Tapahtuiko tänään jotain, mitä et haluaisi huomenna muistaa? Jos tapahtui, kuku hereillä yksi yö.

Valvominen hämää aivojasi. Jos haluat unohtaa päivällä sattuneen pelottavan asian, valvo tuleva yö. Kun et nuku, traumaattinen muisto jää mielessäsi mukavan hajanaiseksi ja ahdistaa vähemmän.

— Nukkuminen on oppimiselle ja muistille yhtä välttämätöntä kuin harjoittelu. Ilman unta pysyviä muistijälkiä ei synny, kognitiivisen neurotieteen dosentti Markku Penttonen Jyväskylän yliopistosta sanoo.

Kaikki mitä päivän aikana koet jättää konkreettisen jäljen aivojesi hermoverkkoihin. Kun opettelet uutta tai tunteesi järkkyvät, tapahtumahetkellä muisto jää vielä epävakaaksi. Vasta kun nukahdat, aivosi vapautuvat ja pääsevät tallennustöihin.

Tärkeimmät ovat kaksi ensimmäistä tuntia nukahtamisesi jälkeen. Silloin hermoverkkoihisi kirjautuu pysyvästi kaikki se tärkeä, minkä olet edellisenä päivänä kokenut tai oppinut. Aivoihisi alkaa syntyä muistoja, eli hermoverkkojen pysyviä rakennemuutoksia.

— Tänään harjoiteltu on siis käyttövalmis vasta huomenna. Mutta vain, jos olet nukkunut kunnolla, Penttonen sanoo.

Uni on siis sekä muisti- että unohtamislääke. Jos haluat loistaa huomisessa tentissä, mene tänään ajoissa nukkumaan. Jos taas haluat unohtaa tämänaamuisen läheltä piti -tunarointisi autonratissa, valvo yksi yö hyvällä omallatunnolla.

Lue lisää Ymmärrä unesi, ymmärrät itseäsi

Valvo pois ikävä muisto

Hyvä vinkki, laihduttaakin samalla. Jos sattuu jotain isompaa (lemmikin sairastuminen tms.) niin kannattaakin valvoa useampia öitä putkeen. Niin pitkään vaan että rupee muisti pätkimään. Löytyisköhän toimitukselta ohjetta miten toimia jos uni meinaa väkisin tulla. Itsellä on välillä tämä ongelma yhden yön valvomisen jälkeen. Noista valvomistekniikoistahan vois kirjottaa vaikka kokonaan oman artikkelin? Terkkui kaikille
Lue kommentti