turvotus turvottaa vatsa pömpöttää mikä avuksi
Kuva Shutterstock

Ongelmanani ovat pitemmän aikaa olleet erilaiset vatsaongelmat ja turvotus. Olen 21-vuotias naiskilpaurheilija ja rasvaprosenttini on 15. Vatsani on jatkuvasti turvonnut ja usein kova kuin pallo. Lisäksi minua vaivaa vaihtelevasti ummetus ja löysä vatsa sekä ilmavaivat. Ruoka nousee jatkuvasti takaisin suuhun. Nautin pieniä aterioita tasaisin väliajoin, syön rauhallisesti hyvin pureskellen. Olen kokeillut kaikkia ruokavaliomuutoksia, mitä on suositeltu. Olen myös käyttänyt sekä vatsahappoja vähentävää että lisäävää lääkitystä. En tiedä enää mitä tehdä ja olen kyllästynyt pullottavaan ”raskausmahaani”.

Vatsaongelmat ovat tavallisia ja kiusallisia. Kysyjä ei mainitse, onko vaivoja tutkittu. Jos ei ole, kehottaisin kysyjää hakeutumaan mahasuolikanavan sairauksiin erikoistuneen lääkärin vastaanotolle. Tässä muutamia asioita, joiden vaikutusta oireisiin voisi tarkkailla ennen lääkärissä käyntiä.

Turvotusta aiheuttavat tyypillisesti palkokasvit eli pavut, herneet ja linssit eri muodoissa. Myös sipulit, purjo mukaan lukien, kaalit, oliivit, lanttu, nauris, maa-artisokka, paprika, retiisi, selleri, sienet, tuore kurkku, hapankaali, vesimeloni, tuore omena ja päärynä ja avokado voivat aiheuttaa oireita.

Hiilihapolliset juomat, tuore hiivalla kohotettu leipä ja pulla, hapatettu leipä, etikkasäilykkeet sekä savustetut ja voimakkaasti maustetut ruoat eivät myöskään sovi kaikille.

Makeutusaineista sorbitoli, ksylitoli, maltitoli, laktitoli ja isomalti aiheuttavat oireita herkemmin kuin muut makeuttajat. Sorbitolia käytetään myös mm. kosteudensäilyttäjänä, joten sitä voi olla sellaisissakin tuotteissa, jotka eivät ole makeita.

Inuliinia lisätään nykyisin varsin yleisesti sellaisiin tuotteisiin, johon halutaan lisätä kuitua tai tuotteen kuitupitoisuutta halutaan jostain syystä lisätä. Inuliini näyttää aiheuttavan varsin usein vatsavaivoja. Samoin kuin edellä mainittujen makeuttajien myös inuliinin käytöstä löytyy tieto tuotteen aines­osaluettelosta.

Kysyjä lienee jo kokeillut laktoositontakin ruokavaliota. Osa on niin herkkiä laktoosilla, ettei sitä voi olla ruokavaliossa juuri lainkaan. Jos kysyjä on kokeillut laktoosin rajoittamista vähälaktoosisilla tuotteilla, esim. Hyla ja Into, kehottaisin kokeilemaan uudelleen täysin laktoosittomilla tuotteilla. Jo muutaman päivän aikana huomaa, auttaako tämä.

Viljatuotteiden sieto on yksilöllistä. Osalle gluteenia sisältävät viljat eli vehnä, ruis ja ohra aiheuttavat oireita. Osa ei puolestaan kestä kauraa. Osa puolestaan voi käyttää viljoja vapaammin, kunhan leipä on kuivattua, esim. näkkileipää, tai paahdettua.

Pienet ateriat ovat tärkeä tekijä, kun pyritään hillitsemään ruoan takaisinvirtausta. Suuremmat juomamäärät on hyvä ajoittaa aterioiden väliin. Ruokailun jälkeen on myös hyvä odottaa jonkin aikaa ennen rankempaa liikuntaa tai makuulle menoa. Yleensä 45 minuuttia–tunti riittää.
 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

kuivatut hedelmät, piilosokeri

Kaupan hyllyltä löytyy kuivattuina rusinoita, luumuja, aprikooseja, taateleita, karpaloita, marjasekoituksia jne. Ovatko ne terveellisiä? Voiko niitä syödä suoraan pakkauksesta vai pitääkö pestä vedellä ennen käyttöä? Minkä verran ja kuinka usein kuivattuja hedelmiä ja marjoja kannattaa syödä?

MARJAT ja hedelmät ovat suositeltavia päivittäisessä ruokavaliossa. Suositeltava annosmäärä on 2–3 päivässä. Yksi annos on desilitra marjoja tai keskikokoinen hedelmä, esim. appelsiini tai omena.

Kuivatut marjat ja hedelmät eroavat tuoreista siinä, että niissä on huomattavasti vähemmän vettä. Tämän seurauksena ne ovat tiiviimpää ravintoa kuin tuoreet. Niissä on siis enemmän energiaa ja ravintoaineita kuin vastaavassa määrässä tuoreita.

Ihan näin yksinkertainen ei kuitenkaan tämäkään asia ole.

Joihinkin tuotteisiin lisätään esim. sulfiitteja eli rikkiyhdisteitä, jotka säilyttävät kuivattujen tuotteiden värin miellyttävänä. Esimerkiksi sulfiitteja sisältävät aprikoosit ovat kellertäviä. Mutta jos sulfiitteja ei lisätä, aprikoosit ovat harmahtavia tai rusehtavia.

Osa ihmisistä on herkkiä sulfiiteille, eli heidän on syytä pitää sulfiitteja sisältävien tuotteiden käyttömäärä riittävän pienenä oireiden välttämiseksi.

Joihinkin kuivattuihin marjoihin on lisätty kasviöljyä, josta ei ole haittaa. Ihan pelkästään veden poistamisesta ei siis aina ole kyse.

Marjoja löytyy myös jauheina. Ne ovat käteviä esimerkiksi jogurtin, viilin tai rahkan kanssa, jos tuoreita tai kotimaisia pakastettuja marjoja ei ole saatavilla. Osassa jauheista on mukana koko marja, osassa taas vain osa marjasta, esim. siemenet voivat puuttua.

Käyttösuosituksia tai -rajoituksia ei näiden tuotteiden osalta ole. On kuitenkin hyvä muistaa ravitsemuksen peruspilari eli kohtuus. Mitään yksittäisiä tuotteita ei ole hyvä käyttää suuria määriä ainakaan pitempiä aikoja.

Kuivattuja marjoja ja hedelmiä voi käyttää silloin tällöin esim. makeisten asemasta, mysleissä, leivonnassa, jälkiruoissa. Tuoreita marjoja ja hedelmiä niillä ei pääsääntöisesti kannata korvata jo ruokavalion kokonaisuudenkin kannalta.

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

kasvisruokavalio

Ostoskärry kannattaa ajatella jättimäiseksi lautaseksi ja kerätä se täyteen vanhan kunnon lautasmallin mukaan.

Kasvispainotteinen ruoka on terveellistä. Siksi puolet ostosten määrästä hedelmä- ja vihannesosasolta. Kasviksiin luetaan vihannekset, juurekset, palkokasvit, marjat ja hedelmät. Niihin ei ole lisätty mitään turhaa, energiamäärät ovat vähäisiä, mutta ravintoaineiden monipuolisuus huikea. 

Viikkotreffit uuden kasviksen kanssa

Tyypillisesti hevi-osaston hulppeasta tarjonnasta suositaan kuitenkin vain viidestä kymmeneen tuttua kasvista. Kurkkua, tomaattia ja omenoita on hankala latoa mukaan riittävästi, joten ravitsemusasiantuntija Jonna Heinonen kannustaa tarttumaan joka viikko johonkin uuteen kasvikseen.

– Laajentamalla käyttämäänsä kasvisrepertuaaria, suositeltu kasvisten määrä, puoli kiloa päivässä, täyttyy helposti. 

Satokauden kasvisten suosiminen on näppärä ja huokea tapa saada vaihtelua makumaailmaan. Kasviksia on hyvä miettiä lisukkeiden sijaan kokonaisuuksina, onhan niissä pontta kokonaiseen ateriaan.

– Esimerkiksi palkokasveja, linssejä, papuja ja herneitä, ei voi niputtaa yhteen selvään kategoriaan, sillä niissä on jo itsessään hiilaria, protskua ja hyviä rasvoja loistosuhteessa.

Täydennä viljalla, kalalla ja lihalla

Hyvän leivän tuoteselosteesta löytyy vähintään 6 g kuitua/100 g, enintään 5 g sokereita/100g, enintään 0,7 suolaa/100 g ja enintään 5 g rasvaa/100 g tai jos rasvaa on 5,1-7 g/100 g, kovaa rasvaa enintään 20 prosenttia rasvasta, luettelee Heinonen.

Lähes kaikista kaupan olevista viljalajeista löytyy terveellisempi, täysjyväinen versio. Terveellisempään voi totutella pikkuhiljaa.

– Aluksi voi keittää pastan, jossa on 1/3 täysjyväviljaa, 2/3 tavallista ja lisätä täysjyväviljan määrää tottuessaan tymäkämpään makuun, Heinonen vinkkaa.

Prosessoimattomat raaka-aineet ovat hyviä valintoja kasvisvuoren kylkeen: kalaa kahdesti viikossa, siipikarjaa, kanamunia ja punaista lihaa, ripaus siemeniä ja pähkinöitä.

Asiantuntija: Valmistuva laillistettu ravitsemusterapeutti Jonna Heinonen, MakiaMental Oy.

Tutkittua tietoa ravitsemuksesta löydät THL:n sivuilta.

Lue lisää oikeasti terveelisestä ruoasta Hyvä terveys 11/2017. Tilaajana voi lukea lehden ilmaiseksi digilehdet.fi-palvelusta.