Pakastekalassa on tallella kaikki hyvät ravintoaineet. Poimi siis pehmeä rasva ja D-vitamiini vaikka nopeasta, kalakuutioista tehdystä keitosta.

Jos haluat hyvää ja valmista nopeasti, tutustu pakastealtaan kaloihin. Kalakeitto tai venäläinen seljanka syntyy lohikuutioista ja kalapullat puna-ahvenesta. Ravintoaineet ovat tallessa ja maku kohdallaan.

Pakastekala on paljon muutakin kuin kalapuikkoja. Esimerkiksi kalapuikkojen raaka-aine seiti sisältää runsaasti valkuaisaineita ja vähän rasvaa.

Seitin valmistus ei syö kärsivällisyyttä eikä kukkaroa. Kaupan pakastealtaasta voi poimia monia muitakin lajeja, ja oikeilla otteilla kalasta kuin kalasta saa maukasta ruokaa.

Sulata pakastekala kokonaan vain, jos teet siitä kalapullia tai -pihvejä. Muussa tapauksessa jätä se vähän jäiseksi ennen ruoanvalmistusta, jotta kalanliha pysyisi mehukkaana.

Säilyy kuukausia

Vähärasvainen kala säilyy pakastimessa puolesta vuodesta jopa 10 kuukauteen.

Rasvaiset kalat ovat tuoreen veroisia noin kolme kuukautta. Tämän jälkeen rasvahapot alkavat hapettua huomattavasti.

Viittä kuukautta voidaan pitää rasvaisten kalojen pakastusajan ylärajana.

Kalan vitamiinit ja kivennäisaineet kestävät hyvin pakastusta, mutta häviävät pikkuhiljaa ja maku muuttuu, jos säilytysaika ylittää vuoden.

Lue lisää:

Resepti: Kala-katkarapukeitto
Kalansyöjän sydän kiittää
Kalaöljy vai kalanmaksaöljy?
Nämä kalat hoitavat kolesterolia

Kala on erinomainen pehmeän rasvan ja D-vitamiinin lähde.

Sydänterveelliseen ruokavalioon kuuluu kaksi ateriaa rasvaista kalaa viikoittain.

Lohessa on hieman enemmän rasvaa kuin tuoreessa tonnikalassa, mutta ei näiden välillä ole suurta eroa. Molemmat kuuluvat rasvaisiin kaloihin.

Ahven on vähärasvainen kala, ja sen rasvapitoisuus on vain viidesosa ja energiapitoisuus puolet lohen vastaavista.

Lue mitkä kalat hoitavat kolesterolilukemiasi.