Parisuhteessa eläminen on välillä aikamoista tahtojen taistelua. Kun kumpikin lopettaa liian yrittämisen ja rentoutuu, voi viritä jotakin uutta. Moni kaipaakin seksin sijaan romantiikkaa.

1. Suhde toimii tunnetasolla hyvin, mutta seksihalut eivät ikinä tunnu kohtaavan. Mistä voi olla kyse?

Halujen epätasapaino on parisuhteessa tavallista. Yhteensopivuudesta ja rakkaudesta huolimatta puolisot ovat usein hyvin erilaisia. Myös seksuaaliset tarpeet voivat olla erilaisia, joko pidempään tai vain kausittain. Esimerkiksi väsyneenä ja stressaantuneena halut eivät helpolla herää.

Biologinen tausta vaikuttaa siihen, että haluttomuus on naisilla yleisempää kuin miehillä. Miehen biologinen tehtävä on jatkaa sukua, siksi käsitys läheisyydestä on usein yhdyntäkeskeisempi kuin naisen. Nainen on usein tunnekeskeisempi ja etsii itselleen sitoutunutta puolisoa.

Halujen yhteensovittaminen on parisuhteen suurimpia kompromisseja. Kun puolisoiden välillä säilyy keskusteluyhteys asiasta, säilyy myös keskinäinen kunnioitus ja toisen tilanteen ymmärtäminen. Omista tarpeistaan voi joskus tinkiä, toisinaan mukaan voi lähteä, vaikkei pala halusta. Samalla voi yhdessä pohtia, millä seksiä voi toisinaan korvata, ehkä suukottelulla?

Aktiivisempi osapuoli voi myös turvautua omaan apuun. Itsetyydytys on fiksu keino saada seksiä, sen hankkiminen parisuhteen ulkopuolelta varma keino haavoittaa kaikkia osapuolia. Seksuaaliterapiaan kannattaa lähteä, jos seksi ja sen antaminen uhkaa muuttaa parisuhteen valtapeliksi.

2. Pariskunnan lapsi on jo puolivuotias, eikä seksiä ole harrastettu lapsen synnyttyä. Pitäisikö huolestua?

Ei tarvitse. Väestöliitossa tehdyn tutkimuksen mukaan osa pariskunnista ei ole yhdynnässä vuoteen lapsen syntymän jälkeen. Imetyksen aikana äidin hormonitasapaino voi vaikuttaa siihen, että limakalvot ovat kuivat ja kipeät. Väkisin yhdyntään ei kannata ryhtyä, se voi aiheuttaa vastenmielisyyttä seksiä kohtaan. Kuiviin ja kutiseviin limakalvoihin kannattaa hakea apua lääkäriltä.

Lapsen syntymä on parisuhteessa aina jonkinlainen kriisi riippumatta siitä, miten hartaasti odotettu ja rakastettu lapsi on. Ennen lasta parisuhde on ollut kahden ihmisen oma maailma. Asiasta keskustelemalla tilaa löytyy vähitellen myös kolmannelle.

Miehessä lapsen syntymä herättää usein myös pelkoja. Hän jää vääjäämättä äidin ja lapsen suhteen ulkopuolelle, koska lapsi on alkuun riippuvaisempi äidistä. Kun mies on mukana lapsen hoidossa alusta asti, kaikki kolme ovat vuorovaikutuksessa.

Miehen kannalta on tärkeää, että nainen ei vajoa äidin rooliin ja unohda naisen rooliaan. Yhtä lailla miehen pitää muistaa olla muutakin kuin vain isä. Koskettaa voi, vaikkei se johda yhdyntään. Toisen sylissä voi väsyneenä vain levätä. Pääasia on, että läheisyys säilyy suhteessa. Se herättää vähitellen myös halut.

3. Voiko seksuaalinen suuntautuminen muuttua aikuisena?

Kyllä voi. Tavallisempaa kuitenkin on, että ne nuoret, jotka teini-iässä huomaavat seksuaalisuutensa poikkeavan enemmistön heteroseksuaalisuudesta, kertovat usein jollakin tavoin tienneensä asian jo lapsena, alle kymmenvuotiaana.

Toisaalta moni on saattanut solmia heteroseksuaalisen parisuhteen ja saada lapsia, ennen kuin ristiriidat parisuhteessa ja omassa mielessä lopulta pakottavat pohtimaan oman elämän tarpeita rehellisesti. Itsetutkiskelu vaatii rohkeutta, vaikka yhteiskunnan asenteet ovat muuttuneet sallivammiksi.

Lähimmilleen seksuaalista suuntautumistaan tai sukupuoltaan uudelleen pohtivan kannattaa olla rehellinen. Myös kumppanille tilanne on haastava. Hän saattaa tuntea itsensä petetyksi ja kelpaamattomaksi. Lähipiirillä on parhaat mahdollisuudet hyväksyä asia, kun ihminen itse on aito ja hyväksyy itsensä sellaisena kuin on. Kyseessä on kuitenkin aina pitkä prosessi sekä ihmiselle itselleen että hänen lähipiirilleen.

4. Pariskunnasta toinen on ollut uskoton. Pitäisikö unohtaa ja antaa anteeksi?

Anteeksi voi antaa, unohtaa tuskin voi. Pettäjä ei saa menetettyä luottamusta koskaan aivan samanlaisena takaisin.

Vieraaseen suhteeseen sortujan pitäisi havahtua ja pysähtyä pohtimaan mikä vei vieraisiin. Rinnakkaista suhdetta ylläpitävä rikkoo aina myös itseään. Puolisolle kertomistakin tärkeämpi asia on selvittää tilanne oman itsensä kanssa. Rinnakkainen suhde ei ole toimivan parisuhteen vaihtoehto. Jos on todella yrittänyt kaikkensa, eikä parisuhde kehity molempia tyydyttävään suuntaan, se on parempi lopettaa.

Petetylle tilanne aiheuttaa aina trauman. Trauman toipumismekanismiin kuuluu, että toipuja käy tilannetta yhä uudestaan ja uudestaan läpi. Pettäjän täytyy hyväksyä, että tilanteen selvittäminen on pitkä tie. Aito anteeksipyyntö on suhteen paranemisen edellytys. Pettäjän täytyy jaksaa esittää se kumppanille yhä uudelleen niin pitkään kuin tämä asiaa käsittelee.

Vaikka petetty ei ole vastuussa pettäjän teosta, hänenkin on syytä pysähtyä. Puhummeko me toisillemme? Olenko minä suostunut kuuntelemaan toisen keskusteluyrityksiä? Keskusteluyhteyden säilyminen on uskollisuuden paras tae.

5. Mies haluaisi nappailla potenssilääkkeitä huvin vuoksi. Onko tilanteessa riskejä?

Ei ole, jollei käytä sydänlääkityksenä nitroja. Toisaalta potenssilääkkeen hupikäyttö voi perustua väärinkäsitykseen sen toiminnasta. Potenssilääke ei anna kykyä, jos lääkkeen käyttäjällä ei ole omaa halua. Se ei aiheuta tuntikausien erektiota.

Jos onnistuminen jännittää, potenssilääke on hyvä turva. Pelkkä jännittäminen saattaa aiheuttaa epäonnistumisen ja ruokkia jännitystä seuraavalla kerralla.
Potenssilääkkeen käytöstä kannattaa aina kertoa kumppanille. Jos lääkettä käyttää salassa, kumppani voi tulkita sen kritiikiksi omaa vetovoimaansa kohtaan, vaikkei näin olisikaan.

6. Voiko ihminen elää ilman seksiä?

Kyllä voi, seksuaalisuus on vain yksi osa ihmisyyttä. On myytti, että ihminen tarvitsee seksiä. Moni voi elää ilman seksiä elämäntilanteesta riippuen pitkiäkin aikoja, joku koko elämänsä. Jotkut tyydyttävät seksuaalisen tarpeensa täysin itse.

7. Miten nuorena koettu seksuaalinen kaltoinkohtelu tai epävarmuus voi näkyä aikuisiässä?

Seksuaalinen kaltoinkohtelu, hyväksikäyttö tai raiskaus on aina äärimmäisen traumatisoivaa ja se voi aiheuttaa vakavia mielenterveydellisiä ongelmia. Aina ongelmien todellista syytä ei edes saada selville, jos ihminen ei pysty kertomaan kokemuksistaan tai ei muista niitä.

Seksuaalisuuden kehitys perustuu erilaisiin vaiheisiin, portaisiin, jotka jokaisen tulisi käydä läpi. Jos on nuorena hypännyt ohi viattoman käsi kädessä kulkemisen suoraan seksiin, voi olla, että aikuisiällä mikään ei tunnu miltään. Omaa epävarmuutta pitäisi silloin pysähtyä kuuntelemaan ja ryhtyä kunnioittamaan. Kumppanille voi kertoa, että minua on satutettu, ja edetä ihan niin hitaasti kuin oma epävarmuus sallii.

Nuoruuden seksuaalisuuden portaat löytyvät vielä aikuisiälläkin kaikista suhteista. Suhteen alussa monesta tuntuu, kuin olisi uudestaan nuori epävarma itsensä. Omia tunteita pitää silloin kuunnella ja kunnioittaa, seksissä ei ole koskaan pakko eikä kiire minnekään.

Asiantuntijana gynekologi Pirkko Brusila.

Lue lisää parisuhteesta.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Mieheni käyttää unilääkkeitä nukahtamiseen ja paetakseen todellisuutta. Viime aikoina olen huomannut aggressiivisuutta hänen käytöksessään lääkkeen ottamisen jälkeen – toki lievää mutta joka tapauksessa vierasta uhoa. Hän tekee asioita, joita ei normaalisti tee, ja hetken mielijohteesta. Hän käyttää unilääkettä ja kaikkea muutakin mitä käsiinsä saa, myös alkoholia niiden kanssa. Kyse on mielestäni riippuvuudesta. Nyt kuitenkin haluaisin tietää, muuttaako unilääkkeiden pitkäaikainen käyttö (5 v) ihmisen persoonallisuutta?

Pitkäaikaisen unilääkkeiden käytön ei tiedetä muuttavan ihmisen persoonallisuutta. Miehesi muuttuneen käytöksen taustalla on luultavasti ongelmat, jotka saavat hänet käyttämään pakonomaisesti tavanomaista suurempia annoksia unilääkkeitä ja samanaikaisesti myös alkoholia.

Tilanne ei selviä ennen kuin miehesi kykenee puhumaan niistä ongelmista, jotka ovat hänen muuttuneen käytöksen ja pakonomaisen unilääkkeiden ja alkoholin käytön taustalla.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

5 vaaranmerkkiä ja 10 askelta kohti parempaa oloa.

  1. KIUKKUISUUS Jatkuva ärtymyksen tunne, erityisesti pinnan palaminen kotona. Tavallisia ovat myös yllättävät ja voimakkaat tunteenpurkaukset. Tunnelma on kireä eikä mikään naurata.
  2. STRESSIOIREET Päänsäryt ja selkäkivut lisääntyvät, sydän hakkaa, vatsa oireilee ja unihäiriöt piinaavat. Sosiaalinen elämä ei kiinnosta. Mieli tekee makeaa ja vain alkoholi antaa rentoutusta.
  3. JATKUVA VÄSYMYS Uni ei virkistä. Jatkuva väsymys, nukahtamisvaikeudet ja keskellä yötä heräily voivat olla merkkejä uupumuksesta tai masennuksesta. Iltaisin tekee mieli vain vajota sohvalle.
  4. MIELIALAN LASKU Suhtaudutko asioihin yhä useammin kielteisesti? Onko töissä kivaa? Menetkö mielelläsi töihin? Saatko aikaan sen, mitä pitääkin? Jaksatko liikkua tai harrastaa töiden jälkeen? Vai huomaatko miettiväsi murheita ja kokevasi itsesi entistä huonommaksi.
  5. TYÖ EI KIINNOSTA Et jaksa enää innostua mistään eikä luovuus kuki. Asenne työtä ja itseä kohtaan muuttuu kyyniseksi. Työ alkaa tuntua turhalta tai mahdottomalta.

10 askelta ylös uupumuksesta

  1. ARVIO TILANNE: Pysähdy. Mieti, mistä tilanne johtuu. Mitä tästä seuraa, jos jatkat näin? Voitko tehdä jotain toisin? Voitko ottaa aikalisän?
  2. ETSI APUA: Kuka tai mikä voisi auttaa sinua? Voitko keskustella esimiehen kanssa? Miten työt voisi organisoida? Auttaisiko työterveyshuolto?
  3. OTA LUPA LEVÄTÄ: Jokaisessa päivässä tulisi olla hetkiä rentoutumiselle. Osaatko antaa asioiden vain olla? Jos työssä on tiukkaa, vapaa-ajan olisi hyvä olla ohjelmoimatonta.
  4. MÄÄRITTELE ARVOSI: Mieti ja kirjoita paperille, mikä Sinulle on elämässä tärkeää? Mille asioille haluat antaa aikaasi ja uhrata voimiasi? Mistä haluaisit, että Sinut muistetaan?
  5. HUOMAA TOIMINTASI: Osaatko kieltäytyä ylitöistä vai uhraudutko aina? Tunnetko syyllisyyttä, jos pidät puolesi?
  6. KIITÄ ITSEÄSI: Kun lähdet töistä, tee kerrankin lista kaikesta siitä, mitä olet saanut päivän mittaan aikaan. Kiitä itseäsi! Muista, että vähempikin riittää.
  7. KERÄÄ OIVALLUKSET: Ota talteen kultajyvät eli onnistumiset matkan varrelta. Mikä on toiminut ja miksi?
  8. KOKEILE MUUTOSTA: Etsi eri toimintamalleja. Yritä toimia hiukan toisin. Sekin on osa muutosta, että hyväksyt sen, ettet aina pysty etkä onnistu.
  9. HYVÄKSY LEMPEÄSTI: Myötätuntoa voi harjoittaa itseäänkin kohtaan. Muista kuitenkin, että asenteesi toisiin vaikuttaa siihen, miten itseesi suhtaudut.
  10. PYSY NYKYHETKESSÄ: Harjoittele tuomaan ajatukset nykyhetkeen. Päästä irti menneistä ja tulevista, sillä nyt kaikki saattaa olla aivan hyvin. Tällä minuutilla ei ole mitään hätää.

Asiantuntija: kuntoutuspsykologi Heli Nurmi, Härmän Kuntoutus oy.