Pakkassäässä on hyvä ulkoilla, kunhan muistat muutaman säännön.

  • Suojaa herkät ihon alueet, kuten pää, kaula, sormet ja varpaat. Lämmin lakki on erityisen tärkeä, sillä päästä hukataan eniten lämpöä.
  • Alttiita paleltumille ovat erityisesti nenänpää, posket ja korvannipukat. Jos väri kohta muuttuu hyvin vaaleaksi tai tummaksi, sitä voi ensihoitona lämmittää kevyesti kädellä.
  • Huomaa, että tuuli nostaa kylmän ilman purevuutta todella paljon.
  • Muista kerrospukeutuminen. Osta riittävän reiluja talvivaatteita, jotta väliin mahtuu eristävää ilmaa.
  • Syö hyvin tai ota eväät mukaan. Nälkäisenä ja janoisena palelee herkemmin, koska riittävä ravinto suojaa.
  • Älä rasvaa kasvoja ennen ulkoilua. Tai odota ainakin puolituntia voiteen levityksen jälkeen, että se on ehtinyt imeytyä.
  • Ole tarkkana kylmässä, jos olet iäkäs tai kärsit hengityselinten sairauksista. Myös vauvojen ja lasten kanssa liikkuessa pitää huolehtia heidän tyytyväisyydestään.
  • Jos suunnittelet koko päivän hiihtoretkeä, täytä kehon energia- ja nestevarastot jo ennalta.
  • Lyhyelle sivakoinnille riittää tankkaus pasta- tai riisiaterialla edellisenä iltana ja puuroaamupala. Lisänä leipää ja tuoremehua.
  • Eväsreppuun kannattaa pakata urheilujuomaa, sokeroitua mehua tai mustikkasoppaa sekä rusinoita, kuivahedelmiä tai myslipatukoita.

Pitkälle hiihtovaellukselle lähtevän kannattaa tankata hiilihydraattipitoista ruokaa jo 1–2 päivää ennen lähtöä, jotta hiili­hydraatti ehtii varastoitua lihaksiin ja maksaan. Lisäksi on hyvä juoda vettä ainakin kaksi litraa päivässä, että nestevarastot täyttyvät. Lisävoimia saa valmiista tankkausjuomasta tai maltodekstriini-vesiseoksesta.

Energiavarastojen täyttämiseen tarvittavat 400 grammaa hiilihydraattia kertyvät näin:

● aamupala: lautasellinen maitoon keitettyä puuroa, 2 viipaletta leipää,
lasi tuoremehua
● lounas: iso annos pastaa
● välipala: 1 dl mysliä, 3 dl maustettua jogurttia, lasi tuoremehua
● päivällinen: reilu annos risottoa
● iltapala: 3 viipaletta leipää hunajalla voideltuna, banaani

Vinkit antoi laillistettu ravitsemusterapeutti Merja Kiviranta Terveystalosta.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Minulla on pikkutytöstä asti ollut todella tummat silmänaluset sekä myös silmäluomet. Voiko kyseessä olla terveyteen liittyvä asia? Minulla on pienenä ollut atooppinen iho ja silmänympärysihossa verisuonet ovat aika näkyvillä. Hemoglobiinikin on alhainen yleensä: nyt se on noussut, mutta silmien alta tummuus ei häivy. Käytän hyvää silmänympärysvoidetta mutta se ei auta. Mikä auttaisi?

Tummat silmänaluset liittyvät usein atooppiseen taipumukseen, eikä siihen välttämättä liity mitään muita syitä. Eräissä harvinaisissa synnynnäisissä sairauksissa tavataan myös ihon tummumista silmäluomissa ja silmien ympärillä.

Kuvaamasi oireet sopivat kuitenkin parhaiten atopiataipumukseen, johon ei valitettavasti ole parantavaa hoitoa.

Ihoa kannattaa hoitaa hyvällä silmänympärysvoiteella ja käyttää sopivia meikkituotteita. Varovaisesti voi pienelle alueella pari kertaa viikossa kokeilla mietoja retinoidivoiteita. Herkkä atooppinen iho voi kuitenkin reagoida niihin ärtymällä, punoittamalla, jopa ihottumalla. Silmänympärysnaamioista voi olla myös tilapäistä apua.

Jatkossa voidaan iästä riippuen ihon vahvistamiseen käyttää mesoterapiaa, kemiallista kuorintaa ja erilaisia täyteainehoitoja. Silmänympärysihon tehokkaammat erikoishoidot vaativat myös lääkäriltä perehtyneisyyttä eivätkä ne kuulu kosmetologihoitoloiden valikoimiin.
 

Marge Uibu
ihotautilääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Olen kärsinyt vuosia päänahan kutinasta. Kampaajan mukaan ei ole hilsettä eikä karstaa. Pesen lyhyet hiukseni kerran viikossa miedolla sampoolla ja huuhtelen hyvin. Joskus kutina alkaa pian suihkun jälkeen, useimmiten 2–3 päivän kuluttua. Onko mitään konstia, millä kutina poistuisi? Sampoon vaihtaminen ei auta.

Päänahan kutina saattaa johtua hyvin monesta syystä. Taustalla voi olla sekä liian kuiva että rasvoittuva hiuspohja. Sampoot sisältävät erilaisia allergisoivia tai ärsyttäviä ainesosia. Kutinaa voivat aiheuttaa hajusteet, hiusvärit, muotoilutuotteet ja myös miedot sampoot. Oireita aiheuttavia ainesosia on melkein kaikissa hiustuotteissa.

Hiuspohja ja yleinen terveydentila, muun muassa hormonaaliset muutokset, kannattaa tarkistaa lääkärin vastaanotolla, jolloin selvitetään myös mahdollisten jatkotutkimusten, kuten kosketusallergiatestien, tarve. Kutinan aiheuttajana pitää nykyään jälleen poissulkea myös päätäi. Oireenmukaisena hoitona voi kokeilla apteekista käsikauppavalmisteena saatavia antihistamiinitabletteja.
 

Marge Uibu
ihotautilääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.