Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Voinko ottaa huoletta 1 tabletin päivässä D-vitamiinivalmistetta, jossa on 125 mikrogrammaa? Vai onko se liian vahva?

Ravitsemussuosituksissa ei suositella millekään ikäryhmälle yli 20 mikrogrammaa vahvempaa D-vitamiinivalmistetta. 18–74-vuotiaille suositellaan D-vitamiinivalmistetta 10 mikrogrammaa päivässä lokakuun alusta maaliskuun loppuun, jos ruokavalioon ei kuulu päivittäin vitaminoituja maitovalmisteita tai margariineja tai kalaa 2–3 kertaa viikossa.

75 vuotta täyttäneille suositellaan aina D-vitamiinilisää ympäri vuoden. Suositeltava vahvuus on joko 10 tai 20 mikrogrammaa päivässä ruokavaliosta riippuen. Alle 2-vuotiaille, raskaana oleville ja imettäville suositellaan D-vitamiinilisää 10 mikrogrammaa ja 2–17-vuotiaille 7,5 mikrogrammaa ympäri vuoden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vitaminoidussa maidossa, piimässä tai jogurtissa on yleensä D-vitamiinia 1 mikrogramma desilitraa kohden eli 3 annosta päivässä tuo ruokavalioon 5–6 mikrogrammaa D-vitamiinia. Markkinoilla on myös tuotteita, joissa D-vitamiinin määrä on 2 mikrogrammaa desilitrassa. Tunnetuimmissa margariinimerkeissä on D-vitamiinia 20 mikrogrammaa 100 grammassa, joten 5–6 tl margariinia sisältää noin 6 mikrogrammaa D-vitamiinia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Voita sisältävissä leipärasvoissa, joita ei säännölliseen käyttöön suositellakaan, D-vitamiinia on huomattavasti vähemmän tai ei lainkaan. Edellä mainitut esimerkit osoittavat, että kala-allerginenkin voi saada ruokavaliostaan riittävästi D-vitamiinia eli 10 mikrogrammaa päivässä. Suositus on 20 mikrogrammaa niille 60–74-vuotiaille, jotka eivät juurikaan ole ulkona.

Kalalajien D-vitamiinipitoisuus vaihtelee, mutta vastoin yleistä uskomusta, pitoisuus ei riipu kalan rasvapitoisuudesta. Esim. hyvin vähärasvaisen kuhan D-vitamiinipitoisuus on 25 ja rasvaisemman kirjolohen 8 mikrogrammaa 10 grammaa kohden.

On tärkeää muistaa, että tietyissä sairauksissa lääkäri voi määrätä vahvemman D-vitamiinivalmisteen ja määräystä on syytä noudattaa. Omin päin suositeltua suurempia annoksia ei kannata käyttää, sillä liikasaanti ei ole riskitöntä.

D-vitamiinista on viime aikoina ollut varsin paljon uutisia, hyvin ristiriitaisiakin. Laillistetut terveydenhuollon ammattilaiset, joita itsekin laillistettuna ravitsemus­terapeuttina edustan, tulee ammattieettisten ohjeiden mukaisesti pohjata toimintansa suosituksiin, jotka ovat laajan lääketieteen ja ravitsemustieteen ammattilaisista koostuvan asiantuntijaryhmän yhteistuumin tekemiä – kuten ravitsemussuositukset ovat. Tämä on hyvä muistaa julkista keskustelua seuratessa.
 

 

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian apulaisprofessori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

 

 

Elli

Yksipuolinen vouhotus siitä montako mikrogrammaa suuhun laitetaan on turhaa. Ainoa millä on mekitystä on se mikä on verestä mitattu pitoisuus. Sen kun säätelee arvoon 100, + - 10%, niin se riittää.

IRMA

Agronomi Schwabilla on kyllä hieno titteli, mutta asiasta hän ei tunnu paljoakaan tietävän. Johtavat tutkijat maailmalla ovat jo kauan todenneet, että 10-20 mikrogrammaa D-vitamiinia on aivan liian vähän ja että aikuinen voi huoletta ottaa 100 mikrogrammaa päivässä, jopa enemmänkin. Suomessa ollaan vitamiinikielteisiä monestakin syystä, esim. siitä syystä, että vitamiinilisien vastustajat ovat lääketeollisuuden palveluksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla