Hyvä Terveys laati strategian, jonka avulla selviät pikkujouluista uuteenvuoteen entisen painoisena.

Juhlakautena kiusauksille kannattaa suosiolla antaa pikkusormi mutta pidellä koko kädellä appelsiinia.

Tässä kaksi strategiaa glögijuhliin:

1) Nauti kaikkea mutta älä ahda mekkoa kireäksi.

Haluat antaa vaikutelman, että olet nähnyt ruokaa ennenkin. Pystyt pikkujoulussakin syömään kaikkea ja – vähän.

Ruodussa pysymisen voi varmistaa ottamalla alkupalaksi ison lautasellisen sillitöntä rosollia ja vain aavistuksen kermavaahtoa. Lusikallisessa kermavaahtoa on enemmän energiaa kuin lautasellisessa rosollia.

2) Valitse tietoinen ylensyönti.

Jos olet jokaisen joulun aikaan vannonut vastustavasi ylöspäin pyrkivää painoa ja kuitenkin syönyt itsesi tynnyriksi pikkujouluissa, valitse nyt tietoinen ylensyönti: Syöt kaikkea ja paljon. Mutta tiedät, miten poltat ylimääräiset kalorit pois. Kulutat ne oikeasti, etkä vain uskottele liikkuvasi.

Kuittaa kalorit liikkumalla:

Ylensyömisen voi kuitata ylimääräisellä liikunta-annoksella. Samalla kun merkkaat kalenteriini pikkujoulut, varaat myös ajan, jolloin poltat pikkujoulet pois. Muista, että tunnissa ehtii syödä viisinkertaisesti sen, mitä kuluttaa.
Pikkujouleliikunnan pitää olla rauhallista ja pitkäkestoista. Valvomisesta ja alkoholista väsynyt kroppa ei tykkää rääkistä.

Tee vaikka näin (yksi vaihtoehto riittää):

  • Kävele ylimääräiset kalorit historiaan neljässä tunnissa.
  • Riuhdo kolme tuntia sauvoilla suksien kanssa tai ilman.
  • Pyöräile viisi tuntia. Tavallisesta polkupyörästä saa olohuoneeseen kuntopyörän, kun hankkii pyöräkaupasta telineen, jolla takarengas nousee parketista.
  • Ui oma matkaennätyksesi, ei vauhdilla vaan hitaasti.
  • Tee lumilinnoja ja lumiukkoja lasten kanssa. Kolmituntinen telmiminen lumessa tai lumitöiden tekeminen auttaa karistamaan pikkujoulun jouleja.

Pidä pullotolkku

Joulujuhliin ei pidä mennä janoisena. Pyydä pöytään vesikannu. Glögi tai viini ei sovellu janojuomaksi energiapitoisuutensa vuoksi.

Lasillinen glögiä ja pari piparia vastaavat jo pientä ateriaa, 240 kcal. Lasillisessa valkoviiniä tai punaviiniä on energiaa saman verran eli noin 150 kcal. Jälkiruokakonjakissa on 230 kcal ja liköörissä 290 kcal. Jos päätyy kermalikööriin, annoksessa on 300 kcal ja miltei puolet rasvaa!

Suunnittele, mitä syöt

Perinteisestä pikkujoulupöydästä kannattaa alkuun valita runsaasti kaikkea, mikä vähänkin vivahtaa kasviksiin, kuten herneitä ja rosollia.

Rasvaton joulukinkkukin (720 kcal/100 g ja 30 % rasvaa) soveltuu painoaan hallitsevan joululautaselle, ellei syö koko pakaraa kerralla. Rasvaisessa kinkussa on puolet enemmän energiaa ja rasvaa. Joulukalkkunassa on 200 kcal/100 g ja rasvaa 35 %, jos kalkkuna on paistettu nahkoineen. Kalkkunafileissä rasvaa on 16 %.

Laatikot voi annostella itselleen keveysjärjestyksessä. Neljä lusikallista kevyintä eli lanttulaatikkoa. Kolme lusikallista imellettyä perunalaatikkoa ja pari lusikkaa porkkanalaatikkoa. Pienin nökkönen on maksalaatikkoa.

Juhlamaha?

Pikkujouluillallinen juomineen merkitsee yli 2 000 kilokalorin ylimääräistä latausta. Jos pikkujouluja on kerran viikossa ja iso joulu päälle, kertyy joulukuussa helposti 1,5–2 kiloa pelkästään jouluruoista ja -juomista.

Jos juhlii koko viikon, lopulta on juhlineen näköinen. Painonhallitsijan viikossa on kuusi arkea ja yksi pyhä. Joillekin sopii paremmin, että pyhänäkin syö maltillisesti ja säilyttää ruokarutiininsa.

Herkistele suupaloilla

Ensimmäinen suupala maistuu taivaalliselta. Toinen jo tavalliselta. Älä syö isoa annosta tavan vuoksi vaan herkistele, maistele ja nautiskele. Viimeisen puolikkaan voi jättää jo syömättä. Viisas ottaa pienen annoksen. Ruoasta jää hyvä mieli, ei ähkytäysi olo.

Yksi suupala on keskimäärin 50 kilokaloria. Kannattaa katsoa, mitkä 36 suupalaa päivän aikana syö.

Joulukuussa

  • Älä aloita herkuttelua jo alkukuusta
  • Nauti mauista, älä määristä
  • Kuluta juhlajoulet liikkumalla
  • Pistäydy pihalle päivänvalossa
  • Liiku pimeälläkin: käytä heijastimia
  • Pyydä joulupukilta otsalamppu
  • Joulusta uuteenvuoteen voi viettää hulvatonta kalorielämää ja palata vuoden alussa arkeen

Varaudu ennen juhlaa

  • Jos illalla on pikkujoulu, syö päivän aikana tavalliseen tapaasi. Älä paastoa päivällä siksi, että jaksaisit illalla ahtaa.
  • Juo vain rasvatonta maitoa, käytä vähärasvaista juustoa ja jogurttia, täysjyväleipää ja nauti paljon marjoja.
  • Juo lasillinen vettä tai syö appelsiini ennen ateriaa.
  • Pidä pikkujouluissa kiinni kohtuudesta. Kohtuus on yleensä yksi annos, yksi desi tai yksi lusikallinen.