Tee testi

  1. Syötkö herkkuja tai ruokaa päivittäin/ viikoittain niin paljon, että sinulla on sen jälkeen epämiellyttävän täysi ja paha olo?
  2. Etkö pysty lopettamaan syömistä, vaikka haluaisit?
  3. Syötkö paljon salaa ja yksin, koska syöty ruokamäärä hävettää sinua?
  4. Puratko pahaa oloa, väsymystä tai tylsyyttä syömällä suuria määriä?
  5. Tunnetko itseinhoa, masennusta ja syyllisyyttä syömisestäsi?
  6. Syötkö välillä paljon tavallista nopeammin?

Jos vastasit useampaan kohtaan kyllä, sinulla saattaa olla ahmintahäiriö (Binge eating disorder eli BED). Ahmintahäiriössä ihminen syö nopeasti suuria määriä mitä tahansa, kuten, pitsaa, sipsejä, jäätelöä, irtokarkkeja, suklaata tai leipää. Syömistä seuraa voimakas itseinho. Alttiita häiriölle ovat ihmiset, jotka säätelevät tunteitaan ruoalla. Ahmintahäiriöön ei liity oksentelua tai rajua liikuntaa, kuten bulimiaan tai anoreksiaan. Noin puolet ahmintahäiriöstä kärsivistä on ylipainoisia.

Lue myös Ahmintaan on apukeinoja.