Sydänriskejään voi pienentää välttämällä liikaa rasvojen käyttöä, mutta rasvan määrää tärkeämpää olisi kiinnittää huomio rasvan laatuun. Riskit pienentyvät suosimalla terveellisiä monityydyttymättömiä rasvoja ja vähentämällä tyydyttyneiden rasvojen käyttöä. Varsinkin teollisesti käsitellyt tyydyttyneet rasvat kannattaa sivuuttaa, espanjalaistutkimus osoittaa.

Espanjalaisten tulokset perustuvat 7 000 aikuisen kuusivuotiseen seurantaan. Seurannan aikana 340 osallistujaa sairastui sydän- ja verisuonitauteihin ja hieman yli 400 osallistujaa menehtyi.

Tutkimuksessa rasvojen kokonaissaantia tärkeämmäksi nousi se, miten paljon ravinnossa oli monityydyttymättömiä ja yksittäistyydyttymättömiä rasvahappoja. Niitä paljon saavien riski sairastua ja menehtyä seurannan aikana oli pienempi kuin niitä vähänlaisesti käyttävien. Moni- ja yksittäistyydyttymättömiä rasvahappoja on etenkin kasvirasvoissa ja kalassa.

Paljon tyydyttyneitä rasvoja tai haitallisia transrasvahappoja käyttävien sydäntautiriski oli puolestaan huomattavasti suurempi kuin niitä vähiten käyttävien. Tyydyttyneiden rasvojen vaihtaminen energiamäärältä vastaavaan määrään moni- tai yksittäistyydyttyneitä rasvoja kuitenkin pienensi sairastumisriskejä.

Tyydyttyneiden rasvojen haitat havaittiin varsinkin osallistujilla, joiden tyydyttyneet rasvat tulivat leipomotuotteista ja teollisesti prosessoiduista elintarvikkeista.

Tutkimus julkaistiin American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä.

Uutispalvelu Duodecim
(American Journal of Clinical Nutrition 2015;DOI:10.3945/ajcn.115.116046)
http://ajcn.nutrition.org/content/early/2015/11/11/ajcn.115.116046.abstract