Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Ei kannata. Runsasrasvaisissa kasviöljypohjaisissa levitteissä ei ole sellaisia lisäaineita, mitä ei muutenkin saisi ruoasta.

E-alkuiset säilöntäaineiden numerokoodit voivat säikäyttää luonnonmukaiseen ravintoon pyrkiviä. Niitä ei kuitenkaan tarvitse pelätä.

Esimerkiksi porkkanoissa, sitrushedelmissä, tyrnissä, soijapavuissa ja auringonkukan siemenissä on samoja aineita, joita käytetään lisäaineina vähintään 60 % rasvaa sisältävissä kasvirasvalevitteissä ja margariineissa.

Margariinien valmistusprosessikin on muuttunut, eikä siihen enää vaadita liuottimia ja vetykäsittelyitä.

Lisäaineita tarvitaan kuitenkin rakenteen ja värin parantamiseen.

Levitteen muodossa olevat kasviöljyvalmisteet ovat monelle suomalaiselle luonteva tapa saada välttämättömät rasvahapot. Rasvaisia kasvirasvalevitteitä ja kasvimargariineja tulisi siis käyttää enemmän, ei vähemmän.

 

VINKKI

Jos margariini ei maistu, tee kuten italialaiset ja dippaa leipää suoraan lautaselle kaadettuun kasviöljyyn.

Leivänpäällisistä voi koota antipastolautasen leivän ja öljyn seuraksi.

 

Lue lisää sydänystävällisestä ruoanvalmistuksesta.

 

Asiantuntija: ravitsemusterapian professori Ursula Schwab, Itä-Suomen yliopisto.

 

Vierailija

Kannattaako margariinia välttää lisäaineiden vuoksi?

Margariinia kannattaa välttää ylipäätänsä. Nykyisessä valmistusmenetelmässä, vaihtoesteröinnisä, syntyy sellaisia rasvayhdisteitä, joita ei ole koskaan ollut ihmisravinnossa, eikä niiden vaikutuksesta terveyteen ole mitään tietoa. Sama tilanne siis kuin aikoinaan transrasvamargariinien kanssa. Ja näiden uusien rasvojen koekanineina ovat mm. Schwabbin ansiosta päiväkotien lapset, kun voi on syyttä pannassa. Lisäksi nuo teolliset rasvat sisältävät aivan liiaksi tulehdusta edistäviä omega-6 (rypsi...
Lue kommentti
Lisää vesikannuun pakastettuja mansikoita, vadelmia, omenanlohkoja tai tyrnimarjoja. Juoma on paitsi kaunis, myös maukas ja takuuviileä! Kuva Shutterstock
Lisää vesikannuun pakastettuja mansikoita, vadelmia, omenanlohkoja tai tyrnimarjoja. Juoma on paitsi kaunis, myös maukas ja takuuviileä! Kuva Shutterstock

Makuvesi on helppo napata kaupan hyllyltä mukaan, mutta kuinka terveellinen se oikeasti on?

Juomahyllyt täydentyvät tasaiseen tahtiin makuvesistä, joihin on lisätty erilaisia vitamiineja ja hivenaineita. Päivittäiset vitamiinit ja kivennäisaineet saa kuitenkin helpoimmin monipuolisesta ruoasta.

Makuvesissä voi olla yhtä paljon sokeria kuin limonadissa, ja nestemäinen energia on aina salakavalampi liikakilojen kerääjä kuin ruoka. Juominen näkyy vyötäröllä, sillä syöty ateria on kooltaan ihan samankokoinen, olipa juomana hanavesi, makuvesi tai limu.

Makuvedet ovat yleensä happamia ja voivat aiheuttaa hammaskiilteen kemiallista syöpymistä eli eroosiota. Sokerit taas altistavat hampaat reikiintymiselle. Riski on sitä suurempi mitä useammin makuvesiä siemaillaan aterioiden välillä.

Makuvedet ovat kuitenkin terveellisempiä ja kevyempiä kuin energiajuomat ja limpparit. Ja mukavaa vaihtelua kesäjuomana.


TARKISTA MAKUVEDESTÄ

KALORIT Sokerit ja hedelmämehut lisäävät juomien kaloripitoisuutta. Sokereiden määrä vaihtelee 2–5 g/100 ml.

HAPOT Hiilihappo ei ole haitallista hampaille, mutta sitruuna-, omena- ja muut hedelmähapot voivat vaurioittaa hammaskiillettä.

LISÄTYT HIVENAINEET Kalsiumlisästä saattaa olla hyötyä, jos kalkkia muuten saa niukasti.


Asiantuntijana Kati Laine, laillistettu ravitsemusterapeutti


TEE ITSE KESÄN RAIKKAIN JUOMA

1. YRTTIVEDET
Murskaa hanaveden sekaan yrttejä, kuten minttua, viinimarjanlehtiä tai sitruunamelissaa, ja laita jääkaappiin maustumaan.

2. HEDELMÄVEDET
Lisää vesikannuun pakastettuja mansikoita, vadelmia, omenanlohkoja tai tyrnimarjoja. Juoma on paitsi kaunis, myös maukas ja takuuviileä!

3. SITRUSVEDET
Viipaloi appelsiinia, sitruunaa tai limettiä mausteeksi vesikannuun tai koristele kattauksessa käytetyt vesilasit sitrusviipaleilla.

Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Mustikat ja kaurapuuro ovat mummohyvää, joka rauhoittaa temppuilevan mahan. Tuorepuuro ja kaurajogurtti käyvät samaan vaivaan.

  1. Tuorepuuro Kaurasta on helppo tehdä tuorepuuroa. Laita kaurahiutaleet edellisiltana nesteeseen jääkaappiin jyvien, rusinoiden, siemenien, taateleiden kanssa. Aamulla voit lisätä puuroon runsaasti marjoja, hiukan hunajaa. 
  2. Kaurajogurtti Tuorepuurosta voi tehdä myös jugurttia. Laita 2 dl kaurahiutaleita 4 desilitraan vettä yöksi jääkaappiin. Liotus esikäsittelee viljan ja vapauttaa ravintoaineet ruoansulatusta varten. Sekoita tehosekoittimella. Voit lisätä psylliumia, guarkumia tai chiasiemeniä, jotta kaura saostuu hiukan.

Nauti molemmat marjojen ja hunajan kanssa. 

 

 

 

ManWhoKnows

Tuorepuuro ja kaurajogurtti hellivät vatsaa

Täydennyksenä uutiseen tärkeä lisäys: Yksi tehokkaimmista ja helpoimmista keinoista parantaa vatsan hyvinvointia on istua hyväryhtisenä, jolloin suolen peristalttinen aaltomainen ja suolen sisällystä eteenpäin pumppaava aaltomainen liike toimii hyvin eikä suoli ole haitallisesti kasaan puristuneena kuten normaalisti huonoryhtisessä istunnassa. Hyväryhtisyys saavutetaan helpoimmin keskirakoisella keinuvalla satulatuolilla, säädettävällä pöydällä ja lähes silmien tasalla olevilla monitoreilla (...
Lue kommentti