Activia kysyi alkaneen vuoden kunniaksi lukijoiden hyvinvointilupauksia vuodelle 2016, ja jakaa nyt kahden viikon ajan vinkkejä parempaan oloon. Ota tänään mallia Pihlasta (22), joka lupasi rukata päivärytminsä uuteen uskoon ja mene ajoissa nukkumaan!

Uni on terveydelle välttämätöntä. Kun nukkuu hyvin, voi hyvin. Unen tehtävänä on ladata elimistön akut ja palauttaa niin henkiset kuin fyysisetkin voimat. Riittävä uni ehkäisee stressiä ja ylläpitää vastustuskykyä ja hormonitasapainoa. Uni auttaa tunteiden käsittelemisessä ja luo edellytykset uuden oppimiselle ja muistamiselle. Unen aikana aivoilla on tilaa käsitellä edellisen päivän tapahtumia ja asiat jäsentyvät ymmärrettäviksi kokonaisuuksiksi.

Nykyaikaisen tietoyhteiskunnan on oletettu lisäävän unettomuutta. Tehokkuuspaineet kasvavat ja meiltä vaaditaan jatkuvasti lisää osaamista. Se merkitsee aivoille enemmän työtä, mikä taas edellyttäisi pidempiä yöunia. Valitettavasti käy juuri päinvastoin; meillä on entistä vähemmän aikaa nukkua. Vuorokauden tuntien vähyyttä kompensoidaan menemällä myöhemmin nukkumaan ja nousemalla aikaisemmin. Työasiat ja ahdistavat uutiset painavat mieltä ja unensaanti vaikeutuu. Usein unettomuus onkin ennakkovaroitus siitä, että voimat alkavat ehtyä.

Mene nukkumaan ja herää joka päivä suunnilleen samaan aikaan, niin totut säännölliseen rytmiin.

Kiusausta nukkua myöhään kannattaa vastustaa, vaikka yö olisi ollutkin levoton. Mieluummin kannattaa ottaa vaikka parinkymmenen minuutin torkut päivällä. Jos nukkuu pitkälle päivään, on nukahtaminen illalla entistä vaikeampaa.

Kevyt hiilihydraatteja sisältävä iltapala ennen nukkumaanmenoa voi auttaa unen saantia. Hyvä iltapala on esimerkiksi Activia-jugurtti banaanilla, marjoilla tai myslillä höystettynä. Jugurtti hellii vatsaa eikä tee oloa liian raskaaksi.

Riittävän pitkä ja hyvälaatuinen uni on hyvinvoinnin peruspilari. Useimmille aikuisille sopiva määrä unta on 6-8 tuntia yössä. Hyvä uni edellyttää, että mieli ja ruumis ovat rauhoittuneet. Puhu tai kirjoita huolta ja murhetta aiheuttavista asioista jo päivän aikana, niin asiat eivät jää vaivaamaan yöksi.

Lähteet: hyvinvointipolku.fi, terveyskirjasto.fi, mielenterveysseura.fi

 


 

Viisi vinkkiä parempaan uneen:

  1. Pimeä, tuuletettu ja hiljainen makuuhuone sekä hyvä patja ja tyyny auttavat nukahtamaan.
  2. Älä juo kofeiinipitoisia juomia tai alkoholia 3-6 tuntiin ennen nukkumaanmenoa. Pienikin alkoholimäärä huonontaa unen laatua radikaalisti.
  3. Tee jotain rentouttavaa ennen nukkumaanmenoa. Kuuntele vaikka mielimusiikkiasi tai lue kirjaa.
  4. Rauhallinen kävelylenkki ja venyttely edistävät unen saantia. Rankemman treenin pitäisi päättyä vähintään pari tuntia ennen nukkumaanmenoa.
  5. Pimennysverhot ja silmälaput parantavat unen laatua ja voivat edistää unensaantia.

Activia-jugurtti on hyvä iltapala. Lue lisää tuotteista täältä.

Activia kysyi alkaneen vuoden kunniaksi lukijoiden hyvinvointilupauksia vuodelle 2016, ja jakaa nyt kahden viikon ajan vinkkejä parempaan oloon. Tänään vuorossa on Liisan (58) lupaus nauttia kunnon aamupala. Aloita sinäkin päiväsi terveellisesti!

Usein kuulee sanottavan, että aamiainen on päivän tärkein ateria. Se ei ole ihan puppua, sillä hyvä ja terveellinen aamupala vaikuttaa monin tavoin koko päivään.

Toivottavasti pitkä ja hyvin nukuttu yö on eräänlainen minipaasto, jonka jälkeen elimistö tarvitsee ravintoa käynnistyäkseen. Aivotkaan eivät toimi kunnolla ilman energiaa. Vaikka nälkä ei vatsassa kurnisikaan, voi päivän töistä suoriutuminen ja uusien asioiden oppiminen tuntua tahmealta jos aamupala on jäänyt väliin.

Suurimman osan päivittäisestä energiantarpeesta pitäisi täyttyä aamupalalla ja lounaalla, sillä päivällä energian tarvekin on suurin. Aamupalan syöminen rytmittää koko loppupäivän aterioita, jolloin riski epäterveellisten herkkujen himoitsemiseen päivän mittaan pienenee. Pysyt vireänä ja toimintakykyisenä, kun annostelet koneeseesi energiaa heti aamusta ja tasaisesti pitkin päivää -näin verensokeri ei pääse heilahtelemaan liikaa.

Jos tavoitteenasi on laihtua tai hallita painonnousua, on kunnollisen aamiaisen nauttiminen entistä tärkeämpää. On helpompi tehdä fiksuja valintoja ja syödä kevyemmin illalla, kun nälkä on tyydytetty jo aamulla.

Terveellinen ja täyttävä aamupala sisältää jotain proteiinipitoista, kuten maitotuotteita, kananmunia tai leikkeleitä. Vatsan toimintaa tukevia kuituja taas saa täysjyväviljoista, marjoista, hedelmistä ja vihanneksista. Kiireisiin aamuihin vetoava voi valmistaa terveellisen aamupalan valmiiksi jo edellisenä iltana! 

 

 

Vatsaa hellivä tuorepuuro

2 dl Activia maustamatonta jugurttia
1 dl kaurahiutaleita
Puolikas banaani 
Pakastettuja kotimaisia marjoja, esim. mustikoita tai puolukoita
Murskattuja pähkinöitä tai manteleita
1 tl hunajaa

Sekoita Activia, kaurahiutaleet ja haarukalla soseutettu banaani. Lisää seokseen marjat ja pähkinät, ja makeuta halutessasi hunajalla. Anna tekeytyä jääkaapissa yön yli.

    Lue lisää Activia-tuotteista täältä.

    Activia kysyi alkaneen vuoden kunniaksi lukijoiden hyvinvointilupauksia vuodelle 2016, ja jakaa nyt kahden viikon ajan vinkkejä parempaan oloon. Anna sinäkin tänään Annen (48) tapaan itsellesi mokat anteeksi. Ei se maailma siihen kaadu!

    Tuntuuko joskus siltä, että mikään ei riitä? Asiat kaatuvat päälle ja vuorokauden tunnit eivät riitä kaikkien velvollisuuksien hoitamiseen. Asetamme itsellemme usein epärealistisia vaatimuksia ja ruoskimme itseämme jatkuvasti parempiin suorituksiin. Läheisille on paljon helpompaa antaa anteeksi pienet virheet ja vajavaisuudet kuin itselle.

    Virheitä ei kannata hävetä tai pelätä. Kyky oppia virheistä on auttanut ihmislajia ylipäätään säilymään hengissä. Armo itseä kohtaan lähtee anteeksiannosta. Hyväksy tapahtunut ja totea, että niin kävi. Tunnista tekemäsi virhe ja kerro itsellesi, että sen oli hyvä tapahtua juuri nyt, ettei sinun tarvitse toistaa sitä kohtalokkaammassa tilanteessa. Olet toiminut sen hetkisen parhaan tietämyksesi mukaan. Tehtyä ei saa tekemättömäksi. Ainoa mitä voit muuttaa, on asennoitumisesi. Voit päättää, että jatkat itsesi haukkumista ja teet elämäsi hankalaksi tai voit päättää antaa mokan itsellesi anteeksi. Kaikki tekevät virheitä ja voivat oppia niistä. Niin kauan kun soimaat itseäsi aiheesta, kannat turhaa painolastia mukanasi.

    Armollisuus on rakkautta itseä ja muita kohtaan. Teemme helposti omista ajatuksistamme totta, vaikka ne ovat pelkkiä ajatuksia. Herjaamme itseämme tyhmiksi, lihaviksi ja kelvottomiksi. Noidankehä on valmis, kun alamme toteuttaa näitä päänsisäisiä uskomuksiamme vetäytymällä syrjään sosiaalisista tilanteista.

    Sen sijaan, että vertailisit itseäsi jatkuvasti muihin, voit päättää opetella rakastamaan itseäsi sellaisena kuin olet. Anna itsellesi positiivista palautetta. Kiinnitä epäonnistumisten sijasta enemmän huomiota omiin onnistumisiisi ja palkitse itseäsi niistä. Kun riitämme itsellemme, riitämme myös muille.

    Lähteet: asennekysymys.fi, tiede.fi, mielenterveysseura.fi, huippukuntoon.fi

     


    Kohti armollisempaa elämää

    • Luo itsellesi tavoitteita, jotka ovat oikeasti toteutettavissa.
    • Joskus on suotavaa mennä sieltä, missä aita on matalin.
    • Huomioi arjen realiteetit. Jos olet pienten lasten äiti, et välttämättä ehdi leipoa joka viikko sämpylöitä, mankeloida lakanoita ja huolehtia sosiaalisista suhteista.
    • Pyydä apua.
    • Varaa omaa aikaa edes viisi minuuttia päivässä. Rauhoitu, ole läsnä hetkessä ja kuuntele itseäsi.
    • Palkitse itsesi aina kun pääset lähemmäksi tavoitteitasi.
    • Kaikki ei aina mene niin kuin olet suunnitellut. Anna asioiden tapahtua sitten, kun on oikea aika.
    • Kun lepo, liikunta ja terveellinen ravinto ovat elämässäsi balanssissa, riität helpommin itsellesi sellaisena kuin olet. 

    Vinkit armollisempaan elämään tarjosi Activia. Lue lisää tuotteista täältä.