Aina kun Hyvä terveys -lehdessä käsitellään kasviöljyjä, rypsiöljy saa paljon kiitosta. Mihin unohtuu yleisesti käytetty, hyvänmakuinen oliiviöljy? Se on Välimeren maissa lähes ainoa käytetty öljy ja kas, siellä ei podeta sydän- ja verisuoni­tauteja. Miksi vain kotimaista rypsiöljyä ylistetään?

Välimeren ruokavalio eroaa perinteisestä suomalaisesta ruokavaliosta muutenkin kuin oliiviöljyn käytön suhteen. Esimerkiksi kasviksia syödään huomattavasti enemmän. Sellaista johtopäätöstä ei siis voi vetää, että erot suomalaisten ja Välimeren maiden asukkaiden sepelvaltimotautiin sairastumisessa johtuisivat eroista rypsi- ja oliiviöljyjen käytössä.

Tärkeintä olisi, että jokaisella suomalaisella olisi päivittäin käytössään edes jokin kasviöljy. Kaikki kasviöljyt ovat rasvan laadun kannalta eduksi. Kun katsotaan rasvakoostumusta tarkemmin, ihanteellisin on rypsiöljy, sillä siinä on sopivassa suhteessa kerta- ja monityydyttymättömiä rasvahappoja ja sopivassa suhteessa omega-6- ja omega-3-sarjan rasvahappoja. Oliiviöljyssä on runsaasti kertatyydyttymättömiä rasvahappoja mutta monityydyttymättömiä rasvahappoja on vähemmän kuin rypsiöljyssä. Omega-3-sarjan rasvahapot puuttuvat oliiviöljystä lähes kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Oliiviöljy on siis hyvä pehmeiden rasvojen lähde, mutta sen rinnalla olisi hyvä käyttää joko rypsi-, soija-, camelina- tai pellavansiemenöljyä, jotka tuovat ruokavalioon elimistölle välttämätöntä kasvikunnan omega-3-sarjan rasvahappoa ja tasapainottavat siten ruokavalion rasvahappokoostumusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ursula Schwab
ravitsemusterapian apulaisprofessori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

koska nyt ollaan suomessa ja kysyt suomalaiselta ravitsemusasiantuntijalta ja sinun siis tulee syödä suomalaista rypsiöljyä! eikä ulkomaan oliiviöljyä!

  • ylös 28
  • alas 18

Kylmäpuristettu oliiviöljy on terveellistä, ei rasvahappokoostumuksensa takia, vaan koska se sisältää polyfenoleja, jotka vähentävät inflammaatiota ja siten myös sydän- ja verisuonitautien riskiä.

  • ylös 23
  • alas 16
Sisältö jatkuu mainoksen alla