Activia kysyi alkaneen vuoden kunniaksi lukijoiden hyvinvointilupauksia vuodelle 2016, ja jakaa nyt kahden viikon ajan vinkkejä parempaan oloon. Ota tänään mallia Pihlasta (22), joka lupasi rukata päivärytminsä uuteen uskoon ja mene ajoissa nukkumaan!

Uni on terveydelle välttämätöntä. Kun nukkuu hyvin, voi hyvin. Unen tehtävänä on ladata elimistön akut ja palauttaa niin henkiset kuin fyysisetkin voimat. Riittävä uni ehkäisee stressiä ja ylläpitää vastustuskykyä ja hormonitasapainoa. Uni auttaa tunteiden käsittelemisessä ja luo edellytykset uuden oppimiselle ja muistamiselle. Unen aikana aivoilla on tilaa käsitellä edellisen päivän tapahtumia ja asiat jäsentyvät ymmärrettäviksi kokonaisuuksiksi.

Nykyaikaisen tietoyhteiskunnan on oletettu lisäävän unettomuutta. Tehokkuuspaineet kasvavat ja meiltä vaaditaan jatkuvasti lisää osaamista. Se merkitsee aivoille enemmän työtä, mikä taas edellyttäisi pidempiä yöunia. Valitettavasti käy juuri päinvastoin; meillä on entistä vähemmän aikaa nukkua. Vuorokauden tuntien vähyyttä kompensoidaan menemällä myöhemmin nukkumaan ja nousemalla aikaisemmin. Työasiat ja ahdistavat uutiset painavat mieltä ja unensaanti vaikeutuu. Usein unettomuus onkin ennakkovaroitus siitä, että voimat alkavat ehtyä.

Mene nukkumaan ja herää joka päivä suunnilleen samaan aikaan, niin totut säännölliseen rytmiin.

Kiusausta nukkua myöhään kannattaa vastustaa, vaikka yö olisi ollutkin levoton. Mieluummin kannattaa ottaa vaikka parinkymmenen minuutin torkut päivällä. Jos nukkuu pitkälle päivään, on nukahtaminen illalla entistä vaikeampaa.

Kevyt hiilihydraatteja sisältävä iltapala ennen nukkumaanmenoa voi auttaa unen saantia. Hyvä iltapala on esimerkiksi Activia-jugurtti banaanilla, marjoilla tai myslillä höystettynä. Jugurtti hellii vatsaa eikä tee oloa liian raskaaksi.

Riittävän pitkä ja hyvälaatuinen uni on hyvinvoinnin peruspilari. Useimmille aikuisille sopiva määrä unta on 6-8 tuntia yössä. Hyvä uni edellyttää, että mieli ja ruumis ovat rauhoittuneet. Puhu tai kirjoita huolta ja murhetta aiheuttavista asioista jo päivän aikana, niin asiat eivät jää vaivaamaan yöksi.

Lähteet: hyvinvointipolku.fi, terveyskirjasto.fi, mielenterveysseura.fi

 


 

Viisi vinkkiä parempaan uneen:

  1. Pimeä, tuuletettu ja hiljainen makuuhuone sekä hyvä patja ja tyyny auttavat nukahtamaan.
  2. Älä juo kofeiinipitoisia juomia tai alkoholia 3-6 tuntiin ennen nukkumaanmenoa. Pienikin alkoholimäärä huonontaa unen laatua radikaalisti.
  3. Tee jotain rentouttavaa ennen nukkumaanmenoa. Kuuntele vaikka mielimusiikkiasi tai lue kirjaa.
  4. Rauhallinen kävelylenkki ja venyttely edistävät unen saantia. Rankemman treenin pitäisi päättyä vähintään pari tuntia ennen nukkumaanmenoa.
  5. Pimennysverhot ja silmälaput parantavat unen laatua ja voivat edistää unensaantia.

Activia-jugurtti on hyvä iltapala. Lue lisää tuotteista täältä.