Ovatko Omega-7-tyrniöljykapselit oikeasti terveellisiä, vai ostanko ”tyhjää”? Nehän eivät ole halpoja.

Tyrniöljykapseleiden rasva on pääosin pehmeää eli terveydelle edullista rasvaa. Tarvitsemme kuitenkin pehmeää rasvaa vähintään 20 % energiasta. Tämä tarkoittaa fyysisesti kevyttä työtä tekevällä naisella vähintään 40 g päivässä ja miehellä vähintään 60 g päivässä. Kapselin tai parin sisältämä öljymäärä, yleensä ½–1 g, ei valitettavasti juurikaan auta, jos ruokavalion rasvanlaatu ei muuten ole kunnossa.

Rasvan laatu on perusongelma suomalaisten ruokavaliossa. Kovan rasvan osuus ruokavaliossa saatiin laskuun 70-luvulta lähtien. Nyt edullinen kehitys on kuitenkin pysähtynyt ja rasvan laatu on kääntynyt jälleen huonompaan suuntaan.

Pehmeän rasvan riittävä saanti onnistuu seuraavasti: 1. leipärasvana pehmeä, 60–70 % margariini, 2. ruoanvalmistus- ja leivontarasvana kasviöljy, ns. pullomargariini tai 60–70 % margariini, 3. kasviöljy tai kasviöljypohjainen salaatinkastike salaatissa, 4. kalaa 2 kertaa viikossa. Kovan rasvan määrää saadaan puolestaan pienennettyä seuraavin keinoin: 1. maidosta, piimästä, jogurtista ja viilistä rasvattomat tai korkeintaan 1 % rasvaa sisältävät vaihtoehdot, 2. juustosta korkeintaan 17 % rasvaa sisältävät vaihtoehdot, 3. leikkeleissä rasvaa enintään 4 %, jauhelihassa enintään 10 % rasvaa ja makkaroissa enintään 12 % rasvaa, kokolihasta mahdollisimman vähärasvaiset ruohonosat eli esim. paistit ja fileet tai näkyvä rasva poistettuna, 4. voin ja voita sisältävien voi-kasviöljyseosten välttäminen, 5. rasvaisten valmisruokien ja leivonnaisten välttäminen.

Tyrni, kuten muutkin marjat, ovat erittäin suositeltavia ja niitä olisi hyvä syödä mahdollisimman usein, mielellään päivittäin. Marjoissa on runsaasti terveyttä edistäviä vitamiineja, kivennäisaineita ja bioaktiivisia yhdisteitä. Siksi ei ole tarkoituksenmukaista hyödyntää tyrnistä, eikä muistakaan marjoista, vain niiden siementen sisältämää öljyä. Tosin siemenöljyjä sisältävien kapseleiden käytöstä ei ole todettu haittavaikutuksia – toisin kuin esim. kalaöljyvalmisteilla joillekin ihmisillä on.

Ursula Schwab
ravitsemusterapian apulaisprofessori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Vierailija

Tyrniöljyä vai tyrniä?

Vierailija 15.02.2014 klo 11:08 Tyrniöljykapselit ovat minulla auttaneet kuivuneisiin limakalvoihin. Mehusta ei saa tyrniölyä limakalvojen hoitoon vaativaa määrää. Mehu lisäksi maultaan mielestäni todella pahaa, käyneen makuista, vaikka kuinka lantraisi... Ne kaupan mehut ovat kai jo seisoneet hyllyssä ties kuinka kauan, mikä ilmeisesti vaikuttaa makuun. Meillä on tyrnipensaat omalla tontilla ja marjat pakasteessa, mistä niitä mixaillaan tehosekoittimella yksinään, tai muiden marjojen ja...
Lue kommentti
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Suu kaipaa makeaa, mutta onko se viisaampaa nauttia vanhana kunnon sokerina vai uusina makeutusaineina?

Jokainen on varmasti törmännyt kaupan hyllyllä herkulliselta näyttävään tuotteeseen, jonka kyljessä komeilee teksti “sokeriton”.  Millä nämä tuotteet makeutetaan ja onko makeutusaineiden käytöllä samanlaisia terveyshaittoja kuin sokerilla? Kokosimme keskeisiä faktoja makeutusaineiden ja sokerin eroista.

Millä aineilla sokeri korvataan “sokerittomissa” tuotteissa?

Yleisimpiä elintarvikkeissa käytettyjä keinotekoisia makeutusaineita ovat aspartaami, asesulfaami-K, sakariini ja syklamaatti. Lisäksi makeuttamiseen käytetään luonnollisia sokerialkoholeja, kuten ksylitolia.

Sisältävätkö makeutusaineet vähemmän kaloreita kuin sokeri?

Useat makeutusaineet sisältävät hyvin vähän, jos lainkaan kaloreita. Kalorimäärä pysyy alhaisena myös siksi, että makeutusainetta tarvitaan usein pienempi määrä saman makeuden saavuttamiseksi. Esimerkiksi aspartaami on 200 kertaa makeampaa kuin sokeri, jolloin sen käyttömäärä voidaan pitää hyvin pienenä.

Kumpi on parempi hampaille, sokeri vai makeutusaineet?

Sokeri aiheuttaa happohyökkäyksen ja aiheuttaa näin reikiintymistä. Useimmilla makeutusaineilla ei ole tällaista vaikutusta. Hampaille harmittomia ovat esimerkiksi aspartaami ja asesulfaami K. Makeutuksessa käytetyistä sokerialkoholeista ksylitoli jopa edistää hampaiden terveyttä, sillä se estää reikiintymistä. Sen makeutus teho on yhtä suuri kuin sokerin ja sitä käytetäänkin usein purukumien ja pastillien makeuttamiseen.

 

Onko makeutusaineiden käyttö turvallista?

Makeutusaineiden kaikkia pitkäaikaisvaikutuksia ei vielä tiedetä, mutta nykytietämyksen valossa niiden kohtuullinen käyttö on turvallista. Makeutusaineiden runsaalla käytöllä on kuitenkin todettu olevan samoja terveyshaittoja kuin sokerilla. Niiden säännöllinen runsas käyttö kasvattaa riskiä sydän- ja verisuonisairauksiin, sekä aikuisiän diabetekseen.

Kaikille makeutusaineille ei ole asetettu päivittäistä saantisuositusta, mutta esimerkiksi aspartaamin enimmäissuositus vuorokaudessa on 40 mg painokiloa kohti. Esimerkiksi 70-kiloisella henkilöllä määrä täyttyy neljästä litrasta virvoitusjuomia.

 

Kirjoittaja opiskelevat Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa terveystieteiden kandidaatti- ja maisteriohjelmassa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terveystieteet, liikuntatieteellinen tiedekunta

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Minulla on helikobakteerin aiheuttama mahakatarri. Bakteeri on häädetty, mutta oireet eivät tunnu hävinneen. Tarvitsisin luotettavia ruokaohjeita sekä listan tuotteista: mitä saa syödä ja mitä ei. Netistä kun etsii, niin yhdessä sanotaan yhtä ja toisessa toista.

Mikäli oireet jatkuvat hoidon päättymisen jälkeen, on syytä hakeutua lääkärin arvioitavaksi, sillä sairaus voi uusia ja tällöin tarvitaan uusi hoito.

Lääkärin vastaanottoa odotellessa voi kokeilla seuraavia: alkoholijuomien, kahvin sekä rasvaisten, käristettyjen ja mausteisten ruokien välttäminen sekä useimpien hedelmä- ja marjamehujen välttäminen niiden happamuuden vuoksi.

Ruokarytmin säännöllisyys helpottaa useimpia vatsavaivoja eli valveillaoloaikana on hyvä nauttia ruokaa ja juomaa noin kolmen tunnin välein. Annoskokojen kohtuullisuuteen on hyvä kiinnittää huomiota. Kysymyksestä ei käy ilmi, tupakoiko kysyjä. Tupakoinnin lopettaminen usein helpottaa oireita.
 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.