Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Syö mahdollisimman värikkäästi, niin saat parhaan mahdollisen suojan sairauksia vastaan. Vihreissä kasviksissa on paljon C-vitamiinia, sinisissä marjoissa antioksidantteja ja punaisina hehkuvissa tomaateissa lykopeenia.

Sininen tuo antiosidantteja

Sinisistä tuotteista saadaan aivoille ja silmille tärkeitä antosyaaneja. Antioksidanttien arvellaan hidastavan vanhenemista ja erilaisia rappeumasairauksia.

Suosi esimerkiksi tummansinistä mustaherukkaa ja mustikkaa.

Punainen on sydämen ystävä

Punaiset tuotteet sisältävät paljon sydänystävällistä lykopeenia. Elimistö pystyy hyödyntämään paremmin lykopeenia, kun ruoka on kuumennettu. Lykopeeni ei kärsi teollisestakaan käsittelystä, niinpä sitä on paljon esimerkiksi ketsupissa.

Käytä esimerkiksi puolukkaa, tomaattia tai paseerattua tomaattia.

Suojaa oranssista ja keltaisista

Oranssi, keltainen ja vihreäkin antavat soluille suojaa karotenoidien ja foolihapon muodossa, ja rypsiöljyn ja lohen rasvahapot voitelevat verisuonia.

Muista esimerkiksi kurkku, lehtikaali, porkkana, kaurahiutaleet, rypsiöljy ja lohi.

Kuituja ruskeasta

Ruskeasta täysjyväviljasta ja pähkinöistä saadaan terveyttä edistäviä kuituja ja sydämelle hyvää tekeviä rasvahappoja.

Hyviä ovat esimerkksi täysjyväruisleipä ja monet pähkinät ja siemenet.

Valkoista luille

Valkoinen maitotuote sisältää paljon luustolle tärkeää kalsiumia ja D-vitamiinia.

Ruokajuomaksi sopii esimerkiksi maito tai piimä.

Kirjoittaja Pirjo Saarnia on laillistettu ravitsemusterapeutti.

Lue lisää:

Sininen ruoka säilyttää nuorena

Syö puna-vihreää ruokaa, terveytesi tähden

Flavonoidit talteen tummista marjoista

Vitamiinit: mistä ja miten paljon?

Hyödynnä pähkinöiden vitamiinit ja rasvahapot

Yhtä maitolasia (1,5 dl) vastaa:

  • 2 dl kalsiumilla rikastettua soijamaitoa
  • tofua 100 g
  • lehtikaalia 160 g
  • valkoisia kypsentämättömiä papuja 3 dl
  • parsakaalia 200 g
  • juustoa 2 viipaletta (eli n. 30 g)
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Suu kaipaa makeaa, mutta onko se viisaampaa nauttia vanhana kunnon sokerina vai uusina makeutusaineina?

Jokainen on varmasti törmännyt kaupan hyllyllä herkulliselta näyttävään tuotteeseen, jonka kyljessä komeilee teksti “sokeriton”.  Millä nämä tuotteet makeutetaan ja onko makeutusaineiden käytöllä samanlaisia terveyshaittoja kuin sokerilla? Kokosimme keskeisiä faktoja makeutusaineiden ja sokerin eroista.

Millä aineilla sokeri korvataan “sokerittomissa” tuotteissa?

Yleisimpiä elintarvikkeissa käytettyjä keinotekoisia makeutusaineita ovat aspartaami, asesulfaami-K, sakariini ja syklamaatti. Lisäksi makeuttamiseen käytetään luonnollisia sokerialkoholeja, kuten ksylitolia.

Sisältävätkö makeutusaineet vähemmän kaloreita kuin sokeri?

Useat makeutusaineet sisältävät hyvin vähän, jos lainkaan kaloreita. Kalorimäärä pysyy alhaisena myös siksi, että makeutusainetta tarvitaan usein pienempi määrä saman makeuden saavuttamiseksi. Esimerkiksi aspartaami on 200 kertaa makeampaa kuin sokeri, jolloin sen käyttömäärä voidaan pitää hyvin pienenä.

Kumpi on parempi hampaille, sokeri vai makeutusaineet?

Sokeri aiheuttaa happohyökkäyksen ja aiheuttaa näin reikiintymistä. Useimmilla makeutusaineilla ei ole tällaista vaikutusta. Hampaille harmittomia ovat esimerkiksi aspartaami ja asesulfaami K. Makeutuksessa käytetyistä sokerialkoholeista ksylitoli jopa edistää hampaiden terveyttä, sillä se estää reikiintymistä. Sen makeutus teho on yhtä suuri kuin sokerin ja sitä käytetäänkin usein purukumien ja pastillien makeuttamiseen.

 

Onko makeutusaineiden käyttö turvallista?

Makeutusaineiden kaikkia pitkäaikaisvaikutuksia ei vielä tiedetä, mutta nykytietämyksen valossa niiden kohtuullinen käyttö on turvallista. Makeutusaineiden runsaalla käytöllä on kuitenkin todettu olevan samoja terveyshaittoja kuin sokerilla. Niiden säännöllinen runsas käyttö kasvattaa riskiä sydän- ja verisuonisairauksiin, sekä aikuisiän diabetekseen.

Kaikille makeutusaineille ei ole asetettu päivittäistä saantisuositusta, mutta esimerkiksi aspartaamin enimmäissuositus vuorokaudessa on 40 mg painokiloa kohti. Esimerkiksi 70-kiloisella henkilöllä määrä täyttyy neljästä litrasta virvoitusjuomia.

 

Kirjoittaja opiskelevat Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa terveystieteiden kandidaatti- ja maisteriohjelmassa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terveystieteet, liikuntatieteellinen tiedekunta

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Minulla on helikobakteerin aiheuttama mahakatarri. Bakteeri on häädetty, mutta oireet eivät tunnu hävinneen. Tarvitsisin luotettavia ruokaohjeita sekä listan tuotteista: mitä saa syödä ja mitä ei. Netistä kun etsii, niin yhdessä sanotaan yhtä ja toisessa toista.

Mikäli oireet jatkuvat hoidon päättymisen jälkeen, on syytä hakeutua lääkärin arvioitavaksi, sillä sairaus voi uusia ja tällöin tarvitaan uusi hoito.

Lääkärin vastaanottoa odotellessa voi kokeilla seuraavia: alkoholijuomien, kahvin sekä rasvaisten, käristettyjen ja mausteisten ruokien välttäminen sekä useimpien hedelmä- ja marjamehujen välttäminen niiden happamuuden vuoksi.

Ruokarytmin säännöllisyys helpottaa useimpia vatsavaivoja eli valveillaoloaikana on hyvä nauttia ruokaa ja juomaa noin kolmen tunnin välein. Annoskokojen kohtuullisuuteen on hyvä kiinnittää huomiota. Kysymyksestä ei käy ilmi, tupakoiko kysyjä. Tupakoinnin lopettaminen usein helpottaa oireita.
 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.