Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Miksi edelleen diabeetikoille suositellaan leipää ja perunaa, vaikka niin monet ovat voineet jättää kakkostyypin diabeteksen lääkityksen pois syömällä vähä­hiilihydraattista ruokaa?

Täysjyvävilja on hyvin ravintorikasta. Se sisältää runsaasti kuitua, useita vitamiineja sekä kivennäis- ja hivenaineita. Ruokavaliota on vaikea saada täysipainoiseksi ilman täysjyväviljaa. Muun muassa kuidun, folaatin, sinkin ja magnesiumin saanti jää auttamatta liian vähäiseksi. Täysjyvävilja on yhdistetty useissa väestötutkimuksissa edullisiin terveysvaikutuksiin, kun taas täysjyväviljan vähäisellä käytöllä on havaittu päinvastainen vaikutus.

Ruokavalion yksipuolistaminen laihduttaa. Jos jokin ruoka-aineryhmä jätetään pois, valikoimaa on vähemmän ja syöty ruokamäärä usein pienenee. Tämän vuoksi vähähiilihydraattinen ruoka­valio laihduttaa. Laihduttaminen on ylipainoisella olennainen hoitokeino sokeriaineenvaihdunnan häiriöissä ja se helpottaa diabeteksen hoitoa.

On hyvä huomioida, että pitempiaikaisissa tutkimuksissa vähähiilihydraattisen ruokavalion laihduttava teho ei ole eronnut muista laihdutusdieeteistä. Sitä ei kuitenkaan suositella pitempiaikaiseksi ruokavalioksi, sillä sen turvallisuutta ei ole voitu osoittaa.

Monipuolinen, suositusten mukainen ruokavalio laihduttaa tehokkaasti, kunhan ruoasta saa vähemmän energiaa kuin kuluttaa. Liikunnan lisääminen mahdollisuuksien mukaan helpottaa laihduttamista, sillä se lisää energian kulutusta.

Ursula Schwab
ravitsemusterapian apulaisprofessori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Vierailija

Miksi viljaa diabeetikolle?

Kuinka Ursula tyrkyttää sokeria sisältävää ruoka-ainetta sokeritautiselle. Omistuista, sanoisin, Ursula ei myöskään ole koskaan kuullut, että maailmassa on yli 300 syötäväksi kelpaavaa kasvikunnan jäsentä ja suomessakin on nykyisin runsaasti saatavilla näitä tuotteita, että tuskin tulee aukkoa syötävän määrään787.
Lue kommentti
Miranda

Miksi viljaa diabeetikolle?

Moikka! Olen 1-tyypin diabeetikko. Näiden lukuisten D-vuosieni aikana olen kokeillut vaikka minkälaisia ruokavalioita hoitokeinoksi hankalasti hallittavaan diabetekseeni. En suosi atkins-tyyppistä hiilaritonta rasvamättäystä, mutta paleo-henkinen ruokavalio joka ei huom ole vähähiilihydraattinen, on suoraan sanoen pelastanut henkeni. Hiilarit hyvistä lähteistä! Viljat ovat kaunistelematta sanottuna aika skeidaa, ja jos niitä syön, se on suorassa suhteessa verensokereitteni kohoamiseen...
Lue kommentti
siemenet

Siemenet ovat ravintorikkaita hyviksiä, mutta niiden sisältämien raskasmetallien vuoksi niitä on syötävä kohtuudella.

Siemenet ovat hyviä kuidun ja tyydyttymättömän rasvan lähteitä. Niissä on kivennäis- ja hivenaineita sekä proteiinia, monissa myös E-vitamiinia. Energiapitoisuuden ja siementen sisältämien raskasmetallien vuoksi Eviran tuore päiväsuositus aikuiselle on korkeintaan 15 grammaa eli kaksi pientä ruokalusikallista, lapsille 6–8 grammaa. Raskaana oleville ja imettäville siemeniä ei suositella, lukuun ottamatta leivissä olevia. Siemeniä on hyvä syödä vaihdellen, sillä eri kasvien siemenet keräävät eri raskasmetalleja. Suosituksia noudattamalla siemeniä voi kuitenkin syödä turvallisin mielin.

HAMPUNSIEMEN
+ Sisältää reilusti omega-3-rasvahappoja, kuitua ja proteiinia sekä paljon alfalinoleenihappoa ja magnesiumia.
– Kerää erityisesti nikkeliä.


AURINGONKUKANSIEMEN
+ Sisältää puolet pehmeää rasvaa, runsaasti E-vitamiinia sekä elimistölle tärkeää kaliumia ja linolihappoa.
– Kerää nikkeliä ja kadmiumia.


CHIANSIEMEN
+ Sisältää runsaasti kuitua, omega-3-rasvahappoja ja rautaa. Ehkäisee hyvin ummetusta.
– Kerää alumiinia. Sisältää vain vähän E-vitamiinia.


PELLAVANSIEMEN
+ Sisältää runsaasti kuitua, omega-3-rasvahappoja ja alfalinoleenihappoa. Ehkäisee ummetusta.
– Kerää kadmiumia. Sisältää vain vähän E-vitamiinia.


KURPITSANSIEMEN
+ Sisältää hyvää rasvaa, proteiinia, kuitua sekä runsaasti rautaa, seleeniä ja magnesiumia.
– Kerää nikkeliä.


SEESAMINSIEMEN
+ Sisältää paljon pehmeää rasvaa ja seleeniä. Kuorimattomissa siemenissä on runsaasti kalsiumia.
– Ei sisällä E-vitamiinia.


LISÄTIETOA SIEMENISTÄ: https://www.evira.fi/yhteiset/vierasaineet/tietoa-vierasaineista/raskasm...

 

Syödessäni tomaattia ja paprikaa suutani alkaa kihelmöidä, mutta se menee ohi tunnissa. Voinko syödä näitä tästä huolimatta? Allergiaa ei ole testattu, eikä muista ruoista tule oireita.

Ruoka-allergia saattaa aiheuttaa kuvailtuja oireita, mutta taustalla voi olla muukin reaktio. Käytännössä tällä ei ole merkitystä, kun oireet eivät ole hankalampia. Ruoka-allergian hoidon keskeinen periaate on, että oireita aiheuttavia ruokia käytetään oireiden sallimissa rajoissa. Hyvin herkät tai voimakkaasti oireilevat joutuvat välttämään oireita aiheuttavaa ruoka-ainetta tarkasti. Suurin osa ruoka-allergioista on onneksi kuitenkin lievempiä, jolloin allergikko voi käyttää ruoka-aineita rajoitetusti kiinnittämällä huomiota käyttötiheyteen ja kerralla nautittavaan määrään. Myös ruoka-aineen käsittely, esim. kasvisten keittäminen, voi tehdä ruoka-aineesta sopivan. Turha välttäminen voi kaventaa ruokavaliota entisestään, joten siihen ei tulisi mennä.

Olipa kysyjän kohdalla siis kyse allergiasta tai ei, nykyistä käytäntöä kannattaa jatkaa eli käyttää tomaattia ja paprikaa edelleen.

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.