljellyllä karpalolla, mutta lupaavia tuloksia on saatu myös yhdessä suomalaisella karpalo-puolukkamehulla tehdyssä tutkimuksessa. Pelkällä puolukkamehulla tutkimuksia ei ole tehty, mutta puolukassa on samankaltaisia aineita, joihin amerikkalaisen karpalon tehon uskotaan perustuvan. Jos kärsii toistuvista virtsatietulehduksista, kannattaa kokeilla, olisiko karpalo- tai puolukkatuotteiden säännöllistä käytöstä apua.
 
3. Mustikka parantaa näköä ja suojaa silmäsairauksilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mahdollisesti totta. 1960- ja 1970-luvuilla tehdyissä tutkimuksissa mustikka paransi muun muassa hämärässä näkemistä, mutta uudemmissa ja paremmin tehdyissä tutkimuksissa tällaista vaikutusta ei yleensä ole ollut. Mustikasta saattaisi olla hyötyä ikääntymiseen liittyvien silmäsairauksien, kuten kaihin ja silmänpohjan rappeuman, ehkäisyssä mutta tutkimustietoa ei vielä ole tarpeeksi.
 
4. Viinimarjamehu on hyvä flunssalääke.

Tarua, ainakin siinä mielessä, että tieteellisiä tutkimuksia viinimarjamehun vaikutuksesta flunssaa aiheuttaviin viruksiin tai flunssan oireisiin ei ole. Nesteen nauttiminen on tärkeää kuumeessa.
 
5. Mustikka suojaa helikobakteerilta, joka aiheuttaa pahojakin mahavaivoja.

Mahdollisesti totta. On alustavaa tutkimustietoa siitä, että mustikka ja eräät muut marjat voivat estää helikobakteerin kasvua ja sen kiinnittymistä mahan limakalvolle. On arveltu, että marjoja voitaisiin käyttää helikobakteeri-infektion hoidossa yhdessä antibioottien kanssa, mutta asiasta ei kuitenkaan ole tehty tutkimuksia.
 
6. Vanhojen kannattaa syödä mustikkaa joka päivä, sillä se suojaa muistia.

Mahdollisesti totta. Tämä on osoitettu vakuuttavasti koe-eläimillä tehdyissä tutkimuksissa. Kun rotat söivät koko elämänsä ajan mustikkaa, vanhoina niiden muisti ja oppimiskyky olivat yhtä hyvät kuin nuorilla rotilla. Tutkimustietoa ihmisillä ei toistaiseksi ole.

7. Tyrnimehu vahvistaa vastustuskykyä.

Totta, jos vastustuskyvyllä tarkoitetaan yleistä terveyttä. Tyrnimehussa on paljon erilaisia antioksidantteja ja hyviä rasvahappoja, joten se on siten hyväksi terveydelle. Tyrni, niin kuin muutkin marjat, ovat ravintoa eivät sairauksia parantavia lääkkeitä!

8. Karpalo ehkäisee sydän- ja verisuonitauteja.

Tarua. Amerikkalaisen karpalon vaikutuksia joihinkin sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin on tutkittu, mutta vaikutukset ovat olleet olemattomia. Mikään marja ei yksinään voi ehkäistä tällaisia terveysongelmia, vaan ruokavalion kokonaisuudessaan ja myös muiden elintapojen täytyy olla sellaisia, että ne suojaavat elimistöä riskitekijöiltä. Marjat kuuluvat terveelliseen ja ravitsemussuositusten mukaiseen ruokavalioon ja voivat sitä kautta ylläpitää terveyttä ja ehkäistä sairauksia. Meillä on paljon tietoa marjojen terveellisestä koostumuksesta (vitamiinit, kivennäis- ja hivenaineet, kuitu, hyvät rasvahapot, flavonoidit), mutta ihmisillä tehdyissä tieteellisissä tutkimuksissa saatua vakuuttavaa näyttöä niiden yksittäisistä vaikutuksista elimistön toimintaan tai tiettyjen sairauksien ehkäisyyn ei vielä kovin paljon ole.    
 
9. Marjojen siemenöljyt (kuten lakka ja tyrni) kasvovoiteissa auttavat pitämään ihon nuorekkaana.

Tarua. Tästäkään en ole nähnyt tieteellisiä tutkimuksia.
 
10. Happamat marjat, kuten viinimarjat, kuluttavat hampaan kiillettä.

Totta. Marjat ovat luonnostaan happamia, joten niiden runsas säännöllinen käyttö saattaa olla haitallista hampaan kiilteelle. Happamuudesta on vähemmän haittaa, jos marjat nautitaan muun ruokailun yhteydessä. Hampaita ei kannata harjata heti marjojen syönnin jälkeen, koska kiille on silloin pehmeimmillään. Hampaiden terveyden kannalta haitallista on myös marjatuotteisiin lisätty sokeri, jonka määrä on hyvä pitää kohtuullisena.
 
11. Kaikki hyvät aineet katoavat, jos marjat keittää.

Tarua. Keittäminen vähentää jonkin verran esimerkiksi vitamiineja ja flavonoideja, mutta kyllä niitä on jäljellä keittämisen jälkeenkin. Jotkut aineet ovat herkempiä kuin toiset ja myös keittotapa vaikuttaa asiaan. Tutkittua tietoa tästäkin asiasta on aika vähän. Marjojen pakastaminen kokonaisina on hellävaraisin tapa säilöä ne.

Vastaajana  dosentti Riitta Törrönen Itä-Suomen yliopistosta.

Sokeria marjoille

Pakastin pullistelee marjoja, mutta ne maistuvat aika happamilta ilman sokeria. Itä-Suomen yliopistossa tehdyn kokeen mukaan ei tarvitse tuntea huono omaa tuntoa, vaikka ripauttaakin marjojensa päälle vähän sokeria.

Sakkaroosin eli tavallisen sokerin nauttiminen yhdessä marjojen kanssa tasasi verensokerin vaihtelua terveillä koehenkilöillä. Tutkijoiden mukaan vaikutus johtuu todennäköisesti marjojen sisältämistä polyfenoleista, jotka näyttävät hidastavan ja vähentävän sokerin sulamista ja imeytymistä elimistössä.

Toinen syy miksi marjoilleen voi aivan hyvin lusikoida sokeria on se, että vasta 5–10 prosentin sokerilisällä ne ovat yhtä makeita kuin hedelmät.

Olen lukenut Aronian terveellisyydestä, sisältäisi kuulemma pari-kolme kertaa niin paljon antioksidantteja kuin mustikka, joka ruotsalaisen tiedon mukaan on yksi terveellisimmistä marjoistamme. Olemme kuivattaneet yli 50 litraa aronianmarjoja ja mustikoita noin 50 litraa, joita mixaamme pulveriksi, jota sirotellaan runsaasti aamujogurtin päälle kaura- ja vehnänleseiden lisäksi. Pakasteessa on sitten aroniaa, mustikoita, tyrniä, vadelmia, mansikkaa, karpaloita, puolukoita, pihlajanmarjoja ja variksenmarjojakin. Niistä sekoitellaan pirtelöitä kaalin, porkkanoiden,banaanin appelsiinin, omenoiden ja eri vihannesten kanssa, jopa sipulinkin! Olisi mielenkiintoista kuulla asiantuntijan "tuomio" mitä vitamiineja ja hivenaineita tästä puuttuu tai on liikaa. Luulisin tällaista sekoitusta ainakin paremmaksi kuin esim. Acai- tai Aloe mehut joita otetaan ohjeen mukaan pikkulusikallinen ja jotka sisältävät vain hiukkasen nimettyä mehua rypäle- ja omenamehun lisäksi. Kuvittelen niitä lähinnä humpuukiksi, vaikkei sitä saa ääneen sanoakkaan. Omalla tontilla kasvavat nuo aroniapensaat, tyrni ja vadelmat sekä mansikat, taatusti myrkyttämättömiä, joput marjat puhtaasta luonnosta.

Kiitos vastauksesta! "vandraren" 70år 

Vierailija

Tehtyjen tutkimuksen pohjalta tiedän että aronia on ylivoimaisesti terveellisin marja kotimaisista marjoistamme. Tutkimustuloksesta on kuitenkin aikaa ainakin 10 vuotta, joten en tiedä onko se tieto kumottu toisilla tutkimuksilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla