Karkki antaa hetken energialatauksen, tupakka rentouden ja Facebook tunteen suosiosta. Vai antaako oikeasti?

Kiire on tehnyt meistä sinkoilevia vesikirppuja, jotka haluavat kaiken heti. Jatkuva hälytysvalmiudessa olo altistaa riippuvuuksille. Ilman kännykkää tulee tyhjä ja tarpeeton olo. Liikuntahullun ajatukset ovat aina harjoittelussa, peliriippuvaisen netissä.

Riippuvaisen onni on kuitenkin vain lyhyt humahdus. Mielihyvähakuinen elämäntyyli saa tekemään tyhmiä ja epäterveellisiä ratkaisuja. Pikatyydytys jyrää kestävän hyvinvoinnin. Sosiaalipsykologi Janne Viljamaa ravistelee ihmisiä irti riippuvuuksista.

Ota askel kohti tasapainoa, pidä paastopäivä haluamisesta:

  1. Unohda äärikokemukset
    Kaiken ei tarvitse olla suurta ja hienoa. Ota vapaata suorittamisesta ja online-tilasta. Lähde kävelylle ja tapaa ihmisiä. Elä arkea.
  2. Vieroitu
    Keksi korvaavaa tekemistä Facebookille tai muulle muka-pakolle. Musiikki tasaa levottomuutta ja ahdistusta.
  3. Sano ei
    Sammuta aivojen mielihyvävaatimukset itsehillinnällä. Jämäkkä ei-sana lisää onnellisuutta pitkällä aikavälillä, koska itsensä rajoittaminen on elämänhallintaa. Ota kaveri tueksi.
  4. Tämä riittää
    Ole oma itsesi. Sinulla on jo kaikki, mitä tarvitset. Opi, mihin voimasi riittävät ja tyydy vähempään. Monen riippuvuuden takana on huono itsetunto. Etsi onni sisältäsi, älä ulkopuolelta.