Hyvällä hoidolla pidät jalat kauniina ja estät useimmat jalkavaivat: kivun, väsymisen, turvotuksen ja jopa virheasennot. Lue jalkaterapeutin vinkit kotihoitoon.

Moni jalkavaiva jäisi syntymättä, jos hoitaisimme jalkojamme niin kuin helsinkiläinen jalkaterapeutti Riitta Saarikoski suosittaa. Hän sanoo, että jalkoja pitäisi huoltaa yhtä usein kuin hampaita.

— Joka päivä siis! Koko elämämme seisoo jalkojemme päällä. Siksi terveet jalat ovat yksi omatoimisuutemme ja liikkumiskykymme tärkeimpiä mittareita, Saarikoski muistuttaa.

Jalkapohjiin, jalkaterään, varpaisiin tai kynsiin ei tule kiinnitettyä huomiota, ennen kuin jalka sairastuu. Vai voitko väittää, etteikö rakko tai hiertymä, sienitulehdus tai kipeä känsä muka hidastaisi menoasi?

— Aina emme edes voi välttyä jalkavaivoilta. Tartunnat, vähäinen liikunta, ylipaino tai monet krooniset sairaudet, kuten reuma tai diabetes, näkyvät myös jalkojen kunnossa. Suurin osa jalkaongelmista on kuitenkin ehkäistävissä.

Ihan alkuun Riitta Saarikoski kieltäisi liian pienet kengät ja jatkuvassa käytössä myös korkkarit ja kapeamalliset muotikengät.

— Kävelyyn tarvitaan taipuisat jalkineet, joissa on melko ohut pohja, enintään sentin korko sekä kärjessä riittävästi tilaa varpaiden liikkua. Jalka tarvitsee liikuntaa, jotta laskimoveri kiertää kunnolla ja nivelet ja lihakset saavat kaipaamaansa kuormitusta.

Turha hävetä

Omahoidon perusta ovat jalkojen pesu, liikunta, mukavat kengät sekä sukat ja jalkojen rasvaus.

— Unohda raspi, sillä raspaus rikkoo myös tervettä ihoa. Rasvaus riittää koppuraistenkin jalkojen jokailtaiseksi rutiiniksi ja siihen käy mainiosti apteekista hankittu rasvainen perusvoide.

Saarikoski kehottaa jalkavaivaista kääntymään rekisteröidyn jalkojenhoitajan tai jalkaterapeutin puoleen mieluummin liian aikaisin kuin turhan myöhään. Jalka-ammattilaisia löytyy muun muassa lääkärikeskuksista.

— Jalkavaivat jäävät kiusaamaan siksi, ettei niitä oteta tosissaan tai hoitamattoman näköisiä jalkoja hävetään.

Paljain jaloin

Aika moni odottaa jalkahoitoon lähtöä siihen saakka, että kävely kärsii jo. Kun askel ontuu, kasvaa koko kehon tuki- ja liikuntaelimien kuorma.

— Ajoissa aloitettu hoito estää oireita pahenemasta ja ehkäisee jopa jalan ja kehon virheasentojen syntymistä.

Jalkaterapeutti vinkkaa, että kotihoitotuokiot ovat myös rentouttavaa hemmottelua.

— Viileä jalkakylpy saa verenkiertosi ja koko yleisvointisi virkistymään.

Kesän tullen sukat ja kengät kannattaa riisua.

— Kävele avojaloin nurmikolla ja poluilla. Paljasjalkakävely pistää jalkaterän lihakset töihin ja pitää vasaravarpaat ja vaivaisenluun loitolla. Huomaat syksyn tullen, että ryhtisikin on parantunut, Riitta Saarikoski sanoo.

Jalkaterapeutin hoito-ohjeet kotiin
 

1. Hiertymien kotihoidon a ja o huolellinen, jokailtainen rasvaus. Rasvauksen idea on yksinkertainen: joustava ja elastinen iho kestää kulutusta paremmin kuin kuiva ja hoitamaton iho.

Hiertymiin on lääkehoitoakin, kuten suihkeita. Runsaasti hikoileviin jalkoihin voi sirotella talkkia. Kivuliaat hiertymät on hyvä suojata. Apteekeista saa huopakankaisia suojia, silikonisuojia ja hydrokolloidilaastareita.

2. Kipeän vesikellon voi puhkaista vaikka parsinneulalla, kunhan pitää huolen siitä, että neula ja kädet ovat puhtaat.

Kun vesi on saatu ulos, rakkoa ei pidä mennä enää neulalla tökkimään. Rakon päälle kannattaa laittaa rakko- tai rasvalaastari, joita saa apteekeista. Laastarin alle voi välillä kurkistaa ja katsoa, että ihorikko on alkanut parantua. Jos rakko punoittaa eikä tunnu paranevan, on syytä mennä lääkäriin. Rakossa voi kasvaa esimerkiksi streptokokkibakteeri.

3. Kovettuman kotihoitona on huolellinen, päivittäinen rasvaus. Jos kovettuma on päässyt pahaksi, ei sitä pidä kotona ryhtyä pehmittämään. Oikea osoite on jalkojenhoitaja, joka osaa poistaa kovettuman niin, ettei ympäröivä terve iho vaurioidu.

4. Rikkinäisiä kantapäitä pitää rasvata uutterasti kotona, mutta syvempiin ihokerroksiin päässeet halkeamat on syytä hoidattaa alan ammattilaisella.

5. Vasaravarpaita voi ehkäistä varvassukilla. Sukissa joka varpaalle on oma lokeronsa ja se estää varvasvälejä hautumasta ja alkavien vasaravarpaiden hankaumia. Varvassukalla varpaita ei voi vetää puristavaan sumppuun niin kuin tavallisella sukalla.

Alkavia koukistumia kannattaa päivittäisen rasvauksen ohessa suoristella sormin. Yhtä tärkeää on tarkistaa kengän koko.

6. Vaivaisenluuta kannattaa jumpata. Ohjeita voi kysyä jalkojenhoitajalta tai kokeilla Hyvän terveyden vaivaisenluujumppaa.

Lue lisää
Jalkakivuista eroon
Suoristu vaivaisenluu!
Ehkäise jalkavaivat kotikonstein