Liikunta on verenpaineen ihmelääke. Jos se ei riitä, otetaan lisää purkista.

 – Säännöllinen liikunta alentaa verenpainetta normalisoimalla kaikkia verenpaineen säätelyjärjestelmiä. Se alentaa sympaattisen hermoston aktiivisuutta, vähentää reniiniangiontensiini-järjestelmän vaikutusta ja vaikuttaa paikallisiin verenpaineen säätelytekijöihin myönteisesti, Heikki Ruskoaho luettelee.

Lisähyötyä tulee siinä, että sama liikuntahetki vaikuttaa myös veren rasvoihin, sokeriin, painoon, jotka nekin ovat yhteydessä kohonneeseen verenpaineeseen.

Liikunnan lisääminen vaikuttaa verenpaineeseen jo parissa kuukaudessa. Liikunnan pitää olla säännöllistä ja riittävän tehokasta eli hiki pitää tulla. Terveysliikuntaa suositellaan kaikille vähintään puoli tuntia päivässä. Pitkäaikainen säännöllinen liikunta alentaa verenpainetta, sillä se normalisoi verenpaineen säätelyjärjestelmiä. Verisuonet laajenevat, koska niiden pinnalla oleva solukerroksen toiminta paranee.

Kohonneeseen verenpaineeseen liittyy usein verisuonten pintasolujen vaurioituminen, mutta pitkäaikainen liikunta korjaa suonen rakennevaurioita: ahtautunut suoni laajenee ja saattaa jopa muodostua uusia verisuonia.

Kun pulssi lisääntyneen liikunnan myötä laskee, myös sydämen pumppaama verimäärä pienenee. Sykkeen lasku pienentää myös verenpainetta. Sydämen iskutilavuus lepotilassa madaltuu ja kyky reagoida rasitukseen kasvaa.

Ennaltaehkäisy on verenpaineen hoidossakin parasta. Kun verisuoniin ja sydämeen ei ole vielä kehittynyt rakenteellisia muutoksia, hoitokin on helpompaa. Mutta vaikka rakenteellisia muutoksia olisikin, hoito auttaa silti.

Jos on vain yksi asia, jonka jaksaa tehdä verenpaineensa eteen, tupakoimattoman kannattaa valita liikunta.

Lääkehoito, jos muu ei auta

Aina verenpaine ei alene tarpeeksi, vaikka elämäntavat olisivat kunnossa. Verenpainelääkkeet ovat tehokkaita ja turvallisia paineiden alentajia ja niissä on valinnana varaaa. Yleisimpiä ovat nestettä poistavien diureetien lisäksi beetasalpaajat, ACE:n estäjät, kalsiumkanavan salpaajat ja angiotensiinireseptorin salpaajat.

Älä vain hanki lääkkeitä vaan myös niele ne. Älä lannistu ensimmäisiin sivuoireisiin. Joskus sopivan verenpainelääkkeen etsiminen vie aikaa, mutta lääkevalikoima on laaja ja usein avun tuo vasta usean lääkkeen yhdistelmä.

Asiantuntijana on molekulaarisen farmakologian professori Heikki Ruskoaho Oulun yliopistosta.

Lue lisää
Kohonnut verenpaine ja liikunta
Verenpaine alas vaikka lääkkeillä
 

Olethan jo?

  1. Tumpannut lopullisesti. Yksin ei tarvitse onnistua. Voit hakea apua lääkäriltä, vertaisryhmistä tai nikotiinituotteista.
  2. Alkanut liikkua. Mikä tahansa syy nousta sohvalta kävelemään, kelpaa. Värvää ystävät lenkkikavereiksi, muutkin odottavat vain sysäystä lähteä liikkeelle.
  3. Lopettanut suolaamisen. Suu tottuu suolattomaan viikossa. Suolan eli natriumkloridin riittävä ja turvallinen saantimäärä päivässä on 1,5 grammaa eli 1/3 teelusikallista. Saat sen vaikka et lisäisi suolaa mihinkään.
  4. Vaihtanut pehmeisiin rasvoihin. Kova rasva kertyy verisuoniin, mutta kasviöljy, margariini ja kalanrasva tekevät hyvää.
  5. Alkanut syödä sydänystävällisesti. Helpointa on siirtyä lautasmalliiin: puolet lautasesta kasviksia, neljäsosa perunaa, tummaa pastaa tai riisiä, loput lihaa kalaa tai papuja. Lisäksi täysjyväleipää, kasvisrasvalevitettä ja rasvatonta maitoa. Jälkiruuaksi hedelmiä ja marjoja.
Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Minulta poistettiin eturauhanen 2010. Sen jälkeen ei erektiota ole ollut. Voinko näin pitkän tauon jälkeen ottaa potenssilääkettä?

Erektiohäiriö on tavallinen ongelma eturauhasen poistoleikkauksen jälkeen, sillä erektion kannalta tärkeät hermot kulkevat aivan eturauhasen vieressä.

Erektiohäiriön hoitoon on suun kautta otettavia lääkkeitä (fosfodiesteraasin estäjiä), jotka laajentavat verisuonia ja tehostavat veren virtausta siittimeen silloin, kun mies kiihottuu.

Mitä vaikeampi erektiohäiriö on, sitä harvempi saa tableteista riittävän avun. Kaikkiaan kuitenkin yli puolet niistä, joiden erektiohäiriö johtuu eturauhasleikkauksesta, on tutkimuksissa hyötynyt lääkityksestä, joten pitkänkin tauon jälkeen lääkehoitoa kannattaa kokeilla, jollei siihen ole esteitä. Nämä lääkkeet eivät esimerkiksi sovi nitrovalmisteiden kanssa.

Jos erektiotabletit eivät auta, voidaan kokeilla pistoksena siittimen paisuvaiskudokseen tai virtsaputkeen annosteltavia lääkkeitä, jotka tehoavat useammille miehille. Joskus kysymykseen tulee myös penisproteesi. Hoidosta voi keskustella oman terveyskeskuslääkärin kanssa tai hakeutua urologin vastaanotolle.
 

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Onko runsaalla kahvinjuonnilla vaikutusta rytmihäiriöihin? Juon noin seitsemän kuppia vuorokaudessa, ja minusta tuntuu, että rytmihäiriöt ovat lisääntyneet kahvikuppien myötä.

Kahvissa oleva kofeiini stimuloi ihmisen sisäistä hermostoa: vireystila nousee ja samalla syke ja verenpaine. Kahvikupillisen koko ja sen sisältämä kofeiinimäärä voivat vaihdella huomattavasti, joten kuppien lukumäärästä ei suoraan voi päätellä saadun kofeiinin määrää. Nykyiset kupit ja mukit ovat melko kookkaita verrattuna vaikka vielä 1970-luvun kahvikuppeihin.

Myös kahvin ja muidenkin stimulanttien vaste ihmisissä vaihtelee. Osa ihmisistä on hyvin herkkiä kofeiinille ja kokee sen aiheuttaman stimulaation niin häiritsevänä, että välttävät kahvia kokonaan tai juovat vain kofeiinitonta kahvia.

Seitsemän kuppia kahvia päivässä on kupin koosta ja keitoksen vahvuudesta riippumatta joka tapauksessa melko suuri määrä. Pitkän päälle moni pyrkii vähentämään kahvin määrään muun muassa vatsavaivojen, rytmihäiriöiden, levottoman olon ja univaikeuksien takia.

Rytmihäiriöongelma syntyy harvoin pelkästään kahvia juomalla. Runsas kofeiinin saanti lisää kuitenkin helposti rytmihäiriöitä niillä, jotka niistä muutenkin kärsivät. Kannattaa kokeilla, onko vointi parempi, jos nauttii vain 2-3 kupillista kahvia päivässä. Silloin kahvihetkestä muodostuu helpommin päivän nautintohetki, varsinkin, jos kahvi on laadukasta.
 

Sinikka Pohjola-Sintonen
sydäntautien erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.