Käykö syksyinen pakastin lääkekaapista? Viinimarjoja flunssaan, mansikkaa turvotukseen... Mihin kaikkeen marjamme kelpaavatkaan.

1. Mansikka poistaa kehosta nestettä ja vähentää turvotusta.

Tarua. Erikoinen väite, en ole nähnyt tutkimuksia asiasta. Mansikan koostumuksesta 80–90 prosenttia on vettä.

2. Virtsatientulehduksen voi hoitaa karpalo- tai puolukkamehulla.

Tarua. Jo olemassa olevaa virtsatietulehdusta ei voi hoitaa marjamehuilla, siihen tarvitaan antibiootteja. Sen sijaan tulehduksia voidaan mahdollisesti ehkäistä karpalomehulla tai muilla karpalovalmisteilla. Tieteelliset tutkimukset on tehty pääasiassa amerikkalaisella viljellyllä karpalolla, mutta lupaavia tuloksia on saatu myös yhdessä suomalaisella karpalo-puolukkamehulla tehdyssä tutkimuksessa. Pelkällä puolukkamehulla tutkimuksia ei ole tehty, mutta puolukassa on samankaltaisia aineita, joihin amerikkalaisen karpalon tehon uskotaan perustuvan. Jos kärsii toistuvista virtsatietulehduksista, kannattaa kokeilla, olisiko karpalo- tai puolukkatuotteiden säännöllistä käytöstä apua.
 
3. Mustikka parantaa näköä ja suojaa silmäsairauksilta.

Mahdollisesti totta. 1960- ja 1970-luvuilla tehdyissä tutkimuksissa mustikka paransi muun muassa hämärässä näkemistä, mutta uudemmissa ja paremmin tehdyissä tutkimuksissa tällaista vaikutusta ei yleensä ole ollut. Mustikasta saattaisi olla hyötyä ikääntymiseen liittyvien silmäsairauksien, kuten kaihin ja silmänpohjan rappeuman, ehkäisyssä mutta tutkimustietoa ei vielä ole tarpeeksi.
 
4. Viinimarjamehu on hyvä flunssalääke.

Tarua, ainakin siinä mielessä, että tieteellisiä tutkimuksia viinimarjamehun vaikutuksesta flunssaa aiheuttaviin viruksiin tai flunssan oireisiin ei ole. Nesteen nauttiminen on tärkeää kuumeessa.
 
5. Mustikka suojaa helikobakteerilta, joka aiheuttaa pahojakin mahavaivoja.

Mahdollisesti totta. On alustavaa tutkimustietoa siitä, että mustikka ja eräät muut marjat voivat estää helikobakteerin kasvua ja sen kiinnittymistä mahan limakalvolle. On arveltu, että marjoja voitaisiin käyttää helikobakteeri-infektion hoidossa yhdessä antibioottien kanssa, mutta asiasta ei kuitenkaan ole tehty tutkimuksia.
 
6. Vanhojen kannattaa syödä mustikkaa joka päivä, sillä se suojaa muistia.

Mahdollisesti totta. Tämä on osoitettu vakuuttavasti koe-eläimillä tehdyissä tutkimuksissa. Kun rotat söivät koko elämänsä ajan mustikkaa, vanhoina niiden muisti ja oppimiskyky olivat yhtä hyvät kuin nuorilla rotilla. Tutkimustietoa ihmisillä ei toistaiseksi ole.

7. Tyrnimehu vahvistaa vastustuskykyä.

Totta, jos vastustuskyvyllä tarkoitetaan yleistä terveyttä. Tyrnimehussa on paljon erilaisia antioksidantteja ja hyviä rasvahappoja, joten se on siten hyväksi terveydelle. Tyrni, niin kuin muutkin marjat, ovat ravintoa eivät sairauksia parantavia lääkkeitä!

8. Karpalo ehkäisee sydän- ja verisuonitauteja.

Tarua. Amerikkalaisen karpalon vaikutuksia joihinkin sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin on tutkittu, mutta vaikutukset ovat olleet olemattomia. Mikään marja ei yksinään voi ehkäistä tällaisia terveysongelmia, vaan ruokavalion kokonaisuudessaan ja myös muiden elintapojen täytyy olla sellaisia, että ne suojaavat elimistöä riskitekijöiltä. Marjat kuuluvat terveelliseen ja ravitsemussuositusten mukaiseen ruokavalioon ja voivat sitä kautta ylläpitää terveyttä ja ehkäistä sairauksia. Meillä on paljon tietoa marjojen terveellisestä koostumuksesta (vitamiinit, kivennäis- ja hivenaineet, kuitu, hyvät rasvahapot, flavonoidit), mutta ihmisillä tehdyissä tieteellisissä tutkimuksissa saatua vakuuttavaa näyttöä niiden yksittäisistä vaikutuksista elimistön toimintaan tai tiettyjen sairauksien ehkäisyyn ei vielä kovin paljon ole.    
 
9. Marjojen siemenöljyt (kuten lakka ja tyrni) kasvovoiteissa auttavat pitämään ihon nuorekkaana.

Tarua. Tästäkään en ole nähnyt tieteellisiä tutkimuksia.
 
10. Happamat marjat, kuten viinimarjat, kuluttavat hampaan kiillettä.

Totta. Marjat ovat luonnostaan happamia, joten niiden runsas säännöllinen käyttö saattaa olla haitallista hampaan kiilteelle. Happamuudesta on vähemmän haittaa, jos marjat nautitaan muun ruokailun yhteydessä. Hampaita ei kannata harjata heti marjojen syönnin jälkeen, koska kiille on silloin pehmeimmillään. Hampaiden terveyden kannalta haitallista on myös marjatuotteisiin lisätty sokeri, jonka määrä on hyvä pitää kohtuullisena.
 
11. Kaikki hyvät aineet katoavat, jos marjat keittää.

Tarua. Keittäminen vähentää jonkin verran esimerkiksi vitamiineja ja flavonoideja, mutta kyllä niitä on jäljellä keittämisen jälkeenkin. Jotkut aineet ovat herkempiä kuin toiset ja myös keittotapa vaikuttaa asiaan. Tutkittua tietoa tästäkin asiasta on aika vähän. Marjojen pakastaminen kokonaisina on hellävaraisin tapa säilöä ne.

Vastaajana  dosentti Riitta Törrönen Itä-Suomen yliopistosta.

Sokeria marjoille

Pakastin pullistelee marjoja, mutta ne maistuvat aika happamilta ilman sokeria. Itä-Suomen yliopistossa tehdyn kokeen mukaan ei tarvitse tuntea huono omaa tuntoa, vaikka ripauttaakin marjojensa päälle vähän sokeria.

Sakkaroosin eli tavallisen sokerin nauttiminen yhdessä marjojen kanssa tasasi verensokerin vaihtelua terveillä koehenkilöillä. Tutkijoiden mukaan vaikutus johtuu todennäköisesti marjojen sisältämistä polyfenoleista, jotka näyttävät hidastavan ja vähentävän sokerin sulamista ja imeytymistä elimistössä.

Toinen syy miksi marjoilleen voi aivan hyvin lusikoida sokeria on se, että vasta 5–10 prosentin sokerilisällä ne ovat yhtä makeita kuin hedelmät.

Vierailija

Marjatko luonnon lääkkeitä?

Olen lukenut Aronian terveellisyydestä, sisältäisi kuulemma pari-kolme kertaa niin paljon antioksidantteja kuin mustikka, joka ruotsalaisen tiedon mukaan on yksi terveellisimmistä marjoistamme. Olemme kuivattaneet yli 50 litraa aronianmarjoja ja mustikoita noin 50 litraa, joita mixaamme pulveriksi, jota sirotellaan runsaasti aamujogurtin päälle kaura- ja vehnänleseiden lisäksi. Pakasteessa on sitten aroniaa, mustikoita, tyrniä, vadelmia, mansikkaa, karpaloita, puolukoita, pihlajanmarjoja ja...
Lue kommentti
Kuva Shutterstock

Magnesium on keskeinen tekijä sadoissa aineenvaihdunnan tapahtumissa. Puutostilasta kärsivät vain harvat, sillä magnesiumia saa vaikka mistä.

Hivenaine magnesiumin tärkeyttä ei pidä väheksyä. Se osallistuu solujen perusaineenvaihdunnan säätelyyn, aivojen välittäjäaineiden toimintaan, perintötekijöiden rakentumiseen sekä hermojen ja lihasten yhteispelin sujumiseen.

Magnesiumin saantisuositus on miehillä 350 milligrammaa ja naisilla 280 mg päivässä. Puutostila on harvinainen ja johtuu yleensä runsaasta virtsanerityksestä, joka voi liittyä munuaissairauteen, diabetekseen, pitkäaikaiseen nesteenpoistolääkkeiden käyttöön tai alkoholismiin. Ajan kanssa lieväkin puutos voi kuitenkin johtaa ongelmiin. Oireita ovat väsymys, oksentelu, vapina ja lihasten nykiminen.

Magnesiumlisien tehoa suonenvedon estämiseen ei ole todistettu pätevillä tutkimuksilla, mutta niitä voi hyvin käyttää, jos ne tuntuvat auttavan.

Asiantuntija: sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki

 

NÄISTÄ SAAT MAGNESIUMIA

Vehnälese 822 mg/100 g

Siemenet 447 mg

Pähkinät 208 mg

Tumma suklaa 130 mg

Banaani 31 mg

Tyrnimarja 30 mg

Kala 30 mg

Kaurapuuro 30 mg

Avokado 29 mg

Jauheliha 25 mg

Vadelma 25 mg

Lähde: Fineli.fi

Kuva Shutterstock

Pitääkö superfoodeista pitää taukoa? Käytän macaa, spirulinaa ja chiaa. Voiko superfoodeja ja kanelia käyttää, jos maksa -arvot ovat kohonneet?

Maca eli andienkrassi eli perun ginseng (Lepidium meyenii) on Andeilta peräisin oleva juurikasvi, jota on käytetty jo inkakulttuurissa. Suomessa sitä käytetään kuivattuna, jauhettuna juurena. Juuri sisältää aminohappoja, hiilihydraatteja, hieman rasvaa ja kivennäisistä mm. kalsiumia, kaliumia ja jodia. Macan väitetään lisäävän vireyttä, seksuaalista halua, hedelmällisyyttä ja helpottavan vaihdevuosioireita. Vaikutuksista ei ole tieteellistä näyttöä.

Haittoja ei ole systemaattisesti tutkittu, mutta ei ole toisaalta tietoa siitäkään, että maca aiheuttaisi maksahaittoja.

Spirulina on siniviherlevää, jota käytetään kuivattuna jauheena ja kapseleina. Se sisältää proteiinia, hiilihydraattia, rasvoja, vitamiineja ja mineraaleja. Käyttömäärien pitäisi kuitenkin olla runsaita, jotta spirulinan sisältämillä ravintoaineilla olisi merkitystä ruokavaliossa. Spirulinan on väitetty auttavan mm. pitkittyneeseen väsymykseen, rasva-aineenvaihdunnan häiriöihin ja tehostavan vastustuskykyä, mutta tieteellistä näyttöä näistä vaikutuksista ei ole. On julkaistu potilastapaus, jossa spirulinan epäiltiin aiheuttaneen maksavaurion. Siniviherlevien sisältämiä myrkkyjä voi olla mukana myös spirulinatuotteissa. Muina haittoina voi esiintyä suolisto-oireita, kuten vatsan turvotusta, ripulia ja ilmavaivoja. Jos maksa-arvot ovat koholla, spirulinavalmiste pitää lopettaa ja kääntyä lääkärin puoleen. Maksa-arvot on tarkistettava muutaman viikon kuluttua valmisteen lopettamisesta. Jos maksa-arvot korjaantuvat spirulinan käytön loputtua, maksahaitta saattaa olla spirulinan aiheuttama. Muut syyt maksa-arvojen koholla oloon on tietysti myös selvitettävä.

Chia (Salvia hispanica L.) on mintulle sukua oleva viljelykasvi, jonka siemeniä ja niistä puristettua öljyä käytetään ravintona. Chia on nyt suosittua FODMAP-ruokavaliossa, koska sen ajatellaan tasapainottavan vatsan toimintaa. Ravintosisältö on tyypillinen siemenille, eli chia sisältää kuitua, pehmeää rasvaa ja proteiineja. Tutkimustietoa chian terveysvaikutuksista tai haitoista on rajallisesti, eikä sen mahdollisista maksavaikutuksista ole mitään tietoa.

Lue lisää FODMAP-ruokavaliosta

Jauhettu kanelipuun kuori, mausteena käytetty kaneli, on tavanomaisina määrinä turvallista. Tavallisemman eli kassiakanelin runsasta käyttöä on syytä välttää sen sisältämän haitallisen kumariinin vuoksi. Ceyloninkanelissa kumariinipitoisuus on huomattavasti pienempi. Kaneliöljy ja kanelipuun kuoriuutteet sisältävät kanelijauheeseen verrattuna moninkertaisia määriä kasvin ainesosia, ja ne ovatkin aiheuttaneet haittavaikutuksia. Paikallisesti käytettynä kaneliöljy voi aiheuttaa allergisia reaktioita ja ihottumaa. Suun kautta nautittu kaneliöljy voi suurina annoksina lamata keskushermostoa.

Kaneliöljyä ja kaneliuutteita on vältettävä, jos sairastaa maksasairautta, koska kanelin sisältämä kinnamaldehydi on maksalle haitallista. Mausteena kanelia voi silti käyttää ruoassa.

Kasveista valmistettuja ravintolisiä olisi parasta käyttää vain kuuriluonteisesti, koska niiden pitkäaikaiskäytön turvallisuutta ei ole yleensä varmistettu.

Mainituista "superfoodeista" ainakin spirulina ja kaneliuutteet voivat aiheuttaa maksavaurion, joten ne on jätettävä kokonaan pois käytöstä, jos maksa-arvot ovat koholla.
 

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

 

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

 

 

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Spiruliinan syöjä

Voiko superfoodeista olla harmia?

Vierailija kirjoitti: Astronautit syö spiruliinaa eikä heillä ole maksavaurioita. Spiruliina on kasvatettua levää eli ruokaa. Liika hiilari rasvoittaa maksa ja siten saa rasvamaksan. Artikkelissa ei sanota että Spiruliina AIHEUTTAA maksavaurion vaan että VOI aiheuttaa maksavaurion, aivan kuten liika hiilarikin VOI. Kiinalaiset ovat kovia riisinsyöjiä, onko heillä kaikilla rasvamaksa?
Lue kommentti