Sienipitsat maistuvat iltapalana, pääruoan lisukkeena tai buffatarjoiluna.

NELJÄLLE

 Yksi annos 40 kcal, laktoositon, munaton

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

4 kpl laakeita portobellosieniä
hieman pullomargariinia

Sisältö jatkuu mainoksen alla

 TÄYTE

2 rkl murustettua täysjyväleipää tai ruiskorppujauhoja
puolikas pieni paprika kuutioituna
puolikas iso tomaatti ilman sisustaa
3 rkl ruoho- tai kevätsipulia silputtuna
kuivattua oreganoa ja basilikaa
mustapippuria myllystä
20 g kevytjuustoraastetta (12 %)

KORISTEEKSI

tuoretta silputtua basilikaa

1. Kierrä varovasti sienistä jalat irti, silppua ne ja paista pullomargariinissa hetki pannulla.

2. Nosta lakit kevyesti voideltuun uunivuokaan. Sekoita täytteen ainekset keskenään, lisää sienisilppu ja annostele täyte sienten helttapuolelle. Lisää päälle juustoraaste.

3. Paista täytetyt lakit 225 asteessa uunin keskiosassa 10-15 minuuttia. Tarjoile lämpiminä basilikalla koristeltuina.

VINKKI

  • Laakeiden herkkusienien eli portobellojen sijaan voit käyttää tavallisia herkkusieniä, jolloin tarjoiltavien lakkien määrä kasvaa.
  • Öljyyn säilötyt aurinkokuivatut tomaatit maustavat täytettä.
  • Murustettu sinihomejuusto sopii juustoraasteen tilalle.
  • Sienet säilyvät parhaiten kannellisessa rasiassa jääkaapissa.

OIVALLUS

  • Paprika sisältää nelinkertaisen määrän C-vitamiinia appelsiiniin verrattuna. Lisäksi siinä on E-vitamiinia, foolihappoa ja flavonoideja.
  • Sienten mannitoli ja sienisokeri saattavat aiheuttaa joillekin samantyyppisiä vatsaoireita kuin maidon laktoosi.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla