Hyvä Terveys laati strategian, jonka avulla selviät pikkujouluista uuteenvuoteen entisen painoisena.

Juhlakautena kiusauksille kannattaa suosiolla antaa pikkusormi mutta pidellä koko kädellä appelsiinia.

Tässä kaksi strategiaa glögijuhliin:

1) Nauti kaikkea mutta älä ahda mekkoa kireäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Haluat antaa vaikutelman, ett√§ olet n√§hnyt ruokaa ennenkin. Pystyt pikkujoulussakin sy√∂m√§√§n kaikkea ja ‚Äď v√§h√§n.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ruodussa pysymisen voi varmistaa ottamalla alkupalaksi ison lautasellisen sillitöntä rosollia ja vain aavistuksen kermavaahtoa. Lusikallisessa kermavaahtoa on enemmän energiaa kuin lautasellisessa rosollia.

2) Valitse tietoinen ylensyönti.

Jos olet jokaisen joulun aikaan vannonut vastustavasi ylöspäin pyrkivää painoa ja kuitenkin syönyt itsesi tynnyriksi pikkujouluissa, valitse nyt tietoinen ylensyönti: Syöt kaikkea ja paljon. Mutta tiedät, miten poltat ylimääräiset kalorit pois. Kulutat ne oikeasti, etkä vain uskottele liikkuvasi.

Kuittaa kalorit liikkumalla:

Ylensyömisen voi kuitata ylimääräisellä liikunta-annoksella. Samalla kun merkkaat kalenteriini pikkujoulut, varaat myös ajan, jolloin poltat pikkujoulet pois. Muista, että tunnissa ehtii syödä viisinkertaisesti sen, mitä kuluttaa.
Pikkujouleliikunnan pitää olla rauhallista ja pitkäkestoista. Valvomisesta ja alkoholista väsynyt kroppa ei tykkää rääkistä.

Tee vaikka näin (yksi vaihtoehto riittää):

  • K√§vele ylim√§√§r√§iset kalorit historiaan nelj√§ss√§ tunnissa.
  • Riuhdo kolme tuntia sauvoilla suksien kanssa tai ilman.
  • Py√∂r√§ile viisi tuntia. Tavallisesta polkupy√∂r√§st√§ saa olohuoneeseen kuntopy√∂r√§n, kun hankkii py√∂r√§kaupasta telineen, jolla takarengas nousee parketista.
  • Ui oma matkaenn√§tyksesi, ei vauhdilla vaan hitaasti.
  • Tee lumilinnoja ja lumiukkoja lasten kanssa. Kolmituntinen telmiminen lumessa tai lumit√∂iden tekeminen auttaa karistamaan pikkujoulun jouleja.

Pidä pullotolkku

Joulujuhliin ei pidä mennä janoisena. Pyydä pöytään vesikannu. Glögi tai viini ei sovellu janojuomaksi energiapitoisuutensa vuoksi.

Lasillinen glögiä ja pari piparia vastaavat jo pientä ateriaa, 240 kcal. Lasillisessa valkoviiniä tai punaviiniä on energiaa saman verran eli noin 150 kcal. Jälkiruokakonjakissa on 230 kcal ja liköörissä 290 kcal. Jos päätyy kermalikööriin, annoksessa on 300 kcal ja miltei puolet rasvaa!

Suunnittele, mitä syöt

Perinteisestä pikkujoulupöydästä kannattaa alkuun valita runsaasti kaikkea, mikä vähänkin vivahtaa kasviksiin, kuten herneitä ja rosollia.

Rasvaton joulukinkkukin (720 kcal/100 g ja 30 % rasvaa) soveltuu painoaan hallitsevan joululautaselle, ellei syö koko pakaraa kerralla. Rasvaisessa kinkussa on puolet enemmän energiaa ja rasvaa. Joulukalkkunassa on 200 kcal/100 g ja rasvaa 35 %, jos kalkkuna on paistettu nahkoineen. Kalkkunafileissä rasvaa on 16 %.

Laatikot voi annostella itselleen keveysjärjestyksessä. Neljä lusikallista kevyintä eli lanttulaatikkoa. Kolme lusikallista imellettyä perunalaatikkoa ja pari lusikkaa porkkanalaatikkoa. Pienin nökkönen on maksalaatikkoa.

Juhlamaha?

Pikkujouluillallinen juomineen merkitsee yli 2 000 kilokalorin ylim√§√§r√§ist√§ latausta. Jos pikkujouluja on kerran viikossa ja iso joulu p√§√§lle, kertyy joulukuussa helposti 1,5‚Äď2 kiloa pelk√§st√§√§n jouluruoista ja -juomista.

Jos juhlii koko viikon, lopulta on juhlineen näköinen. Painonhallitsijan viikossa on kuusi arkea ja yksi pyhä. Joillekin sopii paremmin, että pyhänäkin syö maltillisesti ja säilyttää ruokarutiininsa.

Herkistele suupaloilla

Ensimm√§inen suupala maistuu taivaalliselta. Toinen jo tavalliselta. √Ąl√§ sy√∂ isoa annosta tavan vuoksi vaan herkistele, maistele ja nautiskele. Viimeisen puolikkaan voi j√§tt√§√§ jo sy√∂m√§tt√§. Viisas ottaa pienen annoksen. Ruoasta j√§√§ hyv√§ mieli, ei √§hkyt√§ysi olo.

Yksi suupala on keskimäärin 50 kilokaloria. Kannattaa katsoa, mitkä 36 suupalaa päivän aikana syö.

Joulukuussa

  • √Ąl√§ aloita herkuttelua jo alkukuusta
  • Nauti mauista, √§l√§ m√§√§rist√§
  • Kuluta juhlajoulet liikkumalla
  • Pist√§ydy pihalle p√§iv√§nvalossa
  • Liiku pime√§ll√§kin: k√§yt√§ heijastimia
  • Pyyd√§ joulupukilta otsalamppu
  • Joulusta uuteenvuoteen voi viett√§√§ hulvatonta kaloriel√§m√§√§ ja palata vuoden alussa arkeen

Varaudu ennen juhlaa

  • Jos illalla on pikkujoulu, sy√∂ p√§iv√§n aikana tavalliseen tapaasi. √Ąl√§ paastoa p√§iv√§ll√§ siksi, ett√§ jaksaisit illalla ahtaa.
  • Juo vain rasvatonta maitoa, k√§yt√§ v√§h√§rasvaista juustoa ja jogurttia, t√§ysjyv√§leip√§√§ ja nauti paljon marjoja.
  • Juo lasillinen vett√§ tai sy√∂ appelsiini ennen ateriaa.
  • Pid√§ pikkujouluissa kiinni kohtuudesta. Kohtuus on yleens√§ yksi annos, yksi desi tai yksi lusikallinen.
Sisältö jatkuu mainoksen alla