Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Suola on verenpaineen ykkösnostattaja. Suolaa vähentämällä saavuttaa jopa suuremman hyödyn kuin yhdellä verenpainelääkkeellä.

Nykyihmisten säätelyjärjestelmät ovat kivikautisella tasolla. Metsästäjä-keräilijät eivät lisänneet ruokaan suolaa, se vähä mitä he saivat, oli syömisissä luonnostaan.

Pieni määrä natriumia on välttämätöntä elimistön hyvinvoinnille, mutta 1,5 grammaa vuorokaudessa riittää – eikä siihen tarvita lainkaan lisättyä ruokasuolaa. Suolasuositus ei ole aivan yhtä niukka, aikuinen saisi syödä päivässä teelusikallisen, 5 grammaa.

Suola kerää nestettä, jolloin myös elimistössä kiertävän veren määrä kasvaa. Sydän joutuu tekemään olan takaa töitä saadakseen veren liikkeelle. Verenpaineen nousulla sydän pyrkii korjaamaan tilanteen.

Piilossa silmiltä

Suuri osa suolasta on piilossa: valmisruoissa, ravintolaruoassa, leivissä, leikkeleissä ja lihajalosteissa.

Avuksi kaupassa voi ottaa pakkausmerkinnät, kuten ”vähäsuolainen”, suolaa vähennetty” tai sydänmerkki. Runsassuolaiseksi mainitut tuotteet kannattaa jättää suosiolla hyllyyn.

Suolakuormaa vähentää helposti myös leipomalla itse. Suu tottuu uudenmakuiseen ruokaan muutamassa kuukaudessa.

Viikossa tuloksia

Kun suolaa vähentää, verenpaine laskee jo muutamassa viikossa.

Onnistuessaan yläpaineen saa laskemaan keskimäärin seitsemän pykälää ja alapaineen neljä, mutta joillakin jopa enemmän. Mikään verenpainelääke yksistään ei pysty samaan!

Lue lisää:

Verenpaine kuriin -teemasta

  • ihanteellinen alle 120/80 mmHg, kotimittarilla 115/75 mmHg
  • normaali alle 130/85 mmHg,  kotimittarilla 125/80 mmHg
  • kohonnut yli 140/90 mmHg, kotimittarilla 135/85 mmHg