Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Kalan syöntiä 2–3 kertaa viikossa suositellaan, että saataisiin tarpeeksi omega-3-rasvahappoja. Eikö tämän voisi korvata ottamalla päivittäin esim. 5 ml Möllerin kalanmaksaöljyä?

Ruoka-aineiden käyttösuositusten taustalla on ajatus terveyttä edistävästä ruokavaliosta eikä mitään ruoka-ainetta suositella vain yhden ravintotekijän vuoksi.

Kalasuosituksen taustalla on rasvan laadun lisäksi mm. se, että kalaa syövät yleensä käyttävät vähemmän esim. punaista lihaa. Lisäksi tutkimuksissa on havaittu, että myös hyvin vähärasvainen kala on terveydelle edullista. Kalassa on siis muutakin hyvä kuin sen rasva. Sitä on vielä ennenaikaista sanoa, johtuuko vaikutus yksinomaan kalasta vai siitä, että epäterveellisempien vaihtoehtojen käyttö vähenee kalan korvatessa niitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

1990-luvulla innostuttiin kovasti siitä, että antioksidantit saataisiin pillerimuodossa ja ruokavalion voisi koostaa kiinnittämättä sen kummemmin huomiota sen ravitsemukselliseen laatuun. Missään näistä tutkimuksista, joista osa oli hyvinkin laajoja, ei havaittu hyötyä terveydelle. Joissakin havaittiin jopa haittoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Nämä tutkimukset ovat hyviä muistutuksia siitä, että kannattaa syödä mahdollisimman monipuolisesti, sillä ravintovalmisteilla ei näytä olevan samaa vaikutusta kuin kyseisten ravintoaineiden saamisella ravinnosta. Jos ruokavaliossa on esim. sairaudesta johtuvia rajoituksia, laillistettu ravitsemusterapeutti kartoittaa, millaisia ravintoainetäydennyksiä tarvitaan.

Kalanmaksaöljy on nimensä mukaisesti kalan maksasta eristettyä rasvaa, kun taas kalaöljy on kalan lihaksistosta eristettyä. Maksa on hyvä A-vitamiinin lähde, myös kalan maksa, joten kalanmaksaöljyssä on A-vitamiinia toisin kuin kalaöljyssä, ellei sitä ole valmisteeseen lisätty. A-vitamiinin puute on Suomessa harvinaista.

D3-vitamiinia suositellaan valmisteena 18–74-vuotiaille 10 mikrogrammaa päivässä, jos ei käytä vitaminoituja maitovalmisteita ja margariineja tai kalaa. Kysyjän käyttämässä valmisteessa sen määrä on siis sopiva, jos D-vitamiinilisän tarvitsee.

E-vitamiinin määrä on aikuisten saantisuosituksen mukainen.

Omega-3-rasvahappoja valmisteessa on reilusti. Hyödyllisenä pidetään tutkimusten mukaan n. 250 mg päivässä eikä suuremmalla saannilla ole osoitettu lisähyötyä. Tämän määrän saa keskimäärin 2–3 viikoittaisesta kala-annoksesta.

Kalaöljyvalmiste voi tutkimusten mukaan suurentaa huonon LDL-kolesterolin pitoisuutta. Joissakin uudemmissa tutkimuksissa on havaittu lisääntynyttä tyypin 2 diabeteksen riskiäkin. Kalaa syöneillä näitä haittavaikutuksia ei ole havaittu. 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian apulaisprofessori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla