Moni pitää teetä kahvia terveellisempänä, mutta onko näin? Voiko vihreää teetä juomalla ehkäistä jopa syöpää? Vastaamassa professori Matti Hannuksela.

1. Musta tee sisältää vähemmän kofeiinia kuin kahvi.

Totta. Teessä on kofeiinia, mutta sen määrä on valmiissa teessä niin paljon pienempi kuin kahvissa, että tavalliset määrät teetä eivät juuri vaikuta sydämen lyöntitiheyteen, virkeyteen tai päänsärkytaipumukseen.

2. Terveyden kannalta ei ole väliä juoko kahvia vai teetä.

Totta, kun päivittäinen kahvimäärä ei ylitä kohtuutta eli 3-4 kahvikupillista päivässä. Suuremmista kofeiinimääristä yöuni saattaa häiriintyä. Migreenin taipuvaisilla kahvinjuojilla kofeiinitason lasku voi laukaista migreenikohtauksen. Kofeiini voi myös lisätä sydämen rytmihäiriön vaaraa, jos sellaiseen on herkkyyttä.

Mainittuja haittoja voi tulla myös teestä, jos sitä nauttii yli litran päivittäin.

3. Tee ei ole janojuoma, sillä se sitoo itseensä nestettä.

Tarua. Tee ei sido vettä. Se poistaa kahvin tapaan nestettä munuaisten kautta, mutta vaikutus on paljon heikompi kuin kahvilla. Laimea tee sopii janojuomaksikin.

4. Tee sisältää paljon antioksidantteja ja flavonoideja, jotka ovat terveellisiä.

Totta. Tärkein teen antioksidantti on nimeltään epigallokatekiinigallaatti, EGCG. Sitä on valkoisessa ja vihreässä teessä enemmän kuin mustassa teessä ja kahvissa. Sekä eläinkokeissa että väestötutkimuksissa ihmisillä on todettu, että EGCG edistää aivojen muistitoimintaa.

5. Vihreä tee ehkäisee syöpää.

Osittain totta. Monissa soluviljelmä- ja joissakin koe-eläintutkimuksissa EGCG ja muut katekiinit ovat hillinneet lähes kaikkien syöpäsolujen kasvua. Väestötutkimuksissa vihreän teen juojilla on esiintynyt vähemmän munasarjasyöpää, paksunsuolensyöpää, vatsasyöpää ja ruokatorvensyöpää kuin mustan teen ja kahvin juojilla. Kyseessä voi kuitenkin olla tutkimuksellinen harha, sillä vihreän teen juojien muukin ravinto poikennee muiden saman väestön ihmisten ruokatavoista.

Vihreän teen antioksidantit estävät sisäisesti nautittuna ja iholle siveltynä ihon palamista auringossa. Samalla se estää ihosyöpien kehittymistä.

6. Vihreän teen flavonoidit estävät rasvan imeytymistä kudoksiin ja auttavat näin laihduttajaa.

Tarua. Teen antioksidantit estävät vähäisessä määrin rasvan imeytymistä suolistosta. Joidenkin tutkimusten mukaan EGCG vähentää kehon rasvan määrää, mutta ei laske painoa. EGCG hidastaa tai estää sokerin ja muiden hiilihydraattien imeytymistä suolistosta ja samalla estää ”maitonarkoosia”, aterian aiheuttamaa uneliaisuutta. Laihdutusvalmisteeksi ei vihreästä teestä tai EGCG:stä kuitenkaan ole.

7. Vihreä tee alentaa kolesterolia ja verenpainetta.

Totta. Toistakymmentä vuotta sitten Japanissa käynnistettiin tutkimus, jossa seurattiin sydän- ja verisuonitautien, syöpien ja aivohalvausten ilmaantumista yli 40 000 japanilaisella, jotka seurannan alkaessa olivat 40–79-vuotiaita. Kuolleisuus laski sitä enemmän, mitä enemmän vihreää teetä juotiin.

Lasku sydän- ja verisuonitautikuolleisuudessa oli erittäin merkitsevä. Myönteisen vaikutuksen sydän- ja verisuonitaudeissa katsotaan johtuvan sekä teen katekiinien että kofeiinin ominaisuudesta vähentää kolesterolin imeytymistä suolistosta.

8. Valkoinen tee on vielä terveellisempää kuin vihreä.

Totta. Valkoisessa teessä, joka on tehty teepensaan oksien ylimmistä, täyteen mittaansa kasvamattomista lehdistä, on jonkin verran enemmän EGCG:tä kuin vihreässä teessä. Ei kuitenkaan tiedetä, onko sillä käytännön merkitystä. Vertailevia eläinkokeita ei ole juuri tehty ja väestötutkimukset puuttuvat kokonaan.

9. Teehen voidaan lisätä täysin keinotekoisia makuja.

Totta. Takavuosina Suomessa myytävä tee oli luonnollista, käsittelemätöntä. Nykyään kaupan hyllyltä löytää maustettuja vihreitä ja mustia teelaatuja, joissa voi olla luontaisen kaltaisia aromeja. Ne ovat keinotekoisia, vaikka vastaavatkin luonnon molekyylejä. On makuasia, haluaako juoda keinotekoisesti maustettua teetä vai nauttiiko teen miedoista, mutta täysin luonnollisista aromeista sellaisinaan.

10. Luomutee on terveellisempää kuin tavallinen tee.

Osittain totta. Tavallisilla teeviljelmillä käytetään lukuisia torjunta-aineita, pestisidejä. Luomuteen puolestaan ei tulisi sisältää torjunta-ainejäämiä tai vierasainejäämiä lainkaan. Kasvatuspaikasta kuitenkin riippuu, onko luomuteessä esimerkiksi lyijyä.

Torjunta-aineiden pitoisuutta teessä valvoo EU. Turvamarginaali on asetettu niin suureksi, että edes tavallisesta teestä ei pitäisi olla haittaa suurinakaan määrinä nautittuna.

11. Tee kellastuttaa hampaat.

Osittain totta. Musta tee runsaasti käytettynä saattaa tummentaa hammaspaikkoja ja -kuorikoita, mutta terveeseen hammaskiilteeseen sillä ei juuri ole vaikutusta. Terveitten hampaitten vähäistä kellastumista aiheuttavia ruoka- ja nautintoaineita on paljon, esimerkiksi tupakka, kahvi, punaviini ja keinotekoisesti värjätyt virvoitusjuomat. Tee on niistä vähäisimpiä.

Lue lisää energiajuomista.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Olen ryhtynyt osavegaaniksi syksyllä. Syön 2–4 kananmunaa ja 2 purkkia rahkaa viikossa ja kerran kuukaudessa sushia, muuten vain kasvista. Käytän kalsium+D-vitamiinivalmistetta mutta en muita. Pitäisikö? Kuinka pian vitamiinipuutos voi ilmetä? Syön paljon kasviksia, papuja, pähkinöitä, soijarouhetta, täysjyvätuotteita ja öljyjä päivittäin.

VEGAANINEN ruokavalio ei sisällä mitään eläinkunnan tuotteita, minkä vuoksi on kiinnitettävä huomiota riittävään proteiinin, B12-vitamiinin, riboflaviinin (B2-vitamiini), D-vitamiinin, raudan, kalsiumin, sinkin, seleenin ja jodin saantiin.

Se, että ruokavaliosi sisältää kananmunia ja rahkaa sekä hieman kalaa, tasapainottaa ravintoaineiden saantia huomattavasti.

B12-vitamiinia on elimistön hyödynnettävässä muodossa vain eläinkunnan tuotteissa. Kananmunista ja rahkasta saat kuitenkin hyvin B12-vitamiinia.

Tosin sen saanti ei ole aivan suositellulla tasolla. Elimistössä on 2–3 vuoden varastot eli B12-vitamiinin puutoksen kehittyminen vie aikaa, vaikka saanti

ruokavaliosta olisikin kovin niukkaa.

Riboflaviinia ja jodia saat myös, mutta niidenkään saanti ei riitä suositeltuun. Seleenin ja sinkin saannin arviointi on vaikeaa, kun esim. täysjyväviljatuotteiden

käyttömäärä ei käy kysymyksestä ilmi.

D-vitamiinilisän on hyvä olla 10 mikrogrammaa ja kalsiumin 500 mg päivässä.

Raudan riittävästä saannista kertoo hemoglobiini ja rautavarastoja kuvaavat laboratoriomääritykset, jotka ovat aivan rutiinimäärityksiä. Niiden perusteella

ratkeaa rautalisän tarve.

Saat siis erityishuomiota vaativia ravintoaineita täysin vegaaniruokavaliota noudattavaa enemmän. Saanti ei kuitenkaan todennäköisesti ole aivan riittävää, joten halutessasi voisit käyttää apteekin monivitamiinikivennäisainevalmistetta silloin tällöin, esim. 2–3 kertaa viikossa, riittävän ravintoaineiden saannin varmistamiseksi.

Proteiinin riittävän määrän ja optimaalisen laadun turvaamiseksi kananmuna ja rahka ovat erinomainen lisä ruokavaliossasi. Yleisesti ottaen  vegaaniruokavaliossa on tärkeää, että joka aterialla on proteiininlähteitä. Niitä tulee käyttää monipuolisesti eli soijaa, palkokasveja, pähkinöitä, manteleita, siemeniä ja täysjyväviljatuotteita.

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Teetä aamuun ja iltaan, juomaksi läpi aterian, juhlahetkiin ja virkistykseksi. Jos et vielä ole hurmaantunut erilaisista teelajeista, aloita tutustuminen hennoista mauista voimakkaampiin.

MUSTA TEE on käsitellyin tee. Vihreät teelehdet muuttuvat monivaiheisessa hapetusprosessissa tummiksi. Tutuimpia laatuja ovat Earl grey, Lapsang souchong ja Chai-latte, jossa on muun muassa kanelia, chiliä, mustapippuria, lakritsinjuurta ja jeeraa.

 Chai-latte on ihana jälkiruoka vaahdotetun maidon kera.

VALKOINEN TEE on luonnonmukaisin teelaatu. Teen lehdet on poimimisen jälkeen vain kuivattu ja pakattu. Maku on hento ja hienostunut. Baihao yienzhen (hopeaneulatee) on kallein teelaatu, johon käytetään ainoastaan parhaita silmuja.

 Juomaksi juhlahetkiin.

VIHREÄ TEE on Kiinan kansallisjuoma. Sitä ei hapeteta, teen lehdet joko paahdetaan tai höyrytetään kevyesti. Tunnetuimpia ovat Gunpowder, Longjing, Matcha ja Sencha.

 Sopii juotavaksi vaikka läpi aterian.

OOLONG-TEE (WULONG) on hapetettu mustan ja vihreän teen välimuoto. Oolong-teet ovat tuoksuvia ja hienostuneita. Tutuimpia ovat kukkainen Oriental beauty ja hedelmäinen Tie guanyin.

 Kokeile virkistävänä taukoteenä.

TEEHAUDUKKEET eivät ole teetä laisinkaan. Rooibos on kofeiiniton ja vatsaystävällinen yrttijuoma, joka sisältää antioksidantteja ja flavonoideja. Yerba maté taas sisältää runsaasti kofeiinia , C-vitamiinia ja muita antioksidantteja.

 Rooibos sopii iltateeksi, yerba maté energiajuomaksi kylmänä tai kuumana.