turvotus turvottaa vatsa pömpöttää mikä avuksi
Kuva Shutterstock

Ongelmanani ovat pitemmän aikaa olleet erilaiset vatsaongelmat ja turvotus. Olen 21-vuotias naiskilpaurheilija ja rasvaprosenttini on 15. Vatsani on jatkuvasti turvonnut ja usein kova kuin pallo. Lisäksi minua vaivaa vaihtelevasti ummetus ja löysä vatsa sekä ilmavaivat. Ruoka nousee jatkuvasti takaisin suuhun. Nautin pieniä aterioita tasaisin väliajoin, syön rauhallisesti hyvin pureskellen. Olen kokeillut kaikkia ruokavaliomuutoksia, mitä on suositeltu. Olen myös käyttänyt sekä vatsahappoja vähentävää että lisäävää lääkitystä. En tiedä enää mitä tehdä ja olen kyllästynyt pullottavaan ”raskausmahaani”.

Vatsaongelmat ovat tavallisia ja kiusallisia. Kysyjä ei mainitse, onko vaivoja tutkittu. Jos ei ole, kehottaisin kysyjää hakeutumaan mahasuolikanavan sairauksiin erikoistuneen lääkärin vastaanotolle. Tässä muutamia asioita, joiden vaikutusta oireisiin voisi tarkkailla ennen lääkärissä käyntiä.

Turvotusta aiheuttavat tyypillisesti palkokasvit eli pavut, herneet ja linssit eri muodoissa. Myös sipulit, purjo mukaan lukien, kaalit, oliivit, lanttu, nauris, maa-artisokka, paprika, retiisi, selleri, sienet, tuore kurkku, hapankaali, vesimeloni, tuore omena ja päärynä ja avokado voivat aiheuttaa oireita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hiilihapolliset juomat, tuore hiivalla kohotettu leipä ja pulla, hapatettu leipä, etikkasäilykkeet sekä savustetut ja voimakkaasti maustetut ruoat eivät myöskään sovi kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Makeutusaineista sorbitoli, ksylitoli, maltitoli, laktitoli ja isomalti aiheuttavat oireita herkemmin kuin muut makeuttajat. Sorbitolia käytetään myös mm. kosteudensäilyttäjänä, joten sitä voi olla sellaisissakin tuotteissa, jotka eivät ole makeita.

Inuliinia lisätään nykyisin varsin yleisesti sellaisiin tuotteisiin, johon halutaan lisätä kuitua tai tuotteen kuitupitoisuutta halutaan jostain syystä lisätä. Inuliini näyttää aiheuttavan varsin usein vatsavaivoja. Samoin kuin edellä mainittujen makeuttajien myös inuliinin käytöstä löytyy tieto tuotteen aines­osaluettelosta.

Kysyjä lienee jo kokeillut laktoositontakin ruokavaliota. Osa on niin herkkiä laktoosilla, ettei sitä voi olla ruokavaliossa juuri lainkaan. Jos kysyjä on kokeillut laktoosin rajoittamista vähälaktoosisilla tuotteilla, esim. Hyla ja Into, kehottaisin kokeilemaan uudelleen täysin laktoosittomilla tuotteilla. Jo muutaman päivän aikana huomaa, auttaako tämä.

Viljatuotteiden sieto on yksilöllistä. Osalle gluteenia sisältävät viljat eli vehnä, ruis ja ohra aiheuttavat oireita. Osa ei puolestaan kestä kauraa. Osa puolestaan voi käyttää viljoja vapaammin, kunhan leipä on kuivattua, esim. näkkileipää, tai paahdettua.

Pienet ateriat ovat tärkeä tekijä, kun pyritään hillitsemään ruoan takaisinvirtausta. Suuremmat juomamäärät on hyvä ajoittaa aterioiden väliin. Ruokailun jälkeen on myös hyvä odottaa jonkin aikaa ennen rankempaa liikuntaa tai makuulle menoa. Yleensä 45 minuuttia–tunti riittää.
 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla