Kun astut kuumaan saunaan, ei mene kuin tovi, kun alkaa tapahtua. Ensimmäisenä ihon hiussuonet laajenevat ja verenkierto vilkastuu. Huonosta ääreisverenkierrosta kärsivä huomaa tämän jo siitä, että sormenpäät ja varpaat lämpenevät. Vilkas pintaverenkierto on kehon puolustusmekanismi, jonka avulla se yrittää hillitä sisälämpötilan nousua ja pitää ruumiinlämmön vakaana. Verenkiertojärjestelmä myös ohjaa lämpöä tasaisesti eri osiin kehoa, jolloin esimerkiksi aivot eivät kuormitu lämmöstä liikaa.Toinen konsti viilentää kuumaa kehoa on hikoilu. Hien myötä liika lämpö pääsee kropasta ulos. Saunomisen jälkeen verisuonisto rentoutuu ja verenpaine laskee. Vaikutus kestää muutamia tunteja. Toistuvana siitä voi olla hyötyä korkeasta verenpaineesta kärsiville.Saunominen kiihdyttää sydämen sykettä. Pienenä urheilusuorituksena löylyissä istumista voi pitää jo sen vuoksi, että hiki lähtee virtaamaan vauhdilla. Sykkeen nousu saunassa ei kuitenkaan aikaansaa todellisia kuntovaikutuksia liikunnan lailla.Tottumattoman saunojan kannattaa suosia mietoja löylyjä. Liiasta kuumuudesta voi olla haittaa, jos kärsii sydämen rytmihäiriöistä. Ongelmilta välttyy, kun malttaa pitää saunan lämpötilan 80 asteessa eikä viivy löylyissä tuntikaupalla. Myös sydämen vajaatoimintaa potevat voivat saunoa turvallisin mielin: löylyt eivät lisää oireita, kunhan lääkitys on kunnossa. 
Kun astut kuumaan saunaan, ei mene kuin tovi, kun alkaa tapahtua. Ensimmäisenä ihon hiussuonet laajenevat ja verenkierto vilkastuu. Huonosta ääreisverenkierrosta kärsivä huomaa tämän jo siitä, että sormenpäät ja varpaat lämpenevät. Vilkas pintaverenkierto on kehon puolustusmekanismi, jonka avulla se yrittää hillitä sisälämpötilan nousua ja pitää ruumiinlämmön vakaana. Verenkiertojärjestelmä myös ohjaa lämpöä tasaisesti eri osiin kehoa, jolloin esimerkiksi aivot eivät kuormitu lämmöstä liikaa.Toinen konsti viilentää kuumaa kehoa on hikoilu. Hien myötä liika lämpö pääsee kropasta ulos. Saunomisen jälkeen verisuonisto rentoutuu ja verenpaine laskee. Vaikutus kestää muutamia tunteja. Toistuvana siitä voi olla hyötyä korkeasta verenpaineesta kärsiville.Saunominen kiihdyttää sydämen sykettä. Pienenä urheilusuorituksena löylyissä istumista voi pitää jo sen vuoksi, että hiki lähtee virtaamaan vauhdilla. Sykkeen nousu saunassa ei kuitenkaan aikaansaa todellisia kuntovaikutuksia liikunnan lailla.Tottumattoman saunojan kannattaa suosia mietoja löylyjä. Liiasta kuumuudesta voi olla haittaa, jos kärsii sydämen rytmihäiriöistä. Ongelmilta välttyy, kun malttaa pitää saunan lämpötilan 80 asteessa eikä viivy löylyissä tuntikaupalla. Myös sydämen vajaatoimintaa potevat voivat saunoa turvallisin mielin: löylyt eivät lisää oireita, kunhan lääkitys on kunnossa. 
Oi kun ramasee, tuumaa moni saunan jälkeen. Olo on hyvällä tapaa uupunut ja uni tulee usein vaivatta. Monet käyttävät saunomista nukahtamislääkkeenä, eivätkä tutkimuksetkaan tätä täysin tyrmää. Vaikutukset selittyvät osin sillä, että lämpötilavaihtelut väsyttävät. Kun olet ollut kuumassa saunassa, käynyt uimassa tai vilvoitellut terassilla, olet saanut aimo annoksen luonnon unilääkettä. Lisäksi jos makuuhuone on tuuletettu viileäksi, uni on miltei taattu. Kehon lämpötila laskee muutenkin illalla: näin kroppa valmistaa meitä yöpuulle.Saunan jälkeen nukkuu monesti hyvin myös siksi, että olo on rentoutunut ja keho jännityksistä vapaa.
Oi kun ramasee, tuumaa moni saunan jälkeen. Olo on hyvällä tapaa uupunut ja uni tulee usein vaivatta. Monet käyttävät saunomista nukahtamislääkkeenä, eivätkä tutkimuksetkaan tätä täysin tyrmää. Vaikutukset selittyvät osin sillä, että lämpötilavaihtelut väsyttävät. Kun olet ollut kuumassa saunassa, käynyt uimassa tai vilvoitellut terassilla, olet saanut aimo annoksen luonnon unilääkettä. Lisäksi jos makuuhuone on tuuletettu viileäksi, uni on miltei taattu. Kehon lämpötila laskee muutenkin illalla: näin kroppa valmistaa meitä yöpuulle.Saunan jälkeen nukkuu monesti hyvin myös siksi, että olo on rentoutunut ja keho jännityksistä vapaa.
Kun vanhaa kansaa aikoinaan kolotti, lämmitettiin sauna. Nykyäänkin saunaa käytetään kipujen ja lihasjännitysten lievittämisessä. Moni nivelreumaa sairastava viihtyy löylyissä. Fibromyalgiakivut sen sijaan voivat pahentua saunomisen jälkeen. Tätä kutsutaan saunakrapulaksi. Sen syntymekanismia ei tiedetä.
Kun vanhaa kansaa aikoinaan kolotti, lämmitettiin sauna. Nykyäänkin saunaa käytetään kipujen ja lihasjännitysten lievittämisessä. Moni nivelreumaa sairastava viihtyy löylyissä. Fibromyalgiakivut sen sijaan voivat pahentua saunomisen jälkeen. Tätä kutsutaan saunakrapulaksi. Sen syntymekanismia ei tiedetä.
Maltillisissa löylyissä saunominen tekee hyvää astmaatikoille, keuhkoahtaumataudista kärsiville tai kroonisen nuhanenän omistaville, sillä lämpö laajentaa keuhkoputkia ja helpottaa hengittämistä. Röörit aukeavat ja alkava nuha voi hyvinkin katketa yhteen saunakäyntiin, mutta kovasti flunssaisen ja kuumeisen oloa löylyt eivät helpota.70–90 astetta on optimaalisin saunomislämpötila. Lauteilla ei missään vaiheessa saisi tulla tuntua liian tukalalta.85–90 asteessa ilma alkaa muuttua kuivaksi ja kuumaksi. Hengittäminen saattaa vaikeutua ja saunominen voi alkaa tuntua epämukavalta.110 astetta on lähtölämpötila kansainvälisissä saunakilpailuissa. Se on jo terveydelle haitallista. 
Maltillisissa löylyissä saunominen tekee hyvää astmaatikoille, keuhkoahtaumataudista kärsiville tai kroonisen nuhanenän omistaville, sillä lämpö laajentaa keuhkoputkia ja helpottaa hengittämistä. Röörit aukeavat ja alkava nuha voi hyvinkin katketa yhteen saunakäyntiin, mutta kovasti flunssaisen ja kuumeisen oloa löylyt eivät helpota.70–90 astetta on optimaalisin saunomislämpötila. Lauteilla ei missään vaiheessa saisi tulla tuntua liian tukalalta.85–90 asteessa ilma alkaa muuttua kuivaksi ja kuumaksi. Hengittäminen saattaa vaikeutua ja saunominen voi alkaa tuntua epämukavalta.110 astetta on lähtölämpötila kansainvälisissä saunakilpailuissa. Se on jo terveydelle haitallista. 
Tärkein saunan vaikutus liittyy mielihyvään. Saunominen vaikuttaa aivokemiaan ja pistää endorfiinit ja mielihyvähormoni oksitosiinin liikkeelle. Löylyjen lämmössä istuskelu rauhoittaa ja rentouttaa. Stressi väistyy ja intiimiys vapauttaa: saunassa kaikenmalliset ja -muotoiset kehot ovat hyviä, alastomalta ei kukaan kysele titteliä. Suomalaisille sauna edustaa myös rakasta ja arvokasta perinnettä ja tapakulttuurin muotoa, johon liitetään lukuisia hyviä muistoja ja kokemuksia. Saunaan mennään usein vapaa-ajalla mukavassa, entuudestaan tutussa porukassa ja hoidetaan sosiaalisia suhteita. Välillä virkistytään terassilla tai pulahdetaan mökkijärveen, löylyjen jälkeen nautitaan raikasta juomaa.
Tärkein saunan vaikutus liittyy mielihyvään. Saunominen vaikuttaa aivokemiaan ja pistää endorfiinit ja mielihyvähormoni oksitosiinin liikkeelle. Löylyjen lämmössä istuskelu rauhoittaa ja rentouttaa. Stressi väistyy ja intiimiys vapauttaa: saunassa kaikenmalliset ja -muotoiset kehot ovat hyviä, alastomalta ei kukaan kysele titteliä. Suomalaisille sauna edustaa myös rakasta ja arvokasta perinnettä ja tapakulttuurin muotoa, johon liitetään lukuisia hyviä muistoja ja kokemuksia. Saunaan mennään usein vapaa-ajalla mukavassa, entuudestaan tutussa porukassa ja hoidetaan sosiaalisia suhteita. Välillä virkistytään terassilla tai pulahdetaan mökkijärveen, löylyjen jälkeen nautitaan raikasta juomaa.

Suomalaiset rakastavat saunaa, eikä ihme. Löylyn lämmössä mieli lepää, keho rentoutuu ja moni sairaus helpottuu. Uusimman tutkimuksen mukaan myös miehen sydän vahvistuu.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Terveellä verensokeriarvot eivät suuresti vaihtele. Liian korkea verensokeri merkitsee diabetesta, mutta mistä liian matala arvo kertoo?

HYPOGLYKEMIASSA

verensokeripitoisuus laskee liian alas. Tällöin veren glukoositaso on yleensä alle neljä millimoolia litrassa.

Terveellä ihmisellä verensokeritaso on taidokkaasti säädelty, mutta diabeetikolla verensokeri voi laskea liikaa, jos pistää liikaa insuliinia, harrastaa rankkaa liikuntaa tai syö liian vähän hiilihydraatteja suhteessa insuliinimääriin. Hypoglykemia voi kehittyä jo muutamassa minuutissa.

HYPERGLYKEMIASSA

verensokeri pomppaa liian ylös. Näin voi tapahtua aterian jälkeen, mutta myös stressi nostaa verensokeria.

Korkeasta verensokerista vihjaavat väsymys, janon tunne, suun kuivuminen ja virtsaamistarpeen lisääntyminen.

Hyperglykemia voi johtaa kehon happamoitumiseen eli ketoasidoosiin. Tällöin hengityksessä on asetonin haju.

REAKTIIVISESTA HYPOGLYKEMIASTA

puhutaan, kun verensokeri syömisen jälkeen hyppää ylös ja sitten putoaa nopeasti. Olo tulee levottomaksi ja ärtyneeksi, jopa näköhäiriöitä ja sekavuutta saattaa ilmetä.

Herkkyys reaktiiviseen hypoglykemiaan on yksilöllistä terveillä ihmisillä.

SOKERIHEMOGLOBIINI

eli HbA1c-arvo kertoo siitä, kuinka paljon glukoosia on tarttunut veren punasolujen hemoglobiiniin.

Korkea sokerihemoglobiinin arvo nostaa vaaraa sairastua diabeteksen lisäsairauksiin, kuten sydän- ja verisuonitauteihin sekä munuaisten vajaatoimintaan, sillä verensokerilla on taipumus ”ripustautua” myös muihin kehon valkuaisaineisiin.

INSULIINISOKKI

tulee, jos verensokeri on pitkään ollut vaarallisen alhainen insuliinipistoksen seurauksena. Ihminen menettää silloin tajuntansa ja hänet pitää toimittaa välittömästi sairaalaan. Tajuttomalle ei saa laittaa suuhun mitään.

Ensiapuna voidaan käyttää pistoksensa annettavaa glukagonia, insuliinin vastavaikuttajaa, joka vapauttaa maksan verensokerivarastoja.

Asiantuntija: Johan Eriksson, professori, Helsingin yliopisto.

Artikkeli jatkuu alapuolella
Milloin verensokeri on normaali?
Terveys
Milloin verensokeri on normaali?
Vierailija

Mistä on kyse, kun verensokeri heittelee?

Verensokerin heittelystä pääsee eroon vähähiilihydraattisella dieetillä. Sopii hyvin myös sekä 1- että 2-tyypin diabeetikoille. Tieteellinen tutkimusaineito on kiistaton, vaikka ne suomessa uutisoinnista sensuroidaankin. On lisäksi hyvä muistaa, että maksa kyllä tuottaa loput elimistön mahdollisesti tarvitsemasta glukoosista ja diabeetikoilla hypot johtuvat aina liiasta lääkityksestä, ei liian vähäisestä hiilihydraatin syömisestä.
Lue kommentti
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Olen lopettanut hormoniehkäisyvalmisteen pari kuukautta sitten, ja minulle on tullut rajuja mielialavaihteluita päivittäin. Saan todella herkästi raivokohtauksia. Voiko tämä edelleen johtua pillereiden lopettamisesta vai onko taustalla jotakin muuta?

Hyvin haitallisia oireita ehkäisypillereiden lopettamisesta ilmenee harvoin. Osa kokee kuitenkin harmillisia oireita, kuten kierron epäsäännöllisyyttä sekä muutoksia ihossa. Keho totuttelee uuteen hormonaaliseen tilanteeseen. Ehkäisypillerin käytön aikana hormonaalinen tilanne on tasainen, kun munarakkulan kasvu ja ovulaatio ovat estyneet. Pillerissä olevat hormonit korvaavat kehon omaa hormonituotantoa. Kun niiden käyttö lopetetaan, oma hormonitoiminta käynnistyy, mikä voi aiheuttaa erilaisia tuntemuksia.

Pillerin lopetuksen jälkeen oma kuukautiskierto käynnistyy, yleensä samanlaisena kuin ennen ehkäisyvalmisteen käyttöä. Yleisiä oireita kiertojen
käynnistyessä ovat muun muassa rintojen arkuus ja mielialanvaihtelu kierron vaiheiden mukaan. Myös hiustenlähtö tai karvan kasvun lisääntyminen voi liittyä ehkäisypillerien lopettamiseen, jos näihin oireisiin on ollut taipumusta ennen ehkäisyvalmisteen käyttöä.

Tavallisesti keho tottuu pian uuteen tilanteeseen. Ihan heti hormonaalisen lääkityksen lopettamisen seurauksena elimistön hormonitasot voivat olla hetken hyvinkin matalat, ennen kuin munasarjan oma tuotanto lähtee jälleen käyntiin. Matalat ja sen jälkeen tavallista enemmän vaihtelevat hormonitasot voivat aiheuttaa mielialanvaihteluita ja esimerkiksi päänsärkyjä.

Kysyjä ei kerro, ovatko vuodot käynnistyneet normaalisti. Jos oma kuukautiskierto ei palaudu normaaliksi kuuden kuukauden kuluessa pillereiden lopetuksesta, kannattaa hakeutua lääkärin vastaanotolle.
 

Aila Tiitinen
naistentautien erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.