Ovatko Omega-7-tyrniöljykapselit oikeasti terveellisiä, vai ostanko ”tyhjää”? Nehän eivät ole halpoja.

Tyrniöljykapseleiden rasva on pääosin pehmeää eli terveydelle edullista rasvaa. Tarvitsemme kuitenkin pehmeää rasvaa vähintään 20 % energiasta. Tämä tarkoittaa fyysisesti kevyttä työtä tekevällä naisella vähintään 40 g päivässä ja miehellä vähintään 60 g päivässä. Kapselin tai parin sisältämä öljymäärä, yleensä ½–1 g, ei valitettavasti juurikaan auta, jos ruokavalion rasvanlaatu ei muuten ole kunnossa.

Rasvan laatu on perusongelma suomalaisten ruokavaliossa. Kovan rasvan osuus ruokavaliossa saatiin laskuun 70-luvulta lähtien. Nyt edullinen kehitys on kuitenkin pysähtynyt ja rasvan laatu on kääntynyt jälleen huonompaan suuntaan.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Pehmeän rasvan riittävä saanti onnistuu seuraavasti: 1. leipärasvana pehmeä, 60–70 % margariini, 2. ruoanvalmistus- ja leivontarasvana kasviöljy, ns. pullomargariini tai 60–70 % margariini, 3. kasviöljy tai kasviöljypohjainen salaatinkastike salaatissa, 4. kalaa 2 kertaa viikossa. Kovan rasvan määrää saadaan puolestaan pienennettyä seuraavin keinoin: 1. maidosta, piimästä, jogurtista ja viilistä rasvattomat tai korkeintaan 1 % rasvaa sisältävät vaihtoehdot, 2. juustosta korkeintaan 17 % rasvaa sisältävät vaihtoehdot, 3. leikkeleissä rasvaa enintään 4 %, jauhelihassa enintään 10 % rasvaa ja makkaroissa enintään 12 % rasvaa, kokolihasta mahdollisimman vähärasvaiset ruohonosat eli esim. paistit ja fileet tai näkyvä rasva poistettuna, 4. voin ja voita sisältävien voi-kasviöljyseosten välttäminen, 5. rasvaisten valmisruokien ja leivonnaisten välttäminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tyrni, kuten muutkin marjat, ovat erittäin suositeltavia ja niitä olisi hyvä syödä mahdollisimman usein, mielellään päivittäin. Marjoissa on runsaasti terveyttä edistäviä vitamiineja, kivennäisaineita ja bioaktiivisia yhdisteitä. Siksi ei ole tarkoituksenmukaista hyödyntää tyrnistä, eikä muistakaan marjoista, vain niiden siementen sisältämää öljyä. Tosin siemenöljyjä sisältävien kapseleiden käytöstä ei ole todettu haittavaikutuksia – toisin kuin esim. kalaöljyvalmisteilla joillekin ihmisillä on.

Ursula Schwab
ravitsemusterapian apulaisprofessori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Kokonainen tyrni ja tehosekoittimeen, jotta myös siemenet murskaantuu. Näin saa siementen öljyt käyttöön.

Kaikki siemenet hajoaa kokonaisina todella huonosti suolistossa ja näinollen tulevat kokonaisina ulosteen mukana ulos ja siten ei saa siementen hyviä ominaisuuksia käyttöön.

  • ylös 39
  • alas 33
Vierailija

Omenan siemenethän ovat myrkyllisiä. Suora lainaus Tiede.fi sivustolta:  "Omenan siemenissä on syanidin sokeriyhdistettä, amygdaliinia, joka suurina annoksina aiheuttaa tukehtumiskuoleman."

  • ylös 37
  • alas 28
Sisältö jatkuu mainoksen alla