Otan aamuin illoin kaksi ruokalusikallista sekoitusta, jossa on kylmäpuristettua rypsiöljyä, auringonkukkaöljyä, neitsytoliiviöljyä, kylmäpuristettua pellavansiemenöljyä sekä kylmäpuristettua avokadoöljyä. Jokaista laitan yhtä paljon. Teen näin, koska en halua syödä mitään öljypillereitä. Salaatteja en ole koskaan oppinut syömään öljyjen kanssa. Olen hoikka ja jäntevä, painan 76 kiloa ja pituuteni on 176 cm. Kokonaiskolesteroli oli nyt 5,6, josta hyvää HDL-kolesterolia oli 3,46. Verenpainetta ei ole ja muutenkin olen perusterve, täysin raitis mies. Eläintuotteiden rasvaa olen hieman vähentänyt siirtyessäni rasvattomaan maitoon. Liikuntaa lisäsin tekemällä intervalliharjoituksia kuntopyörällä. Kysyisin nyt, onko öljyannokseni liian suuri ja onko joukossa jokin öljy, mikä on turhaan? Onkohan tästä terveydelle vaaraa?

On oikein hyvä ajatus ottaa öljyä sellaisenaan, jos sitä ei ole tottunut käyttämään osana muuta ruokavaliota. Annoskin on sopiva.

Yhtä tärkeää kuin pehmeän rasvan lisääminen on kovan rasvan vähentäminen. Tässä auttaa jo paljon siirtyminen rasvattomaan maitoon. Myös muista maitotuotteista kannattaa käyttää rasvattomia ja vähärasvaisia valmisteita eli piimä ja jogurtti rasvattomina ja viili 1 % rasvaa sisältävänä. Juustojen rasvapitoisuus on hyvä olla korkeintaan 17 %.

Leipä- ja ruoanvalmistusrasvaksi tulisi myös valita pehmeä vaihtoehto eli leivälle pehmeää margariinia, jossa on rasvaa 60–70 % ja ruoanvalmistukseen öljy, juokseva pullomargariini tai samanlainen rasiamargariini kuin suositellaan leipärasvaksi.

Kermoja kannattaa käyttää mahdollisimman harvoin ja silloinkin valita kevyempi, mielellään kasvi­rasvaa sisältävä vaihtoehto tai kaura-, soija- tai riisipohjainen kerma. Rasvaisia lihatuotteita ja leivonnaisia on hyvä välttää.
Kysyjän käyttämä öljycocktail on hyvin monipuolinen. Käytännössä sen rasvakoostumus on varsin samankaltainen kuin rypsiöljyn koostumus, joten pelkkää rypsiöljyäkin voi mainiosti käyttää. Rypsiöljy tulee myös edullisemmaksi, mutta toisaalta sekoitus tuo makuvaihtelua.

Kysyjän kokonaiskolesterolipitoisuus on hieman suositeltua suurempi, mutta hyvän HDL-kolesterolin pitoisuus on poikkeuksellisen hyvä.
Myös normaalipainoisuus, normaali verenpaine, normaali verensokeri ja tupakoimattomuus pitävät kysyjän sepelvaltimotautiriskin pienenä.

Ursula Schwab
ravitsemusterapian apulaisprofessori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Olenko öljyfriikki?

Voi halutaan osoittaa sydämelle haitalliseksi Lääkärilehdessä 38/2013 (s. 2351-7) julkaistussa voin käytön ja sydäninfarktiriskin yhteyttä selvittäneessä dosentti Voutilaisen ym. alkuperäistutkimuksessa todetaan, että runsas voin käyttö (keskimäärin 73 g/pv) oli yhteydessä lisääntyneeseen sydäninfarktiriskiin. Väärinkäsitysten välttämiseksi todettakoon heti alkuun, että ravitsemuksessa kohtuus aina kannattaa, olipa kysymyksessä luontainen voi, luontaiset ravintoöljyt tai sitten ja erityisesti...
Lue kommentti