Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Ei kannata. Runsasrasvaisissa kasviöljypohjaisissa levitteissä ei ole sellaisia lisäaineita, mitä ei muutenkin saisi ruoasta.

E-alkuiset säilöntäaineiden numerokoodit voivat säikäyttää luonnonmukaiseen ravintoon pyrkiviä. Niitä ei kuitenkaan tarvitse pelätä.

Esimerkiksi porkkanoissa, sitrushedelmissä, tyrnissä, soijapavuissa ja auringonkukan siemenissä on samoja aineita, joita käytetään lisäaineina vähintään 60 % rasvaa sisältävissä kasvirasvalevitteissä ja margariineissa.

Margariinien valmistusprosessikin on muuttunut, eikä siihen enää vaadita liuottimia ja vetykäsittelyitä.

Lisäaineita tarvitaan kuitenkin rakenteen ja värin parantamiseen.

Levitteen muodossa olevat kasviöljyvalmisteet ovat monelle suomalaiselle luonteva tapa saada välttämättömät rasvahapot. Rasvaisia kasvirasvalevitteitä ja kasvimargariineja tulisi siis käyttää enemmän, ei vähemmän.

 

VINKKI

Jos margariini ei maistu, tee kuten italialaiset ja dippaa leipää suoraan lautaselle kaadettuun kasviöljyyn.

Leivänpäällisistä voi koota antipastolautasen leivän ja öljyn seuraksi.

 

Lue lisää sydänystävällisestä ruoanvalmistuksesta.

 

Asiantuntija: ravitsemusterapian professori Ursula Schwab, Itä-Suomen yliopisto.

 

Vierailija

Kannattaako margariinia välttää lisäaineiden vuoksi?

Margariinia kannattaa välttää ylipäätänsä. Nykyisessä valmistusmenetelmässä, vaihtoesteröinnisä, syntyy sellaisia rasvayhdisteitä, joita ei ole koskaan ollut ihmisravinnossa, eikä niiden vaikutuksesta terveyteen ole mitään tietoa. Sama tilanne siis kuin aikoinaan transrasvamargariinien kanssa. Ja näiden uusien rasvojen koekanineina ovat mm. Schwabbin ansiosta päiväkotien lapset, kun voi on syyttä pannassa. Lisäksi nuo teolliset rasvat sisältävät aivan liiaksi tulehdusta edistäviä omega-6 (rypsi...
Lue kommentti