Vahvistuuko luu vain tärähtävästä liikunnasta ja suojaako hormonihoito osteoporoosilta? Ortopedimme tietävät.

1. Vanhemmalla iällä on enää turha haaveilla vahvoista luista, jos ei nuorena ole niitä hankkinut.

Osin tarua. Vaikka luumassaa voi kasvattaa vain nuorena, liikunta vahvistaa vanhankin luuta. Luukudos uusiutuu koko elämän ajan, ja sen vahvuuteen voi aina vaikuttaa.

Luun määrä kasvaa 20–30 ikävuoteen saakka ja säilyy melko muuttumattomana 40 ikävuoteen asti. Tämän jälkeen luun määrä pienenee ja naisilla pienentyminen kiihtyy vaihdevuosissa. Nainen menettää elämänsä aikana hohkaluuaineksestaan 50 ja kuoriluuaineksestaan 30 prosenttia, mies 30 ja 20 prosenttia.

2. Osteoporoosissa on kyse niin heikoista luista, että ne murtuvat vähäisistäkin vammoista.

Osin totta. Kun luuntiheys on merkittävästi (n. 25 %) pienempi kuin terveillä 20–40-vuotiailla naisilla keskimäärin, kyse on osteoporoosista. Silloin luun lujuus on heikentynyt ja luunmurtumien vaara kasvaa merkittävästi.

Murtumariski on suoraan suhteessa luuntiheyden pienenemiseen. Luuntiheys ei kuitenkaan kerro koko totuutta luun laadusta. Osalla osteoporoottinen luu on erityisen huonoa. Silloin kylkiluut tai nikamat voivat murtua arkiaskareissakin.

Toisaalta monissa sairauksissa käytettävä kortisonilääkehoito altistaa murtumille jo siinä vaiheessa, kun kyse on vasta osteopeniasta.

3. Kalsium ja D-vitamiini ehkäisevät osteoporoosia.

Totta. Kalsiumin riittävä saanti lisää luumassaa vielä murrosiässäkin. Kalsium hidastaa luumassan vähenemistä myös vaihdevuodet ohittaneilla naisilla. Kalsiumlisä saattaa jopa vähentää nikamamurtumia naisilla, joille niitä on jo syntynyt. Kalsiumia saa maitotuotteista, erityisesti kovista juustoista ja kalasta.

Myös D-vitamiini ehkäisee osteoporoosin syntymistä, sillä se lisää kalsiumin ja fosfaatin imeytymistä suolistossa ja turvaa näin luuston rakennusaineiden saannin. Suomalaiset eivät edelleenkään saa tarpeeksi D-vitamiinia. Sitä saa margariinista ja kevytlevitteistä sekä rasvaisesta kalasta. D-vitamiinilisä on ainakin pimeään aikaan paikallaan.

4. Estrogeenikorvaushoito suojaa luita, kun taas tupakka haurastuttaa niitä.

Totta. Estrogeenikorvaushoito estää luun mineraalitiheyden pienentymistä vaihdevuodet ohittaneilla naisilla ja vähentää sekä nikama- että lonkkamurtumia. Luuston haurastumista voidaan toki estää myös osteoporoosilääkkeillä.

Jokaisen vaihdevuosissa olevan naisen on viimeistään tuolloin lopetettava tupakointi, sillä kessuttelu lisää lonkkamurtuman vaaraa jopa 50 prosenttia. Tupakointi voi myös viedä suun kautta otetun estrogeenilääkkeen luuta suojaavan vaikutuksen.

5. Luuliikunnan pitää olla tärähtelevää.

Pääosin totta. Liikunta vahvistaa luita kaikenikäisillä ja ehkäisee iäkkäiden kaatumisia. Kävely, hiihto, pyöräily ja uinti ovat hyvää perusliikuntaa, joka sekin on tarpeen osteoporoosipotilaalle. Osteoporoosipotilaalle suositeltavia lajeja ovat voimaharjoittelu, porraskävely, tärähdyksiä tuottavat mailapelit sekä tanssi, jossa tehdään nopeita suunnanvaihdoksia. Luonnollisesti samalla tulee kuitenkin varoa tapaturmia.

6. Jos murran kaatuessa luuni, minun kannattaa teettää luuntiheysmittaus.

Totta. Hakeudu mittaukseen, jos murrat etenkin lonkan, lantion, selkänikaman, olan tai ranteen. Syynä voi olla osteoporoosi.

ASIANTUNTIJAT
Hannu Aro, ortopedian ja traumatologian professori, ylilääkäri, TYKS
Heikki Kröger, kirurgian, ortopedian ja traumatologian professori, ylilääkäri, KYS

Lue lisää
Vahvat luut hyppimättä
Kalsium - mistä sitä saa ja mihin sitä tarvitaan
8 syytä nostaa peppu penkistä

Totta vai tarua: Mikä suojaa luuta?

Suomessa terveellinen ja monipuolinen ravinto ei riitä pitämään yllä tervettä luustoa, nivelsiteitä, välilevyjä ja niveliä. Lisäravinteena tarvitaan: C-vitamiinia 400 mg/vrk D-vitamiinia 50-100 µg/vrk K2-vitamiinia 100-200 µg/vrk Magnesium (sitraattia) 200-400 mg/vrk Nämä lisäravinteet maksavat kuukaudessa n. 5€, joten ei ole rahasta kiinni oman luustonsa hyvinvoinnista huolehtiminen. Edullisimmin lisäravinteita myydään Citymarketissa, iHerbissä sekä suomalaisissa verkkokaupoissa. http://...
Lue kommentti