Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Miksi edelleen diabeetikoille suositellaan leipää ja perunaa, vaikka niin monet ovat voineet jättää kakkostyypin diabeteksen lääkityksen pois syömällä vähä­hiilihydraattista ruokaa?

Täysjyvävilja on hyvin ravintorikasta. Se sisältää runsaasti kuitua, useita vitamiineja sekä kivennäis- ja hivenaineita. Ruokavaliota on vaikea saada täysipainoiseksi ilman täysjyväviljaa. Muun muassa kuidun, folaatin, sinkin ja magnesiumin saanti jää auttamatta liian vähäiseksi. Täysjyvävilja on yhdistetty useissa väestötutkimuksissa edullisiin terveysvaikutuksiin, kun taas täysjyväviljan vähäisellä käytöllä on havaittu päinvastainen vaikutus.

Ruokavalion yksipuolistaminen laihduttaa. Jos jokin ruoka-aineryhmä jätetään pois, valikoimaa on vähemmän ja syöty ruokamäärä usein pienenee. Tämän vuoksi vähähiilihydraattinen ruoka­valio laihduttaa. Laihduttaminen on ylipainoisella olennainen hoitokeino sokeriaineenvaihdunnan häiriöissä ja se helpottaa diabeteksen hoitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

On hyvä huomioida, että pitempiaikaisissa tutkimuksissa vähähiilihydraattisen ruokavalion laihduttava teho ei ole eronnut muista laihdutusdieeteistä. Sitä ei kuitenkaan suositella pitempiaikaiseksi ruokavalioksi, sillä sen turvallisuutta ei ole voitu osoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Monipuolinen, suositusten mukainen ruokavalio laihduttaa tehokkaasti, kunhan ruoasta saa vähemmän energiaa kuin kuluttaa. Liikunnan lisääminen mahdollisuuksien mukaan helpottaa laihduttamista, sillä se lisää energian kulutusta.

Ursula Schwab
ravitsemusterapian apulaisprofessori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Kuinka Ursula tyrkyttää sokeria sisältävää ruoka-ainetta sokeritautiselle.

Omistuista, sanoisin,

Ursula ei myöskään ole koskaan kuullut, että maailmassa on yli 300 syötäväksi kelpaavaa kasvikunnan jäsentä ja suomessakin on nykyisin runsaasti saatavilla näitä tuotteita, että tuskin tulee aukkoa syötävän määrään787.

Miranda

Moikka!
Olen 1-tyypin diabeetikko. Näiden lukuisten D-vuosieni aikana olen kokeillut vaikka minkälaisia ruokavalioita hoitokeinoksi hankalasti hallittavaan diabetekseeni.
En suosi atkins-tyyppistä hiilaritonta rasvamättäystä, mutta paleo-henkinen ruokavalio joka ei huom ole vähähiilihydraattinen, on suoraan sanoen pelastanut henkeni.
Hiilarit hyvistä lähteistä! Viljat ovat kaunistelematta sanottuna aika skeidaa, ja jos niitä syön, se on suorassa suhteessa verensokereitteni kohoamiseen hallitsemattomasti.
Gluteiinit vähintään pois! Tai jos haluaa syödä viljoja, niin luonnollisesti gluteiiniton kaura on parhaimmistoa. Mitään leipäpuuroja ei kannata mättää kaksin käsin koskaan.
Hiilihydraattivoittoinen ruokavalio jota esim diabetesliitto, plus Ursula Schwab näköjään, vielä tänä päivänäkin jostain syystä kannattaa, on diabeetikolle aikalailla hidasta mutta varmaa itsemurhaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla