Katkeruus vie voimaa. Anteeksiantoon kannattaa pyrkiä ihan itsekkäistä syistä.

Psykiatri Matti Huttunen haluaa puhua anteeksiannon puolesta.
 – Katkeruus ja viha ovat kuluttavia ja epämiellyttäviä tunteita, siksi tunnetaakan alta kannattaa pyrkiä pois, Huttunen kannustaa.

Riitojen ja loukkausten pohjalta löytyy usein väärinkäsitysten sarja, jolla on ikävä taipumus ruokkia itseään. Huttunen kuvaa ihmisten välistä vuorovaikutusta hyytävällä vertauskuvalla Lähi-idän kriisistä. Yksi ampuu ohjuksen, uhittelee hiukan. Toinen ampuu takaisin kaksi. Ja yhtäkkiä pommit putoilevat, vastikään jälleenrakennetut talot ovat raunioina ja rajan kummallakin puolella toistellaan totisina, että haluaisinhan minä rauhan, mutta kun ei tuo toinen.

Elävässä elämässä varomaton sana tai teko on kuin satunnainen ohjus, jonka tuhovoimaa lähettävä osapuoli ei aina osaa edes aavistaa. Loukattu puolustautuu helposti loukkaamalla takaisin.

Aito anteeksipyyntö

Jotta kahden ihmisen välit korjaantuisivat, molempien tulisi hetkeksi asettua toisen ihon sisään ja todella ymmärtää, miksi sanottu tuntui toisesta niin pahalta.

– Aidossa anteeksipyynnössä pyytäjä on todella ymmärtänyt, miksi toinen loukkaantui ja anteeksiantaja ymmärtää, että loukkaaminenkin on inhimillistä, Matti Huttunen toteaa.

Aina toisen tunteita ei ole helppo ymmärtää, jos ei itse ole ollut samassa tilanteessa.

– Esimerkiksi pettäjän voi olla vaikea ymmärtää, miksi teko satutti toista niin paljon, jos ei itse ole kokenut samaa.

Aina anteeksipyyntöä ei tule. Silloin anteeksianto on yksinäinen työ eikä tarkoita vääryyden hyväksymistä vaan ihmisen vajavuuden tunnustamista.

– Välien korjaantuminen loukatun ja loukkaantuneen välillä vaatii kuitenkin aina aidon anteeksipyynnön, Huttunen muistuttaa.

Epäterveellinen olo

Jos tuntee loukkaantuvansa, tilanne kannattaa ottaa myös itsetutkiskeluna. Jos esimerkiksi omaan ulkonäköön liittynyt kommentti on vihlaissut syvältä, kannattaa pohtia, miksi ulkonäkö on herkkä paikka. Katkeralla ihmisellä voi toki olla hyvä syy olla katkera, mutta katkeruudesta kärsii aina eniten sen kantaja.

– Loukkaantuminen tarkoittaa sitä, että ihminen on vihainen, ärtynyt ja ehkä jopa kostonhimoinen. Tällaiset negatiiviset tunteet eivät pidemmän päälle yksinkertaisesti tunnu mukavilta. Itse uskon, etteivät ne ole myöskään terveellisiä. On olemassa tieteellistä näyttöä, että krooniset kielteiset tunteet vaikuttavat verenpaineeseen ja voivat heikentää vastustuskykyä, Matti Huttunen perustelee.

Tutkimustenkin mukaan anteeksi antaminen vähentää vihaisuutta, masennusta ja stressiä sekä lisää toivon, rauhan, myötätunnon ja itsevarmuuden tunteita. Se parantaa ihmissuhteita sekä fyysistä terveyttä.

Mikään eläinlaji ei helli negatiivisia tunteita yhtä huolella kuin ihminen. Vain meillä tällaiset tunteet jäävät päälle. Eläimelle negatiivinen tunne on viesti ryhtyä toimintaan, paeta tai tapella. Kun on toimittu, myös tunne on hävinnyt.

– Tapahtunutta pitäisi pyrkiä katsomaan vähän yläpuolelta, sitä arvottamatta. Tämä ajatus löytyy kaikista suurista uskonnoista, erityisesti itämaisesta filosofiasta mutta myös kristinuskosta.

Hyvyyttä etsimään

Lopulta omaa oloa voi helpottaa sekin, että uskaltaa olla vähän aikaa oikein kunnolla vihainen, psykiatri Huttunen myöntää.

– Kun mitään ei päästä ulos, terve vihastus muuttuu vihaksi ja masennukseksi.

Monet meistä on kasvatettu pitämään suuttumuksen ja vihan ilmaisemista sopimattomana, mutta se voi myös puhdistaa. Pahinta hallaa loukkaantunut tekee itselleen jäämällä yksin pyörittelemään tapahtunutta. Sen sijaan, että antaa loukkaajan ja loukkauksen vallata mielensä ja sitoa elämänvoimansa, kannattaa ympäriltä etsiä rakkautta, kauneutta ja ystävällisyyttä.

Lue lisää Anteeksi antaminen antaa voimaa, Kannattaako antaa anteeksi, Pettäjä rikkoo rakkauden

  1. Muista, että annat anteeksi itsesi vuoksi.
  2. Pyri mielenrauhaan, ei välttämättä sovintoon.
  3. Hae hyödyllinen näkökulma tapahtuneeseen. Loukkaantumisen vatvominen ei auta.
  4. Muista, että paras kosto on se, että menestyt elämässä. Älä anna loukkaajallesi valtaa hallita mieltäsi vaan etsi ympäriltäsi hyvää.
  5. Korjaa vääryyden kokemisen tarinaasi muistuttamaan sankarillisesta päätöksestäsi antaa anteeksi.