Ovatko Omega-7-tyrniöljykapselit oikeasti terveellisiä, vai ostanko ”tyhjää”? Nehän eivät ole halpoja.

Tyrniöljykapseleiden rasva on pääosin pehmeää eli terveydelle edullista rasvaa. Tarvitsemme kuitenkin pehmeää rasvaa vähintään 20 % energiasta. Tämä tarkoittaa fyysisesti kevyttä työtä tekevällä naisella vähintään 40 g päivässä ja miehellä vähintään 60 g päivässä. Kapselin tai parin sisältämä öljymäärä, yleensä ½–1 g, ei valitettavasti juurikaan auta, jos ruokavalion rasvanlaatu ei muuten ole kunnossa.

Rasvan laatu on perusongelma suomalaisten ruokavaliossa. Kovan rasvan osuus ruokavaliossa saatiin laskuun 70-luvulta lähtien. Nyt edullinen kehitys on kuitenkin pysähtynyt ja rasvan laatu on kääntynyt jälleen huonompaan suuntaan.

Pehmeän rasvan riittävä saanti onnistuu seuraavasti: 1. leipärasvana pehmeä, 60–70 % margariini, 2. ruoanvalmistus- ja leivontarasvana kasviöljy, ns. pullomargariini tai 60–70 % margariini, 3. kasviöljy tai kasviöljypohjainen salaatinkastike salaatissa, 4. kalaa 2 kertaa viikossa. Kovan rasvan määrää saadaan puolestaan pienennettyä seuraavin keinoin: 1. maidosta, piimästä, jogurtista ja viilistä rasvattomat tai korkeintaan 1 % rasvaa sisältävät vaihtoehdot, 2. juustosta korkeintaan 17 % rasvaa sisältävät vaihtoehdot, 3. leikkeleissä rasvaa enintään 4 %, jauhelihassa enintään 10 % rasvaa ja makkaroissa enintään 12 % rasvaa, kokolihasta mahdollisimman vähärasvaiset ruohonosat eli esim. paistit ja fileet tai näkyvä rasva poistettuna, 4. voin ja voita sisältävien voi-kasviöljyseosten välttäminen, 5. rasvaisten valmisruokien ja leivonnaisten välttäminen.

Tyrni, kuten muutkin marjat, ovat erittäin suositeltavia ja niitä olisi hyvä syödä mahdollisimman usein, mielellään päivittäin. Marjoissa on runsaasti terveyttä edistäviä vitamiineja, kivennäisaineita ja bioaktiivisia yhdisteitä. Siksi ei ole tarkoituksenmukaista hyödyntää tyrnistä, eikä muistakaan marjoista, vain niiden siementen sisältämää öljyä. Tosin siemenöljyjä sisältävien kapseleiden käytöstä ei ole todettu haittavaikutuksia – toisin kuin esim. kalaöljyvalmisteilla joillekin ihmisillä on.

Ursula Schwab
ravitsemusterapian apulaisprofessori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Vierailija

Tyrniöljyä vai tyrniä?

Vierailija 15.02.2014 klo 11:08 Tyrniöljykapselit ovat minulla auttaneet kuivuneisiin limakalvoihin. Mehusta ei saa tyrniölyä limakalvojen hoitoon vaativaa määrää. Mehu lisäksi maultaan mielestäni todella pahaa, käyneen makuista, vaikka kuinka lantraisi... Ne kaupan mehut ovat kai jo seisoneet hyllyssä ties kuinka kauan, mikä ilmeisesti vaikuttaa makuun. Meillä on tyrnipensaat omalla tontilla ja marjat pakasteessa, mistä niitä mixaillaan tehosekoittimella yksinään, tai muiden marjojen ja...
Lue kommentti
Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Magnesium on keskeinen tekijä sadoissa aineenvaihdunnan tapahtumissa. Puutostilasta kärsivät vain harvat, sillä magnesiumia saa vaikka mistä.

Hivenaine magnesiumin tärkeyttä ei pidä väheksyä. Se osallistuu solujen perusaineenvaihdunnan säätelyyn, aivojen välittäjäaineiden toimintaan, perintötekijöiden rakentumiseen sekä hermojen ja lihasten yhteispelin sujumiseen.

Magnesiumin saantisuositus on miehillä 350 milligrammaa ja naisilla 280 mg päivässä. Puutostila on harvinainen ja johtuu yleensä runsaasta virtsanerityksestä, joka voi liittyä munuaissairauteen, diabetekseen, pitkäaikaiseen nesteenpoistolääkkeiden käyttöön tai alkoholismiin. Ajan kanssa lieväkin puutos voi kuitenkin johtaa ongelmiin. Oireita ovat väsymys, oksentelu, vapina ja lihasten nykiminen.

Magnesiumlisien tehoa suonenvedon estämiseen ei ole todistettu pätevillä tutkimuksilla, mutta niitä voi hyvin käyttää, jos ne tuntuvat auttavan.

Asiantuntija: sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki

 

NÄISTÄ SAAT MAGNESIUMIA

Vehnälese 822 mg/100 g

Siemenet 447 mg

Pähkinät 208 mg

Tumma suklaa 130 mg

Banaani 31 mg

Tyrnimarja 30 mg

Kala 30 mg

Kaurapuuro 30 mg

Avokado 29 mg

Jauheliha 25 mg

Vadelma 25 mg

Lähde: Fineli.fi

Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Pitääkö superfoodeista pitää taukoa? Käytän macaa, spirulinaa ja chiaa. Voiko superfoodeja ja kanelia käyttää, jos maksa -arvot ovat kohonneet?

Maca eli andienkrassi eli perun ginseng (Lepidium meyenii) on Andeilta peräisin oleva juurikasvi, jota on käytetty jo inkakulttuurissa. Suomessa sitä käytetään kuivattuna, jauhettuna juurena. Juuri sisältää aminohappoja, hiilihydraatteja, hieman rasvaa ja kivennäisistä mm. kalsiumia, kaliumia ja jodia. Macan väitetään lisäävän vireyttä, seksuaalista halua, hedelmällisyyttä ja helpottavan vaihdevuosioireita. Vaikutuksista ei ole tieteellistä näyttöä.

Haittoja ei ole systemaattisesti tutkittu, mutta ei ole toisaalta tietoa siitäkään, että maca aiheuttaisi maksahaittoja.

Spirulina on siniviherlevää, jota käytetään kuivattuna jauheena ja kapseleina. Se sisältää proteiinia, hiilihydraattia, rasvoja, vitamiineja ja mineraaleja. Käyttömäärien pitäisi kuitenkin olla runsaita, jotta spirulinan sisältämillä ravintoaineilla olisi merkitystä ruokavaliossa. Spirulinan on väitetty auttavan mm. pitkittyneeseen väsymykseen, rasva-aineenvaihdunnan häiriöihin ja tehostavan vastustuskykyä, mutta tieteellistä näyttöä näistä vaikutuksista ei ole. On julkaistu potilastapaus, jossa spirulinan epäiltiin aiheuttaneen maksavaurion. Siniviherlevien sisältämiä myrkkyjä voi olla mukana myös spirulinatuotteissa. Muina haittoina voi esiintyä suolisto-oireita, kuten vatsan turvotusta, ripulia ja ilmavaivoja. Jos maksa-arvot ovat koholla, spirulinavalmiste pitää lopettaa ja kääntyä lääkärin puoleen. Maksa-arvot on tarkistettava muutaman viikon kuluttua valmisteen lopettamisesta. Jos maksa-arvot korjaantuvat spirulinan käytön loputtua, maksahaitta saattaa olla spirulinan aiheuttama. Muut syyt maksa-arvojen koholla oloon on tietysti myös selvitettävä.

Chia (Salvia hispanica L.) on mintulle sukua oleva viljelykasvi, jonka siemeniä ja niistä puristettua öljyä käytetään ravintona. Chia on nyt suosittua FODMAP-ruokavaliossa, koska sen ajatellaan tasapainottavan vatsan toimintaa. Ravintosisältö on tyypillinen siemenille, eli chia sisältää kuitua, pehmeää rasvaa ja proteiineja. Tutkimustietoa chian terveysvaikutuksista tai haitoista on rajallisesti, eikä sen mahdollisista maksavaikutuksista ole mitään tietoa.

Lue lisää FODMAP-ruokavaliosta

Jauhettu kanelipuun kuori, mausteena käytetty kaneli, on tavanomaisina määrinä turvallista. Tavallisemman eli kassiakanelin runsasta käyttöä on syytä välttää sen sisältämän haitallisen kumariinin vuoksi. Ceyloninkanelissa kumariinipitoisuus on huomattavasti pienempi. Kaneliöljy ja kanelipuun kuoriuutteet sisältävät kanelijauheeseen verrattuna moninkertaisia määriä kasvin ainesosia, ja ne ovatkin aiheuttaneet haittavaikutuksia. Paikallisesti käytettynä kaneliöljy voi aiheuttaa allergisia reaktioita ja ihottumaa. Suun kautta nautittu kaneliöljy voi suurina annoksina lamata keskushermostoa.

Kaneliöljyä ja kaneliuutteita on vältettävä, jos sairastaa maksasairautta, koska kanelin sisältämä kinnamaldehydi on maksalle haitallista. Mausteena kanelia voi silti käyttää ruoassa.

Kasveista valmistettuja ravintolisiä olisi parasta käyttää vain kuuriluonteisesti, koska niiden pitkäaikaiskäytön turvallisuutta ei ole yleensä varmistettu.

Mainituista "superfoodeista" ainakin spirulina ja kaneliuutteet voivat aiheuttaa maksavaurion, joten ne on jätettävä kokonaan pois käytöstä, jos maksa-arvot ovat koholla.
 

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

 

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

 

 

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Spiruliinan syöjä

Voiko superfoodeista olla harmia?

Vierailija kirjoitti: Astronautit syö spiruliinaa eikä heillä ole maksavaurioita. Spiruliina on kasvatettua levää eli ruokaa. Liika hiilari rasvoittaa maksa ja siten saa rasvamaksan. Artikkelissa ei sanota että Spiruliina AIHEUTTAA maksavaurion vaan että VOI aiheuttaa maksavaurion, aivan kuten liika hiilarikin VOI. Kiinalaiset ovat kovia riisinsyöjiä, onko heillä kaikilla rasvamaksa?
Lue kommentti