Rasvamaksa ei ole vain vanhojen juoppojen vaiva. Se lisääntyy huolestuttavasti myös lapsilla ja nuorilla, jotka ovat energiajuomien ja limsojen suurkuluttajia.

Lihomisen syytä

Rasvamaksaa sairastettiin jo sota-aikana, mutta silloin syynä oli aliravitsemus. Nykyisessä yltäkylläisyydessä se on yhä enemmän ylipainoisten riesa. Riski kasvaa, kun paino­indeksi on yli 30 eli ylipainoa on reilusti. Silti normaalipainoinenkaan ei aina säästy maksan rasvoittumiselta. 

– Taustalla saattaa olla kudosten insuliiniherkkyyden heikentyminen tai jokin muu tekijä, kuten maksaa rasittava lääkitys, virusinfektio tai runsas alkoholinkäyttö, arvelee dosentti, osastonylilääkäri Perttu Arkkila Meilahden
sairaalan gastroenterologian klinikalta.

Viruksista, lääkkeistä tai alkoholista johtuvan rasvamaksataudin ennustetta pidetään huonompana kuin pelkän ylipainon aiheuttamaa, tosin hyviä vertailevia tutkimuksia asiasta ei ole.

Tavatonta rasvamaksa ei ole lapsillakaan. Syy selviää, kun katsoo katukuvaa: lihavuusepidemia on levinnyt jälki­kasvuumme.

– Ilmiö huolestuttaa, sillä ylipainoiset lapset saattavat sairastua aikuistyypin diabetekseen, ja usein diabeetikon maksa ei voi hyvin. Vuosien saatossa tämä voi johtaa maksakirroosiin, kertoo Arkkila.

Vyötärölihavuus ja metabolinen oireyhtymä lisäävät maksan rasvoittumista. Metaboliselle oire­yhtymälle on tunnusomaista korkea verenpaine, vähäinen hyvän HDL-kolesterolin määrä, suuri veren sokeri­pitoisuus ja insuliinin heikko teho kudoksissa.

– Joillakin on suojaavat geenit, sillä kaikki vyötärö­lihavat eivät elämänsä aikana sairastu rasvamaksaan tai diabetekseen, mainitsee Perttu Arkkila.

Aikuistyypin diabeteksen hoidossa käytetään muun muassa metformiinia, joka helpottaa painonhallintaa mutta suojaa maksaa rasvoittumiselta vain vähän.

– Pettymys on sen sijaan ollut se, että insuliininher­kistäjät, joiden on todettu vähentävän tehokkaasti maksan rasvoittumista, tulehdusta ja sidekudoksen syntymistä, saattavat altistaa sydän- ja verisuonisairauksille. Erityistapauksissa niitä kuitenkin käytetään.

Joka neljäs sairastaa

Aikuisista joka neljäs sairastaa rasvamaksaa. Se tarkoittaa rasvan runsasta kertymistä maksasoluihin. Vaikka maksa rasvoittuu, jopa tulehtuu, mitään oireita ei välttämättä tule. Rasvoittuminen voi ilmetä suurentuneena maksana ja maksa-arvojen nousuna, mutta useimmilla ensimmäinen merkki on väsymys.

Rasvamaksan olemassaolo ei aina selviä edes veri­kokeilla tai ultraäänitutkimuksella. Mutta jos kokeiden arvot ovat täysin normaalit, voidaan päätellä, ettei maksassa ole ainakaan merkittävästi rasvaa.

– Ainoa varma keino todeta rasvamaksa on ottaa koepala. Silloin nähdään, onko maksassa tulehdusta. Koepala otetaan paikallispuudutuksessa oikealta kylkiluiden välistä. Toimen­piteen jälkeen saattaa esiintyä pientä verenvuotoa, ja siksi tutkittava jää seurantaan neljäksi tunniksi, Perttu Arkkila sanoo.  

Elämäntaparemontti on ainoa hoito­keino rasvamaksaan. On vahvaa näyttöä siitä, että kovan eläinrasvan vähentäminen ja rypsiöljypohjaisten rasvojen suosiminen on eduksi rasvamaksaa potevalle. Ilahduttavaa on sekin, että liikunta vähentää maksan rasvakudosta, vaikka paino ei putoaisi.

Limsakin rasvoittaa

Hätkähdyttävä uusi tutkimustulos kertoo, että fruktoosilla makeutetut energiajuomat lisäävät myös maksan rasvoittumista.

– Energiajuomat ovat kaloripommeja. Nuoret juovat niitä paljon. Juomista tulee herkästi riippuvaiseksi, sillä ne sisältävät valtavasti piristävää kofeiinia.

Limsojen makeuttajina käytettyjen fruktoosin ja glukoosi-fruktoosisiirapin on osoitettu lisäävän maksan rasvoittumista ja vaikuttavan myös painonnousuun.

Jos juo puolitoista litraa limua tai energiajuomaa päivässä, vaara maksan rasvoittumiseen, ylipainoon ja metaboliseen oireyhtymään kasvaa varmasti. Suositusten mukaan alle 15-vuotiaiden ei pitäisi nauttia lainkaan kofeiinipitoisia
juomia. Iästä riippumatta kannattaa rajoittaa myös kevytjuomien ja sokerilla makeutettujen käyttöä.

Peikkona kirroosi

Maksan rasvoittuminen ei sinänsä ole vaarallista, mutta jos maksa samalla tulehtuu ja sinne tulee sidekudosta, rasvamaksa voi muuttua kirroosiksi.
Joka kymmenes rasvamaksaa sairastava saa maksakirroosin. Taudin kehittyminen vie kuitenkin 10–20 vuotta. Kirroosissa maksasolut tuhoutuvat ja maksa täyttyy arpisella sidekudoksella. Sairaudesta 80 prosenttia johtuu alkoholista.

Naiset sairastuvat miehiä helpommin. Alkoholihepatiittia ja kirroosia tavataan jo kolmekymppisillä naisilla.

– Lihakset alkavat surkastua, väsyttää, kutittaa, vatsa ja jalat turpoavat ja iho muuttuu keltaiseksi. Nämä oireet ilmaantuvat vasta, kun maksan toiminta on lähes hiipunut, toteaa Arkkila.

Kirroosiin kuolee Suomessa joka vuosi yli 500 ihmistä. Juomisen jatkaminen heikentää selviytymistä, mutta ennuste paranee, jos pystyy pitämään korkin kiinni. Ainoa varma tapa selvitä sairaudesta on maksansiirto. Jos kirroosi johtuu alkoholismista, ennen leikkausta vaaditaan riittävä, vähintään puolen vuoden raittius.

Laihduta hitaasti

Elämäntaparemontti on ainoa hoito­keino rasvamaksaan. On vahvaa näyttöä siitä, että kovan eläinrasvan vähentäminen ja rypsiöljypohjaisten rasvojen suosiminen on eduksi rasvamaksaa potevalle.

Ilahduttavaa on sekin, että liikunta vähentää maksan rasvakudosta, vaikka paino ei putoaisi. Liian vikkelä laihtuminen sen sijaan on vaarallista: se vapaut­taa vereen rasvasoluja ja rasvoittaa maksaa.

– Painonpudotus on turvallista, kun paino ei laske yli 10 prosenttia vuodessa. Satakiloisella tämä tarkoittaa kymmenen kilon painon laskua vuodessa.
Rasvamaksan hoidossa kannattaa Perttu Arkkilan mukaan panostaa ravitsemuksen parantamiseen, alkoholinkäytön vähentämiseen ja liikunnan lisäämiseen.

– Valitettavan usein käy niin, että jos on kyse alkoholin suurkuluttajasta, muiden elämäntapamuutosten merkitystä vähätellään. Mutta vaikka juominen jatkuisi, maksaansa voi suojella syömällä järkevästi ja liikkumalla runsaasti. Alkoholin käytön lopettaminen parantaa usein rasvamaksan täysin, jos rasitteena ei ole diabetesta tai ylipainoa.

 

Maksan tehtävät

  • Valmistaa hyytymistekijät, valtaosan proteiineista ja rasvoista.
  • Käsittelee ja poistaa myrkyllisiä aineita.
  • Säätelee sokeritasapainoa ja vapauttaa tarvittaessa glukoosia kudoksille ja aivoille.
  • Valmistaa ja säätelee monia hormoneja, kuten ruoansulatushormoneja.
Marketta

Rasvamaksa energiajuomista

Suomessa margariinileipä, puuro ja rasvaton maito perustuu maatalouspolitiikkaan, EI terveyttä edistävään ruokavalioon, tieteellisestä tutkimuksesta puhumattakaan. Viljavalmisteita ei raavaskaan mies tarvitse kahta leipäpalaa, yhtä pasta-annosta tai yhtä puurolautasellista enempää päivässä, sillä muuten ei jaksa syödä kasviksia riittävästi päivässä, joita tulisikin olla jokaisella aterialla puolet aterian koosta. Viralliset ravitsemussuositukset yli 2 vuotiaalle ovat: Päivittäisestä energiasta...
Lue kommentti
”Aina peilin ohi kävellessä oli pakko tarkistaa, onko maha piilossa ja näytänkö läskiltä. Nyt tiedän näyttäväni hyvältä.”
”Aina peilin ohi kävellessä oli pakko tarkistaa, onko maha piilossa ja näytänkö läskiltä. Nyt tiedän näyttäväni hyvältä.”

Kun painaa 116 kiloa eikä jaksa oikein edes kävellä, on vaikea olla energinen ja iloinen. Eveliina Nurmi, 26, laihdutti 40 kiloa ja koko elämä muuttui.

Laihduttamisessa ei ole kyse isoista asioista, vaan monista pienistä. Sellaisista kuten kyykky. Tai farkut. Eveliina Nurmi, 28, muistaa ikuisesti päivän, johon nuo molemmat kuuluivat. Silloin hän kiskoi ensimmäistä kertaa koskaan päälleen oikeat farkut.

– Ne mahtuivat, se oli mahtavaa! Pääsin niissä vielä kyykkyynkin. Ikinä aiemmin en olisi voinut kuvitellakaan onnistuvani.

Farkkuja ei Eveliinan vaatekaapissa ollut, koska niitä ei ollut ollut missään muuallakaan, yhdessäkään kaupassa hänen koossaan.

Lihava nuoresta asti

Eveliina Nurmi oli tottunut olemaan lihava. Hän oli ollut lihava lapsena ja hän oli ollut lihava nuorena. 19-vuotiaana painoa oli jo 116 kiloa. Hän oli kyllä paljon muutakin: esimerkiksi räväkkä, sosiaalinen ja puhelias, mutta ne ominaisuudet jäivät usein piiloon läskien alle.

Kilot olivat kertyneet hissuksiin. Syitä oli monia. Nuorena omaksutut ruokailutottumukset eivät olleet niitä terveellisimpiä, sillä epäterveelliset ruoat ja herkkuttelu maistuivat kavereiden kanssa. Koulukiusatuksi joutuminen koko peruskoulun ajaksi puolestaan johti siihen, ettei salille saati jumppatunnille olisi edes rohjennut lähteä.

– Olin lapsesta lähtien peiliin katsoessani hävennyt sitä, mitä näen.

Kyllä hän oli yrittänyt laihduttaa. Tämän tästä alkoi uusi dieetti, sitten toinen. Aina ne loppuivat parin päivän päästä, tuloksetta totta kai – ei Eveliina itsekään uskonut, että onnistuisi.

Lopulta niin kuitenkin kävi: lähes 40 kiloa on tipotiessään. Eveliinan itsetunto on noussut, olo tuntuu tasapainoiselta ja oma keho siltä, miltä pitääkin.

Iso kriisi herätti

Nurinkurista kyllä, isoon onnistumiseen tarvittiin iso kriisi. Se sai alkunsa keväällä 2010. Eveliina oli juuri saanut esikoistyttärensä Edithin ja painoi 110 kiloa. Laitokselta kotiuduttaessa ei alkanutkaan ihana vauva-arki, vaan synnytyksen jälkeinen masennus. Ensimmäisistä kuukausista Eveliina ei muista juuri mitään vain sen, että kaikki oli mustaa ja lapsi tuntui vieraalta.

– Kävin niin pohjalla, että en osannut nähdä elämässä mitään hyvää. Olin äiti vain velvollisuudesta. Oma äiti tuli onneksi avuksi: soitteli ja kyläili päivittäin, teki kauppaostokset ja hoiti vauvaa mustimpina hetkinä, kun Eveliina ei siihen kerta kaikkiaan kyennyt.

Kun lapsen syntymästä oli kahdeksan viikkoa, Eveliina jäi yksi. Mies lähti, noin vain. Yksinhuoltajaksi päätyminen oli iso pettymys. Olisi ollut helpompaa ja turvallisempaa opetella vanhemmuutta kahdestaan sen sijaan, että joutuikin itse vastuuseen kaikesta.

– En olisi halunnut eroa, mutta raskaus oli yllätys: olimme seurustelleet vain kaksi kuukautta, kun testi näytti plussaa.

Ero pahensi synnytysmasennusta, ja lääkärin määräyksestä Eveliina aloitti lääkityksen. Se jäi kuitenkin lyhytaikaiseksi, sillä masennuslääkkeet turruttivat tunteet kokonaan, mikä tuntui kyyneliäkin kamalammalta.

Elämä omiin käsiin

Mistä toipuminen sitten sai alkunsa? Eveliina miettii, ei osaa sanoa varmaksi. Kenties käänne parempaan oli kesäilta, jolloin Eveliina istui parvekkeellaan ja oivalsi, että elämä ei voi jatkua näin, jatkuvassa melankoliassa. Piti nousta sen yläpuolelle, itse.

– Ulkona oli kaunista ja lämmintä. Siinä hetkessä päätin, että nyt tämä itkeminen saa loppua! Ymmärsin, että minun on itse laitettava elämäni kuntoon.

Tavoitteeseen kuului iso painonpudotus: 45 kiloa pois. Vasta silloin Eveliina olisi painoltaan normaali. Miten hyvältä jo se sanakin kuulosti, läskin sijaan!–

– Kun aloin rakastaa itseäni, tulivat myös rakkauden tunteet lastani kohtaan.

Paino tippui vauhdilla

Alkoi tiukka ruokaremontti. Eveliina osti vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta kertovan kirja ja etsi tietoa karppauksesta. Ohjeiden innoittamana hän karsi lautaseltaan leivän, riisin ja perunan. Aamumurot vaihtuivat munakkaaseen, lounaspasta salaattiin tai keittoon. Maitotuotteitakaan hän ei juuri käyttänyt, mutta proteiinia tuli yllin kyllin lihasta, kanasta ja kalasta.

Paino alkoi tippua vauhdilla. Ensimmäisenä kahtena kuukautena lähti kymmenen kiloa, samana syksynä vielä toiset kymmenen. Tulokset motivoivat niin paljon, ettei ruokavaliosta tehnyt mielikään lipsua.

Eveliinan etuna oli, että laihduttajan tavallinen kompastuskivi, oheissyöminen, ei kuulunut hänen paheisiinsa. Jos hän vaikka katsoi telkkaria, hän katsoi telkkaria eikä napostellut samalla.

– En ole mässyttäjä. Kilot ovat tulleet ihan sillä, että olen tehnyt hyvää ruokaa ja syönyt sitä liikaa.

Samaa taktiikkaa noudattaen kilot myös lähtivät, nimittäin annoskokoja pienentämällä. Usein lautasen kuitenkin saattoi täyttää vaikka piripintaan, kun valitsi terveellistä, kuten kasviksia ja kalaa. Nälästä Eveliina ei koskaan kärsinyt, kiireestä kyllä joskus. Arki pienen vauvan kanssa oli sellaista, että joinain päivinä ei ehtinyt tai muistanut syödä itse lainkaan.

Tavoitefarkut kaapiin

Ja sitten, yhtenä päivänä, Eveliina osti farkut. Piti niitä ensin kaapissa, otti välillä ulos, ei sovittanut. Sillä ne olivat tavoitefarkut.

– Jokaisella laihduttajalla pitää olla sellaiset! Eveliina nauraa.

Kohta housut jo sopivat. Seuraavaksi Eveliina hankki kaksi kokoa pienemmät farkut. Niiden kanssa olikin jo vähän työläämpää. Loppusuorasta tuli kehon ja mielen kamppailu.

– Tie 75 kilosta alaspäin oli tuskallinen, paino junnasi paikoillaan pitkään. Totta kai se turhautti, olisi ollut helppo murtua ja lopettaa. Tiesin kuitenkin, että kyllä se paino vielä tippuu.

Vain puolentoista vuoden päästä vaaka näytti seitsemääkymmentä. Kaikki ylimääräiset 40 kiloa olivat kadonneet.

Vaaka on vihollinen

Usein painonpudotuksen ongelma on, että vaikka kilot lähtisivätkin, ne palaavat. Keho pyrkii takaisin siihen olotilaan, jossa se on tottunut olemaan. Jos painon onnistuu pitämään tavoitteessaan, tietää tehneensä asioita oikein.

Eveliinan paino pysyi vakaasti 70 kilossa miltei kaksi vuotta.

Kun ensimmäinen takapakki sitten tuli, se oli oikeastaan toivottu: Eveliina alkoi odottaa lasta. Hänellä oli uusi kumppani ja hyvä parisuhde, raskaus oli toivottu.

Raskausaikana ruokavalio kuitenkin repsahti. Teki mieli milloin mitäkin, ja herkutteluhetket kotisohvalla toivat 30 lisäkiloa. Kun Uuno syntyi marraskuussa 2013 ja perhe kotiutui sairaalasta, Eveliinan paino huiteli sadassa. Laihdutusurakka piti käynnistää miltei nollasta. Tällä kertaa Eveliina päätti aloittaa myös liikunnan, sillä lihaksiakin olisi hyvä saada.

Hän liittyi kuntokeskuksen jäseneksi, teetätti itselleen saliohjelman ja palkkasi personal trainerin. Säännöllinen tupakointi loppui, jotta urheilu sujuisi paremmin. Kuntovalmentajan suosituksesta Eveliina kokeili myös kehonkoostumusmittausta ja järkyttyi tuloksista.

– Luvut olivat aivan kauheat: rasvaprosenttini oli 48 ja lihasprosentti alle 30. Ei ihme, etten keväällä vielä jaksanut mitään!

Liikuntaan tottumattomalle ensimmäiset treeniviikot olivat tuskaa: pienimmästäkin ponnistuksesta hengästyi ja kuntoilun jälkeen lihaksia särki. Aiempi onnistuminen auttoi kuitenkin uskomaan, että ennen pitkää tuloksia tulee. Etenemistään Eveliina seurasi mittanauhan ja peilin avulla.

– Lupasin itselleni, etten mene vaa’alle, sillä se on laihduttajan vihollinen! Sillä jos treenaa, paino voi nousta.

Liikkuja saa syödä

Painon sijaan nousi kunto, ja sen mukana itseluottamus ja ilo omasta kehosta. Ykskaks jaksoikin ylämäet puuskuttamatta. Lihakset alkoivat erottua läskikerrosten läpi. Olo oli pirteämpi, sillä liikunta takasi paremmat unet.

Ja jotta jaksoi liikkua, oli syötävä terveellisesti. Ruokavalio meni remonttiin. Eveliinan taikasana oli sama kuin aiemminkin: vähähiilihydraattisuus. Hän koosti ateriat niin, että ravinnosta 60 prosenttia oli kasviksia, loput kalaa, kanaa, lihaa ja munaa. Rasvoja hän ei karsastanut, mutta maitotuotteita kului maltillisesti, lähinnä leivontaan tai ruoanlaittoon. Eineksiä ei ostettu, vaan se vanhempi, joka milloinkin ehti, kokkasi koko perheelle.

–Juureksista ja kasviksista saa helposti maukasta ja terveellistä ruokaa. Ja kun syö paljon vihreää, kuten kaaleja, kurkkua, salaatteja ja avokadoa, ei tarvitse miettiä määriä.

Syksyllä Eveliina kävi uudestaan kehonkoostumismittauksessa. Luvut olivat kääntyneet nurin niskoin: rasvaprosentti oli 35 ja lihasprosentti 46. Saavutus oli huima ja kertoi karistettuja kilojakin kirkkaammin, että tehty työ ei ollut mennyt hukkaan. Lihasmassan nopeasta kasvustakin seurasi pelkkää hyvää: Eveliina kulutti aiempaa enemmän kaloreita.

– Vaikka olisin lopettanut urheilun ja vain levännyt laakereillani, olisin laihtunut, sillä lepokulutukseni on kasvanut. Se oli ennen 800 kilokaloria päivässä, nykyään 1 700.

Sporttaamista ja läsäpäiviä

Tällä hetkellä Eveliina odottaa kolmatta lastaan, jonka odotetaan syntyvän toukokuussa. Raskauskiloja on kertynyt jonkin verran, mutta niistäkin päästään eroon ja niistä pyritään pysymään erossa jo hyväksi todetuilla metodeilla.

Eveliina uskoo, että pirteyden syynä on ravinto. Kun ei syö höttöhiilareita, verensokeri ei heilahtele ja tee oloa uupuneeksi. Myös arki rullaa paremmin, sillä lasten kanssa leikkimiseen on aiempaa enemmän virtaa.

– Vaikka halusin aiemminkin tehdä asioita, en jaksanut enkä pystynyt, kilot olivat tiellä. Lihavana myös hävetti syödä julkisesti. Ajattelin, että kaikki katsovat, kun paksu syö, vaikka lautasella olisi ollut salaattia.

Nykyään Eveliinan suhde ruokaan on normaali. Ystävien kanssa kahvilaan mentäessä hän tilaa juustokakkua, jos siltä tuntuu. Kotona kokataan toisinaan herkkuja, jotka ovat kieltolistalla arkena. Hemmotteluhetkille on termikin: läsäpäivä.

– Kun meillä on läsäpäivä, syömme koko perhe pastaa tai pitsaa vaikka aamusta iltaan. Seuraava päivä sulatellaan, sitten jatkamme normaalia liikkuvaista elämää.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Kuuntele nälkääsi, syö mitä haluat ja nautiskele ilman tunnontuskia – tässä avaimia painonhallintaan.

Ravitsemustieteilijä Patrik Borg vakuuttaa uudessa kirjassaan Tunne nälkä!, että syömällä omien tuntemusten mukaan saavuttaa parhaiten tuloksia.

Kyse ei ole uudesta ruokavaliosta vaan paluusta normaaliin ruokasuhteeseen, joka on vielä lapselle luontaista.

Olennaista on koko elämisen tapa. Riittävä unen määrä, liikunta ja stressinhallinta ovat vahvasti sidoksissa siihen, että pystyy syömään kohtuullisesti nälkäänsä ja kylläisyyttään kuunnellen.

Muutos vie aikaa ja aluksi paino saattaa heilahdella suuntaan tai toiseen.

On muistettava, että myös huonot päivät ja jopa viikot kuuluvat muutosprosessiin.

Intuitiivisen syömisen opettelussa on neljä eri vaihetta

  1. Kohenna näläntunteeseen vaikuttavia elintapojasi eli lisää unta ja liikuntaa, vähemmän stressiä.
  2. Syö terveellisesti oikealla ateriarytmillä nälkää ja kylläisyyttä kunnioittaen.
  3. Opettele syömään kaikenlaista ruokaa sallivasti ja ilman jännitteitä.
  4. Päätä itse mitä syöt, niin vahvistat syömisminääsi ja vapaudut ulkoisista paineista.

Muista, että muutos vie aikaa, ja aluksi paino saattaa heilahdella suuntaan tai toiseen.

Oivalluksia muutostyöhön

  •  Syö juuri sen verran kuin sillä hetkellä tunnut tarvitsevasi.
  •  Syö järkevästi ainakin 20 päivää kuukaudessa.
  •  Ateriarytmi on oikea, jos tunnet kovaa nälkää vain harvoin.
  •  Syö riittävästi, vähintään 1800 kaloria päivässä.
  •  Vähennä vaa’an käyttöä.

Kurkista myös Hyvän terveyden onnistuneen laihdutuksen oppaaseen Kilot veks!