
Piirtäminen antaa valmiuksia monien muiden taitojen oppimiseen, sanoo neurotieteen lisensiaatti ja tietokirjailija Tiina Huttu.
Piirtämisestä ja muista tarkkuutta vaativista kädentaidoista on lapselle monenlaista iloa ja hyötyä, mutta mitä tehdä, jos lasta ei kiinnosta ollenkaan?
1. Käden ja silmän yhteistyö
Toiset lapset innostuvat piirtämään jo hyvin nuorina, toiset eivät ollenkaan. Piirtäminen kehittää käden ja silmän yhteispeliä, joka on tärkeä perustaito.
Piirtäminen kytkeytyy käden pienten lihasten hallinnan eli hienomotoriikan säätelyn kautta kognitiivisiin ja matemaattisiin taitoihin, muistin kehitykseen sekä tarkkaavaisuuteen. Kognitiivisten taitojen kehitys liittyy myös liikuntaan eli karkeamotoriikkaan. Kognitiivisilla hienomotorisilla taidoilla on aivoissa osin yhteinen pohja. Molempien säätelyyn osallistuu samoja aivoalueita, eli lapsen harjoitellessa piirtämistä valmiudet omaksua tiedollisia taitoja voivat kehittyä.
2. Uudet maailmat
Kun lapsi oppii liikkumaan, hän pystyy ottamaan maailmaa haltuun laajemmin ja ärsykkeiden määrä kasvaa. Samalla tavoin käden pienten lihasten hallinta piirtämällä avaa uusia maailmoja ja lapsi saa lisää monipuolisia virikkeitä aivoilleen.
Piirtämällä oppii kiinnittämään huomiota yksityiskohtiin, esimerkiksi puiden lehtiin. Se auttaa ymmärtämään ympäröivää maailmaa ja mitä on olennaista siirtää paperille. Mallista piirtäessä muisti joutuu töihin.
Omaan tekemiseen tulee varmuutta, kun lapsi huomaa pystyvänsä vangitsemaan jonkin tärkeän asian paperille tai luomaan kuvia omasta mielikuvituksestaan.
”Tytär katsoo Youtubesta mallia ja keskittyy yksityiskohtiin. Veli sanoo omaa piirtämistään söhräämiseksi.”
8-vuotiaan tytön ja 6-vuotiaan pojan isä
3. Entä jos ei kiinnosta?
On myös mahdollista, ettei lapsi luota omaan osaamiseensa eikä siksi piirrä. Jos vanhempi sisarus piirtää paremmin, kynnys saattaa kasvaa. Kaikkia piirtäminen ei vain kiinnosta.
Vanhempien suhtautumisesta on paljon kiinni. Painostaminen ei auta. On hyvä muistaa, ettei piirtäminen ole ainoa keino hienomotoriikan kehittämiseen. Usein pojat voivat olla piirtämistä kiinnostuneempia toiminnallisista jutuista kuten legoilla rakentelusta. Samoin askartelu ja paperin leikkaaminen saksilla kehittävät hienomotoriikkaa. Sitä voi kehittää myös vaikkapa pujottelemalla aamiaismurorenkaita lankaan.
Keinoja tukea aivojen kehitystä on lukemattomia. Muovailuvaha on erinomainen tapa oppia hahmottamaan esineiden käsittelyn taitoja ja soittimien soittaminen kehittää kädentaitoja.
”Tikku-ukkoja piirtävä poikamme alkoi käydä taidekoulussa ja löysi sieltä uusia keinoja luoda käsillään.”
6- ja 8-vuotiaiden poikien äiti
4. Herättele luovuutta
Piirtämään voi houkutella kiertoteitä. Jos lapsi menee lukkoon kynistä ja paperista, osta tilalle sormivärejä tai asvalttiliituja.
Monet lapset lähtevät liikkeelle siitä, että värittävät ensin isoja pintoja. Vasta sen jälkeen alkaa yksityiskohtien piirtäminen. Kaikki tämä opettaa lapselle samaa tärkeää kynäotetta.
Jätä kyniä ja paperia esille kotona ja katso, joko lukko olisi auennut. Älä huolestu turhaan, vaan järjestä monipuolisesti mahdollisuuksia ja muista antaa positiivista palautetta, koska se saa lapsen luottamaan kykyihinsä.
Ota piirtäminen mukaan juttuihin, joista lapsi on luonnostaan kiinnostunut. Lähde liikkeelle hänen vahvuuksistaan. Piirtämisen voi ottaa osaksi legoilla rakentamista, ja isolle alustalle voi piirtää vaikka huoneita ja luoda pohjapiirustuksen rakentamiselle.
5. Kannusta vaikeuksien yli
Ei ole järkevää olettaa, että lapsi kiinnostuisi heti kaikesta. Usein into löytyy vasta kun on päässyt tietyn kynnyksen yli, mutta se vaatii sinnikkyyttä. Jos piirtäminen tuntuu vaikealta, auta ja kannusta eteenpäin. Yksi tapa on auttaa lasta huomaamaan oma kehityksensä näyttämällä hänen aiemmin piirtämiään kuvia.
Tytöt ovat hienomotorisessa kehityksessä hieman poikia edellä. Tästä voi syntyä positiivinen kierre: jos on taitava piirtämään, piirtäminen voi tuntua palkitsevammalta.
Lapsella pitää olla tilaa etsiä, tutustua ja löytää erilaisia juttuja mahdollisimman monipuolisesti. Alkuhaasteet eivät ole oikea paikka arvioida, tykkääkö oikeasti jostain vai ei. Sen ratkaisun pystyy tekemään vasta sitten, kun työ on alkanut sujua.
”Pidämme tärkeänä, että lapsemme piirtävät ainakin jonkin verran. Koulussa tytöt piirtävät poikia paremmin, ja heillä on kauniimpi käsiala.”
Opettaja ja 7-vuotiaan pojan sekä 5- ja 1-vuotiaiden tyttöjen isä
6. Kirjoittamaan
Jos lapsi ei tottunut käyttämään kynää, hän voi olla kouluun mennessään vähän jäljessä kynäotteen kanssa. Harjoittelu on tärkeää, ettei lapsi tunne itseään kömpelöksi. Se saattaa vaikuttaa itsetuntoon. Lapsi ajattelee helposti olevansa huono oppilas, vaikka kyse olisikin vain yhdestä taidosta, jota on harjoitellut vähemmän.
Käsin kirjoittaminen aktivoi aivoissa muistia ja lukemiseen tarvittavia alueita enemmän kuin näppäimistön käyttö. Kun kirjoittaminen sujuu helposti, vapautuu kapasiteettia sisällön oppimiseen. Se on yksi selitys hienomotoristen taitojen ja koulumenestyksen väliselle yhteydelle.
Tämä Vauva- ja Meidän Perhe -lehden artikkeli on ilmestynyt alun perin Vauva.fi:ssä.