Kun aurinko ei enää syksyllä tuota D-vitamiinia ihossa, se on saatava muualta. Mutta onko D-vitamiinia ja kalsiumia hyvä napsia purkista?

D-vitamiinia ja kalsiumia tarvitaan suojaamaan luita osteoporoosilta. Tutkimusprofessori Pirjo Pietinen Kansanterveyslaitokselta kertoo, miten niiden saannin voi varmistaa.

1. Pitäisikö kalsiumin ja D-vitamiinin saantisuosituksia Suomessa nostaa?

Meillä noudatetaan pohjoismaisia suosituksia, koska asumme lähekkäin ja elinolosuhteet ovat samankaltaiset, samoin ruokavalio. Tämä koskee myös D-vitamiinia, koska asumme kaamosmaissa. D-vitamiinin saantisuosituksen nostamiseen on kansainvälisiä paineita, mutta ihanteellinen taso ei ole selvillä. Isompi ongelma meillä on se, etteivät kaikki yllä edes nykyiseen suositeltuun tasoon (5–10 mikrogrammaa/päivä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2. Kenellä on suurin riski sairastua osteoporoosiin?

Osteoporoosi on vanhojen sairaus, ja luun haurastuminen kiihtyy vaihdevuosien jälkeen. Hentorakenteisilla ihmisillä on suurempi riski sairastua kuin tukevilla. Jos luut eivät ole kehittyneet lapsesta asti lujiksi, lähtötilanne on tietysti huono. Riittävästä kalsiumin ja D-vitamiinin saannista ja liikunnasta läpi elämän on siis etua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kalsiumia ei saa tarpeeksi ruoasta, jos ei käytä maitotuotteita missään muodossa. D-vitamiinia on vaikea saada riittävästi yksinomaan ruoasta, vaikka D-vitaminoidut maitotuotteet, rasvalevitteet ja kala ovatkin hyvä lähde. Myös ulkoilua tarvitaan D-vitamiinin muodostukseen iholla. Pikkulasten ja laitoksissa oleilevien vanhusten pitää syödä D-vitamiinivalmisteita.

3. Mistä sopivan määrän kalsiumia ja D-vitamiinia saa? Tarvitaanko vitamiinilisiä tabletteina?

Jos käyttää päivittäin maitotuotteita ja rasiamargariineja, syö pari kertaa viikossa kalaa sekä liikkuu normaalisti auringossa, ei ole huolta. Jos käyttää kalsiumvalmisteita, niitä on otettava päivittäin. Kuurit eivät riitä.

Sen sijaan D-vitamiinivalmisteita voi käyttää vain talvella, sillä talvella D-vitamiinia ei synny iholla. Kesällä D-vitamiinilisä ei ole tarpeen muille kuin pelkästään sisätiloissa oleskeleville. Normaalisti Suomen kesä antaa noin puolen vuoden D-vitamiinivaraston. Viikon etelänmatkasta tai kevätauringossa hiihtelystä saa mukavasti D-vitamiinia.

4. Onko osteoporoosi ja sen ehkäisy vain naisten asia?

Osteoporoosi ei ole vain naisten tauti, ihan samat neuvot koskevat myös miehiä. Miesten vaihdevuodet, jotka nekin ovat olemassa, eivät kuitenkaan kiihdytä luuston haurastumista yhtä paljon kuin naisten.

5. Miten itse varmistat riittävän kalsiumin ja D-vitamiinin saannin?

Juon rasvatonta maitoa, syön jogurttia ja vähärasvaisia juustoja, joten saan kalsiumia riittävästi ilman valmisteita. Maidosta ja jogurtista saan myös D-vitamiinia samoin kuin kalasta, jota pyrin syömään kerran tai kaksi viikossa.

Otan kuitenkin joka päivä monivitamiini-maitohappobakteerivalmisteen, jossa on myös pieni määrä D-vitamiinia. Liikun auringossa paljon ympäri vuoden, joten en sinänsä tarvitsisi D-vitamiinilisää. Koska yliannostuksesta ei ole vaaraa, ei tuosta haittaakaan ole. Luuni on mitattu ja koviksi todettu.

Liikuntahan on ravinnon ja auringon ohella tärkeä keino ehkäistä osteoporoosia. Liikunnan pitää olla niin sanottua luuliikuntaa eli luita rasittavaa, kuten jumppa, kävely, juoksu, pallopelit, tanssi, kaikki missä paino tulee koko keholle ja mielellään vielä vähän tömähtäen. Sen sijaan uinti ja pyöräily eivät rasita luita.

LUE LISÄÄ:

Luut lujiksi liikunnalla

Sisältö jatkuu mainoksen alla