kasviöljy, pehmeä rasva
Kuva Shutterstock

Mitä ovat palmuöljy ja kookosöljy ja käyttääkö teollisuus niitä ruoanvalmistuksessa? Mitkä öljyt ovat terveellisimpiä sydämelle ja aivoille?

PALMUÖLJY ja kookosöljy sekä -rasva ovat ns. trooppisia kasviöljyjä, joiden rasvan laatu on huonompi kuin ei-trooppisten öljyjen, joita ovat esim. rypsi-, oliivi-, auringonkukka-, pellavansiemen-, soija-, avokado-, camelina- ja maissiöljy. Trooppisia kasviöljyjä käytetään valmistusaineina silloin, kun tarvitaan kovempaa rasvaa. Esim. margariineissa, vaahtoutuvissa kasvirasvavalmisteissa, kasvirasvajäätelössä ja joissakin leivonnaisissa käytetään näitä, jotta tuotteeseen saadaan toivottu rakenne.

Jos trooppisten öljyjen osuus elintarvikkeessa on pieni , sillä ole terveellisyyden kannalta merkitystä. Esim. margariini, jossa on sydänmerkki, on rasvan kokonaislaadultaan hyvä. Onhan tuotteessa oltava jonkin verran kovaa rasvaa, että siitä saadaan levitettä. Muutenhan se olisi öljyä. Sen sijaan vaahtoutuvissa kasvirasvavalmisteissa ja kasvirasvajäätelössä rasvan kokonaislaatu on huono, koska tuotteen käyttöominaisuudet eivät olet toivotut tai sen valmistus ei onnistu, jos pehmeän rasvan osuus on suuri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sellaisenaan näitä öljyjä ei siis kannata käyttää kuin satunnaisesti. Sen sijaan tuotteessa, joissa niitä on käytetty valmistusaineena, rasvan kokonaislaatu ratkaisee. Sydänmerkki ohjaa rasvan laadunkin osalta suositeltaviin valintoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suositeltavia öljyjä ovat edellä luetellut ei-trooppiset öljyt. Ne ovat jääkaappilämpötilassakin juoksevia, mikä kertoo siitä, että niiden rasvan laatu on hyvä eli ne sisältävät runsaasti pehmeää rasvaa. Se, mitä näistä öljyistä käyttää, on osin makuasia. Kuumennusta kohtuudella kestävät vain rypsiöljy ja tietyn tyyppiset oliiviöljyt. Muut sopivat esim. salaatissa ja muissa kylmissä ruoissa käytettäviksi tai sellaisinaan nautittaviksi. Osa kasviöljyistä sisältää n-3-rasvahappoja, joita saamme ruoastamme usein liian vähän. Näitä rasvahappoja on mm. rypsi-, pellavansiemen-, soija-, camelina- ja saksanpähkinäöljyssä. Jotakin näistä kannattaa sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon.

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Vierailija

Taas tulee täysin tieteeliseen näyttöön perustumatonta uskomusta, muunnettua totuutta tai kenties maksettua mainontaa.

Tyydyttynyneen rasvan ei ole yhäkään osoitettu olevan millään lailla epäterveellistä. Se on neutraalia, kertoo hyvin kontrolloidut satunnaistetut tutkimukset,  havaintotutkimukset ja meta-analyysit. Jos kärsii matalasta HDL-arvoista, niin tyydyttynyt rasva parantaa asian tehokkaasti.

Nuo siemenöljyt sen sijaan sisältävät liikaa omega-6 rasvahappoja, ja lisäävät kuolleisuutta, kuten mm. Minnesota Coronary Experiment osoittaa. Ne eivät kestä kuumennusta, ja ovat usein jo härskiintynetä käytettäessä. Ei voi suositella järkisyillä eikä tieteellisellä näytöllä.

Vessi

Juurihan suomalainen sisätautisairauksien professori todisti että linolihappo, jota on juuri rypsi-, auringonkukka- ym. halvoissa omega-6 valtaisissa öljyisä, aiheuttaa selvästi pahiten suolistotulehdusta.
Kasvisrasvojen etyyliesteröintimenetelmän terveellisyydestä ei ole vielä mitään näyttöjä mutta omega 6 valtaisuus esiintyy yleisesti ihmisissä, jotka savat sydänsairauksia.
Schwabin väitteille ei valitettavasti löydy mitään tieteellistä kovaa näyttöä, mutta päinvastaista rutkastikkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla