Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Tinnitus eli korvien soiminen vaivaa ohimenevästi lähes joka toista, jatkuvasti joka kymmenennettä. Onneksi vain yksi sadasta joutuu korvien soimisen kanssa noidan­kehään. Tässä keinoja, joilla voit estää vaivan kroonistumista.

Suojaa korvia

Suurin osa tinnituspotilaista on normaalikuuloisia, mutta joskus taustalla voi olla kuulovamma. Sellaisen syntyä voi ehkäistä, kun käyttää melussa oikeita korvatulppia. Pumpuli, paperi tai omat sormet eivät riitä.

Tinnituspotilaat herkistyvät joskus tavallisillekin päivittäisille äänille. On kuintekin vihoviimeistä pistää tulppia korviin, koska silloin ääniympäristö köyhtyy ja kuulee vain oman tinnituksensa. Jos menee rock-konserttiin tai käyttää äänekästä moottorikonetta, tinnittäjänkin kannattaa toki laittaa korvatulpat.

Tinnitus on eräänlainen stressibarometri, joka kannattaa ottaa todesta. Esimerkiksi yllättävän monet hektistä työtä tekevät nuoret miehet valittavat korvien soimista.Työpaikalla työkaveri saattaa puhua korvan juuressa kännykkään, on avokonttoreita ja heikkoa akustiikkaa. Ei olekaan ihme, jos korvat huutavat illalla, kun on joutunut päivän sinnittelemään kuullakseen. Kannattaa siis kiinnittää huomiota siihen, miten puhuu muille eikä anna toistenkaan huutaa korvaansa.

Kuulokoje helpottaa

Kuulo heikkenee niin pikkuhiljaa, ettei sitä itse aina huomaa. Tinnitusoireisen onkin syytä tutkituttaa kuulonsa perusteellisesti. Jos kuulo on alentunut vain toisessa korvassa, lisätutkimuksia tehdään herkästi.

Jos ihminen joutuu ikäkuulon tai meluvamman vuoksi pinnistelemään kuullakseen, kuuloradat menevät kierroksille. Kun ne yrittävät tehostaa toimintaansa ja kuulemista, syntyy häiritsevää sähköistä kohinaa.

Kuulokoje onkin ensimmäinen apu kuulon heiketessä, sillä se helpottaa kuulemista ja jaksamista. Samalla se rikastaa äänimaailmaa ja rentouttaa kuulojärjestelmää. Kuulokoje, jotka soittaa melodista musiikkia ja muuttavat siten äänimaailmaa, voi olla hyvä apu tinnituksesta kärsivälle.

Rentous auttaa

Joidenkin mielestä tinnitus on pahinta nukahtaessa, kun on pimeää ja hiljaista. Silloin ei kuule kilpailevia ääniä ja autonominen hermosto saattaa pyörähtää hälytystilaan, jolloin ihminen valpastuu niin, ettei nukkumisesta tule mitään. Apuna voi kokeilla hiljaista musiikkia. Joskus unirytmin takaisin saamiseksi tarvitaan mieliala- tai nukahtamislääkkeitä.

Rentoutumisen opettelu on osa oireiden hoitoa.  Sillä mitä enemmän ääntä tarkkailee, sitä sinnikkäämmän seuralaisen siitä saa. Asiat voivat mennä siihen, ettei siedä enää mitään ääniä, eikä halua mennä minnekään, jossa saattaisi kuulla esimerkiksi kahvikuppien kilinää.

Äänet, joihin liittyy mukavia muistoja, rentouttavat. Monet nauttivatkin luonnon äänistä, kuten tuulen huminasta, kiukaan sihinästä, järven liplatuksesta, jopa ukkosen repivästä jyrinästä. Musiikin kuuntelu usein rentouttaa kuulojärjestelmää. Joskus on hyvä nauttia täydellisestä hiljaisuudesta.

Asiantuntija toimi ylilääkäri Mari Havia Kuuloliitosta.

Lue lisää kuulosta.

Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Lepoa vai lääkettä? Vai onko flunssa niin kova vastustaja, että molempia tarvitaan?

Helpottaako jättiannos C-vitamiinia (1000 mg päivässä) flunssaista oloa?

Joissakin pienissä tutkimuksissa on saatu hyviä tuloksia tällaisilla C-vitamiinimäärillä.

Vielä ei kuitenkaan ole varmaa tietoa, että C-vitamiinin näin suurien määrien nauttiminen olisi hyödyllistä – aikuisten C-vitamiinin saantisuosituskin on vain 75 milligrammaa päivässä.

Uskomus suurten C-vitamiinimäärien tehokkuudesta flunssaan ja moniin muihin sairauksiin on vuosikymmeniä vanhaa perua, eikä C-vitamiinin tankkaaminen ainakaan flunssan ehkäisemiseksi näytä kannattavan nykytiedon valossa.

Flunssan puhjettua siitä voi kuitenkin olla vähän apuaoireiden lievittämisessä. Se voi myös jonkin verran lyhentää taudin kestoa, samoin kuin sinkkikin. Ainakaan siitä ei ole haittaa.

Onko lepo on paras hoito flunssaan?

On. Lepo on parasta lääkettä useammastakin syystä. Kuumeessa ei pidä rehkiä eikä tehdä työtä, vaan silloin kannattaa keskittyä nukkumiseen ja makoiluun. Jos kuumetta ei ole, kotona voi puuhailla voimien mukaan, kunhan välttää raskasta työtä. Kotona sairastamalla estetään myös tartunnan leviäminen muihin, kuten työ- tai opiskelutovereihin.

Jos tauti ei hellitä lepäämällä, vaan päinvastoin pahenee, kannattaa mennä käymään lääkärissä. Kuntoliikuntaa kannattaa jatkaa vasta kun tuntee olonsa terveeksi eikä flunssa enää oireile.

Asiantuntija: LKT, virusopin professori Ilkka Julkunen Turun yliopistosta.

Kun kumarrut pesemään kasvojasi, kuvittele selän päälle harjanvarsi. Jos asentosi on väärä, selkä pyöristyy eikä keiipi pysy.
Kun kumarrut pesemään kasvojasi, kuvittele selän päälle harjanvarsi. Jos asentosi on väärä, selkä pyöristyy eikä keiipi pysy.

Kun selkäkipuinen tulee liikuntalääkäri Jari Parkkarin vastaanotolle, hän saa ensitöikseen riisua jalkineet ja housut. Miksi?

–Kaiken kaikkiaan kipujen ehkäisyssä tärkeintä on selän viisas käyttö. Jos selkä pyöristyy liikaa, se on haitallista välilevyille. Neuvon turvallisemmat asennot arkeen, myös pukeutumiseen.

Miten selkänsä voi pitää kivuttomana?

–Vaikka olisi maailman vahvin mies, ei säästy selkäkivuilta, jos käyttää selkää virheellisesti. Toisaalta heikollakin selällä pärjää, jos sitä kuormittaa viisaasti.

Lepoa vai liikettä? Mikä pitää selän kunnossa?

–Suurimmat riskit tulevat olemisen ääripäissä. Toisessa päässä liikkumattomuus, toisessa liikuntalajit, joissa tulee nopeita suunnanmuutoksia ja kontakteja, kuten jääkiekossa ja jalkapallossa. Selälle on myös liian iso muutos, jos istuu päivän ja rehkii illalla salilla.

Millaisessa tilanteessa selkä yleensä särkyy?

–Ongelmat alkavat tavallisesti hyvin vähäisestä ponnistuksesta. Sementtisäkkiä osataan nostaa fiksusti mutta sukka poimitaan lattialta selkä pyöristyneenä. Silloin alaselästä katoaa lihastuki ja nikamien välilevyihin kohdistuu liiallista kiilaavaa painetta. Jos ylävartalo painaisi kuin höyhen, ei painetta syntyisi.

Millainen harjoittelu on parasta selkävaivaivaselle?

–Tutkimme UKK-instituutissa pilateksen vaikutusta selkävaivoihin. Se on harjoitustekniikka, jossa hengityksen tuella treenataan vartalon lihaksia. Parhaimmillaan pilatestreenin jälkeen lantionpohjan lihaksiin ja syviin vatsa- ja selkälihaksiin jää kahdenkymmenen prosentin pito päälle. Laji opettaa myös korjaamaan lantion asennon selälle terveelliseksi jokapäiväisessä elämässä.

Millaiset asennot suojaavat selkää?

–Selän tulisi säilyä suorana kuin rautakanki syvissä kyykyissä ja kurkotuksissa, ettei välilevyihin kohdistuisi kiilaavaa painetta. Kumartumiset tulisi tehdä yhden jalan yli eli käyntiasennossa toinen jalka edessä. Silloin ylävartaloa kannattava voima tulee edessä olevan jalan reisilihaksesta ja keskivartalon tuki säilyy, kun alaselkä pysyy neutraaliasennossa.

Miten oikean kumarrusasennon löytää?

–Kun kumarrut pesemään kasvojasi, kuvittele selän päälle, kauluspaidan alle, harjanvarsi. Jos tekniikkasi on väärä, kauluspaita kiristyy ja selkä pyöristyy.

Asiantuntija: Jari Parkkari, liikuntalääketieteen erikoislääkäri, dosentti.

Käyttäjä3345
Seuraa 
Liittynyt18.1.2018

Asennot kuntoon, niin selkä kiittää

Käsittämätöntä että "asiantuntija" ei kiinnittänyt huomiota yleisimpään selän virhekäyttöön. Se on tavallinen eli selkä pyöreänä istuminen. Tämä asento jatkuvana ja tavallisena päivittäisenä asentona aiheuttaa yli 90 selkäkivuista. Tavallisessa tuolissa pinnistely ei korjaa asentoa. Vasta kun reidet ovat 45 astetta alaviistoon ja tuolissa on n. 30 mm keskirako poistamassa paineen genitaaleilta, kuten kehittyneissä satulatuoleissa on, lantio oikenee seisomaryhtiin, yläselänkin ryhti korjaantuu...
Lue kommentti