Moni pitää teetä kahvia terveellisempänä, mutta onko näin? Voiko vihreää teetä juomalla ehkäistä jopa syöpää? Vastaamassa professori Matti Hannuksela.

1. Musta tee sisältää vähemmän kofeiinia kuin kahvi.

Totta. Teessä on kofeiinia, mutta sen määrä on valmiissa teessä niin paljon pienempi kuin kahvissa, että tavalliset määrät teetä eivät juuri vaikuta sydämen lyöntitiheyteen, virkeyteen tai päänsärkytaipumukseen.

2. Terveyden kannalta ei ole väliä juoko kahvia vai teetä.

Totta, kun päivittäinen kahvimäärä ei ylitä kohtuutta eli 3-4 kahvikupillista päivässä. Suuremmista kofeiinimääristä yöuni saattaa häiriintyä. Migreenin taipuvaisilla kahvinjuojilla kofeiinitason lasku voi laukaista migreenikohtauksen. Kofeiini voi myös lisätä sydämen rytmihäiriön vaaraa, jos sellaiseen on herkkyyttä.

Mainittuja haittoja voi tulla myös teestä, jos sitä nauttii yli litran päivittäin.

3. Tee ei ole janojuoma, sillä se sitoo itseensä nestettä.

Tarua. Tee ei sido vettä. Se poistaa kahvin tapaan nestettä munuaisten kautta, mutta vaikutus on paljon heikompi kuin kahvilla. Laimea tee sopii janojuomaksikin.

4. Tee sisältää paljon antioksidantteja ja flavonoideja, jotka ovat terveellisiä.

Totta. Tärkein teen antioksidantti on nimeltään epigallokatekiinigallaatti, EGCG. Sitä on valkoisessa ja vihreässä teessä enemmän kuin mustassa teessä ja kahvissa. Sekä eläinkokeissa että väestötutkimuksissa ihmisillä on todettu, että EGCG edistää aivojen muistitoimintaa.

5. Vihreä tee ehkäisee syöpää.

Osittain totta. Monissa soluviljelmä- ja joissakin koe-eläintutkimuksissa EGCG ja muut katekiinit ovat hillinneet lähes kaikkien syöpäsolujen kasvua. Väestötutkimuksissa vihreän teen juojilla on esiintynyt vähemmän munasarjasyöpää, paksunsuolensyöpää, vatsasyöpää ja ruokatorvensyöpää kuin mustan teen ja kahvin juojilla. Kyseessä voi kuitenkin olla tutkimuksellinen harha, sillä vihreän teen juojien muukin ravinto poikennee muiden saman väestön ihmisten ruokatavoista.

Vihreän teen antioksidantit estävät sisäisesti nautittuna ja iholle siveltynä ihon palamista auringossa. Samalla se estää ihosyöpien kehittymistä.

6. Vihreän teen flavonoidit estävät rasvan imeytymistä kudoksiin ja auttavat näin laihduttajaa.

Tarua. Teen antioksidantit estävät vähäisessä määrin rasvan imeytymistä suolistosta. Joidenkin tutkimusten mukaan EGCG vähentää kehon rasvan määrää, mutta ei laske painoa. EGCG hidastaa tai estää sokerin ja muiden hiilihydraattien imeytymistä suolistosta ja samalla estää ”maitonarkoosia”, aterian aiheuttamaa uneliaisuutta. Laihdutusvalmisteeksi ei vihreästä teestä tai EGCG:stä kuitenkaan ole.

7. Vihreä tee alentaa kolesterolia ja verenpainetta.

Totta. Toistakymmentä vuotta sitten Japanissa käynnistettiin tutkimus, jossa seurattiin sydän- ja verisuonitautien, syöpien ja aivohalvausten ilmaantumista yli 40 000 japanilaisella, jotka seurannan alkaessa olivat 40–79-vuotiaita. Kuolleisuus laski sitä enemmän, mitä enemmän vihreää teetä juotiin.

Lasku sydän- ja verisuonitautikuolleisuudessa oli erittäin merkitsevä. Myönteisen vaikutuksen sydän- ja verisuonitaudeissa katsotaan johtuvan sekä teen katekiinien että kofeiinin ominaisuudesta vähentää kolesterolin imeytymistä suolistosta.

8. Valkoinen tee on vielä terveellisempää kuin vihreä.

Totta. Valkoisessa teessä, joka on tehty teepensaan oksien ylimmistä, täyteen mittaansa kasvamattomista lehdistä, on jonkin verran enemmän EGCG:tä kuin vihreässä teessä. Ei kuitenkaan tiedetä, onko sillä käytännön merkitystä. Vertailevia eläinkokeita ei ole juuri tehty ja väestötutkimukset puuttuvat kokonaan.

9. Teehen voidaan lisätä täysin keinotekoisia makuja.

Totta. Takavuosina Suomessa myytävä tee oli luonnollista, käsittelemätöntä. Nykyään kaupan hyllyltä löytää maustettuja vihreitä ja mustia teelaatuja, joissa voi olla luontaisen kaltaisia aromeja. Ne ovat keinotekoisia, vaikka vastaavatkin luonnon molekyylejä. On makuasia, haluaako juoda keinotekoisesti maustettua teetä vai nauttiiko teen miedoista, mutta täysin luonnollisista aromeista sellaisinaan.

10. Luomutee on terveellisempää kuin tavallinen tee.

Osittain totta. Tavallisilla teeviljelmillä käytetään lukuisia torjunta-aineita, pestisidejä. Luomuteen puolestaan ei tulisi sisältää torjunta-ainejäämiä tai vierasainejäämiä lainkaan. Kasvatuspaikasta kuitenkin riippuu, onko luomuteessä esimerkiksi lyijyä.

Torjunta-aineiden pitoisuutta teessä valvoo EU. Turvamarginaali on asetettu niin suureksi, että edes tavallisesta teestä ei pitäisi olla haittaa suurinakaan määrinä nautittuna.

11. Tee kellastuttaa hampaat.

Osittain totta. Musta tee runsaasti käytettynä saattaa tummentaa hammaspaikkoja ja -kuorikoita, mutta terveeseen hammaskiilteeseen sillä ei juuri ole vaikutusta. Terveitten hampaitten vähäistä kellastumista aiheuttavia ruoka- ja nautintoaineita on paljon, esimerkiksi tupakka, kahvi, punaviini ja keinotekoisesti värjätyt virvoitusjuomat. Tee on niistä vähäisimpiä.

Lue lisää energiajuomista.

Kuva Shutterstock

Magnesium on keskeinen tekijä sadoissa aineenvaihdunnan tapahtumissa. Puutostilasta kärsivät vain harvat, sillä magnesiumia saa vaikka mistä.

Hivenaine magnesiumin tärkeyttä ei pidä väheksyä. Se osallistuu solujen perusaineenvaihdunnan säätelyyn, aivojen välittäjäaineiden toimintaan, perintötekijöiden rakentumiseen sekä hermojen ja lihasten yhteispelin sujumiseen.

Magnesiumin saantisuositus on miehillä 350 milligrammaa ja naisilla 280 mg päivässä. Puutostila on harvinainen ja johtuu yleensä runsaasta virtsanerityksestä, joka voi liittyä munuaissairauteen, diabetekseen, pitkäaikaiseen nesteenpoistolääkkeiden käyttöön tai alkoholismiin. Ajan kanssa lieväkin puutos voi kuitenkin johtaa ongelmiin. Oireita ovat väsymys, oksentelu, vapina ja lihasten nykiminen.

Magnesiumlisien tehoa suonenvedon estämiseen ei ole todistettu pätevillä tutkimuksilla, mutta niitä voi hyvin käyttää, jos ne tuntuvat auttavan.

Asiantuntija: sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki

 

NÄISTÄ SAAT MAGNESIUMIA

Vehnälese 822 mg/100 g

Siemenet 447 mg

Pähkinät 208 mg

Tumma suklaa 130 mg

Banaani 31 mg

Tyrnimarja 30 mg

Kala 30 mg

Kaurapuuro 30 mg

Avokado 29 mg

Jauheliha 25 mg

Vadelma 25 mg

Lähde: Fineli.fi

Kuva Shutterstock

Pitääkö superfoodeista pitää taukoa? Käytän macaa, spirulinaa ja chiaa. Voiko superfoodeja ja kanelia käyttää, jos maksa -arvot ovat kohonneet?

Maca eli andienkrassi eli perun ginseng (Lepidium meyenii) on Andeilta peräisin oleva juurikasvi, jota on käytetty jo inkakulttuurissa. Suomessa sitä käytetään kuivattuna, jauhettuna juurena. Juuri sisältää aminohappoja, hiilihydraatteja, hieman rasvaa ja kivennäisistä mm. kalsiumia, kaliumia ja jodia. Macan väitetään lisäävän vireyttä, seksuaalista halua, hedelmällisyyttä ja helpottavan vaihdevuosioireita. Vaikutuksista ei ole tieteellistä näyttöä.

Haittoja ei ole systemaattisesti tutkittu, mutta ei ole toisaalta tietoa siitäkään, että maca aiheuttaisi maksahaittoja.

Spirulina on siniviherlevää, jota käytetään kuivattuna jauheena ja kapseleina. Se sisältää proteiinia, hiilihydraattia, rasvoja, vitamiineja ja mineraaleja. Käyttömäärien pitäisi kuitenkin olla runsaita, jotta spirulinan sisältämillä ravintoaineilla olisi merkitystä ruokavaliossa. Spirulinan on väitetty auttavan mm. pitkittyneeseen väsymykseen, rasva-aineenvaihdunnan häiriöihin ja tehostavan vastustuskykyä, mutta tieteellistä näyttöä näistä vaikutuksista ei ole. On julkaistu potilastapaus, jossa spirulinan epäiltiin aiheuttaneen maksavaurion. Siniviherlevien sisältämiä myrkkyjä voi olla mukana myös spirulinatuotteissa. Muina haittoina voi esiintyä suolisto-oireita, kuten vatsan turvotusta, ripulia ja ilmavaivoja. Jos maksa-arvot ovat koholla, spirulinavalmiste pitää lopettaa ja kääntyä lääkärin puoleen. Maksa-arvot on tarkistettava muutaman viikon kuluttua valmisteen lopettamisesta. Jos maksa-arvot korjaantuvat spirulinan käytön loputtua, maksahaitta saattaa olla spirulinan aiheuttama. Muut syyt maksa-arvojen koholla oloon on tietysti myös selvitettävä.

Chia (Salvia hispanica L.) on mintulle sukua oleva viljelykasvi, jonka siemeniä ja niistä puristettua öljyä käytetään ravintona. Chia on nyt suosittua FODMAP-ruokavaliossa, koska sen ajatellaan tasapainottavan vatsan toimintaa. Ravintosisältö on tyypillinen siemenille, eli chia sisältää kuitua, pehmeää rasvaa ja proteiineja. Tutkimustietoa chian terveysvaikutuksista tai haitoista on rajallisesti, eikä sen mahdollisista maksavaikutuksista ole mitään tietoa.

Lue lisää FODMAP-ruokavaliosta

Jauhettu kanelipuun kuori, mausteena käytetty kaneli, on tavanomaisina määrinä turvallista. Tavallisemman eli kassiakanelin runsasta käyttöä on syytä välttää sen sisältämän haitallisen kumariinin vuoksi. Ceyloninkanelissa kumariinipitoisuus on huomattavasti pienempi. Kaneliöljy ja kanelipuun kuoriuutteet sisältävät kanelijauheeseen verrattuna moninkertaisia määriä kasvin ainesosia, ja ne ovatkin aiheuttaneet haittavaikutuksia. Paikallisesti käytettynä kaneliöljy voi aiheuttaa allergisia reaktioita ja ihottumaa. Suun kautta nautittu kaneliöljy voi suurina annoksina lamata keskushermostoa.

Kaneliöljyä ja kaneliuutteita on vältettävä, jos sairastaa maksasairautta, koska kanelin sisältämä kinnamaldehydi on maksalle haitallista. Mausteena kanelia voi silti käyttää ruoassa.

Kasveista valmistettuja ravintolisiä olisi parasta käyttää vain kuuriluonteisesti, koska niiden pitkäaikaiskäytön turvallisuutta ei ole yleensä varmistettu.

Mainituista "superfoodeista" ainakin spirulina ja kaneliuutteet voivat aiheuttaa maksavaurion, joten ne on jätettävä kokonaan pois käytöstä, jos maksa-arvot ovat koholla.
 

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

 

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

 

 

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Spiruliinan syöjä

Voiko superfoodeista olla harmia?

Vierailija kirjoitti: Astronautit syö spiruliinaa eikä heillä ole maksavaurioita. Spiruliina on kasvatettua levää eli ruokaa. Liika hiilari rasvoittaa maksa ja siten saa rasvamaksan. Artikkelissa ei sanota että Spiruliina AIHEUTTAA maksavaurion vaan että VOI aiheuttaa maksavaurion, aivan kuten liika hiilarikin VOI. Kiinalaiset ovat kovia riisinsyöjiä, onko heillä kaikilla rasvamaksa?
Lue kommentti