Olen 40-vuotias nainen. Minulla on usein niska ja ristiselkä kipeänä. Jos teen paljon niskaa kuormittavia töitä, kuten kitken kukkapenkkejä, niskaan alkaa nousta kipeä pahkura. Se häviää hieromalla, venyttelemällä ja lenkkeilemällä, ja säännöllinen bodypumpissa käynti pitää sen poissa kokonaan. Mutta silloin, kun pahkura alkaa nousta, niska on todella kipeä. Tämä aiheuttaa pään kipua, ja koko niska on jumissa. Olen tyypillinen niskalla jännittäjä. Äidilläni on samanlainen pahkura pysyvästi niskassa, eikä siihen edes satu. En halua samanlaista.

Keholla tuntuvia pahkuroita, jotka eivät itsestään häviä, on aina varminta käydä näyttämässä lääkärille. Kysyjän kuvaama pahkura ei kuitenkaan ole pysyvä vaan ilmaantuu vain silloin, kun niska rasittuu, ja häviää venyttelemällä ja hieromalla.

Kuvaus sopii tyypilliseen lihaskramppiin, joka tarkoittaa, että lihas supistuu voimakkaasti ja pysyy supistuneena. Tällöin supistunut lihas tuntuu muuta lihasta kovempana ympäristöstään erottuvana pahkurana. Tavallisimpia lihaskramppeja ovat pohkeen ”suonenvedot”, mutta kramppi voi tulla lähes mihin vain lihakseen – niska on varmaan yleisimpien joukossa.

Krampin tavallinen syy on juuri rasitus, jolloin pitkään jännittyneenä olleeseen lihakseen jännitys ikään kuin ”jää päälle”. Syynä tähän lienee paljolti hapen puute ja tämän vuoksi maitohapon kertyminen lihakseen. Tämä johtaa usein noidankehään: maitohappo ja lievä turvotus lihaksessa aiheuttavat kipua, ja kivun vuoksi lihas jännittyy enemmän estääkseen liikkeitä, jotka aiheuttaisivat kipua.

Niskan lihaskipujen ja kramppien tehokkaimmat hoidot kysyjä kuvaa mainiosti: venytys ja hieronta. Vielä ennalta ehkäisynä lenkkeily, erityisesti sauvakävely, sekä lihasvoimistelu. On luonnollisesti tärkeää pitää venytellä sellaisten askareiden välissä, joissa tietää niskan yleensä kipeytyvän.

Osmo Saarelma
yleislääketieteen erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.