Siinä on jotain koukuttavaa, kun joutuu vahtimaan jokaista suupalaansa ja vaaka näyttää tulokset. Näyttelijä Tommi Korpela oppi ymmärtämään ikilaihduttajia ja syömishäiriöisiä, kun hän tiputti leffaroolia varten 20 kiloa.

Näyttelijä Tommi Korpela laihdutti syksyllä 2015 ensi-iltaan tulevaa, Katja Ketun romaaniin perustuvaan Kätilö-elokuvaa varten parikymmentä kiloa neljässä kuukaudessa. Korpelan olo oli yllättävän hyvä ja energiatasot erinomaiset.

– Nukahdin illalla kymmenen aikaan vaikka olisi ollut kuinka kiinnostava elokuva katseltavana ja heräsin ongelmitta seitsemältä. Jotain siitä energiamäärästä olisi kiva säilyttää.

Kiloista puolet on jo tullut takaisin, mutta siihen se on jäänyt. Nykylukemissa näyttelijä on pysynyt ilman ponnisteluja.

– Laihdutuskokemuksen jälkeen ymmärrän, kuinka helppoa olisi jäädä nalkkiin laihduttamiseen, syömishäiriöön tai muuhun addiktioon.

Jäätelöä ja tuoremakkaraa

Uudessa Napamiehet-komediasarjassa yhdessä Janne Reinikaisen kanssa seikkaileva Korpela rakastaa voita, kermaa, suolaa ja pekonia. Ne kuuluvat hyvään ruokaan.

Näyttelijä rakastaa ruokaa ja ruoanlaittoa. Nyt kun kokkaaminen on niin poppia, resepteistä ei ole pulaa. Hän ei koskaan tarjoa vieraille samaa ruokaa kahdesti vaan yrittää aina keksiä jotain uutta säväyttävää tarjottavaa.

– Seuraavaksi opettelen käyttämään makkaraprässiäni, jolla puristan tuoremakkaroita itse tehdyn pastan sekaan.

Jäätelö on Tommi Korpelan arka paikka. Italialaiset gelateriat ovat suorastaan vaarallisia paikkoja.

– En pysty herkuttelemaan jäätelöä vain vähän. Syöminen menee aina ahmimisen puolelle. Siinä suhteessa en ole päässyt 5-vuotiaan käytöksestä mihinkään.

Hyvä ruoka voittaa lomamatkat

Ravintoloissa käyminen on Korpelan ja hänen puolisonsa Elina Knihtilän sekä heidän poikansa yhteinen harrastus.

Ulkonasyöminen on kokonaiselämys. Se muodostuu erinomaisesta ruoasta, omintakeisesta miljööstä ja sujuvasta palvelusta.

– Käytämme etelänmatkan hinnan mieluummin hyvissä ravintoloissa syömiseen kuin lomailuun.

Lue lisää:

Anoreksia alkaa usein nuoruusiässä
Bulimia pitää pakkoajatuksissa
Ahminta hallintaan

Ikä 46

Ammatti Näyttelijä. Palkittu kahdesti Jussi-palkinnolla parhaasta elokuvapääosasta.

Perhe Avovaimo näyttelijä Elina Knihtilä ja 17-vuotias poika. Asuvat Helsingin Töölössä.

Ajankohtaista Jotain toista – henkilökohtaisen halun näyttämö Q-teatterissa toukokuun 2015 loppuun. Korpelan ja Janne Reinikaisen käsikirjoittama ja näyttelemä Napamiehet-komediasarja pyörii Ruutu+-palvelussa. Nelosella se nähdään 28.3.2015 alkaen. Syksyllä 2015 elokuvissa Kätilö ja Häiriötekijä.

Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Liikunta auttaa karistamaan liikakilot, eikä siihen tarvita hikirääkkiä.

  1. Treenaa lihaskuntoa, kuntosalilla tai jumpassa. Jos laihdutat ja harrastat vain aerobista liikuntaa, menetät enemmän kallisarvoista lihasmassaa.
  2. Muista kevyt liikunta, kuten kävely. Se vähentää stressihormonien määrää, palauttaa kovista treeneistä ja auttaa säätelemään ruokahalua.
  3. Vaihtele lajeja, niin lihakset saavat uutta ärsykettä ja motivaatio pysyy korkealla.
  4. Lisää arkiaktiivisuutta. Monta kevyttä liikuntapätkää päivässä on parempi kuin hikirääkki kerran viikossa. Jokainen minuutti lasketaan: kävele pysäkinvälit ja nouse tuolista vähintään kerran tunnissa.

Asiantuntija: Katriina Kukkonen-Harjula, liikuntalääketieteen dosentti, erikoislääkäri, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri.

Vierailija

Laihdut liikkuen, kun teet näin

Erinomainen kansantajuinen artikkeli englanninkielellä siitä miksei pelkästään liikunnan lisääminen johda laihtumiseen. Ruokavalio on painonpudotuksessa avainasemassa. Liikunta on terveyden ja toimintakyvyn kannalta hyödyllistä ja painonpudotuksessa säästää lihasmassaa. Mutta pelkästään liikunnan avulla painonpudotus ei onnistu. https://www.vox.com/2016/4/28/11518804/weight-loss-exercise-myth-burn-ca...
Lue kommentti
Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Jos ylipainoa on paljon, laihdutuksen alkuun voi olla hyvä ottaa tiukempi jakso, jolla painon lasku saadaan vauhtiin. Lue miten se onnistuu.

Nopeat tulokset antavat voimia jatkaa laihduttamista sittenkin, kun painon putoaminen on hitaampaa. Näin ainakin sanotaan.

– Moni toivoo näkyviä tuloksia nopeasti. Se lisää motivaatiota. Vielä tärkeämpää olisi kuitenkin ymmärtää, mikä on realistinen tavoite. Kilo viikossa on kova vauhti, ja epärealistiset tavoitteet taas syövät motivaation, ravitsemusterapeutti Anette Palssa kertoo.

Hän on huolissaan television laihdutusohjelmien antamasta kuvasta, että paino voisi jatkuvasti laskea useita kiloja viikossa. Se on mahdollista vain, jos henkilöllä on todella merkittävää lihavuutta tai runsaasti nestekertymiä. Jo kilon viikkotahti vaatii paljon päivittäistä ponnistelua. Puoli kiloa viikossa olisi realistisempi tavoite, vaikka sitäkään ei saavuta ilman vaivannäköä.

Liian tiukka alku laihduttamiselle voi laukaista ahmimisreaktion.

Syömisen hallinta voi muutenkin hajota, jos aloitus jättää liian nälkäiseksi.

– Tiukemmassa aloituksessa on myös tärkeää syödä paljon kasviksia, reilusti proteiinia ja kohtuullisesti rasvaa. Miehet sietävät hiilihydraattien karsimista melko hyvin, mutta naisten keho saattaa mennä jumiin, jos hiilihydraateista karsitaan liikaa. Laihduttaessa on tärkeää kuulostella omaa oloa. Olisi loistavaa, jos joku olisi tukemassa ja tarvittaessa ohjaisi oikeaan suuntaan, oli apuna sitten asiaan perehtynyt ystävä tai alan ammattilainen, Palssa toteaa.

Pussikuurille vai ei?

Välillä jo unohdetut VLC- tai ENE-dieetit tekevät paluuta. Niitä suositellaan myös terveydenhuollossa. Niukka, alle 800 kalorin päivittäinen energiansaanti on vauhdikas tapa pudottaa ensimmäisiä

kiloja. Toisaalta näin tiukka aloitus voi olla joillekin liikaa, eikä syömistä kuurin jälkeen saadakaan hallintaan.

– Pussikuurit eivät opeta uusiin ruokailutottumuksiin, vaan todellinen muutos alkaa vasta kuurien jälkeen. Jos laihduttamisen haluaa aloittaa erittäin niukkaenergisellä jaksolla, on entistä tärkeämpää, että kuurin jälkeen saa apua ruokavaliomuutoksen tekemisessä.

Anette Palssa suosittelee ennemmin normaalilla ruoalla toteutettavaa niukkaenergistä jaksoa kuin valmiiden ENED-valmisteiden käyttämistä.

– Kun syö tavallista ruokaa aluksi hyvin vähäenergisesti, on helpompaa jatkaa pysyvien muutosten tekemiseen. Ja jos määriteltyjen päiväannosten jälkeen on vielä nälkä, proteiinia voi syödä lisääkin, eikä painon lasku siitä juuri hidastu, Palssa toteaa.

Tee näin, jos haluat aloittaa vauhdilla (energiaa alle 800 kcal päivässä)

Tätä dieettiä voi noudattaa enintään kaksi viikkoa ilman lääkärin tai ravitsemusterapeutin ohjausta. Jos on säännöllisellä lääkityksellä, tulee aina keskustella lääkärin kanssa ennen niukkaenergisen dieetin aloittamista.

Päivän ruoat

  • Kasviksia 500–800 grammaa, josta hyvin tärkkelyspitoisia. kuten juureksia, enintään 300 grammaa. Ei perunaa, bataattia tai maissia.
  • Proteiinia kaksi 100 gramman annosta vähärasvaista lihaa tai kalaa, kaksi desiä rasvatonta raejuustoa ja yksi desilitra rasvatonta rahkaa.
  • Rasvaa 30 grammaa, esimerkiksi kaksi ruokalusikallista oliivi- tai rypsiöljyä.
  • Marjoja 1–2 desiä. Ei hedelmiä viljaa vain yksi näkkileipä tai pieni annos puuroa. Ei muita viljatuotteita tai sokeria.
  • Monivitamiinivalmiste
  • Nestettä 2–3 litraa vettä, kivennäisvettä, teetä, yrttijuomia ja sokeroimattomia juomia. Kahvia 1–2 kupillista päivässä.