Rasvamaksa ei ole vain vanhojen juoppojen vaiva. Se lisääntyy huolestuttavasti myös lapsilla ja nuorilla, jotka ovat energiajuomien ja limsojen suurkuluttajia.

Lihomisen syytä

Rasvamaksaa sairastettiin jo sota-aikana, mutta silloin syynä oli aliravitsemus. Nykyisessä yltäkylläisyydessä se on yhä enemmän ylipainoisten riesa. Riski kasvaa, kun paino­indeksi on yli 30 eli ylipainoa on reilusti. Silti normaalipainoinenkaan ei aina säästy maksan rasvoittumiselta. 

– Taustalla saattaa olla kudosten insuliiniherkkyyden heikentyminen tai jokin muu tekijä, kuten maksaa rasittava lääkitys, virusinfektio tai runsas alkoholinkäyttö, arvelee dosentti, osastonylilääkäri Perttu Arkkila Meilahden
sairaalan gastroenterologian klinikalta.

Viruksista, lääkkeistä tai alkoholista johtuvan rasvamaksataudin ennustetta pidetään huonompana kuin pelkän ylipainon aiheuttamaa, tosin hyviä vertailevia tutkimuksia asiasta ei ole.

Tavatonta rasvamaksa ei ole lapsillakaan. Syy selviää, kun katsoo katukuvaa: lihavuusepidemia on levinnyt jälki­kasvuumme.

– Ilmiö huolestuttaa, sillä ylipainoiset lapset saattavat sairastua aikuistyypin diabetekseen, ja usein diabeetikon maksa ei voi hyvin. Vuosien saatossa tämä voi johtaa maksakirroosiin, kertoo Arkkila.

Vyötärölihavuus ja metabolinen oireyhtymä lisäävät maksan rasvoittumista. Metaboliselle oire­yhtymälle on tunnusomaista korkea verenpaine, vähäinen hyvän HDL-kolesterolin määrä, suuri veren sokeri­pitoisuus ja insuliinin heikko teho kudoksissa.

– Joillakin on suojaavat geenit, sillä kaikki vyötärö­lihavat eivät elämänsä aikana sairastu rasvamaksaan tai diabetekseen, mainitsee Perttu Arkkila.

Aikuistyypin diabeteksen hoidossa käytetään muun muassa metformiinia, joka helpottaa painonhallintaa mutta suojaa maksaa rasvoittumiselta vain vähän.

– Pettymys on sen sijaan ollut se, että insuliininher­kistäjät, joiden on todettu vähentävän tehokkaasti maksan rasvoittumista, tulehdusta ja sidekudoksen syntymistä, saattavat altistaa sydän- ja verisuonisairauksille. Erityistapauksissa niitä kuitenkin käytetään.

Joka neljäs sairastaa

Aikuisista joka neljäs sairastaa rasvamaksaa. Se tarkoittaa rasvan runsasta kertymistä maksasoluihin. Vaikka maksa rasvoittuu, jopa tulehtuu, mitään oireita ei välttämättä tule. Rasvoittuminen voi ilmetä suurentuneena maksana ja maksa-arvojen nousuna, mutta useimmilla ensimmäinen merkki on väsymys.

Rasvamaksan olemassaolo ei aina selviä edes veri­kokeilla tai ultraäänitutkimuksella. Mutta jos kokeiden arvot ovat täysin normaalit, voidaan päätellä, ettei maksassa ole ainakaan merkittävästi rasvaa.

– Ainoa varma keino todeta rasvamaksa on ottaa koepala. Silloin nähdään, onko maksassa tulehdusta. Koepala otetaan paikallispuudutuksessa oikealta kylkiluiden välistä. Toimen­piteen jälkeen saattaa esiintyä pientä verenvuotoa, ja siksi tutkittava jää seurantaan neljäksi tunniksi, Perttu Arkkila sanoo.  

Elämäntaparemontti on ainoa hoito­keino rasvamaksaan. On vahvaa näyttöä siitä, että kovan eläinrasvan vähentäminen ja rypsiöljypohjaisten rasvojen suosiminen on eduksi rasvamaksaa potevalle. Ilahduttavaa on sekin, että liikunta vähentää maksan rasvakudosta, vaikka paino ei putoaisi.

Limsakin rasvoittaa

Hätkähdyttävä uusi tutkimustulos kertoo, että fruktoosilla makeutetut energiajuomat lisäävät myös maksan rasvoittumista.

– Energiajuomat ovat kaloripommeja. Nuoret juovat niitä paljon. Juomista tulee herkästi riippuvaiseksi, sillä ne sisältävät valtavasti piristävää kofeiinia.

Limsojen makeuttajina käytettyjen fruktoosin ja glukoosi-fruktoosisiirapin on osoitettu lisäävän maksan rasvoittumista ja vaikuttavan myös painonnousuun.

Jos juo puolitoista litraa limua tai energiajuomaa päivässä, vaara maksan rasvoittumiseen, ylipainoon ja metaboliseen oireyhtymään kasvaa varmasti. Suositusten mukaan alle 15-vuotiaiden ei pitäisi nauttia lainkaan kofeiinipitoisia
juomia. Iästä riippumatta kannattaa rajoittaa myös kevytjuomien ja sokerilla makeutettujen käyttöä.

Peikkona kirroosi

Maksan rasvoittuminen ei sinänsä ole vaarallista, mutta jos maksa samalla tulehtuu ja sinne tulee sidekudosta, rasvamaksa voi muuttua kirroosiksi.
Joka kymmenes rasvamaksaa sairastava saa maksakirroosin. Taudin kehittyminen vie kuitenkin 10–20 vuotta. Kirroosissa maksasolut tuhoutuvat ja maksa täyttyy arpisella sidekudoksella. Sairaudesta 80 prosenttia johtuu alkoholista.

Naiset sairastuvat miehiä helpommin. Alkoholihepatiittia ja kirroosia tavataan jo kolmekymppisillä naisilla.

– Lihakset alkavat surkastua, väsyttää, kutittaa, vatsa ja jalat turpoavat ja iho muuttuu keltaiseksi. Nämä oireet ilmaantuvat vasta, kun maksan toiminta on lähes hiipunut, toteaa Arkkila.

Kirroosiin kuolee Suomessa joka vuosi yli 500 ihmistä. Juomisen jatkaminen heikentää selviytymistä, mutta ennuste paranee, jos pystyy pitämään korkin kiinni. Ainoa varma tapa selvitä sairaudesta on maksansiirto. Jos kirroosi johtuu alkoholismista, ennen leikkausta vaaditaan riittävä, vähintään puolen vuoden raittius.

Laihduta hitaasti

Elämäntaparemontti on ainoa hoito­keino rasvamaksaan. On vahvaa näyttöä siitä, että kovan eläinrasvan vähentäminen ja rypsiöljypohjaisten rasvojen suosiminen on eduksi rasvamaksaa potevalle.

Ilahduttavaa on sekin, että liikunta vähentää maksan rasvakudosta, vaikka paino ei putoaisi. Liian vikkelä laihtuminen sen sijaan on vaarallista: se vapaut­taa vereen rasvasoluja ja rasvoittaa maksaa.

– Painonpudotus on turvallista, kun paino ei laske yli 10 prosenttia vuodessa. Satakiloisella tämä tarkoittaa kymmenen kilon painon laskua vuodessa.
Rasvamaksan hoidossa kannattaa Perttu Arkkilan mukaan panostaa ravitsemuksen parantamiseen, alkoholinkäytön vähentämiseen ja liikunnan lisäämiseen.

– Valitettavan usein käy niin, että jos on kyse alkoholin suurkuluttajasta, muiden elämäntapamuutosten merkitystä vähätellään. Mutta vaikka juominen jatkuisi, maksaansa voi suojella syömällä järkevästi ja liikkumalla runsaasti. Alkoholin käytön lopettaminen parantaa usein rasvamaksan täysin, jos rasitteena ei ole diabetesta tai ylipainoa.

 

Maksan tehtävät

  • Valmistaa hyytymistekijät, valtaosan proteiineista ja rasvoista.
  • Käsittelee ja poistaa myrkyllisiä aineita.
  • Säätelee sokeritasapainoa ja vapauttaa tarvittaessa glukoosia kudoksille ja aivoille.
  • Valmistaa ja säätelee monia hormoneja, kuten ruoansulatushormoneja.
Marketta

Rasvamaksa energiajuomista

Suomessa margariinileipä, puuro ja rasvaton maito perustuu maatalouspolitiikkaan, EI terveyttä edistävään ruokavalioon, tieteellisestä tutkimuksesta puhumattakaan. Viljavalmisteita ei raavaskaan mies tarvitse kahta leipäpalaa, yhtä pasta-annosta tai yhtä puurolautasellista enempää päivässä, sillä muuten ei jaksa syödä kasviksia riittävästi päivässä, joita tulisikin olla jokaisella aterialla puolet aterian koosta. Viralliset ravitsemussuositukset yli 2 vuotiaalle ovat: Päivittäisestä energiasta...
Lue kommentti
Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Liikunta auttaa karistamaan liikakilot, eikä siihen tarvita hikirääkkiä.

  1. Treenaa lihaskuntoa, kuntosalilla tai jumpassa. Jos laihdutat ja harrastat vain aerobista liikuntaa, menetät enemmän kallisarvoista lihasmassaa.
  2. Muista kevyt liikunta, kuten kävely. Se vähentää stressihormonien määrää, palauttaa kovista treeneistä ja auttaa säätelemään ruokahalua.
  3. Vaihtele lajeja, niin lihakset saavat uutta ärsykettä ja motivaatio pysyy korkealla.
  4. Lisää arkiaktiivisuutta. Monta kevyttä liikuntapätkää päivässä on parempi kuin hikirääkki kerran viikossa. Jokainen minuutti lasketaan: kävele pysäkinvälit ja nouse tuolista vähintään kerran tunnissa.

Asiantuntija: Katriina Kukkonen-Harjula, liikuntalääketieteen dosentti, erikoislääkäri, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri.

Vierailija

Laihdut liikkuen, kun teet näin

Erinomainen kansantajuinen artikkeli englanninkielellä siitä miksei pelkästään liikunnan lisääminen johda laihtumiseen. Ruokavalio on painonpudotuksessa avainasemassa. Liikunta on terveyden ja toimintakyvyn kannalta hyödyllistä ja painonpudotuksessa säästää lihasmassaa. Mutta pelkästään liikunnan avulla painonpudotus ei onnistu. https://www.vox.com/2016/4/28/11518804/weight-loss-exercise-myth-burn-ca...
Lue kommentti
Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Jos ylipainoa on paljon, laihdutuksen alkuun voi olla hyvä ottaa tiukempi jakso, jolla painon lasku saadaan vauhtiin. Lue miten se onnistuu.

Nopeat tulokset antavat voimia jatkaa laihduttamista sittenkin, kun painon putoaminen on hitaampaa. Näin ainakin sanotaan.

– Moni toivoo näkyviä tuloksia nopeasti. Se lisää motivaatiota. Vielä tärkeämpää olisi kuitenkin ymmärtää, mikä on realistinen tavoite. Kilo viikossa on kova vauhti, ja epärealistiset tavoitteet taas syövät motivaation, ravitsemusterapeutti Anette Palssa kertoo.

Hän on huolissaan television laihdutusohjelmien antamasta kuvasta, että paino voisi jatkuvasti laskea useita kiloja viikossa. Se on mahdollista vain, jos henkilöllä on todella merkittävää lihavuutta tai runsaasti nestekertymiä. Jo kilon viikkotahti vaatii paljon päivittäistä ponnistelua. Puoli kiloa viikossa olisi realistisempi tavoite, vaikka sitäkään ei saavuta ilman vaivannäköä.

Liian tiukka alku laihduttamiselle voi laukaista ahmimisreaktion.

Syömisen hallinta voi muutenkin hajota, jos aloitus jättää liian nälkäiseksi.

– Tiukemmassa aloituksessa on myös tärkeää syödä paljon kasviksia, reilusti proteiinia ja kohtuullisesti rasvaa. Miehet sietävät hiilihydraattien karsimista melko hyvin, mutta naisten keho saattaa mennä jumiin, jos hiilihydraateista karsitaan liikaa. Laihduttaessa on tärkeää kuulostella omaa oloa. Olisi loistavaa, jos joku olisi tukemassa ja tarvittaessa ohjaisi oikeaan suuntaan, oli apuna sitten asiaan perehtynyt ystävä tai alan ammattilainen, Palssa toteaa.

Pussikuurille vai ei?

Välillä jo unohdetut VLC- tai ENE-dieetit tekevät paluuta. Niitä suositellaan myös terveydenhuollossa. Niukka, alle 800 kalorin päivittäinen energiansaanti on vauhdikas tapa pudottaa ensimmäisiä

kiloja. Toisaalta näin tiukka aloitus voi olla joillekin liikaa, eikä syömistä kuurin jälkeen saadakaan hallintaan.

– Pussikuurit eivät opeta uusiin ruokailutottumuksiin, vaan todellinen muutos alkaa vasta kuurien jälkeen. Jos laihduttamisen haluaa aloittaa erittäin niukkaenergisellä jaksolla, on entistä tärkeämpää, että kuurin jälkeen saa apua ruokavaliomuutoksen tekemisessä.

Anette Palssa suosittelee ennemmin normaalilla ruoalla toteutettavaa niukkaenergistä jaksoa kuin valmiiden ENED-valmisteiden käyttämistä.

– Kun syö tavallista ruokaa aluksi hyvin vähäenergisesti, on helpompaa jatkaa pysyvien muutosten tekemiseen. Ja jos määriteltyjen päiväannosten jälkeen on vielä nälkä, proteiinia voi syödä lisääkin, eikä painon lasku siitä juuri hidastu, Palssa toteaa.

Tee näin, jos haluat aloittaa vauhdilla (energiaa alle 800 kcal päivässä)

Tätä dieettiä voi noudattaa enintään kaksi viikkoa ilman lääkärin tai ravitsemusterapeutin ohjausta. Jos on säännöllisellä lääkityksellä, tulee aina keskustella lääkärin kanssa ennen niukkaenergisen dieetin aloittamista.

Päivän ruoat

  • Kasviksia 500–800 grammaa, josta hyvin tärkkelyspitoisia. kuten juureksia, enintään 300 grammaa. Ei perunaa, bataattia tai maissia.
  • Proteiinia kaksi 100 gramman annosta vähärasvaista lihaa tai kalaa, kaksi desiä rasvatonta raejuustoa ja yksi desilitra rasvatonta rahkaa.
  • Rasvaa 30 grammaa, esimerkiksi kaksi ruokalusikallista oliivi- tai rypsiöljyä.
  • Marjoja 1–2 desiä. Ei hedelmiä viljaa vain yksi näkkileipä tai pieni annos puuroa. Ei muita viljatuotteita tai sokeria.
  • Monivitamiinivalmiste
  • Nestettä 2–3 litraa vettä, kivennäisvettä, teetä, yrttijuomia ja sokeroimattomia juomia. Kahvia 1–2 kupillista päivässä.