Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Mikä on terveellisin leipä – entä leivänpäällinen?

Pääsääntöisesti tummat viljat, esimerkiksi leivässä, ovat terveellisempi valinta kuin vitivalkoiset. Aina valinta ei ole näin helppoa, sillä leivät voivat olla karamellivärjättyjä.

Ruisleivässäkin kolme tärkeintä ainesosaa ovat tyypillisesti puhdistettu valkoinen vehnäjauho, vesi ja puhdistettu ruisjauho. Toisin sanoen ravitsemuksellisesta näkökulmasta tavallinen ruisleipä ei usein edes eroa valkoisesta leivästä.

Kannattaa aina tarkistaa tuotteesta, onko kyseessä ”täysjyvä” vai pelkästään ”tumma”. Täysjyvätuotteissa viljan uloin kuori on säilytetty, jolloin mukana on kuitua, proteiinia sekä B-vitamiineja. Tumma vaihtoehto voi olla sen sijaan valmistettu enimmäkseen hienoksi jauhetusta viljasta, josta ravinteikkaat leseet on siilattu pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Viljatuotteiden valinnassa kuitupitoisuus on hyvä valintaperuste: kannattaa suosia vähintään 6 prosenttia kuitua sisältäviä tuotteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mitä leivälle?

Voi on ehkä luonnollista mutta terveellistä se ei ole. Voin maitorasva on kovaa. Jos käyttää voita, terveellisten pehmeiden rasvojen, kuten öljyjen, käyttö jää vähäiseksi. Suositusten mukaan rasvoista tulisi olla kaksi kolmasosaa pehmeää ja enintään kolmasosa kovaa rasvaa. Terveellisintä on laittaa leivälle kasvimargariinia tai -levitettä, jossa on vähintää 60 prosenttia rasvaa.

Lue lisää Kannattaako margariinia karttaa lisäaineiden vuoksi?

Asiantuntija: Jan Verho, laillistettu ravitsemusterapeutti.

Vierailija

Voin terveyshaittoja ei ole tieteellisesti osoitettu, joten olisi jo aika lopettaa tuo uskomusten jankuttaminen.

Täysjyväkän ei ole ongelmatonta, sen runsailla antiravinteilla, kuten lektiininilä, saattaa olla hakalia vaikutuksia suolistoon.

Ilman leipääkin ihminen pärjä vallan mainioisti, jopa paremmin, jos tarkastelaan esim. diabetes 2:sta tai lihavuutta.

Vierailija

Jäteöljyt eli rypsi-, palmu- auringokukka- ja rapsiöljyt kasvirasvavalmisteet ja margariinit ne elimistön tulehdusta aiheuttavat ja ylläpitävät. Liika hiilihydraatti aiheuttaa ylipainoa ja II-tyypin diabetesta. Senhän nämä "kasvirasvamannekiinit" hyvin tietävätkin ja saavat niiden teollisuusjätteiden mainostamisesta hyvät liksat. Voi, kylmäpuristettu neitsyt oliiviöljyn ja luomu kookosöljy, eivät aiheuta tulehduksia kehossa. Täysrasvainen jogurtti ja- juustot ovat parhaita, kaikki kevytvalmisteet joutavat roskapönttöön, ne ovat pelkkää kuraa. Elimistö tarvitsee rasvaa energiankulutukseen ja se myös pitää nälkää loitolla, eikä lihota. Luuleeko nämä "Shwabit", että kansalaiset eivät osaa etsiä ja lukea nykyaikana näiden teollisuusjätteiden ja- öljyjen valmistustapoja, mistä niitä valmistetaan ja miten ja mitä moskaa niihin lisätään, kuin myöskin niiden haitallisuutta ihmiskeholle? Kuinka hömöinä ne ihmisiä oikein pitävät? Etteivät ihmiset olisi kiinnostuneita omasta terveydestään ja pitäisi siitä huolta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla