Nivelrikko on maailman yleisin nivelsairaus. Helpotusta kipuihin tuo lempeä liikunta, mutta joskus auttaa vain leikkaus.

Polven ja lonkan nivelet joutuvat ihmiselämän aikana suureen rasitukseen. Toisilla nivelet kestävät hyvin kuormituksen, toiset kärsivät ajoittain viheliäisistä nivelkivuista, jotka pahimmillaan rajoittavat elinpiiriä.

Nivelvaivat yllättävät muutoin terveen ja liikunnallisen ihmisen usein viimeistään keski-iässä. Iän myötä nivelrikon vaara kasvaa. 75-vuotiailla vaivaa on jo nelinkertaisesti kolmekymppisiin verrattuna.

Kansan kielellä on totuttu puhumaan kulumista, mutta nimitys johtaa itse asiassa harhaan. Nivelrikossa on kyse pikemminkin luun liikakasvusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Nivelessä vauhtiin päässyt tulehdus pilkkoo ruston rakennetta. Nivelrusto ohenee, nivelnesteen määrä lisääntyy ja nivelkapseli tulehtuu. Nivelen ympärillä oleva lihaksisto reagoi nivelen sisäiseen tulehdukseen ja turvotukseen. Lihaksistokin rappeutuu, ellei sitä erityisesti harjoiteta. Kyseessä on koko nivelen sairaus, selvittää fysiatrian erikoislääkäri, dosentti Jari Arokoski Kuopion yliopistollisesta sairaalasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Nivelrikon kehittymisen syitä ei edelleenkään tunneta. Perintötekijöiden merkitystäkään ei ole suljettu pois. Nivelrikon riskitekijöitä ovat ylipaino, ikääntyminen sekä raskas työ ja liikunta.

Jäykkyys ennakoi

Yleensä nivelrikko alkaa oireilla vähitellen, aluksi rasitukseen liittyvänä nivelkipuna. Vähitellen kipukaudet pitenevät ja särky alkaa vaivata myös öisin.

Nivelten liikkuvuus pienenee ja liikkeellelähtö aamuisin tai pitkän paikallaan istumisen jälkeen on hankalaa. Aamujäykkyys menee ohi yleensä puolessa tunnissa.

Lonkkakipu tuntuu usein nivusissakin. Polvi särkee eikä tunnu kantavan. Liikkumattomuus ja huono lihaskunto voivat nopeuttaa nivelrikkoa. Toisaalta liian rankka liikunta voi myös edesauttaa vaivan syntyä. Maratontyyppinen juoksu ei ole eduksi, jos nivelrustot ovat rappeutumassa, ei myöskään niveliä rasittavat hyppylajit.

Lääkärin pakeille hakeudutaan yleensä silloin, kun kivut alkavat haitata jokapäiväistä elämää.

Sopiva liikunta hoitaa

Ylipainon pudotus vähentää kipeytyneiden nivelten kuormaa. Jo 5–10 prosentin keveneminen helpottaa oireita, vaikka ei tiedetäkään pysäyttääkö se tulehdusprosessin.

Jalkojen lihaksia vahvistava liikunta on hyväksi. Kipua ja niveloireita lisäävää toistuvaa iskutyyppistä liikuntaa, kuten paljon hyppyjä sisältävää aerobicia kannattaa välttää. Sopivia liikuntalajeja ovat kävely, pyöräily, vesiliikunta ja hiihto. Tanssi parantaa tasapainoa ja asennonhallintaa.

Liike on lääke oikein annosteltuna. Yleiskunnon kohottamisen lisäksi kunnon lihasvenyttely päivittäin on hyväksi. Lihasvoimaharjoittelu parantaa tasapainon hallintaa ja lisää lihasvoimaa ja kestävyyttä.

Jalkojen lihasryhmiä treenataan mielellään 3–5 kertaa viikossa. Lonkan ongelmissa keskitytään erityisesti lonkan ojentaja- ja loitontajalihaksiin, polvinivelrikossa taas reiden etuosan lihakset ovat avainasemassa.

– Liikuntaakaan ei pidä yliannostella. Jos paikat kipeytyvät kohtuuttomasti, harjoituksen määrä puolitetaan ja tehoa lisätään vähitellen uudestaan, neuvoo dosentti Jari Arokoski.

Kipua kannattaa hoitaa

Nivelen kipua on yleensä tarpeen hoitaa myös lääkkein. Vahvinta käytettävissä olevaa lääkettä ei määrätä aluksi, jotta hoitoarsenaalissa riittäisi tehoa lisättäväksi kun vaiva etenee. Alkulääkitykseksi suositellaan parasetamolia, sitten normaaleja tulehduskipulääkkeitä kuten ibuprofeiinia, diklofenaakkia tai naprokseenia.

Paikallisesti iholle siveltävät tulehduskipulääkevoiteet ovat myös tehokkaita, ja ne vähentävät muun elimistön lääkekuormitusta. Pitkään säännöllisesti nautittuina särkylääkkeet voivat aiheuttaa sekä vatsa- että sydänongelmia.

Niveleen ruiskutettava kortisoni tai hyaluronaattivalmisteet tuovat myös apua. Suun kautta nautittavan glukosamiinin tehosta on tutkimuksissa saatu ristiriitaista tuloksia – joku saa valmisteista apua, osa tutkituista ei niistä hyötynyt.

Polven nivelrikkoa voivat lievittää myös fysikaaliset hoidot, turvotus- ja tulehdusvaiheessa kylmähoito sekä iholle annettava sähköärsytyshoito ja akupunktio. Joku hyötyy myös paikallisista tuista.
Nivelrikkoa ei koskaan tule hoitaa yksinomaan lääkityksellä, vaan liike- ja liikuntaharjoittelu on otettava hoidon olennaiseksi osaksi heti kun kipu saadaan riittävästi hallintaan.

Leikkaushoitoa harkiten

Nivelrikon hoitopyramidin huipulla on leikkaushoito. Se antaa niille nivelrikkopotilaille, joilla liikuntaharjoittelu, painon pudotus ja kivunhoito eivät riitä, lisää toimintakykyisiä vuosia.

Polviniveliä voidaan tähystää ja toimenpiteen yhteydessä puhdistetaan rustoa ja nivelkierukoita.
Asennonkorjausleikkauksessa nivelen kuormitus pyritään kohdistamaan vähemmän vaurioituneelle nivelpinnalle. Toimenpiteessä luu katkaistaan, käännetään ja asetetaan uuteen asemaan luudutuksen avulla. Asennonkorjausleikkausten vaikutuksen kestoa on vaikeaa etukäteen arvioida, kyse on todennäköisimmin lähinnä vaivan viivytystaistelusta.

Tekonivel on mahdollisuus

Tekonivelleikkauksen onnistumiseen vaikuttaa potilaan lisäksi myös proteesien laatu, kirurgin taidot sekä kaikkeen kirurgiaan liittyvät yleiset riskit.

– Vasta vuosien kuluttua tiedetään, kuinka keinotekoinen nivel toimii juuri kyseisen ihmisen elimistössä. Osa tekonivelistä ei täytä niihin asetettuja odotuksia, sillä joka kymmenes tekonivel joudutaan uusimaan, tiivistää ylilääkäri Pekka Paavolainen Sairaala Ortonista Helsingistä.

Leikkauspäätöstä tehtäessä halutaan varmistua, että vaiva heikentää riittävästi potilaan elämänlaatua, jotta vaativaan leikkaukseen kannattaa ryhtyä. Toisaalta se ei saa vielä olla vammauttanut potilasta sängyn pohjalle. Potilaan yleiskunnon on oltava vähintäänkin tyydyttävä ja hänen on itse haluttava leikkausta.

– Tekonivel ei paranna potilaan nivelvaivaa, kuten esimerkiksi tulehtuneen umpisuolen poisto leikkauksella parantaa umpisuolentulehduksen. Toimenpiteessä oma huono nivel vaihdetaan insinöörin tekemään niveleen, joka ei koskaan voi olla yhtä hyvä kuin potilaan oma hyvä nivel olisi. Tavallaan tässä tilanteessa valitaan kahdesta pahasta pienempi. Valtaosa leikatuista potilaista kokee kuitenkin saaneensa tekonivelestä laatua elämäänsä.

Lue lisää:

Nivelrikko

Kipu suojaa ja varoittaa

Polvi kivuttomaksi

Liikkuvat nivelet

Nivelreuma

Nivelrikon hoito

  • Lempeä liikunta, kuten kävely, pyöräily, vesiliikunta, tanssi ja hiihto
  • Jalkojen lihasvoiman kasvattaminen esim. kuntosalilla
  • Lihasten huoltaminen venyttelemällä
  • Ylipainon pudottaminen
  • Kipulääkkeet, esim. parasetamolia
  • Niveleen ruiskutettava kortisoni
  • Ulkoiset tuet
  • Fysikaaliset hoidot, kuten kylmähoito, sähköärsytyshoito ja akupunktio
  • Tähystysleikkaus
  • Asennonkorjausleikkaus
  • Tekonivelleikkaus

Jos ravintoaineiden saanti syystä tai toisesta heikkenee, kudoksen hajoaminen voittaa uudistumisen ja kudos alkaa haurastua. Kansanomaisesti tätä kutsutaan elimistön "kulumiseksi".

Kuuntele Paula Heinosta, joka kertoo nivelille hyvästä ravinnosta:

17.11.13
Osa 4/5 (4:16)
Osa 5/5 (5:08)
http://www.terveydentukipilarit.fi/radio-ohjelma/mediasali/

Oikea ravinto on perusta nivelten hyvinvoinnille:
http://aijaa.com/cUxmvJ

Ravinnolla on merkitystä!
http://aijaa.com/wTf3JU

Jätä viljat pois ja ota kasvikset tilalle:
http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

Jo saatuun nivelrikkoon Glukosamiinin ja Chondroitinin ohella olevia itsehoitotuotteita ovat mm. MSM, hainrustouute, kurkuma, magnesium (sitraattimuoto) sekä inkivääri.

Nivelrikossa tärkeimpiä vitamiineja ovat B-, C- ja D-vitamiinit.

B1-, B6- ja B12-vitamiinit lisäävät nivelten aineenvaihduntaa.
http://www.valioravinto.fi/rikas-oluthiivatabletti

On osoitettu tutkimuksin, että B-, C- ja D-vitamiinin liian vähäinen saanti on yhteydessä nivelrikkoon. Käytännössä kaikilla suomalaisilla on vajausta B-, C- ja D-vitamiinista, puolella D-vitamiinista myös kesällä.

Syö D-vitamiinia 100µg/vrk. 10µg tiedetään riittävän vastasyntyneelle, EI muille. D-vitamiini on ratkaisevassa asemassa luuston, nivelten ja lihasten hyvinvoinnille.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm

Syö C-vitamiinia 500mg/vrk.  Tutkimusten mukaan vähimmäistarve päivässä on 400mg. C-vitamiinia kannattaa tankata joka päivä. C-vitamiinin puutos altistaa lukuisille eri sairauksille. Kun C-vitamiinia ei ole riittävästi, sitä ei riitä kaikkiin kehon soluihin ja kudoksiin.

Gelatiinia nivelille:
http://karrikoivula.fi/gelatiini

Luonnollisempia keinoja nivelrikon hoitoon
http://suomenterveysravinto.fi/blogi/luonnollisempia-keinoja-nivelrikon-hoitoon/

Lisäksi niveliä kuluttaa YLIpaino, nivelten virheasennot sekä liika rasitus esim. rankka urheilu tai työkuormitus. Mutta näissäkin se oikea ravinto on perusta nivelten hyvinvoinnille.

Itselläni todettiin polven nivelrikko 2 vuotta sitten. Polveen särki ja se petti välillä alta. Lääkäri neuvoi liikkumaan. Tein niin. Ensin yritin jopa juosta, mutta huomasin, että se ei minulle käy ja tuska vaan yltyi. Tyydyin kävelemiseen. Ensimmäisenä vuonna kävelin 500 km, toisena 650 km ja nyt jo heinäkuussa kilometrejä takana  500 km. Ei ole enää polvi vihoitellut pitkään aikaan ja nautin kävelystä todella. Nykyisin 7 km kävelylenkki on ihan passeli. Toki olen tässä samassa myös vähän laihtunut, joka  auttaa myös asiaa. Liikunta, itsekullekkin sopiva, tekee ihmeitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla