Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Jotkut tutkijat väittävät, että sokeri aiheuttaa riippuvuutta siinä missä esimerkiksi alkoholi ja kokaiini.

– Eläinkokeet osoittavat, että fruktoosi täyttää neljä riippuvuuden kriteeriä: ylensyöminen, vieroitusoireet, himo sekä herkistyminen muille riippuvuutta aiheuttaville aineille, toteaa Kalifornian yliopiston lastentautien professori Robert Lustig Time-lehdessä.   

MRI-kuvauksessa on nähtävissä, että fruktoosi aktivoi aivojen mielihyväkeskuksen. Altistuessaan toistuvasti fruktoosille mielihyväkeskus reagoi aina vain vähemmän, jolloin ihminen tarvitsee enemmän fruktoosia saavuttaakseen saman vaikutuksen. Lustigin mukaan fruktoosi aktivoi palkkio­keskusta samoin kuin alkoholi, mikä voi johtaa kulutuksen noidankehään.

Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg on osin samoilla linjoilla. Hän toteaa, että makeisiin ruokiin voi todella kehittyä riippuvuuden kaltainen kokemus, mutta sitä ei voi verrata nikotiini- tai huumeriippuvuuteen.

Perimmäinen ongelma Borgin mukaan on usein pitkäksi venynyt syömättömyyden jakso. Sinä aikana elimistö virittyy palkitsemaan ihmisen voimakkaalla hyvänolon tunteella sitten, kun ruokaa saa sisuksiin. Pitkän nälkäjakson jälkeen halajamme makeaa myös matalaa verensokeria nostamaan.

– Kun sitten makeaa syödään, niin puff – elimistö vetää mielihyvähormonit nousuun ja aiaiai kun maistuu hyvältä. Kun tämä kaava toistuu tarpeeksi usein, lopputuloksena on voimakas sokeririippuvuuden kokemus. Tarkkaan ottaen sokeri laukaisee hyvää oloa, Patrik Borg kertoo.

 

 

 

 

Sokeripommit

lisätyn sokerin määrä 100 grammassa:

  • tavallinen suklaa 63 g
  • hedelmäpastillit 59 g
  • sokeroidut murot 37 g
  • tomaattiketsuppi 27 g
  • jäätelöpuikko 20 g
  • salaattikastike 17 g
  • hedelmäjogurtti 16 g
  • kolajuoma 11 g
  • makeutettu hedelmäjuoma 10 g