Ovatko Omega-7-tyrniöljykapselit oikeasti terveellisiä, vai ostanko ”tyhjää”? Nehän eivät ole halpoja.

Tyrniöljykapseleiden rasva on pääosin pehmeää eli terveydelle edullista rasvaa. Tarvitsemme kuitenkin pehmeää rasvaa vähintään 20 % energiasta. Tämä tarkoittaa fyysisesti kevyttä työtä tekevällä naisella vähintään 40 g päivässä ja miehellä vähintään 60 g päivässä. Kapselin tai parin sisältämä öljymäärä, yleensä ½–1 g, ei valitettavasti juurikaan auta, jos ruokavalion rasvanlaatu ei muuten ole kunnossa.

Rasvan laatu on perusongelma suomalaisten ruokavaliossa. Kovan rasvan osuus ruokavaliossa saatiin laskuun 70-luvulta lähtien. Nyt edullinen kehitys on kuitenkin pysähtynyt ja rasvan laatu on kääntynyt jälleen huonompaan suuntaan.

Pehmeän rasvan riittävä saanti onnistuu seuraavasti: 1. leipärasvana pehmeä, 60–70 % margariini, 2. ruoanvalmistus- ja leivontarasvana kasviöljy, ns. pullomargariini tai 60–70 % margariini, 3. kasviöljy tai kasviöljypohjainen salaatinkastike salaatissa, 4. kalaa 2 kertaa viikossa. Kovan rasvan määrää saadaan puolestaan pienennettyä seuraavin keinoin: 1. maidosta, piimästä, jogurtista ja viilistä rasvattomat tai korkeintaan 1 % rasvaa sisältävät vaihtoehdot, 2. juustosta korkeintaan 17 % rasvaa sisältävät vaihtoehdot, 3. leikkeleissä rasvaa enintään 4 %, jauhelihassa enintään 10 % rasvaa ja makkaroissa enintään 12 % rasvaa, kokolihasta mahdollisimman vähärasvaiset ruohonosat eli esim. paistit ja fileet tai näkyvä rasva poistettuna, 4. voin ja voita sisältävien voi-kasviöljyseosten välttäminen, 5. rasvaisten valmisruokien ja leivonnaisten välttäminen.

Tyrni, kuten muutkin marjat, ovat erittäin suositeltavia ja niitä olisi hyvä syödä mahdollisimman usein, mielellään päivittäin. Marjoissa on runsaasti terveyttä edistäviä vitamiineja, kivennäisaineita ja bioaktiivisia yhdisteitä. Siksi ei ole tarkoituksenmukaista hyödyntää tyrnistä, eikä muistakaan marjoista, vain niiden siementen sisältämää öljyä. Tosin siemenöljyjä sisältävien kapseleiden käytöstä ei ole todettu haittavaikutuksia – toisin kuin esim. kalaöljyvalmisteilla joillekin ihmisillä on.

Ursula Schwab
ravitsemusterapian apulaisprofessori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Tyrniöljyä vai tyrniä?

Vierailija 15.02.2014 klo 11:08 Tyrniöljykapselit ovat minulla auttaneet kuivuneisiin limakalvoihin. Mehusta ei saa tyrniölyä limakalvojen hoitoon vaativaa määrää. Mehu lisäksi maultaan mielestäni todella pahaa, käyneen makuista, vaikka kuinka lantraisi... Ne kaupan mehut ovat kai jo seisoneet hyllyssä ties kuinka kauan, mikä ilmeisesti vaikuttaa makuun. Meillä on tyrnipensaat omalla tontilla ja marjat pakasteessa, mistä niitä mixaillaan tehosekoittimella yksinään, tai muiden marjojen ja...
Lue kommentti