Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Mikä on terveellisin leipä – entä leivänpäällinen?

Pääsääntöisesti tummat viljat, esimerkiksi leivässä, ovat terveellisempi valinta kuin vitivalkoiset. Aina valinta ei ole näin helppoa, sillä leivät voivat olla karamellivärjättyjä.

Ruisleivässäkin kolme tärkeintä ainesosaa ovat tyypillisesti puhdistettu valkoinen vehnäjauho, vesi ja puhdistettu ruisjauho. Toisin sanoen ravitsemuksellisesta näkökulmasta tavallinen ruisleipä ei usein edes eroa valkoisesta leivästä.

Kannattaa aina tarkistaa tuotteesta, onko kyseessä ”täysjyvä” vai pelkästään ”tumma”. Täysjyvätuotteissa viljan uloin kuori on säilytetty, jolloin mukana on kuitua, proteiinia sekä B-vitamiineja. Tumma vaihtoehto voi olla sen sijaan valmistettu enimmäkseen hienoksi jauhetusta viljasta, josta ravinteikkaat leseet on siilattu pois.

Viljatuotteiden valinnassa kuitupitoisuus on hyvä valintaperuste: kannattaa suosia vähintään 6 prosenttia kuitua sisältäviä tuotteita.

Mitä leivälle?

Voi on ehkä luonnollista mutta terveellistä se ei ole. Voin maitorasva on kovaa. Jos käyttää voita, terveellisten pehmeiden rasvojen, kuten öljyjen, käyttö jää vähäiseksi. Suositusten mukaan rasvoista tulisi olla kaksi kolmasosaa pehmeää ja enintään kolmasosa kovaa rasvaa. Terveellisintä on laittaa leivälle kasvimargariinia tai -levitettä, jossa on vähintää 60 prosenttia rasvaa.

Lue lisää Kannattaako margariinia karttaa lisäaineiden vuoksi?

Asiantuntija: Jan Verho, laillistettu ravitsemusterapeutti.

Vierailija

Onko valkoinen leipä aina tummaa huonompaa?

Jäteöljyt eli rypsi-, palmu- auringokukka- ja rapsiöljyt kasvirasvavalmisteet ja margariinit ne elimistön tulehdusta aiheuttavat ja ylläpitävät. Liika hiilihydraatti aiheuttaa ylipainoa ja II-tyypin diabetesta. Senhän nämä "kasvirasvamannekiinit" hyvin tietävätkin ja saavat niiden teollisuusjätteiden mainostamisesta hyvät liksat. Voi, kylmäpuristettu neitsyt oliiviöljyn ja luomu kookosöljy, eivät aiheuta tulehduksia kehossa. Täysrasvainen jogurtti ja- juustot ovat parhaita, kaikki...
Lue kommentti
Vierailija

Onko valkoinen leipä aina tummaa huonompaa?

Voin terveyshaittoja ei ole tieteellisesti osoitettu, joten olisi jo aika lopettaa tuo uskomusten jankuttaminen. Täysjyväkän ei ole ongelmatonta, sen runsailla antiravinteilla, kuten lektiininilä, saattaa olla hakalia vaikutuksia suolistoon. Ilman leipääkin ihminen pärjä vallan mainioisti, jopa paremmin, jos tarkastelaan esim. diabetes 2:sta tai lihavuutta.
Lue kommentti
Lisää vesikannuun pakastettuja mansikoita, vadelmia, omenanlohkoja tai tyrnimarjoja. Juoma on paitsi kaunis, myös maukas ja takuuviileä! Kuva Shutterstock
Lisää vesikannuun pakastettuja mansikoita, vadelmia, omenanlohkoja tai tyrnimarjoja. Juoma on paitsi kaunis, myös maukas ja takuuviileä! Kuva Shutterstock

Makuvesi on helppo napata kaupan hyllyltä mukaan, mutta kuinka terveellinen se oikeasti on?

Juomahyllyt täydentyvät tasaiseen tahtiin makuvesistä, joihin on lisätty erilaisia vitamiineja ja hivenaineita. Päivittäiset vitamiinit ja kivennäisaineet saa kuitenkin helpoimmin monipuolisesta ruoasta.

Makuvesissä voi olla yhtä paljon sokeria kuin limonadissa, ja nestemäinen energia on aina salakavalampi liikakilojen kerääjä kuin ruoka. Juominen näkyy vyötäröllä, sillä syöty ateria on kooltaan ihan samankokoinen, olipa juomana hanavesi, makuvesi tai limu.

Makuvedet ovat yleensä happamia ja voivat aiheuttaa hammaskiilteen kemiallista syöpymistä eli eroosiota. Sokerit taas altistavat hampaat reikiintymiselle. Riski on sitä suurempi mitä useammin makuvesiä siemaillaan aterioiden välillä.

Makuvedet ovat kuitenkin terveellisempiä ja kevyempiä kuin energiajuomat ja limpparit. Ja mukavaa vaihtelua kesäjuomana.


TARKISTA MAKUVEDESTÄ

KALORIT Sokerit ja hedelmämehut lisäävät juomien kaloripitoisuutta. Sokereiden määrä vaihtelee 2–5 g/100 ml.

HAPOT Hiilihappo ei ole haitallista hampaille, mutta sitruuna-, omena- ja muut hedelmähapot voivat vaurioittaa hammaskiillettä.

LISÄTYT HIVENAINEET Kalsiumlisästä saattaa olla hyötyä, jos kalkkia muuten saa niukasti.


Asiantuntijana Kati Laine, laillistettu ravitsemusterapeutti


TEE ITSE KESÄN RAIKKAIN JUOMA

1. YRTTIVEDET
Murskaa hanaveden sekaan yrttejä, kuten minttua, viinimarjanlehtiä tai sitruunamelissaa, ja laita jääkaappiin maustumaan.

2. HEDELMÄVEDET
Lisää vesikannuun pakastettuja mansikoita, vadelmia, omenanlohkoja tai tyrnimarjoja. Juoma on paitsi kaunis, myös maukas ja takuuviileä!

3. SITRUSVEDET
Viipaloi appelsiinia, sitruunaa tai limettiä mausteeksi vesikannuun tai koristele kattauksessa käytetyt vesilasit sitrusviipaleilla.

Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Mustikat ja kaurapuuro ovat mummohyvää, joka rauhoittaa temppuilevan mahan. Tuorepuuro ja kaurajogurtti käyvät samaan vaivaan.

  1. Tuorepuuro Kaurasta on helppo tehdä tuorepuuroa. Laita kaurahiutaleet edellisiltana nesteeseen jääkaappiin jyvien, rusinoiden, siemenien, taateleiden kanssa. Aamulla voit lisätä puuroon runsaasti marjoja, hiukan hunajaa. 
  2. Kaurajogurtti Tuorepuurosta voi tehdä myös jugurttia. Laita 2 dl kaurahiutaleita 4 desilitraan vettä yöksi jääkaappiin. Liotus esikäsittelee viljan ja vapauttaa ravintoaineet ruoansulatusta varten. Sekoita tehosekoittimella. Voit lisätä psylliumia, guarkumia tai chiasiemeniä, jotta kaura saostuu hiukan.

Nauti molemmat marjojen ja hunajan kanssa. 

 

 

 

ManWhoKnows

Tuorepuuro ja kaurajogurtti hellivät vatsaa

Täydennyksenä uutiseen tärkeä lisäys: Yksi tehokkaimmista ja helpoimmista keinoista parantaa vatsan hyvinvointia on istua hyväryhtisenä, jolloin suolen peristalttinen aaltomainen ja suolen sisällystä eteenpäin pumppaava aaltomainen liike toimii hyvin eikä suoli ole haitallisesti kasaan puristuneena kuten normaalisti huonoryhtisessä istunnassa. Hyväryhtisyys saavutetaan helpoimmin keskirakoisella keinuvalla satulatuolilla, säädettävällä pöydällä ja lähes silmien tasalla olevilla monitoreilla (...
Lue kommentti